Kirjoittaja Aihe: RVS  (Luettu 95225 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #30 : Elokuu 15, 2015, 12:25:40 ip »
Eikös tuollainen äkillinen kuumentuminen ole lähes poikkeuksetta lisääntyneestä hammaskosketuksesta johtuvaa. Oli vika sitten just pinionin siirtyminen tai laakerivaurio. Vai onko tämä kuumotellut jo pidempään?

En ole aiemmin kiinnittänyt perän lämpöön huomiota. En myöskään ääntelyyn.

Olisi varmaan hyvä käydä avokypärä päässä ajamassa kierros ja varmistamassa että ääni tulee perästä.

Pinion? se on tuo tanko missä on kierre toisessä päässä ja toinen pää on kardaanin suuntaan, as in http://www.mgcycle.com/index.php?main_page=product_info&cPath=72&products_id=709&zenid=7c2297f0db61c1df1ac7734f937b2122

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #31 : Elokuu 15, 2015, 12:35:30 ip »
Koska vika on todennäkisin oirein jo paikallistettu en suosittelisi koeajoa. Melu ja lämpeneminen, jonka jälkimmäisen sijainti on jo paikallistettu, kertoo että perähän se. Painotan että perä on ehkä kunnostettavissa vielä kunhan sitä ei tarpeettomasti rasiteta. Linkissä oli myynnissä 7/33-perävaihteen rataspari joka olisi kieltämättä parempi sivuvaunukäytössä. Sitten pitäisi löytää taho joka osaa säätää hammaskosketuksen kohdalleen.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #32 : Elokuu 15, 2015, 13:14:56 ip »
Koska vika on todennäkisin oirein jo paikallistettu en suosittelisi koeajoa.

Hmm. Jos tiputtaisi vaunun pois ja ajaisi hissukseen tallille, 25 kilsaa. "Jos se kesti satasta ajaa vaunun kanssa Hyvinkäältä tänne, niin kai se kestää ilman vaunua hissukseen 25 kilsaa". Tai sitten ei kestä ja vetää ittensä solmuun ja halki. Perhana. Ei voi tietää.

Edit: Paitti että jos se leipoo kiinni ajossa, on vaunun kanssa paljon parempi olla. Ja purkaminen ja kasaaminenkin on paljon kivempaa vaunun kanssa. Ehkäpä hissuttelen sen pikkuteitä pitkin tallille.

Edit2: Paitsi että jos erkaannutan vaunun pyörästä, saan ne tuohon takapihalle, aidatulle alueelle ja pääsen ainakin ottamaan perää irti. Ja jos laitan vaunun takaisin takapihalla, on kohtuulisen helppo saada takarengas ilmaan ja perä irti ja tarkasteltavaksi. Taitaa olla turvallisin tapa edetä. Joo. Näin teen. Sitä en vielä tiedä, yritänkö itse hoitaa koko homman, vai kuskaanko perän kokonaisena jonnekin tarkistettavaksi ja korjattavaksi.

Edit3: huomasin sopivan ripustuspisteen takapihalla. vinssasin perän ylös sellaisella kuormaliinalla missä lukee "2000kg NEVER USE THIS FOR LIFTING ANYTHING"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2015, 17:58:41 ip kirjoittanut MotoJussi »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2015, 14:31:17 ip »
Paljonkos käyttökilometrejä on tullut? Lisäksi perää on kiusattu taannoisen ahtimen tuomilla lisähepoisilla. Perä on helppo irrottaa: ensin jarrusatula irti jarrukilvestä. (helpottaa asennustyötä myöhemmin eikä tarvitse kikkailla) Jarruletkua ei tarvitse irrottaa. Viimeistään tässä vaiheessa tunkki rungon alle (sivari helpottaa nostamista kun se muodostaa tukipisteen)Taka-akseli irti ja jarrukilpi samalla. Takapyörän pujotus pois lokarin alta. Oikean takaiskarin irrrotus. Sen jälkeen neljä perää kardaaniputkessa pitävää mutteria auki. Nyt perä pitäisi olla kourassa. Aikaa ei mene kuin vajaa puoli tuntia jos on työkalut valmiina.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2015, 16:12:02 ip »
Paljonkos käyttökilometrejä on tullut? Lisäksi perää on kiusattu taannoisen ahtimen tuomilla lisähepoisilla. Perä on helppo irrottaa: ensin jarrusatula irti jarrukilvestä. (helpottaa asennustyötä myöhemmin eikä tarvitse kikkailla) Jarruletkua ei tarvitse irrottaa. Viimeistään tässä vaiheessa tunkki rungon alle (sivari helpottaa nostamista kun se muodostaa tukipisteen)Taka-akseli irti ja jarrukilpi samalla. Takapyörän pujotus pois lokarin alta. Oikean takaiskarin irrrotus. Sen jälkeen neljä perää kardaaniputkessa pitävää mutteria auki. Nyt perä pitäisi olla kourassa. Aikaa ei mene kuin vajaa puoli tuntia jos on työkalut valmiina.

