Laatikon kopassa ja takakannessa on kaksi laakeria umpipesässä). Mites ne irti ? Lämmittää pitää varmaan ainakin, mutta tippuvatko ihan kopauttamalla. Ei taida kerhollakaan olla tuohon ylosvetäjää.
Mulla on
tänään huomenna tapetilla kyseisten laakerien irrotus, ilmeisesti tarkoitat paininraudoilla ja kolmella ruuvilla kiinni olevia kaksirivisiä urakuulalaakereita jotka ovat usein tiukassa. Kun akselit on vedetty ulos laakereista ja lukitusosat irrotettu voi laakerit kolistella niiden sisäkehään tuurnalla ulkoapäin vasaralla naputtelemalla lämmityksen kera. Voivat nimittäin olla liimatut paikalleen. Laakereiden pyöriminen pesissään kun ei ole harvinaista näissä vaihteistoissa. Tämä lyömällä tapahtuva irrotustapa saattaa rikkoa laakerin mutta vaihtoonhan ne ovat menossa joka tapauksessa.
Mutta vaihteistossa on myös täysin umpiperissä olevia pienempiä laakereita joiden irrotukseen tarvitaan omanlaisensa työkalut. Kuten se laakeri joka on kiinni sillä vasenkätisellä kierteellä olevalla mutterilla vaihdeakselin etupäässä.
Tässä ulosvetokuvia ja juttua laakereista ja rattaista:
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-purku-jatkuu.htmlvaihdeakselin kytkimen puoleisessa päässä oleva mutteri oli pyörinut auki ja jättänyt jälkensä koppaan. Ennen laatikon purkamista pyöritin sitäporakoneella ja se kalkatus kuului silloin kun aski oli kallistettu eteenpäin. Olisikohan akselin pään hakkaaminen koppaan saanut äänen aikaan ?
Olet ilmeisesti löytänyt kolkkeen syyn. Vaihdeakselin osien päittäislukitus vapautuu kun mutteri aukeaa ja hammaspyörät pääsevät liikkumaan sen verran että niiden kytkentätapit ottavat kiinni orjarenkaiden sakaroihin.
Lähes kaikkia vaihteistossa olevia laakereita saa laakerikaupan hyllyistä mutta Stein Dinseltä tulee halvemmaksi jos tilaa isomman määrän kerralla. Myös päittäislaakereiden eli kytkimen painelaakerin ja ryhmäpyörän painelaakerin kuntoon pitää kiinnittää huomiota.
Kallein laakeri on rullalaakeri vaihdeakselin etupäässä ja se löytyy laakerikaupastakin. Pienemmät rullalaakerit kytkinakselin takapäässä ja ryhmäpyörän etupäässä voi olla hankala löytää laakeriliikkeestä muuta kuin tilaamalla. Muut laakerit paitsi kytkimen painelaakeri ovat yleistä hyllytavaraa.
Lisäksi sekä ryhmäpyörässä ja varsinkin vaihdeakselissa on lukuisa joukko neulalaakereita. Ne pyörivät silloin kun vahde on kytketty jollekin muulle pykälällä ja kytketyn vaihteen laakeri ei pyöri mutta kantaa kuitenkin säteettäiskuorman mikä syntyy hammaskosketuksesta. Jos ko. laakeri on kulunut on hammaskosketus väärä.
Suosittelen vaihtamaan ainakin viitosvaihteen neulalaakerin sisäkehineen. Tavanomaista laakeriliiketavaraa.
Laakerin ulkokehän vierinpintana toimii laakerin sisäkehä. Jos siellä on kulumaa tai koloja on kyseinen hammaspyöräpari vaihdettava. Se voi tulla kalliiksi. Siksi laakereihin kannattaa kiinnittää huomiota. Viitosvaihteen ryhmäpyörän puoleisen hammaspyörän irti saamiseksi on otettava selville miten orjarenkaan akselilla oleva liukuspoori irrotetaan. Lukitus on hieman ovela. Voimaa ei tarvita lainkaan. Jos tarvitaan niin on toimittu väärin alusta asti. Kannattaa tutustua räjäytyskuviin ja korjaamokäsikirjaan.
Laakerit ovat halpoja tai kohtuuhintaisia, hammaspyörät arvokkaita mutta akselit kalliita. Jos vaihdeakselin puolelta vaurioituu jonkin muun kuin viitosvaihteen ratas menee koko ryhmäpyörä uusiksi. Sama ensiövedon hammaspyörien suhteen.
http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyoran-vaihteiston-laakerointia.htmlMuissa artikkeleissä lisää vaihteistoasiaa.
Vaihteiston parasta hoitoa on asianmukainen öljynvaihto ja voimakas magneettiproppu. Irtotavara ja hienoinen metallipöly öljyn joukossa syö vierintälaakerit salakavan hiljaa harmaiksi pinnoiltaan ja kuluttaa myös rulla- ja neulahäkit joista osat pääsevät irtaantumaan ja silloin tulee helposti täystuho. Jopa vaihteiston kotelo voi katketa. Harmaus laakeripinnoilla aiheuttaa lämpöä ja kuluminen nopeutuu ja koko ajan irtoaa materiaalia.
Laakerit kevyesti liimaamalla paikoilleen. Pitää huomioida ettei tuki laakeripesien matalia öljykanavia liimalla. Mutterit mutterilukitteella kiinni sen lisäksi että niiden reuna napautetaan uraan.