Kirjoittaja Aihe: California sähköistä!  (Luettu 18439 kertaa)

Häkä

  • Viestejä: 30
California sähköistä!
« : Kesäkuu 03, 2015, 21:32:03 ip »
Tervehdys!

kysymys viisaamille ja kokeneemille sähkömiehille. vm.2003 california. Voiko lataussäätimen ja/tai laturin vika aiheuttaa et virta ei riitä bensapumpulle (ei jaksa kunnolla pyöriä eikä siis moottori käynnisty). "Yön yli" huilaten lähtee normisti käyntiin, mut akusta mitattuna tyhjäkäynnillä jännite laskee hiljalleen ja sammuu minuutin parin jälkeen. Jos laittaa kuormaa (valot) niin akusta mitattuna jännite laskee nopeasti ja moottori sammuu samantien eikä lähde käyntiin enää uudelleen. Kun starttaa niin joku rele "napsuu" ja pumppu pitää pientä ääntä (eli ainakin jonkinsortin virtaa niihin menee). Akku hyvässä kunnossa ja kuormitustestattu. Ekan kerran oireili niin et yhtäkkiä ajossa moottori sammui ja lähti hetkeksi käyntiin vanhoilla vauhdeilla. Joka toisen kodin sähkömiesten voisin epäillä rikkoutunutta johtoa ja oikkaria, mut koska hetkeksi "korjaantuu" niin viittaisi rele tms. vikaan?

Häkä

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2015, 22:06:55 ip »
Kyllä kuitenkin lähtisin etsimään maavuotoa jostain. Jossain ehkä karkaa virtanen, purkaen akkua mennessään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2015, 22:11:26 ip »
Aloittaisin "legendaarisesta" maadoitusten tarkistamisesta. Ensiksi akun maajohto - runko. Liitospinnat puhtaat ja liitokset kireällä. Tietysti plussapuolellakin pitää liitokset olla kunnossa.

Oletko mitannut akun lepojännitteen? Entä latausjännitteen jos saat moottorin käyntiin?
Oireiden perusteella akussa ei ole sähköä tai se ei kulje käyttökohteisiin.

Ei ole syytä "napsutella" releitä ja solenoidia tarpeettomasti eikä yrittää pyörittää polttoainepumppua alhaisella jännitteellä. Virta kasvaa jännitteeen laskiessa suureksi ja jostain voi tulla savu ulos.

Vastaus latauskysymykseen: voi.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2015, 10:27:28 ap »
Joo kierroksilla akusta mitattuna antoi yli 13 volttia ilman kuormaa, mut ku löi valot päälle, niin laski sekunnissa alle 9 voltin (akusta mitattuna) ja moottori sammui. Täytyy tehdä tuo maadoituksen tarkistus ja akusta lähtevien/akkuun tulevien johtojen tarkistus. Kiitos näistä vinkeistä! 

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2015, 22:10:44 ip »
No niin. Vikakohtaa paikannettu. bensapumppu lakkaa saamasta virtaa kun kone on käynyt jonkin aikaa. Ekalla kerralla pari minuuttia ja aina muutaman minuutin välein pumppu pyörii ja kone käy 30 seikkaa kerrallaan vaikka kuinka monta kertaa. Sanokaas sähkökuvien päälle ymmärtävät et onko bensapumpun ja akun välissä muuta kuin virtalukko ja tappokytkin ja rele (ja piuhaa)? Voisiko rele temppuilla niin et toimii aina hetken ja sit pätkii? Entä voisiko joku muu "sähköpiiri" vaikuttaa pumpunohjausreleen(?) toimintaan? Paljon kysymyksiä, mutta ongelma lienee aika rajatulla alueella.  ::)

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2015, 22:17:51 ip »
Jatkoa! Ohjausrele on ilmeisesti seuraava: siemens v23073. Osaako joku kertoa, että saako näitä sähkötarvikekaupoista vai pitääkö ruveta tilaileen netistä. googlailin ja tuloksena tuli heti replacement... eli taitaa olla sustavaraa?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2015, 00:51:30 ap »
Lainaus
bensapumppu lakkaa saamasta virtaa kun kone on käynyt jonkin aikaa
En ole sähkömies mutta entinen Calimies ja siksi on manuskat tallella :).  Viime kesänä omasta Guzzista bensapumpun pysäytti juuri viallinen rele (epäpuhtauksia, tärinää: huonot kontaktit, ylimenovastusta, pilalle kärventyvät releen kärjet), matka jatkui releitä sopivasti keskenään vaihtamalla.

F7 sulake, sähkö sille akun plus navalta
50, rele, sulkeutuva kärki (relettä ohjaa ecu, samalta releeltä menee myös sähkö ruiskusuuttimille ja sytytyspuolille)
53, polttoainepumppu

Jos releen 50 eculta tuleva ohjausvirta todellakin myös katkeaa, silloin ecu päättää että "nyt pelit seis". Mitä kaikkia ehtoja ecun
tulotiedoissa pitää olla täyttyneinä, että ecu sanoo "saa käydä", voi olla jo mutkikkaampaa. Siellä puolella on tietty juuri esim. virtalukko ja tappokytkin sekä sivujalka- ja vaihde vapaalla -kytkimet.

