Kirjoittaja Aihe: Käyntikunnoton SP  (Luettu 7823 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #15 : Kesäkuu 19, 2015, 01:00:10 ap »
Sytytystesti tehty ja hyvin kipinöi. Putsasin eilen kaasarit taas kerran puhdistusaineella ja painepullolla. Vaihdoin neulan alinpaan koloon, putsasin tulpat ja latasin akkua. Tänään sain koneen tulille, kävi vaan jotenkin ponnettomasti ja oikea puoli paukkui putkessa, myös oikea venttiilikoneiston kansi kuumeni enemään kuin vasen puoli. Sytkä oli kohdallaan strobolla tarkastettuna, jostain syystä vasenta puolta ei stropolla voinut tarkistaa kun valo ei syttynyt.  Puristus bilteman mittarilla näytti vasen 12 ja oikea 11. Ongelmat alkoi kun ajelin kevään ekaa kertaa n. 5 km:n jälkeen kone alkoi pätkimään (uutta bensaa tankisssa), jolloin palasin kotiin. Kaasulla aina parani, kun ajoi tasaista niin rupesi pätkimään. Luulin että vika oli puolissa ja siksi laitoin biltemalaiset. Pääsuutin on 135 (alin suutin), ryyppysuutin 60.  Vissiin vuorossa suutinjumppaa, kun venttiilivälyskin oli kohdallaan. Kaivelin netistä Koso PWK kaasarit, joiden hinta on murto-osa lorttoihin verrattuna. Onko kellään kokemusta noista ?

Paukkuminen voisi tarkoittaa että seoksessa on vikaa, laihalla? Minkäkokoiset joutokäyntisuuttimet on paikoillaan?
Vaikuttaako seosruuvien kääntely miten kun kone käy joutokäyntiä?
Minkälainen ilmansuodatin on käytössä. LeMansissa kun oli harvat suodattimet, tuppasi sadekelillä mennä
hiekanjyviä putsarin läpi ja ne osasivat mennä tukkimaan joutokäyntipiiriä. Se että puhdistus ja puhaltelu saa koneen toimimaan jotenkin voisi viitaata tällaiseen jos mitään muuta syytä ei rupea löytymään.
Onko ajoituslampun anturissa kiinnityssunnan osoittava nuoli? Pitäisi osoittaa tulppaa kohti. Onko molempien puolien ensiökäämin plus ja miinus kytketty samoin päin? Voisit kokeilla vaihtaa kondensaattorit ristiin jos paukkuminen vaikka siirtyisi toiseen sylinteriin.
Sohc van Helmi.

topi

  • Viestejä: 13
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #16 : Kesäkuu 19, 2015, 13:33:53 ip »
Seossäätöruuvia (etummainen ruuvi) kiinni kierrettäessä kierrokset nousee (on auki 1+). Konkat vaihdoin viime vuonna. Luulen, että yksi ongelma on tuo imupuoli, kun alkuperäistä ilmansuodatinta ei ole, on vain vapaavirtaussuodatin. Täytyis varmaan hommata imutorvet, kun alkuperäistä suodatinkoteloa ei taida enää löytyä mistään. Toinen ongelma voi olla ryyppypuoli - vaijereita kun nykii niin käynnistyy heti - joskus - ei aina. Ryyppysuutin on 60 ja tyhjäkäyntisuutin 50. Strobossa ei ole mitään nuolia, se on semmonen missä sytytysjohtimeen kytketään "pyykkipoika" tyyppinen anturi. Vain toinen puoli (oikea) sytytti valon ja vaihtipyörän viiva kohtasi sen hienosti.Vasen puoli oli valoton, jostain syystä. Täytyy vielä kokeilla.
Nyt on vissiin lähdettävä juhannusrientoihin. Hauskaa jussia kaikille....

topi

  • Viestejä: 13
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #17 : Kesäkuu 30, 2015, 19:13:15 ip »
Teksti: "mikä on lopettanut koneen virheettömän käynnin", lopulta herätti minut ajattelemaan mitä olenkaan muuttanut. Tein keväällä bensaletkuihin haarakappaleen, jolla kytkin molemmat bensahanat tankin alla yhteen ja haarakappaleesta letkut kaasareille, kuten alkuperäisessä asennuksessa oli. Käytin vaan läpimitaltaan liian pientä haaroituskappaletta ja kone ei saanut bensaa riittävästi. Vedin letkut suoraan tankilta kaasareille ja nyt taas käy hienosti. Tulipahan opeteltua sytytyksen sielunelämää ja harjoiteltua kaasareiden purkua ja puhdistusta. Pitäisi aina ajatella noita gutsi ongelmia yksinkertaisimman ratkaisun kannalta. Niin se vaan menee ja myös kirjata aina ylös mitä on tehnyt...Kiitokset kommenteista - ongelma ratkesi niiden avulla.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #18 : Kesäkuu 30, 2015, 20:56:00 ip »
Juu, aina kannattaa ongelmien ilmetessä miettiä, mitä on muutta/unut. Takavuosina alkoi LM IV täyskaasukiihdytyksessa hyytyä viimeistään vitosella. Pitkän ihmettelyn jälkeen totesin, että aikaisemmin vaihdettujen neulaventiilien reiän läpimitta oli Lempparille liian pieni. Vanhat venttiilit kaasareihin ja homma pelasi!
Ja joo, rikos on vanhentunut, vauhtiahan siinä oli väistämättä jonkun verran ;-)