Kirjoittaja Aihe: Tämän päivän kauhugalleria  (Luettu 33465 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #15 : Kesäkuu 23, 2015, 11:06:22 ap »
Kysymys saattaa olla retorinen ja ironinenkin mutta lyhyen ajan sisällä sitä on kysytty jo kaksi kertaa niin vastaanpa siihen:
Lainaus
Meneekö Guzzista jarrut jos integraalijarrujärjestelmän putki vuotaa?

Integraalijarru joka toimii yksinomaan polkimesta ja vaikuttaa takapyörän jarrulevyyn ja vasempaan etupyörän levyyn. Jarrutehon jako on kutakuinkin eteen 70% ja taakse loput.
Jos letkuun, putkeen, jarrusylinterin tai poljinsylinterin tiivisteeseen tulee reikä niin jarruteho menetetään todennäköisesti kyseisestä jarrupiiristä kokonaan. Vuotopaikalla ei siis ole merkitystä. Tieto pätee myös ABS-jarruihin.

Jäljelle jää oikea etulevy eli etujarrupiiri. Siinä jarruteho syntyy sormien puristusvoimalla ja vaikuttaa vain yhteen levyyn. Se kykenee hoitamaan etujarrutehosta noin puolet ja integraalijarrutuksen yhteydessä noin kolmanneksen kokonaisjarrutehosta.

Ongelma tässä piilee lähinnä siinä että sanonta "tottumus on toinen luonto" toteutuu. Jos poljinjarrun jarrupiiri on vioittunut niin kuljettaja todennäköisesti käyttää sitä ensin ja vasta sitten huomaa että mitään ei tapahdukaan ja ryhtyy parin "kauhusekunnin" jälkeen jarruttamaan sillä ainoalla etujarrulla voi peli olla menetetty.

Vaikka kuinka tietäisi että toinen jarruista on rikki niin silti hätätilanteessa hermoimpulssit toimivat järjenvastaisesti ja jalka hakeutuu polkimelle.

Meitä on myös suuri osa motoristeja jotka eivät käytä integraalijarrua koskaan. Ensimmäinen homma on kytkeä jarru, uudessakin pyörässä, perinteiseen jakoon taka- ja etujarruksi. Johtunee varmaankin siitä että oppi jarrutukseen on saatu jo ennen Guzziaikoja japanilaispyöriä käsitellessä. Etujarrusta likistetään kahdella levyllä noin 85 - 95% ja takajarrulla loppu. Usein pelkästään etujarrulla kaikki 100%.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #16 : Kesäkuu 23, 2015, 11:35:34 ap »
Lainaus
suuri osa motoristeja jotka eivät käytä integraalijarrua koskaan
Mahdanko muistaa oikein että järjestelmä olisi esitelty juuri johonkin sporttimalliin aikanaan ? Yllättävää, voisin kuvitella että integraalijarrut on nimenomaan custom- ja matkamotoristin mukavuusvaruste. Ne jotka mietiskelevät mikä on turvallisen nopeuden raja mutkaisella tiellä käyttänevät mieluusti etu- ja takajarruja erikseen. ABS -jarrujen saatavuus pakollisuuden kautta on kyllä hyvä juttu. Jostain jäi mieleeni että luistonesto ei maksa sitten enää lisää käytännössä mitään, kyse on vain softasta, ABS -järjestelmä sisältää jo kaikki tarvittavat tulotiedot joka tapauksessa (vrt. V7-II traction control).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #17 : Kesäkuu 23, 2015, 11:45:47 ap »
Lainaus
En liitä tätä omasta mielestäni ylimitoitettua pakomelua Harrikoihin.

H-D on eräänlainen ikoninen esikuva. Monet ovat katselleet elokuvia ja sarjafilmejä ja saaneet niistä käsityksen että melua pitää olla. Tuo melu omasta pyörästä on kuin pieraisu täkin alle: omaa pierua on kiva haistella.

Ylöjärvellä "omalla" kerhollani on useita H-D-merkkisiä eri kokoluokkien pyöriä. Lisäksi nuoremmilla jäsenillä (kiva kun niitäkin tulee kerhoon) on äkkiä katsottuna saman näköisiä mutta japanilaisvalmisteisia pienempikuutioisia pyöriä.

Vanhempien herrojen Harrikoissa oli aikoinaan melkoiset melupöntöt ja nämä nuoret miehet apainoivat suorat putket japanilaisiinsa. Nyt ne meluavat kovemmin kuin esikuvansa. Vanhat herrat ruuvailivat alkuperäispönttöjä takaisin ja sanoivat että antaa nuorten metelöidä.

