Kirjoittaja Aihe: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy  (Luettu 25209 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #15 : Elokuu 12, 2015, 07:58:53 ap »
Offtopic, tuo voimakas nykyajan kipinä on näköjään käytössä jo vähän kaikkialla. Tuossa eräänä päivänä leikkasin nurmikon Briggsin voimalla. Kun homma tuli tehdyksi, niin kone ei sammunutkaan turvakytkimestä vaan jatkoi sitkeästi papatusta. Nokkelana poikana salpasin jarrun uudelleen auki ja nyppäsin tulpanjodon irti. Ihmetyksellä ei  ollut rajaa kun kone jatkoi papatustaan entiseen malliin. Tulpanhatusta oli tulpan nippeliin reilusti tuuma välimatkaa eikä siinä näkynyt hyppäävää kipinää. Arvelin koneen olevan karstainen ja kuuma, niin että se käy hehkusytytyksellä, mutta kun liikautin tulpanjohdon kauemmaksi tulpan nippelistä, niin moottori sammui ihan kuin se tekee sammutinkatkaisijasta.  En ole mokomaa ennen nähnyt.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #16 : Elokuu 12, 2015, 10:23:43 ap »
Vähäisellä ymmärrykselläni olen aina ajatellut, että tämä kipinän karkaaminen on erityisasia niissä moottoreissa, missä tulpanjohto kulkee sylinterin rakenteen sisällä. Matkan varrella on jatkuvasti paikkoja, missä "lyödä maihin" kun johto ja tulpanhattu kulkevat runkomaassa olevien osien sisällä. Kosteus ja epäpuhtaudet auttavat kipinää karkaamaan väärään osoitteeseen. Ennen vanhaan ei ollut tästä erityisongelmaa.

Edit 14.7: "V7-II, there is a recall on the plug caps and HT leads". Kapseloitu järjestelmä siis edellyttää laatuosia.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2015, 14:12:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #17 : Elokuu 12, 2015, 11:28:18 ap »
Taitaa kuva esittää Brevahattuista, viimeistä Calimallia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #18 : Elokuu 12, 2015, 11:46:51 ap »
Kaukana "maasta" sijaitseva johdin ei todennäköisesti helposti vuoda. Mutta likainen ja kostunut johdin suljetussa tilassa on todennäköisempi vikakohde läpilyönnille.

Itsellä oli joskus pyörä joka pelasi kuivalla säällä erinomaisesti mutta riitti että ajoi märällä tiellä niin pätkiminen alkoi. Jos pintamärän ajohousun lahkeen vei liki tulpanjohtoa sai itsekin kokea sähköshokkien piristävän vaikutuksen. Tulpanhattujen uusiminen korjasi vaivan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #19 : Elokuu 12, 2015, 11:57:13 ap »
Joskus mopoaikaan sai kymmensenttistä kipinää avoimesta tulpanhatusta pohkeeseen. Tekee nannaa, kun Soliferi kiertää työkierroksia ja napsuttaa pohjetta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2015, 22:17:45 ip »
Tulpan johtojen ja -hattujen irrottelu käyvästä moottorista aiheuttaa juuri tällaisia läpilyöntikanavia
korkeajännitepuolen eristyksiin.
Joskus kannattaa katsella katsella tulpanjohtoja yms. silloin kun on tosi pimeää, mutta laitteet vielä pelikunnosssa ;D
Jos kipinällä on aikomuksia karata väärään paikkaan, saattaa korkeajännitepuolella erottua mystisiä valoja ja salamointia. Sumutinpullolla vettä sekaan niin piilevä vika voi sieltä paljastua.
Sohc van Helmi.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #21 : Elokuu 12, 2015, 22:51:58 ip »
Pekan tiedusteluun tulpanhatun oikeasta irroittamistavasta. Sylinterissä, tai siis sen rivastossa, on peräpuolella reikä, josta voi työntää pitkähkön ruuvimeisselin tulpan kylkeen, ja nostaa hatun pois paikaltaan. Jos ruuvimeisseli on päästään vielä hieman väännetty, niin homma helpottuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #22 : Elokuu 12, 2015, 23:21:31 ip »
Katkojankärkiaikoina testattiin tulpanhattu irrottamalla mikä sylinteri on pimeänä. Enää sitä ei pidä tehdä. Jännite on melkoinen ja on siinä kipinän verran virtaakin ja se purkautuu sitten jonnekin muualle. Ehkä juuri sinne hituvirtapuolelle joka on hyvin herkkä semmoiselle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #23 : Elokuu 13, 2015, 06:33:46 ap »
Lariossa oli muinoin bensaongelmia, jotka ilmenivät tulppien nokeentumisena. Nukahtaneen tulpan sai herätettyä irroittamalla käyvästä koneesta tulpanhattua. Tätä kun vei muutaman sentin päähän, hyppäsi kipinä hatun ja tulpan kannan välillä "buustaten" kipinää myös kärkien välissä. Sitten tulppa toimi taas seuraavaan sammutukseen asti. On siis kärkisytkä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #24 : Elokuu 31, 2017, 10:26:12 ap »
Jaahas, pätkimisen jahtaaminen jatkuu, seitsemäntenä kautena... Kahdeksas, eli eka kausi Sportilla alkaen 26.8.2010 oli lyhyt, eikä vielä oireillut ekan 1500 km:n aikana. Tulpanhatut ja johdot ovat ulkoisesti ehjät, mutta nyt alan käymään kaikkea läpi vaihtaen yhden osan kerrallaan. Viimeksi vaihdan koko pyörän tai poistan käytöstä. Josko aloittaisi tulpanhatuista. Motonetissa ei ole nykyisellään tuota NGK SB05 E -hattua. Osaatteko viisaammat sanoa, käykö noista joku muu? Noissa kun puhutaan NGK:n B- ja C/D -alkuisista tulpista ja kiinnityskierteen läpimitoista. Sportiinhan suositellaan PMR 8 B tai CR 8 EKB.

