Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 95295 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #180 : Marraskuu 23, 2021, 11:41:59 ap »
Jos vaihteistossa rattaat ulisevat niin paras konsti on laittaa uusi hammaspyöräpari, vaihtaa kaikki vaihteiston laakerit ja tehdä nätti sisäänajo eli kevyttä ajoa noin 1000 - 3000 km ja öljynvaihto. Siten katoaa mahdollisesti muitakin vaivoja vaihteistosta. Vanhan vaihteiston kunnostaminen on kuitenkin halvempaa kuin uuden ostaminen tilalle. Käytettyjä vaihteistojakin on myytävänä mutta nekin olisi ennen käyttöönottoa avattava ja syynättävä.

Kun vaihteisto on ajettu todella viimeisilleen niin sen viimeinen temppu on että vaihdelaatikon kuorirakenne pettää. Murtunutta takakantta ei ihan helposti korjata... Mutta kierrätysmetalliin se kelpaa pestynä.

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: RVS
« Vastaus #181 : Marraskuu 23, 2021, 12:35:52 ip »
Tuosta tribokeraamisesta pinnoitteesta kerran yhden insinöörin kanssa juttelin niin kovasti oli sitä mieltä että polttomoottoreissa ei ole missään liikkuvien osien välissä niin kovia lämpötiloja että mitään keraamista voisi syntyä.
Lienee jollakin kemiallisella konstilla saatu lämmöntarvetta alennettua, kun tuotteen esitevideolla (linkki) metallipinnoille on muodostunut sähköä johtamaton "lasite".
Nykyisin keraamista pinnoitetta kaupitellaan myös auton pintakäsittelynä (linkki) jossa pinnoitteen kitkanpoiston ajatuksena on likaantumisen/kuraantumisen vähentäminen ja helppo pinnan peseminen jopa ilman pesuainetta. Linkin artikkelissa puhutaan kemiallisesta reaktiosta ja parin vuorokauden kuivumisajasta.
Omakohtaista kokemusta ei maalipinnan pinnoittamisesta ole, mutta jauhosta ja vedestä on joskus aika kova sementti saatu kyllä suttaantumaan  ;D .

Aikanaan yli 20v sitten päädyin RVS käyttäjäksi Ducato matkailuauton vaihteiston vihellyksen vuoksi. Ääni hävisi luvatun 1000km ajon aikana enkä joutunut pelkäämäni laatikkoremontin tekijäksi. Sittemmin olen laittanut RVS:n rinnakkaistuote Resurs:ia veneen Volvo turbodieseliin ja vetolaitteeseen, Nevadan koneeseen, laatikkoon ja perään. Eri autojen koneisiin ja laatikoihin jne.  Mekaaniset äänet ovat vaimentuneet, (pinta)lämpötilat laskeneet ja laakereiden ja hammasrattaiden rikkoutumisilta olen onnistunut välttymään, joka on se oma (ennaltaehkäisevä) syyni koko lisäainetta käyttää.
Tosin Nevadassa suorahampaisen vaihteiston luontainen "vihellys" toimi isona innoittajana ja siinä äänimaailman muutos olikin merkittävin. Ennen lisäainetta oli vaihteiston ääni hallitsevampi kuin moottorin ääni, mutta lisäaineistuksen jälkeen noin 1000km kuluessa nousi moottorin imu- ja pakoäänet vaihteistoäänten ja moottorin mekaanisten äänten yläpuolelle. Muutos ilahdutti suuresti, koska nuo äänet ovat ajellessa juuri enemmän omaan makuuni.
Kitka lienee oleellista käsittelyn kannalta ja aiemmin suositus oli muistaakseni ennemmin käyttää mineraaliöljyä käsittelyä tehtäessä. Tehokkailla synteettisillä öljyilläkin pinnoitetta muodostuu, mutta ilmoitetun 800-1000km sijaan aikaa saattaa mennä tuplamatka.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #182 : Marraskuu 23, 2021, 13:18:01 ip »
Eiköhän ollut jossain RVS-kokeilussa siten että hieman ennen öljynvaihtoa laitettiin RVS moottoriin ja ajettiin vanhalla öljyllä edelleen seuraavaan vaihtoaikaan asti. Vaikutus on nopeampi, väittävät. Itse en ole sitä hienoihin synteettisiin sotkenut ainakaan vielä. Mutta perustason, siis halvemman hintaluokan öljyn sekaan olen laittanut. Toisinaan ei tapahdu mitään aikoihin tai tapahtuu niin hitaasti että muutosta ei ole helppo havainnoida. Mutta nopeitakin muutoksia on tapahtunut: 950cc Californian koneeseen aineen laitoin ja kierrosherkkyys parani hiljalleen seuraavan kymppitonnin kuluessa. Epäilen että ventiilinnostimet ja nokat tykkäsivät. Huomattavin vaikutus on kuitenkin ollut 1,5 Tdi turbodieselissä. Kierrosherkkyys parani ja ahtimen ääntä ei juurikaan kuulu sisätiloihin.

