Yksi kaveri joka on aikamoinen friikki asiassa kuin asiassa väitti, että automaattivaihteistojen öljyn vaihto on hanurista kun iso osa paskoista jää sisälle jos lasketaan vain vanhat ulos ja uudet sisään. Kehui vaihdattavansa omaan Meseensä niin, että uutta valuu sisään niin kauan kunnes ulostuleva on kirkasta. Siis vähän sellainen keinomunuaishomma. Timo Ev:tä lainaten: Tiedä sitten oliko vaivan väärti...
Kuulostaa kalliilta huuhdella vaihteistoöljyllä. Toimisiko diesel tuohon pesuun? Tuskin diesel vaihteistosta mitään rikkookaan, jos vaihteistoa ei kuormiteta?
Mutta ei se Fortekaan taida mitään hullumpaa kamaa olla, vaikka onkin eri periaatteen mömmöä kuin RVS.
Ilmeisesti tehokas pesuaine on se.
Mistä tulikin mieleeni aihetta sivuten: Mulla oli täysikokoinen GMC Vandura, johon vaihdoin öljyt. Asia on siinä mielessä mainitsemisen arvoinen, että ... en osaa arvioida koska ja millä vuosituhannella oli tähän viiden litran veekasiin vaihdettu moottoriin öljyt.
Ikinä en missään ole sellaisia "öljyjä" nähnyt, mustaa tahmaa, joka kyllä valui omin voimin ulos moottorista, mutta muistutti kyllä rakenteeltaan ja viskositeetiltään jotain aivan muuta kuin voiteluöljyä. Liekö pesuaineet ihan asiallisia tuollaisten sotkujen siivoamisessa? No, enpä käynyt pesemään, vaan kaadoin määrätyn määrän puolisynteettistä koneeseen ja jatkoin ajoa. Ei se moottori priima ollut, mutta hoiti arkiaskareet, vaikka bensa maistuikin kohtuuttomassa määrin.
Nämä meidän lemmikit, guzzit, saavat hyvää öljyä usein, eivätkä öljyt ikinä pääse tuollaiseksi sotkuksi kuin mitä GMC:stä ulos valutin. En Guzziini aio Fortea laittaa; moottori on sisältä ihan puhdas.