Oisko kilometrejä noin 125 000. Jossain vaiheessahan tuohon vaihdettiin laakerit, tai osa niistä, jos nyt en ihan väärin muista. Oireena oli öljyvuoto.

Nyt ei vuoda, ääntää ja lämpiää vain.

Erkaannutkin vaunun ja pyörän toisistaan. Taidan laittaa ne sen verran yhteen takapihalla että pääsen noudattamaan peränirroitusproseduuria.

Ettei vallan erkaannuttaisi ketjun aiheesta: Tuossa perässä on ollut RVS:t sisällä joskus ehkä 50 000 km sitten.

MotoMatti ehdotti että lisään öljyä perään, kun se käy nyt hieman eri asennossa kuin aiemmin. En muistanut lisätä ... Toisaalta taas olisin hieman yllättynyt jos tämä ongelma olisi siitä kiinni: ei se perän asento nyt niin paljoa poikkea alkuperäisestä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #35 : Elokuu 15, 2015, 16:37:54 ip »
Oliko perässä RVS ja Molykote samaan aikaan? Jos oli niin tuskin RVS pääsi vaikuttamaan.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #36 : Elokuu 15, 2015, 17:35:30 ip »
Oliko perässä RVS ja Molykote samaan aikaan? Jos oli niin tuskin RVS pääsi vaikuttamaan.

Ei toki. Toisaalta, kun aikanaan käsittelin RVS:llä, en varsinaisesti huuhdellut perästä moly-mömmöjä pois, joten toki sitä siellä vähän oli. Olisi varmaankin voinut huuhdella vaikka dieselillä (?) kaiken vanhan pois, paikallaan pyöritellen, ilman kuormitusta. Diesel tuskin kovin hyvin suojaa rattaiden pintoja ajossa :)

Tarkistan, onko "näin tsekkaat perän" - aiheinen keskustelu jo jo jossain auki. Jos ei ole, pitää varmaan avata.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2015, 10:25:03 ap kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #37 : Elokuu 19, 2015, 10:30:18 ap »
Tarkistan, onko "näin tsekkaat perän" - aiheinen keskustelu jo jo jossain auki. Jos ei ole, pitää varmaan avata.

Jos nyt tähän vielä sen verran palaisi, että kirjoittaisi näin:

Olisipa ollut kiintoisaa vaihtaa tuoreet laakerit, shimmata välykset kohdalleen, kaataan perään RVS-liejut sisään, ajaa 1500 kilometriä, shimmata uudelleen ja katsoa, kauanko perä toimii.

Oli siis aika röpöiset lautaspyörän sivut, ja varmaankin olisi ollut olosuhdetta RVS:lle tehdä ne temput mitä se mainosmateriaalin perusteella meinaa tehdä.

Vaan tällä kertaa vaihdetaan laakerit ja rattaat, eikä kikkailla. Vaikka kiinnostaisikin.

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: RVS
« Vastaus #38 : Elokuu 24, 2015, 23:30:16 ip »
No, nyt se on kai pakko uskoa RVS:n maaginen kyky. N.2500km takana mokoman litkun kanssa niin
vaihdelaatikon uikutus on monovastaanottimessani häipynyt lähes kuulumattomiin.

latimo ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: RVS
« Vastaus #39 : Elokuu 25, 2015, 08:23:09 ap »
Venehydrauliikan huollossa pestiin järjestelmiä ohuilla pesuöljyillä. Niissä oli kai yli puolet jotain liuotinta. Ja pesun jälkeen se öljy oli todella likaista.
Onko syytä / voiko käyttää vaikka Guzzin perään samaa metodia ( laatikko ja moottori? ) jolla saisi nuohottua kaikki sakat pois? Jos ajais vaikka 10-20km ja sitten liruttais uudet kunnon öljyt takas.
Ekströmillä oli oikein kone moottorinpesua varten. Sillä verstas pesi joskus autojen dieseleitä ja erityisesti venemoottoreita. Niistä ainakin irtosi kamalan näköistä sakkaa ja mömmöä. Tiedä sitten oliko vaivan väärti...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2015, 12:15:22 ip kirjoittanut TimoEv »

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: RVS
« Vastaus #40 : Elokuu 25, 2015, 09:29:37 ap »
Mulla olin aikanaan 124 koppainen farkku Mese automaattilaatikolla. Siihen tuli sellainen vika, että jos seisoi ajamatta yli puoli vuorokautta, niin se ei tahtonut löytää nelosvaihdetta (suurin vaihde) kuin ajan kanssa. Muistan yhden tapauksen kun seisoi Hki-Vantaan lentoasemalla viikon verran ja nelonen tuli mukaan vasta siinä vaiheessa kun oltiin menossa pitkällä Porvoon motarilla.

