Kirjoittaja Aihe: Tämän päivän kauhugalleria  (Luettu 33502 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #30 : Kesäkuu 23, 2015, 22:26:48 ip »
Muitakin on: MotoJussi laitatti JLM:llä tuplalaikan Jackaliin. Hyvin puraisi kun kokeilin. Antoi luotettavan tuntuman pienellä puristusvoimalla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #31 : Kesäkuu 23, 2015, 22:44:56 ip »
Juu.
Huolestuvaa kertomusta jos haukutaan testikuski siitä ettei tulokset ole toivottuja.
Massa kertaa jotain pysähtyäkseen ei Brembotkaan ole mikään henkiturva, mutta auttaa hitosti mahdollisuuksia.
Periaatteessa hyvät jarrut kai Guzzeissa kun kunnossa.
Kaverin Jacalin pääsen kokeilemaan.
Toi ettei yhdellä puristuksella pidä painetta, niin mikä antautuu.
Jos paine, niin alimitoitetut jarrujen pääsylinterit?
Ylikuumentuminen keittää nestettä varsinkin jos vettä seassa, vai mitä tapahtuu?
Ite aina keväisin ottanut tavaksi jostain 130kmh täysjarrutuskokeilut ja en kyllä huomannut että teho olisi kadonnut parilla testillä (ehtinyt kyllä varmaan jäähtyäkin takaisin paikkaan uudelleen ajossa).
Aika hyvin on osunut tutulla kuivalla asfaltilla parin metrin sisään.
Cali menee pari metriä pidemmälle massansa tähden kuin Nevada on tullut todettua, muttei samana vuotena.
Kummiskin hyvä tunto missä mennään on jarrutuksissa, ainoastaan kerran on etukumi vingahtanut Calilla kun mulle silloin uusi tuttavuus.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #32 : Kesäkuu 23, 2015, 23:16:06 ip »
Jarrutus tehtiin normaalilla kahden hengen kuormalla parin kilometrin suoralla lentävästä lähdöstä kiihdyttäen mahdollisimman suureen nopeuteen (Jackal muistaakseni 172 kmh) ja merkin kohdalta jarruttaen niin että rengas juuri pyörii mutta myös metelöi eli tehokkain jarrutus mitä saa aikaiseksi. Nopeus putosi jyrkästi noin 70 kmh asti siitä eteenpäin mentiin etujarrutta. Takaisin suoran päähän ajaessa oli osa jarrutusteho palautunut mutta ei entiselleen. Levy oli vaurioitunut ja kirkkaan sininen. Tarkoittaa että levy kävi todennäköisesti niin kuumana että se olisi näkynyt pimeässä selkeästi. Ainaki sillä tietämyksellä vika laitettiin levyn syyksi. Jarrunesteelle eikä paloille tainnut käydä mitenkään. Jarru vain ei puristamisesta huolimatta reagoinut kuumana. En kehdannut jälkeenpäin kysellä myyjältä saatiinko jarru kuntoon. Syytön minä siihen tietenkin olin. Tein vain mitä käskettiin tehdä. Rahanpuutteen aiheuttamia pakkoliikkeitä.

Muutenkin lehden teko oli kummallista: mainostajien tavaroita ei saanut moittia. Joitan tuotteita ei siis testattu koskaan tai vain positiiviset jutut julkaistiin.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #33 : Kesäkuu 23, 2015, 23:46:36 ip »
Ihan hyvä tuntuma Jackalin ykköslevyssäkin oli. Pysähtyi silläkin radalla ilman ylikuumenemista tai häipymistä. Halusin silti omaani enemmän jarrua, kun en takajarrua käytä kuin liikennevaloissa. Tuplat on Jackaliin äärimmäisen helppo laittaa, kun paikat on valmiina. Kaksi Brembon kiekkoa ja kaksi Yamahan satulaa adaptereilla ja pääsylkkä, niin homma oli siinä. Nyt on tunnokkaat jarrut joihin voi luottaa. Saan jättää jarrutuksen myöhempään, kun saa mitoittaa hidastuvuuden renkaan ehdoilla.
Tuo myös turvallisuutta maantielle, kun tietää mitä kahvasta tapahtuu ja on harjoiteltu tositoimissa.
Ja näyttäähän se paremmalta, kun on kaksi kiekkoa..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2015, 07:20:56 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #34 : Kesäkuu 24, 2015, 00:49:03 ap »
Syytön minä siihen tietenkin olin. Tein vain mitä käskettiin tehdä. Rahanpuutteen aiheuttamia pakkoliikkeitä.
Muutenkin lehden teko oli kummallista: mainostajien tavaroita ei saanut moittia. Joitan tuotteita ei siis testattu koskaan tai vain positiiviset jutut julkaistiin.

