Kirjoittaja Aihe: Kalkatusta vaihdelaatikosta  (Luettu 26231 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2016, 09:55:12 ap »
Kirjoitin tuon äsköisen ulkomuistista töisssä ja rupesin nyt epäileemään, että oliko siellä sittenkään tuota prikkaa vai ei. Olin nimittäin ennen laatikon purkamista tulostanut juuri tuon Ikkalan lähettämän tiedoston ja opiskellut sen verran tarkkaan, että saattaa olla että "narrow washer" on siitä jäänyt pään sisään. Tarkistan vielä illalla, että löytyykö sitä oikeasti Cali II:n askista.   

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2016, 19:17:22 ip »
Ei tuota Ikkalan etsimää vaihdeakselin (output) narrow washeria ole minun laatikossani eikä ole koskaan ollutkaan. Kävin tarkastamassa. O-rengas on suoraan booreja vasten, sitten on levy ja matoratas. Olisin kyllä kasatessa päätäni raapinut syvältä, kun sellainen kuvien mukaan pitäisi olla mutta ei löydykään. Hyvä, että tuli puheeksi

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #47 : Tammikuu 05, 2016, 20:40:55 ip »
Kiitos tiedosta. En siis hukannut omastani vaan sitä ei ole koskaan ollutkaan. Ihmekkään kun ei löytyny ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #48 : Tammikuu 05, 2016, 20:45:12 ip »
Kai se hengettömän kokoinen kuula on tallessa?
Aika harvassa avaamassani loorassa on ollut. Silti nopeusnäyttö toimii. Onhan siellä mutteri takana.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #49 : Tammikuu 05, 2016, 20:50:21 ip »
Mä ainakin pussitin sen heti minigrippiin ettei huku.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #50 : Tammikuu 05, 2016, 21:15:55 ip »
Minkä kokoinen tuo kuula oikeasti on? Jos pussinnurkkaan ostaisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #51 : Tammikuu 05, 2016, 21:40:13 ip »
Kuulia on saanut ainakin ennen laakerikaupoista ja polkupyöräkorjaamoista.
Jälkimmäinen lienee helpompi jos tarvitsee vain yhden.

Joskus kauan sitten tarvitsin 36 kuulaa Benelli Sein ohjauslaakeriin. Laakerikaupassa minimitilaus oli 500 kpl. Harmittelin että taitaa tulla kalliiksi. No, ei tullut, 26 markkaa joudun köyhtymään Mäntän Laakerin tiskillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #52 : Tammikuu 05, 2016, 21:49:13 ip »
Vuorenmaalta saa vaikka yhden. Eihän ne kalliita ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #53 : Tammikuu 11, 2016, 20:59:21 ip »
Saako kysyä tyhmiä ? Hyvä
Missä järjestyksessä kasataan nopeusmittarin matoruuvi ja sitä pyörittävä matoratas ? Kumpi ensi ?
Aski on siis onnistuneesti kasattu jo tähän vaiheeseen enkä halua tässä vaiheessa enää hukata sitä ruuvin alapään prikkaa laatikon sisälle.
 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #54 : Tammikuu 11, 2016, 21:27:41 ip »
Kyllä se pyörittävä pyörä menee siihen akselille sillä edellytyksellä että sen etupuolella oleva prikka on jo akselilla pyörittimen etupuolella. Prikka ei mahdu ohittamaan pyörittimen ratasta.
Käännä vaihdelaatikko ylösalaisin niin voit ottaa suht huolettomasti pyörittimen irti hukkaamatta sen alapään prikkaa.

Sitten kun tulee se tyhmä kysymys niin naureskellaan porukalla. Tässä ootellessa sitä, vain neuvotaan.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #55 : Tammikuu 13, 2016, 09:21:31 ap »
Näinhän se tietysti on (ks. ed. Matin vastaus)

No nyt on sitten aski kasassa. Ei kuulu kalkatusta ainakaan irrallaan pyörittäessa ja vaihteet menee päälle hyvin. Reilut 500 euroa meni osiin vitosen rattaineen. Uusin sen pääakselin virosrattaan sisäpuslankin ja myös sen lukitustapin. Kumpikin oli kulut ja ratas pääsi liikumaan edestakaisin akselilla. Laakerit ei olleet niin laadukkaita kuin originaalit, mutta ei paljon HMB:llä maksaneetkaan. Kolmessa on nailonpidikeet kuulille tai rullille. Pääsyy kalkatukselle oli vaihdeakselin kytkimen puoleisen pään mutterin lukituksen pettäminen ja mutterin aukipyöriminen, jolloin rattaat ja kytkentärenkaat pääsi liikkumaan akselilla. Laakerin alla oli niin iso nippu shimmejä, että mutterin pää oli pidemmällä kuin akselin pää. Kumpi oli sitten ensin; mutteri otti kiinni koppaan ja alkoi avautua vai että aukesi ensi ja otti sitten kiinni päätyyn ja avautui lisää. Yhden shimmin otin pois; nyt on akselin pää ja mutterin pää tasan ja laakeri pyörii silti koolissaan. Vaihderummussa oli välystä 0,6 mm. Shimmasin ensin kaikki pois ja uskoin, että tiivisteen kanssa tulee riittävä käyntivälys. Lopulta kuitenkin avasin uudelleen laitoin lisää  vain 0,4 mm (0,2 kumpaankin päähän kun puolta milliä ei shimmeillä saanut aikaan). Tässä vaiheessa vaihdoin vielä 1-2 ja 3-4 haarukat keskenään.

Kiitoksia neuvoista kaikille osaa ottaneille, erityisesti Matille.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #56 : Tammikuu 13, 2016, 09:59:12 ap »
Kiitos, kiitos. Kissa kiitoksilla elää. Iso olut tai pieni konjakki.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #57 : Tammikuu 13, 2016, 10:13:06 ap »
Molemmat kun ensi kesänä nähdään

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #58 : Tammikuu 13, 2016, 20:05:07 ip »
Oletteko laittaneet vaihdelaatikkoon MOlykotea?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kalkatusta vaihdelaatikosta
« Vastaus #59 : Tammikuu 13, 2016, 20:31:11 ip »
Ei tarvi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.