Olen tehnyt pientä testiä aina sopivan tilaisuuden tullen kun on erilaisia ns tehdaskustomeita useampi parkissa ja paikalla on myös ei-motoristeja. Olen heittänyt kysymyksen että montako H-D:tä rivissä on? Usein vastaus on että kaikki ne on harrikoita. Ulkonäkö siis hämää ja japanilainen ei enää merkitse tankin kylkeen valmistajan nimeä vaan vain mallimerkinnän. Itsellekin tulee aika-ajoin tilanne että on vaikeuksia erottaa aito kopiosta varsinkin jos ovat liikkeellä. Mutta edelleen ennakoluuloisesti toistetaan että H-D:t meluavat. Mikä osittain onkin totta ja johon suuntaan historiallinen rasite osoittaa. Melun määrä ei kerro tehon määrää.

Kaksitahtisissa asia on hieman toinen. Moottorin käyntikierron osalta pakoputki näyttelee vielä merkittävämpää roolia kuin nelitahtimoottorissa. Kaksitahtimoottorin pakoputken paineaaltokammio (aalloppiputki suomeksi) hoitaa osan kaasujenvaihdon dynamiikasta niin että teho ja hyötysuhde paranee tietyllä kierroslukualueella paljon. Aikanaan MZ-kuljettaja W. Kaaden loikatessaan "länteen" toi tekniikan muassaan (menettäen varman MM-tittelin) ja siirtyi erään japanilaisyhtiön palvelukseen.

Tekniikka levisi laajalle kaksitahtimaailmaan ja kaikilla piti olla "paisari" vaikka se ei edes olisi soveltunut siihen tekniikkaan mihin se asennettiin. Nykykaksitahtisissa tekniikka on vakio mutta tarpeeton tehoa syövä ja painava äänenvaimennin yleensä poistetaan. Sitä sirinää saamme siis kuunnella. Onneksi kaksitahtisen kestoikä on lyhempi kuin nelitahtimoottorin niin aika hoitaa nämä "tiriskot" (Vaimon savolaisperäinen ilmaisu.) suurelta osin pois.

Näin tekniikan henkilönä on mukava kuulla oikein viritetyn moottorin ääntä, oli tahtilaji mikä tahansa, erityisesti moottoriradan laidalla ja varikolla ja silti äänenpaine ei ole mitenkään järkyttävä. Melu ei ole mikään jäte, moottoriteknisesti, vaan energiaa jonka talteenotto on tarpeellista kuten esimerkiksi pakokaasuahtimella. Melu on paineen vaihtelua eikä sitä pidä vapauttaa sillä perusteella että "tuntuu voimakkaammalta". Se että se kasvattaa henkistä pippeliä toisilla niin en minä ainakaan keksi muuta keinoa kuin tukea kyseisen henkilön henkistä kasvua niin ettei sitä olematonta egoa tarvitsisi kasvattaa meluterrorilla.

Mutta kyllä polttomoottoripyörään ääni kuuluu. https://www.youtube.com/watch?v=S8tSpc6kI-c

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #18 : Kesäkuu 23, 2015, 13:07:12 ip »
Kyllä California pysähtyy yhdelläkin levyllä. Ja helposti. Jos ei tunnu pysähtyvän,  on syytä harjoitella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #19 : Kesäkuu 23, 2015, 13:16:04 ip »
<snip>
Sehän ei ole mikään salaisuus, että vauhti tappaa.

Paljonkos sitä vauhtia pitää olla, että se tappaa?
Formuloissa ajetaan yli 300 km/h eikä se vielä näytä tappavan.  ???
Höyryjunan tultua keksityksi luultiin, että tappava vauhti on jossain 20 mph tienoilla - ei ollut.

Joskus vertailtiin kokemuksia tutkimuspöydällä: Omat kokemukset vastaan lääkärin kokemukset.
Minulla on ilmeisesti ollut tuuria, lääkärin/lääketieteen kokemuksen mukaan 60 km/h nopeudella
sattuneessa törmäyksessä, alkaa moottoripyöräilijän saamat vammat olla sellaisia että hengenlähtö
on todennäköistä.
Tässä jos missä on huonolla tuurilla merkityksensä, voi sitä liukastua vaikka kävellessään ja joskus huonosti käy.

