Kirjoittaja Aihe: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä  (Luettu 15953 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #30 : Elokuu 21, 2015, 14:23:12 ip »
Nyrkkisääntö sen korkeudelle menee 0.8-1mm tai yli neljä. Ei mitään tuolta väliltä, koska mahdollisuus nakutukselle on isompi kuin saatu hyöty.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #31 : Elokuu 21, 2015, 14:57:52 ip »
Lainaus
Jos mäntä tulee dekkitasoon, sylinterin yläreunan korkeudelle, on paljealueen korkeus sama kuin kannentiivisteen paksuus.
Ymmärrän niin että tähän suuntaan liikutaan kun nimellä "kaksoissytytys" tai "tuplatulppaus" tehtäviin toimiin kuuluu yleensä puristuksien nostaminen.
Jos puristussuhdetta nostetaan koneistamalla kannesta ainetta pois, toimenpiteellä ei ole vaikutusta paljealueen korkeuteen. Leveys saattaa hieman muuttua. Korkeuden säätö tapahtuu tavallisesti laittamalla sylinerin ja lohkon väliin ohuempi tiiviste ja/tai lyhentämällä sylinteriä. Jos löytyy sopivan paksuinen kansitiiviste pääsee tietysti helpoimmalla. Nykyisellä kokemuksella, katupyörän kyseessä ollessa, en lähtisi nostamaan puristussuhdetta ensimmäiseksi, enkä lisäämään tulppien lukumäärää. Säätäisin paljealueen ensin kohdalleen, siinä samalla puristussuhdekin todennäköisesti nousee sopivasti.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #32 : Elokuu 28, 2015, 13:16:41 ip »
Motoguzznix Itävalta:
"The Breva 1100 iginition map is no good idea for the V11. It has a lot more pre ignition than even the V11 stock map. It will cause pinging and bad running behavior. It only works with a moderate compression ratio and low volumetric efficiency of the engine. The same goes for the standard ignition coils of the Breva. When using the Breva/Fiat coils, don't go havoc with compression ratio. I was pretty unsuccessful when tuning  a Breva 1100. We raised the compression to slightly above 11:1 and the engine pinged/knocked severely. To get it out from pinging, I had to reduce the ignition timing so much that all the gains from the compression raising were gone. All this because the coils were not able to burn the mixture correctly. When the compression pressure gets too high (good VE, high CR), the spark is too weak with these coils. They are designed to fire 2 spark plugs of a 4-cylinder car engine. On such an engine, one cylinder is during overlap when the other is ready to fire! The spark during overlap doesn't need much energy so the other cylinder gets 90% of the energy available from the coils. In a twin plug Guzzi engine, both plugs in one cylinder are in need of the full energy which the coil cannot deliver simply because it is not designed for that purpose. When keeping the compression at 10:1 and the mixture not too weak it will work. But you cannot get the full benefits of twin sparks with these coils. But if there are any advantages compared to single spark? I doubt. And this compression works also with single spark. Mine is at 10,5 with single spark."

Tuossa puhuu omasta V11 Guzzistaan ja 1100 Brevan nakuttamisesta, V11 oli tietojeni mukaan ennen katteja 9,5:1 ja kattipelit 9,8:1 (laihemman seoksen syttyminen) puristuksilla tehtaan jäljiltä, mutta ei kahta tulppaa.
  
Mike Rich USA:
"The Breva/Griso coils are the way to go. Switch to non protected spark plugs, with a heat rating of 8 instead of the stock 6."

=> Olisiko tuo sopivien tuplatulppapuolien (heikko kipinä korkeilla puristuksilla) puute syy siihen, miksi tuplatulppaisten V11 karttojen kerrotaan olevan sytytykseltään silti hyvin aikaisella kuten tehtaan alkuperäisetkin kartat?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #33 : Elokuu 28, 2015, 13:31:36 ip »
Aina täytyy kuitenkin muistaa paikalliset erot. Esimerkiksi polttoaineet ovat erilaisia eri mantereilla tai jopa maiden välillä.

