Releistä vähän...
Rele on kytkin / katkaisija, jota käytetään koska a) ei tarvitse vetää "varsinaista sähköä" mutkan kautta b) saadaan helposti ehdollisia kytkentöjä c) varsinaisessa ohjauspaikassa on tilanpuute. Katsotaan asiaa tässä pelkästään mp:n kannalta.
- Releessä on tyyp. 5 jalkaa: 2 vetokäämille ja 3 kytkentää varten.
- Releet ovat lähes poikkeuksetta vaihtoreleitä, mutta monesti käytetään vain toista kontaktia. Siis joko katkaisu tai kytkentä, joten ei tarvitse etsiä pelkkää kytkevää.
- NC = Normally Closed eli sähköttömänä kiinni ja NO = Normally Open eli sähköttömänä auki. Ristiinkytkentä vahingossa tekee vekkuleita temppuja...
- Releet pyörässä ovat ns. pitovirtareleitä. Sähkökaavioissa on AINA esitetty tilanne ilman sähköä.
- Rele on irroitettavissa eli yleensä kiinni kannassa. Jos asennat lisäreleen, niin käytä kantaa. Älä juota johtimia kiinni releen jalkoihin!
- Rele saattaa tärinästä löystyä, kantaan kerääntyy kosteutta / likaa / hapettumia.
- Rele VOI MENNÄ RIKKI: Käämi poikki tai kontaktipiste ei ota kontaktia.
Releen vaihto:
- Ei ole sidottu määrätyn valmistajan määrätyyn malliin. Kunhan tietenkin hankkii ns. tunnetun merkin.
- Nämä ehdot on oltava kohdillaan: Käämijännite 12VDC. Kontaktin virta-arvo, esim. 16A tms. Kantakytkentä vastaava alkuperäiseen.
- Kontaktin virta-arvoksi kannattaa valita pykälää isompi, jos vain se muuten sopii ( mahtuu paikalleen )
- Yleensä relettä ei pysty / kannata korjata. Autokorjaamoista saa kuitenkin suht. halvalla yhden. Jota vaikka voi pitää aina mukana.
- Ja näppärä mieshän ottaa vanhan malliksi mennessään relepuotiin...
Viallisen releen tarkistus:
- Kokeile ensin irroittaa / kinnittää rele muutaman kerran. Näin hapettumat avautuvat.
- Vaihda releen tilalle hyllystä / laatikosta uusi. Helppo ja nopea vaikka tienreunalla.
- Minä joskus vaihdoin Calissa viereiset päittäin ja viallinen rele selvisi noin helposti.
-"Hifistit" mittailevat yms. ;-)
- Älä pruuttaa CRC:tä, WD40 tms. Hanki "oikeaa" elektroniikkasprayta. Se on paljon parempaa ja kuitenkin yleisesti saatavilla. Elsprayssä ei ole syövyttäviä ainesosia.
- Sellainen vika, jossa rele toimii "vain vähän" - ei oo koskaan tullut eteen.
PS. Huomaa muuten, että startin solenoidikin on rele...