Toivoa sopii että vika on releessä. Uusi rele (samalla vaivalla kaikki kerralla), relekantojen puhdistus ja liittimien tarkistus. Yhdessä releistä on alun perin vaihtokärki (avautuva + sulkeutuva kontakti), muissa vain yhdet kärjet. Mielestäni kannattaa ostaa vain vaihtokärjillä varustettuja releitä (sopii kaikkiin relepohjiin) niin ei tarvitse koskaan miettiä että mihin kohtaan se vaihtokärjellä varustettu rele tulikaan.

Ainakin V11 kohdalla alkuperäisiä Siemensin releitä on pidetty kakkoslaatuisina. Bosch kallis ja hyvä? Ensihätään olen ostanut Motonetistä Wehrle -merkkisiä ("mikrorele 12V/20A 5napa-vaihto 48-1967"). Mutta tuolla numerolla siellä saattaa yhtä hyvin olla "merkittömiä".  Näitä olen tilannut tarvikeliikkeeseen: "Bosch 033 220 1107 vaihtorele mikro 12V/10A, 5 nap."
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #7 : Kesäkuu 05, 2015, 08:20:00 ap »
Releistä vähän...
Rele on kytkin / katkaisija, jota käytetään koska a) ei tarvitse vetää "varsinaista sähköä" mutkan kautta b) saadaan helposti ehdollisia kytkentöjä c) varsinaisessa ohjauspaikassa on tilanpuute. Katsotaan asiaa tässä pelkästään mp:n kannalta.
- Releessä on tyyp. 5 jalkaa: 2 vetokäämille ja 3 kytkentää varten.
- Releet ovat lähes poikkeuksetta vaihtoreleitä, mutta monesti käytetään vain toista kontaktia. Siis joko katkaisu tai kytkentä, joten ei tarvitse etsiä pelkkää kytkevää.
- NC = Normally Closed eli sähköttömänä kiinni ja NO = Normally Open eli sähköttömänä auki. Ristiinkytkentä vahingossa tekee vekkuleita temppuja...
- Releet pyörässä ovat ns. pitovirtareleitä. Sähkökaavioissa on AINA esitetty tilanne ilman sähköä.
- Rele on irroitettavissa eli yleensä kiinni kannassa. Jos asennat lisäreleen, niin käytä kantaa. Älä juota johtimia kiinni releen jalkoihin!
- Rele saattaa tärinästä löystyä, kantaan kerääntyy kosteutta / likaa / hapettumia.
- Rele VOI MENNÄ RIKKI: Käämi poikki tai kontaktipiste ei ota kontaktia.

Releen vaihto:
- Ei ole sidottu määrätyn valmistajan määrätyyn malliin. Kunhan tietenkin hankkii ns. tunnetun merkin.
- Nämä ehdot on oltava kohdillaan: Käämijännite 12VDC. Kontaktin virta-arvo, esim. 16A tms. Kantakytkentä vastaava alkuperäiseen.
- Kontaktin virta-arvoksi kannattaa valita pykälää isompi, jos vain se muuten sopii ( mahtuu paikalleen )
- Yleensä relettä ei pysty / kannata korjata. Autokorjaamoista saa kuitenkin suht. halvalla yhden. Jota vaikka voi pitää aina mukana.
- Ja näppärä mieshän ottaa vanhan malliksi mennessään relepuotiin...

Viallisen releen tarkistus:
- Kokeile ensin irroittaa / kinnittää rele muutaman kerran. Näin hapettumat avautuvat.
- Vaihda releen tilalle hyllystä / laatikosta uusi. Helppo ja nopea vaikka tienreunalla.
- Minä joskus vaihdoin Calissa viereiset päittäin ja viallinen rele selvisi noin helposti.
-"Hifistit" mittailevat yms. ;-)
- Älä pruuttaa CRC:tä, WD40 tms. Hanki "oikeaa" elektroniikkasprayta. Se on paljon parempaa ja kuitenkin yleisesti saatavilla. Elsprayssä ei ole syövyttäviä ainesosia.
- Sellainen vika, jossa rele toimii "vain vähän" - ei oo koskaan tullut eteen.

PS. Huomaa muuten, että startin solenoidikin on rele...

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #8 : Kesäkuu 05, 2015, 08:44:51 ap »
Kiitos reletiedoista!

Joo, tota hetkittäistä toimimista minäkin vähän ihmettelen, viitaisi pikemminkin kontaktionglemaan. Täytyy hommata uusi rele ja kokeilla sillä. Onpa ainakin helppo poistaa yksi tekijä pois laskusta!

Olen suht tuore guzzisti, mutta kokemusta 20 vuotta uraleista (ja vähän muistakin peleistä), joten nämä "uuden ajan" sähkölaitteet (ruiskut, yms.) eivät ole kovin tuttuja (paitti nyt näyttää tulevan tutuksi).

