Mielestäni edellä olevassa kuvassa ei ole kaksoispuola vaan "kaksipäinen" puola.
Kaksoispuolassa samaan kuoreen on laitettu käytännössä kaksi erillistä sytytyspuolaa. Vaatii toimiakseen puolien välille järjestelyn, mikä estää niitä värähtelemästä keskenään, jos niitä ei ohjata erikseen. Lisäksi molemmissa tulpissa saadaan kipinä hyppäämään oikeaoppisesti keskielektrodista sivuelektrodiin. Eli keskielektrodi on tällöin molemmissa tulpissa miinusmerkkinen.
Normaalissa puolassa toisiokelan toinen pää on maadoitettu ensiökelan maapuolelle.
Kuvan kaksipäisessä puolassa toisiokela on jätetty kellumaan ja suljettu piiri syntyy kun sen molemmat
päät kytketään sytytystulppiin. Toisen tulpan keskielektrodi on miinusmerkkinen ja toisen plusmerkkinen.
Jos sylinteri ei pimene kokonaan kun toinen tulpanhattu irrotetaan tällaisessa järjestelyssä, se tarkoittaa että kipinä hyppää jossain sopimattomassa paikassa vaurioittaen kyseistä kohdetta. En suosittele irrottamaan tulpanhattuja käyvästä moottorista. On todennäköistä että jos sylinteri pimenee kokonaan tällaisessa "testissä"
ei se enää samoilla sytytyslaitteilla lähdekään toimimaan. Se korkeapuolen kipinän jännite, 25 kV tai enemmän
ja kipinän energia n.100W ovat suuria. Niin suuria että kipinä hyppää aina jossain, jos ei oikeassa paikassa niin sitten väärässä.
Kaksi tulppaa/palotila Guzzissa ja muissakin tämän tason moottoreissa johtuu mielestäni vain saasteiden
vähentämisen tarpeesta. Sillä varmistetaan laihan, lähes palamiskelvottoman, seoksen syttyminen. Samalla
varjellaan katalysaattoria, ettei sinne joudu mahdollisen sytytyskatkon aikana palamatonta polttoainetta.
Toki kahdella tulpalla saadaan poltettua seos nopeammin ja sen vuoksi sytytysennakkoa voi/pitää pienentää.
Korkeapuristeisessa moottorissa, tai jos palotila on iso tai männän/palotilan muoto huonot (niin kuin Guzzin isolohkossa usein on

) voi olla, että kahden tulpan kipinällä saadaan seos poltettua hallitusti ennen kuin nakutus ehtii tulla mukaan sotkemaan asioita.
Löytyykös jo jostain sytytyskartat yksi ja kaksitulppaisille moottoreille?