Edelleen pitää paikkansa se että ei se vauhti tapa vaan se äkkipysäys.  
Sohc van Helmi.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #20 : Kesäkuu 23, 2015, 15:42:22 ip »
Muissa moottoripyörissä on paha ääni. Guzzissa on hyvä ääni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #21 : Kesäkuu 23, 2015, 16:07:41 ip »
Muista pyöristä lähtee meteliä, Guzzista ääni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #22 : Kesäkuu 23, 2015, 16:13:00 ip »
Snip>>>Kaksitahtisissa asia on hieman toinen. Moottorin käyntikierron osalta pakoputki näyttelee vielä merkittävämpää roolia kuin nelitahtimoottorissa. Kaksitahtimoottorin pakoputken paineaaltokammio (aalloppiputki suomeksi) hoitaa osan kaasujenvaihdon dynamiikasta niin että teho ja hyötysuhde paranee tietyllä kierroslukualueella paljon. Aikanaan MZ-kuljettaja W. Kaaden loikatessaan "länteen" toi tekniikan muassaan (menettäen varman MM-tittelin) ja siirtyi erään japanilaisyhtiön palvelukseen.

Tekniikka levisi laajalle kaksitahtimaailmaan ja kaikilla piti olla "paisari" vaikka se ei edes olisi soveltunut siihen tekniikkaan mihin se asennettiin. Nykykaksitahtisissa tekniikka on vakio mutta tarpeeton tehoa syövä ja painava äänenvaimennin yleensä poistetaan. Sitä sirinää saamme siis kuunnella. Onneksi kaksitahtisen kestoikä on lyhempi kuin nelitahtimoottorin niin aika hoitaa nämä "tiriskot" (Vaimon savolaisperäinen ilmaisu.) suurelta osin pois.<<<Snip

Mopopojilla ja HD-pojilla on samoja mielitekoja. Kiva vatkata kaasukahvaa edestakaisin vaikka mopo ei liiku ;D.
Iso nelitahtinen avoimilla putkilla reippaasti laukaten häiritsee, jos häiritsee, minua vähemmän. Mopo kun mennä
tirisee sen minkä kulkee, jos kulkee, tuntuu ettei se tirinä lopu ikinä.

Kaksitahtisen pakoputki on mielenkiintoinen vekotin. Oikein mitoitettuna antaa runsaasti lisätehoa ja tekee
moottorista hieman vakiokierroskoneen tyyppisen. Kun tullaan ja ollaan toiminta-alueella, tuntuu joskus siltä
kuin moottori eläisi omaa elämäänsä, riippumatta mihin asentoon kaasuläppä tai luisti on säädetty.

Kovaa yritystä kuvassa, oli vähän liian mutkikas aihio tämä.

Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #23 : Kesäkuu 23, 2015, 16:44:12 ip »
Jatkan vielä omiani...
>> 70-luvun alun tilanne johtui siitä, ... <<
Pärinäpojilla oli pääkalustona Jawa. Joillakin oli MZ ja jopa brittipyöriä.
Sitten tulla pöllähti maailmaan jaappanialaiset pyörät. Ne olivat ihan eri planeetalta jopa ulkonäöltään. Tuutti tuli markkinoille ja silloinhan koko asia räjähti käyntiin. Tehokkaita pyöriä, jotka kulkivat ja kiihtyivät. Huippujakin oli >200km/h.
Sen aikaiset renkaat, jarrut, rungot yms. eivät vain olleet samalla tasolla kuin vauhti. Kukapas muistaa 500 Kawan "rungon saranat"?
Julma markkinakoneisto jauhoi kauppaa ja 16v sai harjoituskolmiolla ajaa "isoa pyörää" ilman kypärää ja tolkkua. Ja ruumiita ja romuja tuli. Ja aivan liikaa.
Pohjanoteeraus taisi olla se, kun isä ei ehtinyt tiskillä hoitaa kauppaa loppuun, kun poika oli jo hengetön kahden kadunkulman päässä.
Tuolta ajalta on edelleenkin elävä hokema: Tappovehje!
Mainontakin keskittyi tehoihin ja nopeuteen; "Kawasakin kolmesiipisten vuosi!"

Ainut nopea tapa saada onnettomuustilastot kauniimmiksi, oli kaamea veronkorotus. Samaan aikaan tuli myös ajokorttiuudistus ja 1975 kypäräpakko.
Verot purivat uusien myyntiin ja käytettyjen hinnatkin olivat epärealistisen korkeita. Ainoa asiaa vastustanut oli edustaja Olavi Tupamäki, 350cc - 3syl. -2tahti Kawakuski, mutta tuulimyllyjä vastaan...
Kukaan ei enää muista, että tieliikenteessä tuolloin kuoli yli 1´200 vuodessa. Muistan eräänkin Kupla-Wolkkarin, jonka tiilikuormassa ollut rekka jyräsi "sileäksi". Vaan kukaan ei Wolkkaria kutsu tappovehkeeksi.