Osakeyhtiön, jossa olen osakkaana, remontoitavana oli sisälaitamoottorin merivaihde joka piti pahaa ääntä. Hammaspyörille ei ollut mitään tehtävissä koska olivat kuluneet. Uudet taivaallisissa hinnoissa joten vain uudet laakerit, vanhat rattaat, öljy ja RVS sisään ja käyttöä. Viimeisten tietojen mukaan veneellä on ajettu huoletta useampi suvi ja öljynvaihdossa joukkoon lisätty RVS. Ei ollut propussa metallimujua. Jotain siis tapahtui.

Tarkoitukseni on siis sanoa että ei kannata sotkea huippyöljyihin tai muiden lisäaineiden (Esim. Molykote A.) RVS:sää vaan ajella "tehostekausi" perusliemillä.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: RVS
« Vastaus #183 : Marraskuu 23, 2021, 15:38:23 ip »
RVS oma ohje: "Mitä enemmän moottorilla on ajettu, sitä likaisempi se yleensä on. Käsiteltäviltä pinnoilta irtoaa käsittelyn yhteydessä likaa öljyyn, ja öljy kannattaa usein vaihtaa ennen toista käsittelykertaa, jota suosittelemme yli 40000 km ajetuille moottoreille. Siksi optimaalisin ajankohta käytetyn moottorin RVS-käsittelylle on n. 400 km ennen tulossa olevaa öljynvaihtoa. Toinen käsittelykerta tehdään heti öljynvaihdon jälkeen, eikä uutta öljynvaihtoa tarvita."

Eli mun Nevadaan jolla ajettu 56000km eka satsi heti keväällä vanhoihin öljyihin ja sitten 400km ajon jälkeen uudet mineraali öljyt ja toinen satsi. Perään vaihdan ohjeen mukaan 85W-140 moneraalin ja molykoten kun ne on jo tullu hommatuksi.

2 tahti Vespaan vielä harkitsen ja toivon löytäväni jotain käyttäjäkokemuksia ensin.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: RVS
« Vastaus #184 : Joulukuu 18, 2021, 17:18:25 ip »
Huomasin pari viikkoa sitten, että FB:n puolella oli juttua RVS:n ja Molykoten suhteen, että "koskaan ei saa sekoittaa" ja että "tarvitaan kunnon huuhtelu"... ennen siis RVS-käsittelyä.

En kuitenkaan keksi tieteellistä syytä enkä vakuuttavaa artikkelia siihen, että joku oikein "huuhtelu" olisi tarpeen. Itse tein RVS-käsittelyn öljynvaihdon yhteydessä (moottoriin ja vaihteistoon) ohjeiden mukaan ilman sen kummempia alustuksia kuin vanhojen öljyjen laskeminen pois ja RVS:n kanssa meni uudet tilalle. Hyvin on kukkunut. Oliko siinä nyt vielä joku suositus matalista kierroksista tuhannen kilometrin ajan. Noudatin.

Onko nyt niin, että ei enää pidä laittaa yhteensopimattomuuden vuoksi muita lisäaineita, kun on tehty RVS-käsittely, vain onko vain niin, että ne ovat RVS-käsittelyn myötä tarpeettomia? Tässä on mielestäni vielä hiukan kartoittamaton alue, tai jotenkin en vielä yhdistänyt omia piuhoja asiasta.

Perään olen laittanut öljynvaihdon yhteydessä pienen Mos2-lorauksen sen 250 ml:n sekaan eli siellä ei ole RVS. Tuskin tuleekaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #185 : Joulukuu 18, 2021, 18:41:23 ip »
Spekulointi on vänkää.
Niin voisi sanoa että jos RVS-käsittely on tehty ajan kanssa ja vaikutus todettu niin mikä estäisi käyttämästä Molykotea?
Jos Molykotea on öljyn joukossa valmiiksi logiikka sanoo, jos uskomme aineen tuottajaa ja omia havaintojani, että Molykote estää, kuten se on suunniteltukin tekemään, mekaanisen kosketuksen hammaspyörien suhteen. Varsinaista ristiriitaa en näe. Jos, kuitenkin, hammaspyörät, oli muuta käsittelyä tai ei, antaa, kokemukseni mukaan, peliaikaa vanhoille osille.

