Spekulointi on vänkää.
Niin voisi sanoa että jos RVS-käsittely on tehty ajan kanssa ja vaikutus todettu niin mikä estäisi käyttämästä Molykotea?
Jos Molykotea on öljyn joukossa valmiiksi logiikka sanoo, jos uskomme aineen tuottajaa ja omia havaintojani, että Molykote estää, kuten se on suunniteltukin tekemään, mekaanisen kosketuksen hammaspyörien suhteen. Varsinaista ristiriitaa en näe. Jos, kuitenkin, hammaspyörät, oli muuta käsittelyä tai ei, antaa, kokemukseni mukaan, peliaikaa vanhoille osille.
Ennen mitään käsittelyä: pitää katsoa onko hammaskosketukset kohdallaan ja laakerivälykset myös. Tämä tuntuu unohtuneen monelta. Jos ei ole niin säätö pitää tehdä.Voin kertoa että tehtaalla, ainakin perävaihteen osalta, välykset eivät säädöiltään vastaa toimintakykyä sillä jonkin ajan kuluttua tuotannon jäljiltä olevat epätasaisuudet ovat kuluneet ja tuotannon pikku virheet, toleranssit, ovat jo kumuloituneet ja perän kestävyysvaje toteutuu hiljalleen. Kyllä siihen perävaihteeseen pitää kiinnittää huomiota. Sanoisin että noin sadantuhannen kilometrin kohdalla olisi, viimeistään, säätötilanne. Sellainen matkahan syntyi, kolmesta viiteen vuoteen, ainakin minulla. Paitsi nykyään kun on vieläkin viisi pyörää vaikka toisesta puolesta luovuin jo. Ajattelin katsoa mitä 1400:sen perä on syönyt kun siihen tulee eka öljynvaihto. 50.000 km on öljynvaihtoväli. Sen lisäksi laakeri ja hammasvälykset. Seuraavaan öljyyn, säädön ohella, tulee RVS eikä mitään muuta. Eikä siinä alunperinkään ole mitään lisäainetta mitä sen suositusöljyssä ei olisi...
Tavallinen moottoripyörähuolto ei tarkista yhtäkään hammasvälystä. Öljyt vaihtuvat ja venttiilit säädetään, siinä kaikki.
Kaikkien epäselvyyksien välttämiseksi on olemassa useampaa sorttia ja toimintaperiaatteeltaan erilaista ainetta jota joko on öljyssä sen osana tai öljyyn lisätään. Osa osa niistä ei ole öljyn lisäainetta vaan metallin lisäainetta joka öljyn välityksellä toimitetaan käyttökohteeseen. Eroa voi olla hankala havainnoida. Otetaan negatiivinen esimerkki: vettä öljyssä, joka ei liene outo ilmiö guzzisteille. Se ei ole öljyn lisäaine vaikka vaikuttaa öljyn tehoon kuin olisi öljyyn lisätty. RVS ei vaikuta perusöljyyn vaan on oma osansa. Siellä se mukana muljuaa ja vaikuttaa vain ja ainoastaan niihin kohteisiin mitkä tuottavat runsaasti lämpöä. Muuten öljy pysyy öljynä. Itse en laittaisi RVS:sää uuteen moottoriin, vaihteistoon tai keulaan. Vasta sitten kun luonnollinen, mekaaninen kulutus, on sovittanut komponentit hyvin yhteensopiviksi. Eli pitkä sisäänajo. Kun osat ovat kuluneet, on ymmärrettävä se onko kuluminen kuinkakin haitallista. Jos laakerointi on kulunut niin että hammasvälys on väärä, kuten vaihteistossa helposti on, on RVS ensiapuna mutta ei poista vaivaa.
Itse käytän RVS:sää kuluneissa tai kuluneiksi oletetuissa kohteissa. Kulumisen kyllä kuulee. Pitää ääntä ja muodostaa lämpöä. Se vapauttaa ajamaan kauden loppuun ja ottamaan työn alle talviaikana. Sen jälkeen kyllä jää jollain lailla orjaksi sillä kun vinoon kuluneet hammaspyörät laakeroinnin vaihdon jälkeen ovat jälleen, itselleen uudessa asennossa, kohtaavat toisensa, on kosketuspinnat taas "vinossa" toistensa suhteen. Mutta paremmin kuin vinoon kuluneina käytössä. En ryhdy selittämään tässä eri hammaspyörien pintakäsittelyitä tai niiden muotoseikkoja sillä niitä on paljon erilaisia. Mutta kuluneellakin osalla, kun se on oikeassa kosketuskulmassa vastapeluriinsa saa elinikään ratasparille.
Moottorin osalta toiminnot ovat erilaisia kuin hammasvaihteilla kuten vaihteisto ja perä. Moottorissa on iskukuormituksia erityisesti nokka-akselien ja nostinten suhteen. Sielläkin syntyy lämpöä. Lämpö, korkea lämpö, on se mikä aiheuttaa RVS:n reaktion. En ole missään tekemisessä markkinoinnin tai ko. yrityksen suhteen vaan havainnot ovat omakohtaisia ja syntyneet reilun kymmenen vuoden aikana.
Aivan yhtä hyvin voin markkinoida Pyynikin Panimon oluita mutta siinä olen sentään osakas. Kuten parissa muussakin firmassa.