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2015, 09:07:39 ap »
Moottorinohjausjärjestelmä eli yhteensulautettu sytytys- ja ruiskutuslaite ECU on melkoisen varma laite ja siinä itsessään on aniharvoin vikoja. Sen syyksi kuitenkin luetaan herkästi pyörän mahdolliset toimitahäiriöt kuten linkissäni esitetyn jutun pyörän omistajan mielipide oli.
Tosiasiassa vikaa oli lähinnä sähköjärjestelmässä joka syöttää virtaa ECUlle ja jonka kautta ECU antaa komentoja sen ulkoisille komponenteille.

http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

Puhtaus ja säännöllinen huolto olisi ehkäissyt kaikki jutussa näkyvät vaivat ja viat. Sitä vain ei ollut vaivauduttu tekemään. Loikkajohtojen asennukseen ja muuhun virittelyyn sen sijaan oli nähty vaivaa. Omistaja piti pyöräänsä epäluotettavana. Vikoja löytyi myös sytytysjärjestelmästä.


Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #10 : Kesäkuu 05, 2015, 09:34:50 ap »
Kyllä, kyllä. Nyt kun olen hetken pohtinut tätä niin taitaa vika löytyä joko releestä tai jommastakummasta kytkimestä (seisontajalan tai vapaan vaihteen). Jos piuha olisi kontaktissa, niin polttaisi luultavasti sulakkeen ja tai jos olisi maadoitusongelma tuskin kumpikaan vika ilmenisi noin säännöllisesti kun nyt ilmenee, eli aina kun hetken odottaa, niin taas toimii pienen hetken.

Osaatteko viisaammat sanoa onko se vapaan vaihteen kytkin laatikon sisällä (eli pitääkö laatikko ottaa irti ja aukasta, jotta pääsee käsiksi)? Entä pystyykö sitä (kesän ajaksi) ohittamaan helposti?

No, yritän nyt kuitenkin ensin hommata uuden releen ja kokeilen sillä ja sit vasta noihin kytkimiin käsiksi.

Kiitos joka tapauksessa vinkeistä! Tämä palsta on kyllä erinomainen!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #11 : Kesäkuu 05, 2015, 09:47:43 ap »
Sivujalan ja vapaan merkkivalon kytkimet ovat tavoitettavissa suhteellisen helposti ulkoapäin.
Vapaavalon kytkin on starttimoottorin takana vaihteiston kyljessä. Se voi olla epätarkka mutta rakanteellisesti yksinkertainen ja melkoisen vikavapaa. Sen sijaan sivutuen kytkin voi kuluessaan ja likaantuessaan aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #12 : Kesäkuu 05, 2015, 10:02:32 ap »
Hyvä juttu! ja kiitos tiedosta!

Tällaista tämä on kun yrittää pyörää korjata työpaikalta käsin (ja pyörä on kotona :)).


TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #13 : Kesäkuu 05, 2015, 10:17:58 ap »
Vapaavalon kytkin on rakenteeltaan niin robusti, että se tuskin on rikki. Ja asia on helppo kokeilla: ohittaa hyppylangalla kytkimen ja valo syttyy. Kytkinhän kytkee "menojohtimen" runkoon. Minä joskus epäilin kytkintä, koska toinen vaihtoehto - merkkilamppu - oli vaikeampi tarkistaa. Vika oli sellainen, että valo paloi vain ajoittain vapaa päällä. Syy oli led-merkkivalo, joka oli "polttimo"-tyyppiä ja sen kanta oli rikki.

Sivujalan kytkin on niin rapaisessa ja kamalassa ( sähköteknisesti ) paikassa, että se on syytä tarkistaa kerran-pari kesässä. Minulla oli sen haitarikumi jo vähän halki, mutta onneksi keväthuollossa sen tarkistin. Irroitin koko komeuden ja puhdistin kunnolla ja sen jälkeen huolellisesti itsevulkanoituvaa teippiä suojaksi. Kytkintä ei kannata ohittaa - siitä voi seurata ylimääräistä osien ja tavaroiden keruuta lähtöpaikan liepeillä. Ja paikassa, jossa on joku muukin motoristi kahvilla... Muutama kymmentä...Tietenkin...

>> Puhtaus ja säännöllinen huolto olisi ehkäissyt kaikki jutussa näkyvät vaivat ja viat. Sitä vain ei ollut vaivauduttu tekemään. Loikkajohtojen asennukseen ja muuhun virittelyyn sen sijaan oli nähty vaivaa. <<
Niin..tuollaista olen ihan aina ihmetellyt. Kun hyvin tehtynä vaiva saattaa olla jopa pienempi / halvempi / yksinkertaisempi. Ja sitten tehdään käsiin laukeava miina...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #14 : Kesäkuu 05, 2015, 10:31:28 ap »
Mulla oli tuo vapaan kytkimen liitin niin likainen, että poltti sulaketta silloin tällöin. Oli muuten hankala paikallistaa vika. Mielessä pyöri jo aika kalliit, vikaantuneet osat  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.