Tuossa tuplapuola-asiassa on varmaan perää. Tuskin olisi vaikea koittaa erillispuolilla onko eroa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #34 : Elokuu 28, 2015, 16:48:01 ip »
Jos ei ole kattia, puolien tehoa voisi testata suurentamalla tulppien kärkiväliä. Jos teho ei riitä, pitäisi alkaa ilmetä sytytyskatkoja. Siis jos on tulpanhatut jne. kunnossa ettei tule läpilyöntejä. Jos puolien teho riittää, on kipinä suuremmassa kärkivälissä isompi ja seoksen pitäisi syttyä jopa paremmin. Tosin jotkut aiheesta kirjoittavat kehottavat toimimaan toisin päin. Lopputulos on varmaankin tapauskohtainen juttu moottorista ja paikallisista olosuhteista riippuen, kuten Matti kirjoitti.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #35 : Elokuu 28, 2015, 17:50:12 ip »
No niin tämähän alkaa selvitä, luulen näin: Guzzi valitsi nuo "halvat" kaksoispuolat käyttöön silloin, kun piti säätää olemassa olevat koneet Euro3 normiin. Puristuksia nostettiin vain hieman että laihempi seos syttyy ja lisättiin toinen tulppa, että laihempi seos syttyy. Sekä Cali Vintagessa että Breva 1100 mallissa näyttää olevan sama puristussuhde kuin vaikka 2003 -alkaen V11 kattimallissa, 9.8:1. Ilmeisesti Cali Vintagen päästöt ovat pienemmät kuin vaikka -04 V11 mallin, jossa on samat puristukset, sama 15RC ecu mutta ei kahta tulppaa? Tuon aiemman "motoguzznix" kannan mukaan maksimi näillä kaksoispuolilla on 10:1, että kipinää jaksaa vielä tulla. Ongelma on siis vain niillä, jotka ovat hakemassa lisää tehoa nostamalla puristuksia tuntuvasti ja lisäämällä tuplatulppauksen jotta palaminen on tehokkaampaa että voi säätää sytytystä myöhäisemmälle ilman nakutusongelmia?

Lainaus
puolien tehoa voisi testata
Miten tuo testaus tapahtuu jos kipinä räikää hyvin normaalipaineessa tulppa irti pytystä, mutta kun paineetta korotetaan kymmenellä (puristustahti sylinterissä), ei jaksa enää täräyttää?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:12:08 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #36 : Elokuu 28, 2015, 18:02:00 ip »
Lainaus
Miten tuo testaus tapahtuu jos kipinä räikää hyvin normaalipaineessa tulppa irti pytystä, mutta kun se korotetaan kymmenellä, ei jaksa enää täräyttää?
Nää taitaa taas olla oskilloskooppihommia. Käytännössä voisi myös testata. Kyllä sen huomaa kun ei kipinä sytytä.

Mulla taitaa vielä olla tallella "kipinän kavaltajat" yksinkertaiset strobolamput jotka laitetaan tulpanhatun ja tulpan väliin. Jos ei valo pala ei ole kipinääkään. Joskus ajelin iltahämärissä etsimässä satunnaista sytytyshäiriötä noiden lamppujen kanssa. Kaveri sanoi että hauskan näköistä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #37 : Kesäkuu 29, 2016, 14:51:40 ip »
Lainaus
Switch to non protected spark plugs

Miksiköhän suositellaan "R" tulppia (esim. NGK BPR6ES = tulpassa 5KOhm vastus), vaikka tulpanhatussa on jo 5KOhm vastus ? Punainen tulpanhattu on alkuperäisvaraosa ja BPR6ES on alkuperäinen tulppasuositus. 5KOhm näyttää myös mittari tulpanhatun vastukseksi.  Luulisi että tulpanhattu riittää häiriönsuojaukseksi?

Katsoin että 1100 ccm 2V tuplatulppakoneeseen (esim. Cali Vintage, Breva 1100) on Guzzin ohje:
Inner (long life) ..NGK PMR8B (kylmempi kuin "6")
Outer ................NGK BPR6ES
Spark plug gap: ..0.7 mm
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2016, 00:17:07 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kaksoissytytys, puolat ja asiasta yleensä
« Vastaus #38 : Kesäkuu 30, 2016, 14:26:37 ip »
R-tulppien käyttö johtuu siitä kun se häiriönsuojaus vastuksen teho on sitä parempi,
mitä lähempänä se on häiriötä aiheuttavaa kipinäväliä.
Huom. se Marelli ei ole kaksoispuola vaan kaksipäinen. Siinä pitää laskea yhteen molemmissa
toisiopuolen korkeajännitelähdöissä olevat vastukset, johdot, hatut, tulpat jne.
Jonkinlainen suositus on, että toisiopuolella häiriönpoistovastuksia ei saisi olla
yli 20 kohmia.
Toisiopuolen vastukset, häiriösuojauksen lisäksi, nostavat myös kipinän jännitettä.
Kipinä on silloin suurempi kunhan vain sytytysjärjestelmän teho riittää.
Jos perinteinen matkaradio ei käyvän koneen lähellä rätise, häiriönsuojaus
riittänee.

Talvella yritin asentaa akku-CDI-sytytystä pieneen kaksitahtikoneeseen, silloin piti perehtyä
sytytyskipinän olemukseen tavallista paremmin. Sen kokemuksen valossa tuo
Marellin puolan tehot on tosiaan vähäsen alakantissa. Riittää normaaliolosuhteissa
varmasti mutta, jos jotain todella extremeä suunnittelee voi puolan vaihto tulla eteen.
Marellin puolan speksit löytyy ylempää keskustelusta.
Toisaalta puolan vaihtokaan ei ole ihan selvä juttu, sen kun pitäisi toimia
yhteen myös moottorin ohjainlaitteen kanssa.
Sohc van Helmi.