Kirjoittaja Aihe: Käyntikunnoton SP  (Luettu 7821 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Käyntikunnoton SP
« : Kesäkuu 15, 2015, 20:32:38 ip »
Ilmoitukseni yksityisviesteihin vastaamisessa on vähentänyt yksityisviestikysymyksiä mutta tässä jälleen yksi joka kysyjänkin mielestä kuuluisi tänne:

Lainaus
Hei
En osaa laittaa gruppon foorumille viestejä, joten yritän näin saada vastauksia SP 1000 käynnistysongelmaan. Kaasarit ovat PHBH 30, eivät lienee alkuperäiset. Kone kävi vielä keväällä, mutta nyt se ei käynnisty. Käyntiin lähtö on aina ollut hankalaa. Olen vaihtanut akun ja ladannut sitä, putsannut kaasarit useaan otteeseen, nostanut ja laskenut neulaa, vaihtanut pääsuuttimen isompaan, tarkistanut kärjet ja yrittänyt säätää niitä tarkistamalla vauhtipyörän merkistä kärkien avautumishetken. Olen vaihtanut myös puolat bilteman mallisiin ja lataussäätimen motetonetin malliseen. Vaikutta siltä, että pensaa ei tule riittävästi. Välillä kun olen kaasarin putsannut niin sen jälkeen kone käy pari sekunttia. Paukkuu myös oikeanpuoleisessä putkessa. Olisiko syytä hankkia uudet dellorthot mallia phf 30 tai 36.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2015, 22:18:05 ip »
Ei kai kyseinen Sp ole Ekun vanha vihreä? Siinähän oli Piranhan sytytys, joka joskus temppuili ja paukkui.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

topi

  • Viestejä: 13
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2015, 20:25:31 ip »
Ei ole kärjetöntä sytkää - on kärjet, jotka kyllä toimii ja sytyttää ilmeisen ajallaan.  Ei vaan käy...voisiko virtalukko tai "tappokatkaisin" mennä oikosulkuun. Onko kellään aiheesta kokemusta. Pyörä on vihreä ja hankittu Jyväskylästä.

topi

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2015, 08:03:20 ap »
Pitäisi sen noillakin kaasuttimilla käydä ja kukkua jos ovat kunnossa. Ovat ilmeisesti pikkulohkoon alun perin tarkoitetut.
Kun oli keväällä käyntikuntoinen, pääsitkö ajamaan ja miten toimi silloin?
Mitä on muutettu sen jälkeen?
Onko ollut kärjellinen peli aina vai onko välillä ollut joku tarvikesytytys kiinni?
Että käynnistyisi:
-moottorin sylintereiden täytyy olla tiiviit, puristusmittauksella selviää onko.
-tankista täytyy tulla bensaa kaasuttimille, jos kohokammiot täyttyvät pitäisi käydä hetken vaikka
 hanat laitaa kiinni. Jos suuttimien koosta ei ole mitään hajua, laita joutokäyntisuuttimeksi joku 40 ja   
 pääsuuttimeksi 125 aluksi. Seosruuvit auki 1,5-2 kierrosta. Tarkasta että ryyppyjen luistit palautuvat alas ja
 että ryyppyjen suuttimet ovat auki. Myös kaasuttimien pahasti pielessä oleva balanssi voi tehdä
 käyntiinlähdöstä hankalaa.
-tulpissa pitää esiintyä voimakas kipinä oikealla hetkellä. Olet joutunut vaihtamaan puolat, mikä oli syy ja
 oliko vaikutusta mihinkään? Tuleeko tulppiin kipinä startattaessa? Tee vanhoista tulpista testitulpat vääntämällä
 sivuelektrodi suoraksi. Näitä ei kierretä tulpanreikiin ja yritetä moottoria käyntiin, vaan testataan
 sytytysjärjestelmän tehoa. Tuleeko kipinä näihin testitulppiin startattaessa? Jos ei, voi epäillä vikaa
 sytytysjärjestelmässä vaikka normaaliin tulppaan kipinä tulisikin.

Älä käytä tai starttaa moottoria jos tulpanjohdot ovat irrallaan. Kipinää testattaessa tulppien pitää saada
hyvä maadoitus vaikka sylinterikannesta. Muuten sytytysjärjestelmään tulee (lisää) vikoja.

Sohc van Helmi.

topi

  • Viestejä: 13
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2015, 20:54:31 ip »
Sytytystesti tehty ja hyvin kipinöi. Putsasin eilen kaasarit taas kerran puhdistusaineella ja painepullolla. Vaihdoin neulan alinpaan koloon, putsasin tulpat ja latasin akkua. Tänään sain koneen tulille, kävi vaan jotenkin ponnettomasti ja oikea puoli paukkui putkessa, myös oikea venttiilikoneiston kansi kuumeni enemään kuin vasen puoli. Sytkä oli kohdallaan strobolla tarkastettuna, jostain syystä vasenta puolta ei stropolla voinut tarkistaa kun valo ei syttynyt.  Puristus bilteman mittarilla näytti vasen 12 ja oikea 11. Ongelmat alkoi kun ajelin kevään ekaa kertaa n. 5 km:n jälkeen kone alkoi pätkimään (uutta bensaa tankisssa), jolloin palasin kotiin. Kaasulla aina parani, kun ajoi tasaista niin rupesi pätkimään. Luulin että vika oli puolissa ja siksi laitoin biltemalaiset. Pääsuutin on 135 (alin suutin), ryyppysuutin 60.  Vissiin vuorossa suutinjumppaa, kun venttiilivälyskin oli kohdallaan. Kaivelin netistä Koso PWK kaasarit, joiden hinta on murto-osa lorttoihin verrattuna. Onko kellään kokemusta noista ?