Niinpä, en näe tässä mitään kummallista :o. Kyllä se niin on että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Vai mitensenytoli.
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #35 : Kesäkuu 24, 2015, 10:03:15 ap »
<snip>
Pääongelma oli että takajarru ei saanut missään tilanteessa lukkiutua ennen etujarrua (Saksan TÛV vaatimus).
<snip>

No kyllä sekä Floridan että Cali-kolmosen takajarru meni lukkoon kunnon polkaisulla.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #36 : Kesäkuu 24, 2015, 12:11:47 ip »
Tuo TÜV-vaatimus on mitä ilmeisimmin peräisin autoinsinöörin suusta. Autoissahan on turvallisuustekijä se että takajarrut eivät missään tilanteessa lukkiudu ennen etupyöriä sillä muussa tapauksessa suuntavakavuus ja ajoneuvon hallinta kärsisivät.

Moottoripyörällä etupyörän lukkiutuminen tietää suurella todennäköisyydellä nurinmenoa. Takajarrun lukkiutuminen sen sijaan muuttaa vain ohjausominaisuuksia jyrkästi. Mutta esimerkiksi enduroa harrastaneet tietävät että takajarrulla voi ohjata ja olihan se jo mopokössiaikoina se näyttävin tulo kyläkioskille: parikymmentä metriä enne pysähdyspaikkaa laitettiin takajarru lukkoon ja luistatettiin kylkimyyryä loppumatka. Laajat liikkeet ovat näyttäviä. Useimmiten onnistui.

Lisäksi takajarrun lukitsemisella voi pyörän kaataa vauhdista nätimmin ja turvallisemmin vaaratilanteessa kuin etujarrulla. Tehojarrutuksessa takajarrun maksimitehon määritteleminen on vaikeaa koska paino siirtyy etupyörälle ja perä kevenee. Jarrutuksen edetessä on siis vähennettävä takajarrun tehoa. Tuntuman saaminen tähän on vain harjoiteltavissa. Sporttipyörällä jarrutusmatkan lyhentäminen takajarrulla on melko pientä mutta pitkässä kustomissa tai pakatussa matkapyörässä jopa muutamasta prosentista pariinkymmeneen. Mutta kohta tämä on vain vanhojen höpinää sillä nykyään elektroniikka hoitaa tasaisen jarrutuksen.

Esimerkiksi pitkäkeulaisissa choppereissa ei edes vaadita etujarrua sillä sen käytöllä ei olisi vastaavaa hyötyä koska paino on jo suurimmalta osalta takayörällä eikä merkittävää massan siirtymää tapahdu eteenpäin jarrutuksen aikana vaikka etujarru olisikin.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #37 : Kesäkuu 24, 2015, 13:19:04 ip »
Tuota motomatin Jackal-muisteloa lukiessa tuli mieleeni seuraava seikka. Guzzin integraali on ollut mielestäni ihan ok. Lungi käytellä ainakin Vintagessa sellaisessa rauhallisessa käytössä. V11 Lempparissa taasen jarrut erillään ja ihan hyvä niin.