Ennen mitään käsittelyä: pitää katsoa onko hammaskosketukset kohdallaan ja laakerivälykset myös. Tämä tuntuu unohtuneen monelta. Jos ei ole niin säätö pitää tehdä.Voin kertoa että tehtaalla, ainakin perävaihteen osalta, välykset eivät säädöiltään vastaa toimintakykyä sillä jonkin ajan kuluttua tuotannon jäljiltä olevat epätasaisuudet ovat kuluneet ja tuotannon pikku virheet, toleranssit, ovat jo kumuloituneet ja perän kestävyysvaje toteutuu hiljalleen. Kyllä siihen perävaihteeseen pitää kiinnittää huomiota. Sanoisin että noin sadantuhannen kilometrin kohdalla olisi, viimeistään, säätötilanne. Sellainen matkahan syntyi, kolmesta viiteen vuoteen, ainakin minulla. Paitsi nykyään kun on vieläkin viisi pyörää vaikka toisesta puolesta luovuin jo. Ajattelin katsoa mitä 1400:sen perä on syönyt kun siihen tulee eka öljynvaihto. 50.000 km on öljynvaihtoväli. Sen lisäksi laakeri ja hammasvälykset. Seuraavaan öljyyn, säädön ohella, tulee RVS eikä mitään muuta. Eikä siinä alunperinkään ole mitään lisäainetta mitä sen suositusöljyssä ei olisi...

Tavallinen moottoripyörähuolto ei tarkista yhtäkään hammasvälystä. Öljyt vaihtuvat ja venttiilit säädetään, siinä kaikki.

Kaikkien epäselvyyksien välttämiseksi on olemassa useampaa sorttia ja toimintaperiaatteeltaan erilaista ainetta jota joko on öljyssä sen osana tai öljyyn lisätään. Osa osa niistä ei ole öljyn lisäainetta vaan metallin lisäainetta joka öljyn välityksellä toimitetaan käyttökohteeseen. Eroa voi olla hankala havainnoida. Otetaan negatiivinen esimerkki: vettä öljyssä, joka ei liene outo ilmiö guzzisteille. Se ei ole öljyn lisäaine vaikka vaikuttaa öljyn tehoon kuin olisi öljyyn lisätty. RVS ei vaikuta perusöljyyn vaan on oma osansa. Siellä se mukana muljuaa ja vaikuttaa vain ja ainoastaan niihin kohteisiin mitkä tuottavat runsaasti lämpöä. Muuten öljy pysyy öljynä. Itse en laittaisi RVS:sää uuteen moottoriin, vaihteistoon tai keulaan. Vasta sitten kun luonnollinen, mekaaninen kulutus, on sovittanut komponentit hyvin yhteensopiviksi. Eli pitkä sisäänajo. Kun osat ovat kuluneet, on ymmärrettävä se onko kuluminen kuinkakin haitallista. Jos laakerointi on kulunut niin että hammasvälys on väärä, kuten vaihteistossa helposti on, on RVS ensiapuna mutta ei poista vaivaa.

Itse käytän RVS:sää kuluneissa tai kuluneiksi oletetuissa kohteissa. Kulumisen kyllä kuulee. Pitää ääntä ja muodostaa lämpöä. Se vapauttaa ajamaan kauden loppuun ja ottamaan työn alle talviaikana. Sen jälkeen kyllä jää jollain lailla orjaksi sillä kun vinoon kuluneet hammaspyörät laakeroinnin vaihdon jälkeen ovat jälleen, itselleen uudessa asennossa, kohtaavat toisensa, on kosketuspinnat taas "vinossa" toistensa suhteen. Mutta paremmin kuin vinoon kuluneina käytössä. En ryhdy selittämään tässä eri hammaspyörien pintakäsittelyitä tai niiden muotoseikkoja sillä niitä on paljon erilaisia. Mutta kuluneellakin osalla, kun se on oikeassa kosketuskulmassa vastapeluriinsa saa elinikään ratasparille.

Moottorin osalta toiminnot ovat erilaisia kuin hammasvaihteilla kuten vaihteisto ja perä. Moottorissa on iskukuormituksia erityisesti nokka-akselien ja nostinten suhteen. Sielläkin syntyy lämpöä. Lämpö, korkea lämpö, on se mikä aiheuttaa RVS:n reaktion. En ole missään tekemisessä markkinoinnin tai ko. yrityksen suhteen vaan havainnot ovat omakohtaisia ja syntyneet reilun kymmenen vuoden aikana.