ToyBoy

  • Vieras
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #24 : Kesäkuu 23, 2015, 17:52:33 ip »
Kyseesä oleva, paljon parjattu cali yllä mielestäni pysähtyi varsin mallikkaasti jarrua maltillisestikin painaen. Ennakoivana kuljettajana käytin paljon moottorijarrutusta, ja jostain on iskostunut tapa painaa sekä etu-että takajarrua hiljentäessä, etujarrupainotteisesti ehkä kuitenkin. Tuo tapa saattoi pelastaa kerran hengen,, tähän päätelmään olen tullut. Ja jos jarru olisi kovin maannut kiinni, niin tuskimpa tällainen kukkakeppi olisi saanut pyörää työnnettyä tallista lievää ylämäkeä . Mutta mitäs siitä enää puolustelemaan värkkiä joka jo on enemmän tai vähemmän, siis enempi vähemmän,  täydellisinä palasina. Unenlahjatkin ovat palautumassa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #25 : Kesäkuu 23, 2015, 18:12:52 ip »
<snip>
Kaksitahtisissa asia on hieman toinen. Moottorin käyntikierron osalta pakoputki näyttelee vielä merkittävämpää roolia kuin nelitahtimoottorissa. Kaksitahtimoottorin pakoputken paineaaltokammio (aalloppiputki suomeksi) hoitaa osan kaasujenvaihdon dynamiikasta niin että teho ja hyötysuhde paranee tietyllä kierroslukualueella paljon. Aikanaan MZ-kuljettaja W. Kaaden loikatessaan "länteen" toi tekniikan muassaan (menettäen varman MM-tittelin) ja siirtyi erään japanilaisyhtiön palvelukseen.
<snip>

Walter Kaaden oli MZ-tehtaan insinööri ja kilpailuosaston päällikkö eikä loikannut mihinkään (houkuteltiin kyllä), loikkaaja oli Ernst Degner ja hän sai MM-tittelin Suzukilla seuraavana vuonna.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #26 : Kesäkuu 23, 2015, 20:17:09 ip »
Toi mitä Matti mainitsi integraalijarruista on totta.
Itse totuin jo jarruttamaan melkein pelkästään polkimella ja etunen kehiin vasta viiveellä tiukoissa pysähdyksissä.
Kun sitten hölmöyttäni hajoitin systeemin pariksi viikoksi, niin tuli esiin tottumuksen vaarat.
Vaistomaisesti polkimella ensin johti pariin likeltä tilanteeseen.
Säikäytti ensin hyvään pelkällä etujarrulla opetteluun ja nyt kun taas kaikki kunnossa, niin kiinni molemmissa yhtaikaa aina jarruttaessa tulee jo vaistomaisesti.
Calin integversioiden pelkkä etujarru ei ole niin tehokas lähellekkään kuin yhdistelmänä kaikki pysäyttimet.
Systeemille kyllä plussat vaikka hieman hankala ilmata.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #27 : Kesäkuu 23, 2015, 20:56:30 ip »
Tuo yhden etujarrun ilmiö tuli vastaan aikanaan upouudelle Jackalilla. Ei riittänyt millään teho pysäyttää sillä yhdellä 320 millisellä etulevyllä ja nelimäntäisellä puristimella. Ei edes takajarrulla jeesattuna.

Sama asia toiselta kantilta huvitti muutoskatsastusta varten tehtävää jarrutestiä seuratessa: Pyörästä mitataan lain määräämä minimihidastusvuus. Pitkäkeuloja joissa polkupyörästä peräisin olevia levyjarruja läpäisi testin. Hidastuvuus kun on eri asia kuin se että pysähtyykö myös. Hidastuvuus voi olla hyväkin kunnes tekniikka antaa periksi.

Aikanaan Jackalia testiin hakiessani kyselin myyjältä mahtaako etujarrun teho riittää pysäytykseen. Vastaus oli varma kyllä. Käytännössä kaikki yksilevyjarrulliset Californiamallit eivät pysähdy huippunopeudestaan yhden puristuksen taktiikalla lainkaan. Hetken kumi valittaa ja meno jatkuu vielä pitkään etujarruttomana. Pyörää palauttaessani sain hieman haukkuja päälleni ja jopa epäiltiin että olisin ajanut jarru päällä tahallani. Levy oli entinen heti ensimmäisen jarrutusmatkatestin jälkeen. Testiä ei koskaan julkaistu koska testiä ei voinut jatkaa ja uutta pyörää ei saatu testaukseen.