Kävi silviisiin, että Vintagen "käsijarru" alkoi nypyttää jo takuuaikana. Kauppias- ja tehdasystävällisenä kuskina ajelin ensin takuuajan täyteen, että sain ostaa omalla rahalla uuden. Ja nypyttäähän se taas. On tehnyt sitä jo kauan. Ei kait tuollaiselta vanhan LP-levyn vahvuiselta lerpulta voi muuta odottaakaan. Vai voiko? Lempparissa ei ole mitään ongelmaa. Voisiko olla niin, että kun joskus tulee jarruteltua pelkällä etusella, niin tuon Vintagen (ja minun) tuomat painot vetää sen ainokaisen sen verran kuumaksi, että vääntyy siitä hyvästä? Toki siinä pitää tulla toiseen poskeen silloinkin enemmän lämpöä, mutta lienee sekin mahdollista.

nimimerkki: ex-metallimies, paljon rautaa kuumilla oikonut ja vääntänyt

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #38 : Kesäkuu 24, 2015, 13:44:11 ip »
Lainaus
Nypyttäähän se taas / LP-levyn vahvuiselta lerpulta
Eikös ne ole ihan samat Brembon Serie Oro -jarrulevyt Cali Vintagessa ja V11 Nero Corsassa ?  Tosin Brembon konfiguraattori ei anna enää Cali Vintageen mitään jarrulevyä, vain palat.  Mutta vanhemmissa Caleissa ja kaikissa V11 malleissa on:
"
Serie Oro Floating Disc Product code:  78.B408.70
Brembo has defined the optimum geometries, tolerances and dimensions Brembo brake discs have a unique conformation that transfers braking torque more effectively while also improving resistance to thermal and mechanical stress.
"

Mutta jos nypyttää sitten "kiinnitysniittien" (mikä se virallinen nimi onkaan) norjistaminen. Itse olen käyttänyt akkuporaa ja pultti/jenkatappi -rakennelmaa. Auttanee ainakin 18%...

Ylempänä uudet mustat ja alempana tehdasasenteiset. Kuvasta näkyy miten ylemmät levyt ovat jo saaneet kyytiä sinter -paloilta. Alemmat levyt ovat kuin pakasta vedetyt.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2015, 20:29:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #39 : Kesäkuu 24, 2015, 13:53:13 ip »
Ilmeisesti tutkittu että levy on kiero?
Kuulostaa oudolta että kulahtaisivat noin tiheään.
Itselläni nypytyksen aiheutti yllättäen sisäpuolen jumiutuneet männät.
Poistui kun herkistelin.
97000km kulutetut, tosin on jo vaihtorajalla molemmat etulevyt.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #40 : Kesäkuu 24, 2015, 14:22:12 ip »
Niittejä on tullut norjisteltua, mutta ei hetkeen. Pitääkin tehdä kun oon pyörän äärellä. Tuli vaan mieleen tuon jarrukeskustelun myötä tämä homma taas.
Kellon meinasin tehdä siitä ekasta, vaihdetusta jarrulevystä. Pääpaino sanalla "meinasin" kuten mun hommissa yleensäkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #41 : Kesäkuu 24, 2015, 14:27:28 ip »
Noista "Serie Oro" eli kultasarjan Bremboista sen verran että Californiassa (Stone) näyttää olevan samat levyt kuin isossa Brevassa. Tuli tässä eteen että vaihdetaanpa Stoneen levy. Käytetty mutta hyväkuntoinen löytyi varaston nurkasta. Kun irrotin Stonen alkuperäislevyn kiinnitin huomiota painoon: Stonen loppuunkulunut oli 800 grammaa painavampi kuin vähän kulunut Brevan ex-levy. Ero on helppo havaita ilman vaakaakin. Stonen levyssä on keskiö terästä ja sen "haistaa" magneetilla. Tuplalevykeulassa eroa tulee jo yli puolitoista kiloa.

Brevaan laittamani tarvikelevyt (EBC) olivat vielä kevyemmät kuin kuluneet alkuperäis-Brembot. Painoeroa en enää muista mutta ei sitä eroa paljon ollut.
http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.html

Sisäpuolen (vanteen puoli) mäntien jumi on yleinen vika eikä tule esille itsekseen kuin ajan kanssa. Jarruvoimaa ei tarvitse sen enempää yhdellä kuin kahdellakaan männällä saavuttaakseen saman pysäytysvoiman. Kiinteillä levyillä olisikin eria asia. Niissä käytetään toisinaan liukusatulaa.