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/1172/769576/Sytytysjohdot-ja-tulpanhatut

Tämän jälkeen tulpanjohtoa vaihtoon ja Motomatin edellä vinkkaamaa liitinten tarkastelua ja releiden vaihtoa, puolien vaihtoa. Karttapuoli on kunnossa, nyt mennään sähkö edellä. Sielläkin oli sanomista, mutta oireet jatkuu, eli nypyttää ja pätkii hienokseltaan kaikilla kierroksilla. On aikoja, ettei ilmene, mutta nyt on ryppyillyt monta viikkoa putkeen. Ei eroa onko mikä lämpötila ulkona tai kuivaa vai märkää. Diagissa ei näy myöskään vikakoodeja, imubalanssit balanssissa, tps-asteet kohdillaan, oppivat arvot nollattu (ja eipä tuolla väliä kun nyt on lambda off) jne.

Noista tulpanhattu ym. 8V - rykimis ongelmista näkyy löytyvän keskustelua ja vinkkejä ameeriikan sivustoilta. Kirjoitin googlehakuun "Norge 8V Spark plug" ja sitten ei tartte kuin valita..
Yhteinen piirre tuntuu olevan tulpanhattujen vaihto NGK SB05E malliin (hinta on luokkaa 6€/kpl). Eli 130:n uhraaminen alkuperäisiin ei välttämättä ole tarpeellista.

Tässä yksi asiaan liittyvä : https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CD0QFjACahUKEwiwpffbkZXHAhXlfnIKHWWSD-8&url=https%3A%2F%2Fwww.motointernational.com%2Fblog%2Fnews-and-events%2Fpost%2Fspark-plug-cap-update-for-guzzi-8v-models&ei=X67DVfD5MuX9yQPlpL74Dg&usg=AFQjCNElSL5Z_TFbyHTT0P3_gQhTvDw1hw&sig2=q_Uelv50U72a2zYzqrcGkA&bvm=bv.99556055,d.bGQ

Kaijus
täysin maallikko näissäkin asioissa  :P


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #25 : Elokuu 31, 2017, 10:30:19 ap »
Olisko tästä taulukosta apua?

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #26 : Elokuu 31, 2017, 11:38:36 ap »
Juu, törmäsinkin tuohon taulukkoon googlekierroksella. Jos tuo SB05E käy (kuten maailmalla kerrotaan, mutta sitä ei ole saatavilla) niin SBO5F käynee myös, koska plugin halkaisija on siinä sama. "Terminal type" on eri, mutta nipan saa pois. Eli en ymmärrä mikä ero noissa lopuksi on. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #27 : Elokuu 31, 2017, 12:08:11 ip »
Ominaisuudet täsmää ja jos kerran tuon nipan saa irti, niin eikös tuon voi hommata?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #28 : Elokuu 31, 2017, 12:23:55 ip »
Tyypillisesti tulpissa on kierre yläpäässä ja siihen voi kiertää sovittimen jos tulpanhattu on sellaista mallia. Mutta ei sääntöä ilman poikkeusta: tulipa vastaan tulppa jossa on kiinteä sovitin. Eli sillä tulpan mallinumerolla voi olla merkitystä. Mutta asia selviää tulpparasian avaamalla. Usein siellä on mukana irtonaisena kyseinen sovitin.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Norge nykii, pätkii eikä kiihdy
« Vastaus #29 : Elokuu 31, 2017, 13:03:24 ip »
Mitä muuten tarkoittaa nuo tulpanhattujen luonnehdinnat, että "sopii NGK:n B-alkuisille tai C/D-alkuisille" tulpille. Sportissa on vaihtoehtoisesti P-alkuinen tai C-alkuinen tulppa (ks. yllä)?