Mutta lohdukkeeksi voi sanoa että ei pysähdy moni muukaan yhdellä levyllä varustettu pyörä huippunopeudestaan. Kaksietulevyisissä jarrujen häpymisilmiötä edes ilmennyt. Olkoonkin että harvoin, jos koskaan, kukaan pysäyttää pyöränsä sen huippunopeudesta yhdellä puristuksella. Pitäisi sen silti se kestää.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #28 : Kesäkuu 23, 2015, 22:14:35 ip »
Melusta lisää:

Juuri katselin töllöttimestä ohjelman jossa käsiteltiin moottoripyörien melua. Kiinnitti huomiota se että poliisisedät ruuvailivat useammasta pyörästä kilvet pois ja määräsivät katsastukseen. Kummastuttaa moinen koska kilven poiston edellytyksenä ei voi olla yksittäinen välitöntä vaaraa aiheuttamaton seikka. Tästä on jo monesti ollut asiantuntevilla tahoilla keskustelua poliisipäällystön tasolla ja siellä näin todettu: ei pelkästä melusta. Sen sijaan voidaan määrätä se katsastus teetettäväksi ensi tilassa. Jos ei katsastusta ole teetetty tulee rangaistusvaatimus ja käyttökielto kunnes katsastus olisi tehty. Kenttäpoliisit siis toimivat erilailla kuin on "sovittu". Ilmeisesti toinen sopijapuoli ei nauti poliisihallinnon luottamusta. Tulee siis käyttökielto, rangaistusvaatimus ja katsastuksessa käynti ikään kuin katsastuttaminenkin olisi rangasitus. Kolminkertainen rangaistus yhdestä virheestä.

Muutoin keskustelijat olivat asialinjalla ja näytettiin myös että kestää noin 30 sek saada mp:stä katsastuskelpoinen ja saman verran menee aikaa saada siitä rangaistusvaatimuskelpoinen.

Tampereelta oli katukuvaa ja kivasti siinä yksi vaaleansininen Cafe-Guzzi kurvaili liikenteeseen laillisilla putkillaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2015, 11:51:39 ap kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tämän päivän kauhugalleria
« Vastaus #29 : Kesäkuu 23, 2015, 22:20:51 ip »
Lainaus
Levy oli entinen heti ensimmäisen jarrutusmatkatestin jälkeen. Testiä ei koskaan julkaistu koska testiä ei voinut jatkaa ja uutta pyörää ei saatu testaukseen
Mutta sentään Brembon komponentit. Nykyisin on paljon niitä "sinter" -materiaaleja käytössä. Kun ihmetelin että miten ne niin metallisilta tuntuu sanoi kokenut mp huoltomies että ne vaatii kunnon lämmöt toimiakseen. Pysähtyisi ehkä paremmin nykypaloilla tuollaisessa kokeessa?  "Akx" ainakin umrustasi Calinsa etupäähän kaksi kiekkoa ja mielestäni on arvellut sillä opilla kolarista estyneensä.

Tarkistin yhdestä lähteestä (kirja); tosiaan 750S3 (1975) oli pyörä jossa integraalijarrut sen mukaan esiteltiin. Jo 50 luvun alussa järjestelmää oli kokeiltu grand-prix kilpapyörissä. Myös V7:n rumpujarrujen kanssa yritettiin. Vasta 1973 asia onnistui yhdessä Brembon kanssa (hydrauliset jarrut, levyt edessä ja takana) ensimmäisen kerran. Pääongelma oli että takajarru ei saanut missään tilanteessa lukkiutua ennen etujarrua (Saksan TÛV vaatimus). Guzzilla olisi haluttu että integraalijärjestelmä toimii käsikahvasta mutta Saksan TÜV vaati myös että on oltava kaksi erillistä jarrujärjestelmää. Erityisesti kokemattomat kuljettajat hyötyivät järjestelmästä, vaikka fysiikkaa ei voi toki voitu muuttaa ja jarrutusmatka ei lyhentynyt (verrattuna siihen kun osaaja käyttää perinteistä järjestelmää
).
Lainaus
Ohjelmasta
Panin erityisesti merkille poliisin lausuman: "Puututaan katsastamattomuuteen,ei meluun."  Ja että neljä seitsemästä mitatusta oli liian äänekkäitä. Mutta eihän siitä katsastuksella selviä siinä mielessä että pyörä määrää melutason...
V11 - it defines you.