Juttelin merkkiliikkeen korjaamopäällikön kanssa ja hän suositteli hankkimaan kunnostetun laatikon Saksasta. Heitin ilmoille ajatuksen, että voisiko olla jotenkin paskainen tai pikeentynyt ja temppuilee sen vuoksi. Hän arveli, että voisihan tuotakin kokeilla ja laitettiin tuubi Fortea boxsiin ja ajelin tonnin verran, sitten vaihdettiin uudet öljyt ja uusi tuubi Fortea (kallista kamaa sekin). Eihän se vika siitä mihinkään hävinnyt. Kunnes seuraavana keväänä havahduin yht'äkkiä siihen, että hei, tämähän vaihtaa ihan normaalisti. En tiedä milloin vaiva katosi. 640tonnia oli mittarissa kun luovuin laitteesta ja vaihteisto toimi paremmin kuin koskaan. En tiedä paljonko masinalla oli oikeasti ajettu kun oli niitä Saksasta käytettynä tuotuja ja mittarissa siinä vaiheessa ne legendaariset 175 000 km.  ;D

Yksi kaveri joka on aikamoinen friikki asiassa kuin asiassa väitti, että automaattivaihteistojen öljyn vaihto on hanurista kun iso osa paskoista jää sisälle jos lasketaan vain vanhat ulos ja uudet sisään. Kehui vaihdattavansa omaan Meseensä niin, että uutta valuu sisään niin kauan kunnes ulostuleva on kirkasta. Siis vähän sellainen keinomunuaishomma. Timo Ev:tä lainaten: Tiedä sitten oliko vaivan väärti...

Mutta ei se Fortekaan taida mitään hullumpaa kamaa olla, vaikka onkin eri periaatteen mömmöä kuin RVS.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: RVS
« Vastaus #41 : Elokuu 25, 2015, 10:33:04 ap »
Yksi kaveri joka on aikamoinen friikki asiassa kuin asiassa väitti, että automaattivaihteistojen öljyn vaihto on hanurista kun iso osa paskoista jää sisälle jos lasketaan vain vanhat ulos ja uudet sisään. Kehui vaihdattavansa omaan Meseensä niin, että uutta valuu sisään niin kauan kunnes ulostuleva on kirkasta. Siis vähän sellainen keinomunuaishomma. Timo Ev:tä lainaten: Tiedä sitten oliko vaivan väärti...

Kuulostaa kalliilta huuhdella vaihteistoöljyllä. Toimisiko diesel tuohon pesuun? Tuskin diesel vaihteistosta mitään rikkookaan, jos vaihteistoa ei kuormiteta?

Lainaus
Mutta ei se Fortekaan taida mitään hullumpaa kamaa olla, vaikka onkin eri periaatteen mömmöä kuin RVS.

Ilmeisesti tehokas pesuaine on se. 

Mistä tulikin mieleeni aihetta sivuten: Mulla oli täysikokoinen GMC Vandura, johon vaihdoin öljyt. Asia on siinä mielessä mainitsemisen arvoinen, että ... en osaa arvioida koska ja millä vuosituhannella oli tähän viiden litran veekasiin vaihdettu moottoriin öljyt.

Ikinä en missään ole sellaisia "öljyjä" nähnyt, mustaa tahmaa, joka kyllä valui omin voimin ulos moottorista, mutta muistutti kyllä rakenteeltaan ja viskositeetiltään jotain aivan muuta kuin voiteluöljyä. Liekö pesuaineet ihan asiallisia tuollaisten sotkujen siivoamisessa?  No, enpä käynyt pesemään, vaan kaadoin määrätyn määrän puolisynteettistä koneeseen ja jatkoin ajoa. Ei se moottori priima ollut, mutta hoiti arkiaskareet, vaikka bensa maistuikin kohtuuttomassa määrin.