Aivan yhtä hyvin voin markkinoida Pyynikin Panimon oluita mutta siinä olen sentään osakas. Kuten parissa muussakin firmassa.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: RVS
« Vastaus #186 : Joulukuu 18, 2021, 18:58:28 ip »
Järkevää juttua. Voisi perää kurkistaa. Nimimerkki "20 vuotta ja 130 000 km".  8)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #187 : Joulukuu 18, 2021, 19:36:47 ip »
Noin näppituntumalta vois olla ihan asiaa. Ennakointi on parempi kuin matkan keskeyttäminen. Edellinen aiheuttaa kuluja kuten toinenkin mutta siihen harmi päälle.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: RVS
« Vastaus #188 : Joulukuu 18, 2021, 20:48:31 ip »
Molycote vähentää kitkaa ja siten alentaa lämpötilaa hammaskosketuksessa, eli saattaa haitata RVS:n toimintaa.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: RVS
« Vastaus #189 : Joulukuu 19, 2021, 01:40:23 ap »
Molycote vähentää kitkaa ja siten alentaa lämpötilaa hammaskosketuksessa, eli saattaa haitata RVS:n toimintaa.

Niitä ei laiteta prosessiin yhtaikaa. Mietinkin näin: prosessin jälkeisessä ajassa tuskin sulkevat toisiaan pois, koska RVS on työnsä tehnyt eikä voi tehdä enää enempää. Se teki työnsä sen öljyn seassa missä oli ja jätti pinnan sinne, minne jätti.

Kun metallikeraaminen pinta on muodostunut niille alueille, joissa on kitkaa, sen pinnan, johon RVS hakeutuu, pitäisi prosessin jälkeen olla kova ja tasainen. Kun prosessi on pysähtynyt, lakkaa myös prosessin tarvitseman lämpöenergian tuotto eli pintaa ei voi tulla liikaa. Mutta se on siis jo vuosikymmeneksi tehty, eli käsittelyn prosessi ei enää etene.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: RVS
« Vastaus #190 : Heinäkuu 09, 2022, 00:03:08 ap »
Tein RVS käsittelyn Quotan laatikkoon. Kyllä sitä vaan täytyy tähän uskonlahkoon liittyä, se nimittäin tuntuu toimivan. Ei enää pauku ja ulvo vanhaan malliin. Huomattava ero.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: RVS
« Vastaus #191 : Heinäkuu 09, 2022, 15:54:02 ip »
Tein RVS käsittelyn Quotan laatikkoon. Kyllä sitä vaan täytyy tähän uskonlahkoon liittyä, se nimittäin tuntuu toimivan. Ei enää pauku ja ulvo vanhaan malliin. Huomattava ero.

Olisiko joku toinen aine saanut aikaan saman ilmiön, esim. ruokalusikallinen hienoa sahanpurua... ;D

Noo.. mutta asiaan.
Tuommoinen päätelmä pitäisi testata usealla eri aineella.
Mutta jos riittävän hyvään lopputulokseen päästiin eka aineella, niin sehän on hyvä.
Tämäkin vielä! ! !

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: RVS
« Vastaus #192 : Elokuu 04, 2022, 21:25:30 ip »
Oletin että kun Nevadassa on öljyä 1,8-2L niin G2 on oikea koko ja sen voi sitten uusia halutessaan.

Nyt RVS diileri Jyrki Norppo kertoo Facebookissa "Moottoripyörissä yleensä käytetään kovempia kierroksia kuin autoissa, tuolloin myös kulumaa on enemmän ja suojaa on hyvä saada maksimisti. G2 on suunniteltu pienkoneille joiden litratilavuus on 1-2, G4 moottoreille joissa öljyä on 2-4 litraa. Aika minimeillä menet jos päädyt oikeaan moottoripyörään G2:lla tekemään käsittelyt"

Ja hän suosittaa G4 eli tuplamäärää.

Paljonko te olette laittaneet?

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: RVS
« Vastaus #193 : Elokuu 04, 2022, 23:25:46 ip »
Onkohan RVS kauppias perillä siitä, että Moto Guzzi Nevadassa on erilliset öljyt moottorissa ja vaihteistossa? Valtaosassa nykypyöriä on yhteinen öljytila moottorille ja vaihteistolle.

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: RVS
« Vastaus #194 : Elokuu 04, 2022, 23:51:02 ip »
"Onkohan RVS kauppias perillä siitä, että Moto Guzzi Nevadassa on erilliset öljyt moottorissa ja vaihteistossa?"

(Myynti- ja markkinointijohtaja) ei ollut mutta kerroin. Ensin oli sitä mieltä että oikea määrä on G6.