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2015, 08:50:47 ap »
Kuten tuolla jo aikaisemmin kirjoitettiin

"Tarkasta että ryyppyjen luistit palautuvat alas" ja että ryyppyjen suuttimet ovat auki.

Sekä aikanaan GT 850:ssä, että myöhemmin Cali II:ssa käyntihäiriöiden syyksi paljasttui "ryypyn" pälläolo eli luisti ei mennyt pohjaan (vaijeri kantoi). Taitaa nytkin olla Cali II:ssä vaijeri kiinni siinä luistissa vain toisella puolella.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2015, 09:28:15 ap »
Ongelmat alkoi kun ajelin kevään ekaa kertaa n. 5 km:n jälkeen kone alkoi pätkimään (uutta bensaa tankisssa), jolloin palasin kotiin.

Jos se noilla kaasareilla ja säädöillä on käynyt hyvin, niin ei kannattane alkaa suutin- ja säätöjumppaan, vaan koittaa löytää se vika, mikä on yhtäkkiä (?) lopettanut koneen virheettömän käynnin. Tai ainakin jos muutoksia tekee, niin tarkkaan kirjaa mitä on muutettu ja miten, että saa ne taas palautettua.
Vaarana on, että muutokset saavat koneen käymään entistä huonommin, jolloin koneessa on useita huonon käynnin aiheuttavia vikoja päällekkäin, eikä niistä kohta ota erkkikään selvää.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2015, 09:46:56 ap »
Tuleeko molempiin kaasareihin bensaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2015, 09:52:14 ap »
Tuleeko molempiin kaasareihin bensaa?

Tää on kyllä tarkistuslistalla ekana. Tuleeko bensaa tankista, vai onko hana(t) tukossa. Sitten kokeilisin ottaa ilmanputsarin pois, muuttuuko käynti ?
Eräässä jaappanin vehkeessä mulle kävi niin, että syksyllä virheettä käynyt kone hädintuskin kulki keväällä. Ilmanputsarissa oli kai jotain öljyn ja lian sekoitusta, joka talven aikana kovettui ja tukki putsarin.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #9 : Kesäkuu 18, 2015, 09:53:35 ap »
Tuo ryyppyluistien palautumattomuus on varsin tyypillinen vika. Vain harvassa kaasuttimessa olen nähnyt ehyen ryyppyluistin kannen o-renkaan. Sen puuttuminen tai muuten lian ja varsinkin veden joutuminen luistisylinteriin aiheuttaa hapettumaa ja ryyppyluisti ei palaudu pohjaan asti. Harvoin on ollut ryyppyluistin alapään kumitiivisteessä vikaa mutta mahdollista on sekin. Ryyppyvaijerin alapäästä puuttuva kumitutti mahdollistaa veden ja lian pääsyn ryyppyluistin sylinteriin.

Joskus ryyppyluistin palautinjousi on ruostunut em syistä ja ryyppy ei palaudu.

Useimmiten päälle jäävän ryypyn syynä on kuitenkin vika vaijerissa, voitelun puute tai yksinkertaisesti vaijerin kuoren pään virheellinen asento vaijerijaottimessa tankin alla mikä estää ryyppyluistin laskeutumisen ja ryypytyksen päättymisen.

Ryypyn päälle jääminen kyllä kuuluu käynnissä omituisena puhinana ja jonkin aikaa käynnistyksestä nyintänä tai heikkona vetona. Liika polttoaine palaa pakoputkessa. Myös kyseisen puolen sytytystulppa nokeentuu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #10 : Kesäkuu 18, 2015, 11:37:13 ap »
Mulla on Phbh kaasareissa ehjänä. Enkä ole edes itse vaihtanut. Nyt kun sanon, niin murenevat parhaillaan paikkaansa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #11 : Kesäkuu 18, 2015, 11:38:16 ap »
Tuli mieleen... Mitäs tapahtuu käynnille, jos kumiset imukurkut vuotavat? Löysällä tai pahasti pykineet?
Tästäkään mitään tietämättä...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #12 : Kesäkuu 18, 2015, 15:26:23 ip »
On niin paksut, että aika lailla saa pykiä, ennen kuin on läpi. Vakiosuodattimilla on hyvin kaasarit tuettuna molemmista päistä. Mutta kyllähän se laihalle vetää. Pahimmillaan menee paukkeeksi käynti. Ja kuumana käy laihempi puoli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #13 : Kesäkuu 18, 2015, 15:42:45 ip »
Laitoin Milleen uudet kurkut Stein-Dinseltä. Toinen kesti n. kaksi vuotta. Oireena oli, että sen pytyn tyhjäkäynti katosi. Kulki kyllä normaalisti, vaikka kurkku oli käytännössä lähes poikki. Luokatonta muovia.
Laitoin sitten alkuperäiset takaisin.

Sama juttu kävi tuon toisen kaukoidän keksinnön kanssa; Saksasta tilatut "made in Japan" - kurkut kestivät pari vuotta. Nyt koneessa ovat taas muutaman vuoden olleet ne alkuperäiset, lähes 40-vuotiaat kurkut.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Käyntikunnoton SP
« Vastaus #14 : Kesäkuu 18, 2015, 20:19:48 ip »
Minä tein vuosia sitten noita kumikurkkuja sellaisesta aineesta että kestävät useamman pyörän iän. Koitin niitä myydäkin mutta markkinat eivät vetäneet. Parin hinta noin 40€. Halvemmalla olisi mennyt rahaa itseltä. Terveisiä vaan niille jotka sellaiset pyöriinsä ostivat.