Nämä meidän lemmikit, guzzit, saavat hyvää öljyä usein, eivätkä öljyt ikinä pääse tuollaiseksi sotkuksi kuin mitä GMC:stä ulos valutin. En Guzziini aio Fortea laittaa; moottori on sisältä ihan puhdas.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #42 : Elokuu 25, 2015, 11:05:18 ap »
Nämä nykyiset öljyt ovat "peseviä" eli sakkakerrostumia ei pääse syntymään. Lisäksi tarkka moottorinohjaus pitää huolta että polttoainetta ei pääse öljyn sekaan.

Aikanaan kun pesevät moottoriöljyt tulivat markkinoille (-70-luvulla) varoitettiin että ilman välihuuhtelua ei pidä siirtyä perusöljystä peseviin öljyihin. Aiheutti kiinnileikkaamisia ja/tai nopeaa kulumista moottorissa.

Olen purkanut ja koonnut monta Guzzin laatikkoa. Öljyjen puolesta ne ovat olleet puhtaita. Mahdolliset sakat kertyvät pohjalle ja niistä suurin osa lähtee öljynvaihdossa pois kunhan öljyt lasketaan heti ajon jälkeen. Mitään huuhtelua ei toimivaan vaihteistoon tarvita.

Enpä koe mitenkään tarpeelliseksi tehdä huuhtelupesua kunnossa olevaan Guzzin perään. Sieltä tulisi vain seinämille saostunutta Molykotea pois. Eikä sekään kaikki. Perän valun sisäinen rakenne on varsin mutkikas. Kankea öljy ei sieltä koskaan kokonaan valu pois mutta se sekoaa oikein hyvin uuteen.

Ison dieselin tapauksessa vanhan öljyn kankeus johtuu siihen seonneesta dieselöljystä ja noesta. Kyseisellä muhjulla on kovin vähän voiteluominaisuuksia ja MotoJussin esittämässä tapauksessa koneeseen olisi pitänyt tehdä sisäpesu ja koneremontti ohipuhalluksen vähentämiseksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: RVS
« Vastaus #43 : Elokuu 25, 2015, 11:19:12 ap »
Lainaus
No, nyt se on kai pakko uskoa RVS:n maaginen kyky. N.2500km takana mokoman litkun kanssa niin
vaihdelaatikon uikutus on monovastaanottimessani häipynyt lähes kuulumattomiin.
Nyt on siis viitosvaihteen korvia häiritsevä oire saatu eliminoiduksi. Miten lienee oireensa menettäneen vian kanssa?

Sama vika on California Adamantissa. RVS:n laiton jälkeen sekin hiljeni selvästi puolentoistatuhannen kilometrin kohdin. Paljon enempää sillä ei ole ajettukaan ja on nyt seisonnassa. Alistan vaihteiston laakerien vaihtoon. Samalla laitan kytkimeen uudet levyt.

Laitoin RVS:n myös C. Adamantin moottoriin. Siinä vaikutus tuli nopeammin esiin: Kilinät ja kalinat katosivat ja kierrosherkkyys parani ja tuntuma olisi että polttoainetta kuluu vähemmän. Tulee ajettua enemmän kierroksilla.
Eräät Guzzistit ovat ennustaneet että noin hiljainen kone hajoaa kohta.

Tästä intoutuneena laitoin RVS:n myös 1100 Brevan moottoriin. Käy iloisemmin ja vastaa kaasuun herkästi vaikka ajomatkaa ei ole tullut kuin 500 km. Moottorin ääni muistuttaa enemmän suhinaa kuin pörinää. Eräs rr-kuljettaja sitä testasikin ja ihmetteli koneen herkkyyttä ja meluttomuutta.
Polttoaineen kulutuksessta en tiedä. Ajotapa vain on muuttunut: ajan paljon suuremmilla kierroksilla nykyisin kuin ennen. Johtunee moottorin liki äänettömästä käynnistä. Ääntä ei kuulu tuulen suhinan alta lainkaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: RVS
« Vastaus #44 : Elokuu 25, 2015, 12:04:44 ip »
Lainaus
korvia häiritsevä oire saatu eliminoiduksi
:o
Eipä olisi uskonut, mokoma Venäjän ihme. Jos tarkaksi aletaan, eikös niitä enemmän tai vähemmän ulisevia vaihteistoja ole enemmistö kaikista maanteillä liikkuvista Guzzeista. Minullakin joku vaihteista kuuluu läpi. Asiatonta melua joka ei kuulu asiaan. Ensi keväänä siis pitää kokeilla RVS:ää, tänä kesänä on ollut Molykote kokeilussa (ei vaikutusta ääneen). Vaihteet kytkeytyvät hieman "liukkaammin" - olen ehkä jäänyt kaipaamaan mekanismin "päättäväisyyttä" ja välivapaa on löytynyt useammin.
V11 - it defines you.