Kirjoittaja Aihe: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy  (Luettu 25208 kertaa)

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« : Elokuu 05, 2015, 18:17:54 ip »

Pyörä (Norge GT 8V) on ollut minulla uudesta asti ja nyt kolmatta kesää ajossa. Pyörä toimi moitteetta ensimmäiset 20 tkm (mitä nyt kaatui perseeni alta Länsisatamassa 1 tkm mittarissa ennen Euroopan turneeta), mutta viimeisimmän (20 tkm) huollon (Kuopion Pyörä ja Mopo) jälkeen on alkanut tulla kaikenlaisia oireita. Ensinnäkin olin huomaavinani, että pyörän tehot olisivat laskeneet. Toisekseen, pyörä alkoi 'röpöttää', kun kaasun päästi tyhjäkäynille moottorijarrutuksessa. Yhdessä vaiheessa toinen pytty pimeni kokonaan. Syyksi paljastui vioittunut tulpanhattu, joka iski kipinää venttiilikopan kanteen. Vika korjattiin lennosta Marko Nurmen toimesta Piikkiössä.
Tänään Tampereelta Savoon päin ajellessani tuli eteen aivan uusi vika: Jos lähtee kiihdyttämään alta 3000 kierroksen kone halvantuu täysin (siis käy kyllä mutta ei ota kierroksia) tai alkaa nykimään tosi voimaperäisesti. Pienempi vaihde silmään, ja ohituksetkin kyllä onnistuvat. Piti käydä Lofooteilla, mutta ei tuolla nyt uskalla.
Yritin opiskella netistä (eli tältä foorumilta) mahdollisia vikoja, ja eteen tuli viallinen tai väärin säädetty TPS. Olisiko muita mahdollisia syitä moiseen epäasialliseen käytökseen? Olen sen verran käsi näissä moottoriasioissa, että varasin kyllä jo ajan kahden viikon päähän KPM:ään ja samalla 30 tkm huollon. Olisi kyllä kiva paneutua Guzzin sielunelämään tarkemminkin, jos löytyisi jokin tuutori täältä Kuopion lähistöltä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2015, 18:52:14 ip »
Mitä edellisessä huollossa oli tehty? Oliko kajottu tai päivitetty moottorinohjausta. Mutta se ei liene kovin relevanttia vaan epäilenpä että jossain on sähkövikaa. Jos TPS on väärin säädetty vika tulisi ilmi heti säädön jälkeen. TPS voi toki vikaantua mutta noin vähillä kilometreillä ei oikein uskoisi.

Hankkimalla OBD-välikaapelit ja asentamalla ilmaisen GuzziDiagin tietokoneellesi pääset itse lukemaan vikalogit ja tekemään toimintotestauksia. Todennäköisesti logeihin on jäänyt merkintä epämääräisestä käynnistä. Sieltä voi siis löytää vian kirjallisesti ilmoitettuna ja selväksi suomeksi.

Tuskin ECUssa on mitään vikaa koska pyörä käy ja jos joku niin väittää niin älä usko. Se on sitten kokolailla täysin mykkä kuin siihen on tullut vika mutta sellaista en ole vielä nähnyt.

Ensimmäiseksi katsoisin kaikki sulakkeet ja niiden liitospinnnat ja sen jälkeen relepalkin releitten kontaktit. Sitten vaihtaisin samanlaiset releet keskenään tai hakisin kaupasta uudet ja kokeilisin joko pelaa. Viallisia voivat olla lambda, sytytysjohtimet, tulpanhatut, polttoainepumpun sähkönsaanti, jopa puolatkin mutta kunhan aloitat näistä. Niin ja tietysti ensin kaikki maadoitukset kuntoon ja akunnavat puhtaiksi. Ahkeralta pesijältä on voinut päästä kosteutta ECUn liittimiinkin. Ainakin kaksi vikaa tiedän korjautuneen liittimien puhdistuksella. Mutta koita muut asiat ensin. Liittimien kiinnitys on hieman erikoinen.


Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2015, 09:01:14 ap »

Mikään tuutori tai guzzitietäjä en ole, mutta satun asustelemaan Kuopiossa viikot työasioissa ja tuo Guzzidiagilla vikalogin ja arvojen tsekkaus kyllä onnistuu. Läppäri on kotona Kajaanissa, mutta voisin ottaa sen ja piuhat mukaan viikonloppuna ja ensi viikolla voitaisiin periaatteessa mikä ilta vaan tutkia, löytyisikö jokin vihje siitä, mikä Norgeasi vaivaa. Foorumilta saattaisi löytyä sen jälkeen helpommin tarkkaa tietoa ongelmasta ja ongelman poistamisesta. Samalla selviäisi sekin, onko moottorinohjauksen kartta kenties aikoinaan päivitetty huollossa, kun uusi on kaiketi eri numerolla, kuin alkuperäinen. Talli olisi hyvä olla, mutta tarvittaessa sekin ehkä löytyy Siilinjärveltä työkaverilta.
Laita viestiä yv:nä, jos kiinnostuit.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2015, 10:08:11 ap »
Jos ja kun merkkihuolto päivittää moottorinohjaustiedoston määräaikaishuollossa uusi tehtaan päivitys tuhoaa edellisen tiedoston. Siksi on hyväksi ottaa vanhasta tiedostosta kopio GuzziDiag Readerilla ennen huoltoon vientiä. GuzziDiagilla täten toimien voi vanhan toimivan päivityksen palauttaa Writer-ohjelmalla.

Uudet tehtaan päivitykset eivät aina olleet kovin hyviä tai pyörään on tehty pakoputkimuutos tai muuta kehitystä jolloin tehtaan päivitys ei siinä ympäristössä enää toimikaan. Sama ongelma on päivittämisessä jos pyörässä on asennettuna Power Commander, Rapid Bike tai muu lisäohjain. Silloin myös lisäohjain pitäisi päivittää.

Ihmeen helposti kuitenkin käytetty lisäohjain menee kaupaksi seuraavalle "kokeilijalle" vaikka olen antanut ymmärtää että pyörän oman moottorinohjauksen voi säätää itsekin kohdalleen paljon pienemmin kustannuksin. Ihminen on kummallinen eläjä.

Pithecus

  • Viestejä: 51
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2015, 11:15:03 ap »
Tänään Tampereelta Savoon päin ajellessani tuli eteen aivan uusi vika: Jos lähtee kiihdyttämään alta 3000 kierroksen kone halvantuu täysin (siis käy kyllä mutta ei ota kierroksia) tai alkaa nykimään tosi voimaperäisesti. Pienempi vaihde silmään, ja ohituksetkin kyllä onnistuvat.
Nuo oireet kuulostavat ihan samanlaisilta mitä mulla oli Grisossa kun se löi kipinän tulpanhatun läpi kanteen. Pienillä kierroksilla ei jaksanut mennä mihinkään (toinen pytty pimeänä) mutta kun laittoi kytkimen pohjaan ja antoi kierroksia niin toinenkin pytty heräsi henkiin ja kone kulki taas.
Kannattaa ne hatut tarkastaa vaikka olisi jo kertaalleen aiemmin vaihdettukin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2015, 12:04:04 ip »
Nykyään käytetään noin kaksi - kolme kertaa voimakkaampaa sytytysjännitettä joka osaa loikata ohuen eristeen ja jopa kuivan ilmankin poikki. Karkea nyrkkisääntö on että jo 10 kV aiheuttaa noin 1 mm pituisen kipinän kuivassa ilmassa. Nykyään sytytyskipinä hyppää jopa sentin matkan. Se kertoo jotain jännitteestä.

Muoviset tulpanhatut ovat tietyllä tapaa ongelmallisia materiaalinsa suhteen: jos kostealla ilmalla lian, kosteuden tai vian vaikutuksesta alkaa satunnainen läpilyönti eristeen ohi tai läpi muodostuu nopeasti hiiltymää kipinän reitille ja kipinä alkaakin kulkea sähköä johtavan hiilen kautta muualle kuin on tarkoitettu. Tulpanhatut pitää pitää puhtaina sekä sisä että ulkopuolelta.

Kipinän muodostumiselle tulpassa palotilan olosuhteissa on kovat vaatimukset ja kipinä etsii helpomman reitin mieluusti.

Aiemmin oli toisaalla juttua siitä että tulpanhatun tyyppi, puolan (ja sytytysjärjestelmän) tyyppi sekä tulpanhatun että tulpan sähköiset ominaisuudet ovat ne mitkä pitääkin kussakin järjestelmässä. Lisäksi puhtaat.

Kaikilla mainituilla komponenteillä on tietyt "suoritusarvot". Tässä yhteydessä puhutaan resistanssista eli osien suunnitellusta ominaisvastuksesta. Mikä tahansa mekaanisesti sopiva tulpanhattu ei välttämättä sovi lainkaan sähköisesti. Tuskin tässä tapauksessa on siitä kysymys että olisi väärät tulpanhatut tai -johtimet mutta vikaa niissä voi olla.