Kevättarkistuksen yhteydessä voisi ottaa tavaksi katsoa jarrumäntien toiminta: yksi pala kerrallaan pois, tilalle ohut metallilevy tai loppuun käytetty jarrupala ja varovainen puristus kahvasta. Palautus ruuvarilla varovasti. Jos ei liiku kovemmallakaan puristamisella/polkemiselle tai ei palaudu enää normiväännöllä on huoltotoimenpiteiden aika: jarrusatula käteen, purku, puhdistus, korjaussarjan asennus, ilmaus ja kiristys paikoilleen.

Jos jarrussa on mäntien juuressa haitarikumit niin kannattaa katsoa niiden eheys. Toisinaan niissä on reikiä, ovat palaneet korpuksi tai venyneet vuotavan keulaöljyn tai jarrunesteen takia epämääräisiksi. Korjaussarjan mukana tulee uudet pölysuojat. Myöhemmissä nelimäntäisissä ei ole pölysuojia mutta niidenkin satulat on oltava kuivat ja puhtaat.

Valitettavasti vain harva viitsii puhdistaa jarrusatuloita muutoin kuin päältä päin. Sinne sisälle kertyy liasta ja jarrrupölystä oikein hyvä kosteudenkerääjämuhju. Kosteus ajan kanssa hapettaa satulan osia.

Liika jarruneste on ollut toisinaan ongelma kun jarru laahaa. Lähinnä japaninpyörien ongelma mutta mahdollinen Guzzissakin jos kotiasentaja tai huolto on ollut liian huolellinen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #42 : Kesäkuu 24, 2015, 16:05:16 ip »
Lainaus
Stonen levyssä on keskiö terästä
"Braking rotor in stainless steel, connected by 10 fastener screws to a CNC machined anodised aluminium alloy housing"
Keskiön tulisi olla alumiinia Serie Orossa, uutena 1650 gr. Yllättävää että tuohon vanhaan Brembon piparkakkuun tarttuu magneetti kaikkialle (paino nyt 1550 gr). Ettei olis kopio, kun mitään muita numeroita siinä ei ole. Uusissa "Oroissa" on numeroa vaikka kuinka. Jaa, Serie Oro onkin hinnat alkaen malli nykyisin, ilmakos onkin Serie "Nero" (?). Sen jälkeen tulevat vielä mallit The Groove, T-Drive ja Super Sport.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2015, 20:27:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #43 : Kesäkuu 24, 2015, 17:30:44 ip »
Stonessa on samalla lailla yksi levy kuin Jackalissa, mutta toisella puolella. Lisäksi satula voi olla sillä pidemmällä pulttijaolla, eli ei se kapea 40mm kuten Jackalissa. Tosin on tullut vastaan kapeallakin, ilmeisesti tehtaalla käytetty vanha malli hyllystä loppuun ennen uusien asennusta.
Nuo kiekot käy kaikkiin ristiin, missä on sama "standardi" pulttijako. Tuota jakoa on käytetty 80-luvun lopulta asti ja kymmenissä tai sadoissa pyörämalleissa, Euroopassa ja Japanissa. Keskiö dippikin on vakio.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #44 : Kesäkuu 26, 2015, 18:28:08 ip »
Jos mennään vielä alkuperäiseen aiheeseen, niin olihan tuo järkyttävää luettavaa!

Selvästi useimmat ongelmat oli pyörää asentaneen tiedossa ja täydellä välinpitämättömyydellä, kunhan ei ulospäin näy on ollut asenne.
Ja sitä ei voi antaa anteeksi pyöräpuolella.
Olisi voinut käydä hyvin huonosti jollekin.
Todellinen onni tässä onnettomuudessa oli että Matti osti pyörän ja teki päätöksen purkaa.
Alhainen hinta kertonee myös että tuskin myyjä oli ihan niin tietämätön..?