Kirjoittaja Aihe: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy  (Luettu 25210 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #30 : Elokuu 31, 2017, 13:06:53 ip »
Olisko vastusarvosta kiinni? Tai tuon posliiniosan pituudesta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #31 : Elokuu 31, 2017, 13:13:36 ip »
Ensimmäisenä tulee mieleen erot tulpanhattujen vastusarvoissa. Molemmissa tulppamalleissa lienee sovitin yläpäässä. Muutenhan tulpissa on eroja elektrodien määrässä ja muodossa ja materiaalissa.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #32 : Elokuu 31, 2017, 14:29:20 ip »
Voisikohan releellä 16 (injection relay) olla jotain tekemistä asian kanssa? Mitähän virkaa rele 18 hoitaa?

http://www.wendelmotorraeder.de/rear-electrics-1200-sport-ex-30_3007_300701_30070102_3007010210_300701021040.html


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #33 : Elokuu 31, 2017, 14:44:36 ip »
http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/norge_1200/Norge1200GT8V_WiringDiagram.pdf
Tuossa kytkentäkaavio.

Siinä releet 32 ja 33 ovat ruiskutuksen releitä. Ovat keskenään erilaiset.

Korjaamokirjassa sivulla 88 taulu M kuvaa joitakin releitä. Selostus vieressä.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1200/Norge1200GT8V_2011Atelier(GB).pdf

Kaikista muistakin osista löytyy kuvat ja selitykset kunhan jaksaa kaivaa.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #34 : Elokuu 31, 2017, 15:13:39 ip »
Kiitokset, vaihdanpa sitten nämäkin jos ei vika tule sitä ennen vastaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #35 : Elokuu 31, 2017, 21:24:37 ip »
Miten on moottorinohjauksen suhteen: onko lambda on vai off? Saattaa vikaantuessaan aiheuttaa epätasaista käyntiä. Jos asetus on ollut off niin se ei vaikuta moottorin toimintaan.

Lambda-anturin(t) voi pyöritellä irti ja katsoa onko päällepäin näkyvää vikaa. Yleisin vika on että on nokeentunut kovasti jolloin anturi antaa moottorille tietoa että laihalla mennään, lisää soppaa! Vaikka pitäisi olla päinvastoin.
Jos anturi helisee eli sen sisällä on irtotavaraa niin silloin se on ainakin rikki. Jälkimmäisestä pitäisi kyllä tulla tieto vikalogiin.

Lambdan toimivuus, jos se on käytössä, näkyy kyllä GuzziDiagin etusivun ruudulla kunhan on valittu valikosta lambda-arvotieto. Jännite pitäisi keikkua kone käydessä 0,5 voltin tietämillä. Arvo on millivoltteja eli noin 500 mV. Jos arvo on jatkuvasti suuri tai pieni (Lähellä nollaa tai 1000 mV tai vatkaa holtittomasti.) voi epäillä kapineen toimivuutta. Jos on kahden lambdan kone niin molemmat pitää tsekata. Tätä ei välttämättä 5AM osaa tulkita viaksi eli ei näy vikalogeissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #36 : Elokuu 31, 2017, 21:29:56 ip »
Onko näissä molemmat kapeakaistaisia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #37 : Elokuu 31, 2017, 23:21:50 ip »
Kapeakaistaisia lienevät. On sen verran vanhempi malli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #38 : Syyskuu 01, 2017, 06:43:35 ap »
Jeps. Silloinhan tuon toiminta-alueen voi tarkastaa vaikka yleismittarilla. Laajakaista vaatisi jo muita konsteja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #39 : Syyskuu 01, 2017, 09:31:29 ap »
On ollut tämän kauden lambda-off, joten se ei tällä kertaa vaikuta. Siksi ajattelin käydä läpi em. kohteita (tulpanhatut ja -johdot ym.). Alla olevilla vinkkeillä on varmasti laajempaa merkitystä, joten hyvä että tuli esille!


Miten on moottorinohjauksen suhteen: onko lambda on vai off? Saattaa vikaantuessaan aiheuttaa epätasaista käyntiä. Jos asetus on ollut off niin se ei vaikuta moottorin toimintaan.

Lambda-anturin(t) voi pyöritellä irti ja katsoa onko päällepäin näkyvää vikaa. Yleisin vika on että on nokeentunut kovasti jolloin anturi antaa moottorille tietoa että laihalla mennään, lisää soppaa! Vaikka pitäisi olla päinvastoin.
Jos anturi helisee eli sen sisällä on irtotavaraa niin silloin se on ainakin rikki. Jälkimmäisestä pitäisi kyllä tulla tieto vikalogiin.