Kärkisytytteisen järjestelmän puolat, puolanjohtimet ja tulpanhatut eivät sovellu digitaaliseen moottorinohjaukseen, ja toisinpäin, vaan ovat oman tyyppisensä molemmissa järjestelmissä. Tätä eivät varaosamyyjät välttämättä tiedä.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2015, 13:11:28 ip »

Tuli mieleen vielä Californiasta tuttu sivujalan tappokytkimen aiheuttama vika. Jos säätö on hilkulla on/off, niin isolla vaihteella vedätettäessä saattaa Norgegin antaa semmosta värinää sivujalalle, että alkaa pätkiä. Pienellä vaihteella ja isommilla kierroksilla on värinä vähäisempää ja homma pelaa. Mutta sitä en kyllä tiedä, onko Norgessa sama systeemi?

Jouko

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2015, 18:50:48 ip »
Tuo Matin toteamus >> läpilyönti eristeen läpi muodostuu nopeasti hiiltymää kipinän reitille << pitää täysin paikkansa. Joskus 24´000V:n systeemissä oli tukieristimen sisään palanut hiilikanava. Ei tehnyt täyttä oikosulkua - oli silti 600ohm - mutta töitä teetti yli yön...
Tulpanjohto voi olla hankautunut ja sopivassa tärinässä pätkii isonsähkön runkoon. Eikä tuo sivujalan kytkimen tarkistuskaan ole kuin hetken juttu.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #8 : Elokuu 06, 2015, 19:25:25 ip »
Hei,

Tiedustelin Kuopion Pyörältä ja Mopolta jo uusia tulpanhattuja, ja sanoivat maahantuojan hinnaksi 130 € / pari (mukana myös johto). Kaipa nuo on syytä tilata, vaikka netin kautta varmaan saisi halvemmalla.
Eilen illalla pesin pyörän, ja tein vielä pienen koeajon. Tilanne näyttää vain pahenevan, ja nyt tyhjäkäyntikään ei ole enää tasaista. Kierrokset laskevat pikkuhiljaa alle tuhannen ja jossakin vaiheessa kone yskäisee nostaen kierrokset päästäen ne taas laskemaan. Tappokytkintä en oikein usko syylliseksi. Viikonloppuna pitää yrittää hieman perehtyä lisää, ja tsekata jok.tap. tappokytkin ja liitokset (sulakkeet, releet). On totta, että olen aika useasti pyörää pessyt.
Kiitokset joka tapauksessa foorumilaisille kaikista vastauksista. On kiva huomata, että ei ole guzzinsa kanssa yksin....

        / VP

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2015, 22:23:18 ip »
Noista tulpanhattu ym. 8V - rykimis ongelmista näkyy löytyvän keskustelua ja vinkkejä ameeriikan sivustoilta. Kirjoitin googlehakuun "Norge 8V Spark plug" ja sitten ei tartte kuin valita..
Yhteinen piirre tuntuu olevan tulpanhattujen vaihto NGK SB05E malliin (hinta on luokkaa 6€/kpl). Eli 130:n uhraaminen alkuperäisiin ei välttämättä ole tarpeellista.

Tässä yksi asiaan liittyvä : https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CD0QFjACahUKEwiwpffbkZXHAhXlfnIKHWWSD-8&url=https%3A%2F%2Fwww.motointernational.com%2Fblog%2Fnews-and-events%2Fpost%2Fspark-plug-cap-update-for-guzzi-8v-models&ei=X67DVfD5MuX9yQPlpL74Dg&usg=AFQjCNElSL5Z_TFbyHTT0P3_gQhTvDw1hw&sig2=q_Uelv50U72a2zYzqrcGkA&bvm=bv.99556055,d.bGQ

Kaijus
täysin maallikko näissäkin asioissa  :P

Pithecus

  • Viestejä: 51
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #10 : Elokuu 06, 2015, 22:56:45 ip »
Tulpanhattuongelmakin ilmenee yleensä pesun jälkeen tai sateella. Kannattaa ottaa hatut irti ja tutkia onko reikiä. Vaikka olisikin reikiä niin välttämättä hetipaikalla ei tarvi uusia hattuja, hätäavuksi käy monta kierrosta erkkaria. Mulla erkkarikorjaus oli paikallaan pari vuotta eikä kertaakaan enää tullut käyntihäiriöitä.
Noita tulpanhattuja ei sitten kannata poistaa johdosta vetämällä vaan esim tuon videon mukaisesti: https://www.youtube.com/watch?v=XPQFl7W-H88


NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2015, 20:31:40 ip »
Noniin, nyt hävisi nykiminen - ainakin näin kuivalla kelillä. Vaihdoin tulpat iridium-tulppiin ja tulpanhatun NGK:n hattuun juurikin sen linkin mukaisesti, jonka kajk lähetti. Piikkiössä vaihdettuun vanhanmalliseen Guzzin tulpanhattuun oli nyt tullut selkeä reikä (ajettu vaihdon jälkeen muutama tuhat kilometriä), eikä tuo pyörän oma alkuperäinenkään välttämättä ollut täydellisen ok. Hieman kyllä hirvittää, kun johdot ovat nyt aika tiukassa käänteessä. Olivat johdot muuten hivenen eri mittaisia.
Huolestuttavaa, jos Guzzin omat osat eivät kestä. Minä kun ostin Guzzin juurikin sen takia, että ei tarvitsisi teknisistä ongelmista kärsiä ja voisi nauttia ns. huolettomista ajokilometreistä. Edellinen pyöräni, Nevada, toimi vanhasta tekniikastaan huolimatta moitteetta.
Osat muuten maksoivat Motonestissä yhteensä 45 €. Kiitokset vielä kaikille lusikkansa soppaan pistäneille.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2015, 15:55:00 ip »
"toimi vanhasta tekniikastaan huolimatta moitteetta" = toimi vanhasta tekniikastaan johtuen moitteetta.

Eka kesänä -85 sammui tosin Calif II kaatosateessa Saksassa samanlaisiin oireisiin moottoritielle. Ei ollut miellyttävä kokemus se. Syyksi selvisi lopulta, että oli laitteen kasaaja unohtanut puolien päästä kumitutterot  pois. Pimeässä paljastui kun salamat välkkyivät sivukopan alla. Kun sitten sähkömiehen kitillä eristin, ei ole sen jälkeen temppuillut.

Puuttui siitä muutakin kuten tankin takapäästä kumikannatin, mutta se lienee unohtunut Piikkiössä kasatessa.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2015, 23:25:05 ip »
Noniin, nyt hävisi nykiminen - ainakin näin kuivalla kelillä. Vaihdoin tulpat iridium-tulppiin ja tulpanhatun NGK:n hattuun juurikin sen linkin mukaisesti, jonka kajk lähetti. Piikkiössä vaihdettuun vanhanmalliseen Guzzin tulpanhattuun oli nyt tullut selkeä reikä (ajettu vaihdon jälkeen muutama tuhat kilometriä), eikä tuo pyörän oma alkuperäinenkään välttämättä ollut täydellisen ok. Hieman kyllä hirvittää, kun johdot ovat nyt aika tiukassa käänteessä. Olivat johdot muuten hivenen eri mittaisia.
Huolestuttavaa, jos Guzzin omat osat eivät kestä. Minä kun ostin Guzzin juurikin sen takia, että ei tarvitsisi teknisistä ongelmista kärsiä ja voisi nauttia ns. huolettomista ajokilometreistä. Edellinen pyöräni, Nevada, toimi vanhasta tekniikastaan huolimatta moitteetta.
Osat muuten maksoivat Motonestissä yhteensä 45 €. Kiitokset vielä kaikille lusikkansa soppaan pistäneille.

Mielenkiintoisia vikoja, etten sanoisi "guzzimaisia". Tulpanhattu..., miten tuommonenki vika on ylipäätään mahdollinen? En oo ikinä kuullukkaan aikasemmin muiden merkkien osalta. Onko vika tulpanhatussa vai antaako sähköjärjestelmä jotenkin epämääräistä kipinää? Luulis että normaalikipinälle ei "titaania" tarvitse tulpanhatun olla... :-[
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2015, 10:20:36 ap kirjoittanut California »
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2015, 01:03:26 ap »
Siinä normaalikipinässä on aika paljon tehoa.
Eikä saa johdosta vetää irrotettaessa tulpanhattua. Siinä Youtube-videossa esitetty nippusidekikka on jo
vähän parempi, mutta saisiko tuon tulpanhatun pullautettua ylös kolostaan paineilmalla?
Onko kannessa tulpan kololle "viemäröintiä"? Jos vaikka sen kautta paineilmalla? Tai jos ei niin
hatun tiivistyshetuloiden ohi jos kokeilisi? Vai onko tulpan yhteys ulkoilmaan niin hyvä että painetta ei synny?
Sohc van Helmi.