Lambdan toimivuus, jos se on käytössä, näkyy kyllä GuzziDiagin etusivun ruudulla kunhan on valittu valikosta lambda-arvotieto. Jännite pitäisi keikkua kone käydessä 0,5 voltin tietämillä. Arvo on millivoltteja eli noin 500 mV. Jos arvo on jatkuvasti suuri tai pieni (Lähellä nollaa tai 1000 mV tai vatkaa holtittomasti.) voi epäillä kapineen toimivuutta. Jos on kahden lambdan kone niin molemmat pitää tsekata. Tätä ei välttämättä 5AM osaa tulkita viaksi eli ei näy vikalogeissa.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #40 : Syyskuu 04, 2017, 19:59:15 ip »
Pitäisi kai avata oma ketjunsa Sportille... Kausi on sitten tässä, niin se katkesi viime vuonnakin elokuun puolivälissä venttiilin nostimiin. >:(

Oikeassa kannessa on aika ajoin todella paha, kireä kilinä. Siis sairas ääni. Ei mitään ventiilinvälyksen normikilinää. Tämän huomasi Guzzirallissa muutama kun käynnistin vehkeen uudelleen tultuani ilmoittautumaan. Sitten on ollut muutaman kerran, usein käynnistyksen jälkeen, loppuen muutaman sekunnin päästä. Nyt mopon ollessa kytkettynä Guzzidiagiin ja tyhjäkäynnin kohottua 1800 kierroksen tuntumaan ääni jäi päälle, useaan otteeseen. Lisäämällä kierroksia se loppuu. Ettei olisi jotain vikaa viime talvena asennetussa rullanostinmsarjassa. Näitähän on maailmalla raportoitu, että satseista on puuttunut jotain osia. Päittäisvälys tutkittiin Guzzirallissa, ja se ei ollut liiallinen.

Tyhjäkäynti alkoi hurraamaan aika huolella kun vaihdoin taas lambda-on -kartan. Askelmoottoria en saanut säätämään tyhjäkäyntiä diagilla. Näyttää kai sitten lambda ottaneen nokkiinsa off-ajelusta, arvo pomppii villisti 9-174 mv noin suunnilleen, ja noin 500 kai pitäisi olla.

Guzzirallin jälkeisenä ongelmana on ollut saatanallinen nykiminen ja pätkiminen. Tulpat vaihdoin, ei muuta vaikutusta kuin että vastaa terävämmin kaasuun. Seuravaksi ajattelin vaihtaa tulpan hatut ja -johdot. Mutta mitäpä noilla tekee jos sillä ei voi ajaa. Ja jos kansi tms. nostinjuttu olisi konnossa, niin on ajokelvoton nykimisen vuoksi.

Mitäs tässä, kunhan avaudun. Täytyy selvittää, millainen takuu rullanoistinsarjassa on ja miten asia etenisi. Se nyt tuntuu ekalta vikamahdollisuudelta. On tota saanut peräkärrissä vetää korjattavaksi, nyt tulee kolmas kerta vuoden sisään! Hyvä ettei lähdetty viime, eikä tänä kesänä ulkomaille, sinne olisi jäänyt. Kerrottakoon, että tänä kesänä siihen on vaihdettu kampiakselin laippa/stefa-hässäkkä eli aika atomeina oli laitos. Kesti käydä Pyhjärvellä 1000 km hajotakseen taas.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2017, 10:10:30 ap kirjoittanut Pekka Karjalainen »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #41 : Syyskuu 04, 2017, 21:36:07 ip »
Kerran olen törmännyt liki vastaavaan ilmiöön. Lambda-anturi(t) nokeentuneet kunnolla ja niiden antama tieto pani moottorinohjauksen rikastamaan seosta vaikka seos oli jo valmiiksi rikas. Syntyy siis itseään tehostava jatkumo.

Olen lambda-off-asetuksella ajavia kehottanut ottamaan lambdan(t) irti ja tulppaamaan niiden aukot. Jälkiviisaasti voin mainita että näiden seoskeskustelujen yhteydessä kerrottu useasti.

Anturin voi vielä pelastaa polttamalla se puhtaaksi esimerkiksi nestekaasupolttimella. Nesteeseen sitä ei pidä laittaa. Ei ihan valkohehkuiseksi kuitenkaan.

Josko viitsisit ottaa lambdan irti ja ottaa siitä kuvan niin olisi vastaisen varalle hyvä analysoida.
(Lambda-anturi pitää käyttöönottoa ennen kalibroida (esim puhdistuksen jälkeen))
SteinDinsen hinta on aika raju: http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/LAMBDA-SENSOR::330022.html
Eiköhän noita halvempiakin löydy. Itse olen ostanut Bromanilta sekä Biltemasta.

Liitteenä kapeakaistalambdan toimintakaavio. Tavoitteellinen stökiömetrinen lambda-arvo on noin 1 ja sen jännite noin 500 mV riippuen hiukan anturivalmistajasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #42 : Syyskuu 04, 2017, 21:53:00 ip »
Mikä helkkari tuossa Dinsellä maksaa? Tuohon hintaan saa Saksasta parikymmentä lambdaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #44 : Syyskuu 05, 2017, 00:30:53 ap »
Mikä helkkari tuossa Dinsellä maksaa? Tuohon hintaan saa Saksasta parikymmentä lambdaa..

Norge 1200 GT 8V alkuperäinen Bosch-lamda numero 0 258 006 731. Ei taida olla ihan halpa missään.
Sen kuitenkin pitäisi mennä paikoilleen ns. heittämällä. Liitin on oikean tyyppinen ja liitosjohdon
pituus sopiva. Taitaa siitä joutua liki 140€ maksamaan (+rahti)?
Boschilla on käyttökelpoinen palvelu mistä löytää tiedon mitä Bosch-osia on ajoneuvossa.
http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/vehicle-search
Sitten kuuklettaa varaosanumeron ja hakee sen halvimman toimittajan.
Esillä olleessa tapauksessa kokeilisin elvyttää lamdan polttamalla nestekaasuliekillä kuten motomatti esitti.
Sitä joutuu hehkuttamaan aika pitkään.
Sohc van Helmi.