Kirjoittaja Aihe: California sähköistä!  (Luettu 18441 kertaa)

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #30 : Kesäkuu 11, 2015, 11:19:22 ap »
Heh heh!

Teki eilen saman tempun eli hyytys yhtäkkiä ja samat oireet kuin aikaisemminkin!

Mystistä. Mitä muuten asiantuntijat sanotte sellaisesta oireesta, että kun on sammunut käytyään hetken, niin kääntää avaimesta virrat ja syttyy vapaavalo, mutta ei latausvalo (normisti siis kyllä palaa ja myös ku hetken huilaa, niin palaa)?

Eli miten virransaantiongelma pumpulle ja latausvalon palamattomuus voisivat liittyä yhteen?

Häkä

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #31 : Kesäkuu 11, 2015, 11:54:24 ap »
Palataan aivan viestiketjun alkuun. Siinä vaikuttaisi siltä että pyörässä on latausongelma tai akku
ei ole kunnossa. Ainakin kertomasi jännitelukemat 13V ja 9V viittaavat sellaiseen.
Latausjännite 13V ei riitä pitämään akkua kunnossa. Tai akku on purkautunut. Kokeile ladata akku.
Akku kannattaisi koekuormittaa latauksen jälkeen. Jos ei ole kuormitustyökalua, akku kiinni pyörään ja
volttimittari mittaamaan napajännitettä. Jos startatessa laskee alle 9,6V akku on kaputt tai tyhjä.

Saatko mitattua akun napajännitteen silloin kun vika tulee ajossa päälle?
Sohc van Helmi.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #32 : Kesäkuu 11, 2015, 13:56:30 ip »
Joo saan mitattua kun käy (ja miksei pienellä virityksellä ajostakin), mutta akku testattu liikkeessä ja tehty myös kuormitustesti ja erinomaisessa kunnossa on. Latauksesta en sitten tiedä. Kierroksilla ja kuormalla (valot) antaa tosiaan reilu 13 volttia (eikö se riitä). Tyhjäkäynnillä alle 13 V. Ja mietin, et jos vika laturissa, miksi lähtee kuitenkin aina uudestaan käyntiin (kun huilaa muutaman minuutin). Voisko laturin vika aiheuttaa tällaisen häiriön (ja toisaalta miksi toimi jonkin aikaa vaikka en koskenut varsinaisesti laturiin? Too many questions and only few answers!

No ei auta kun alkaa käydä läpi taas kaikkia liitoksia/liittimiä tms. 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #33 : Kesäkuu 11, 2015, 17:39:00 ip »
Lainaus
Kierroksilla ja kuormalla (valot) antaa tosiaan reilu 13 volttia
Jos kerran pelissä on latausvalo, sitten regulaattori on vielä Ducati (eikä Shindengen). Ducati regulaattorin tapauksessa WSM kirjoittaa että se on kalibroitu pitämään akkujännite välillä 14-14,6 V ja latausvalon pitäisi sammua n. 700 rpm kohdalla. Omassa on näköjään ollut 12,56V napajännite, tyhjäkäynnillä 13,7V, 1300 rpm kierroksilla 14V (valot päällä 13,5V).
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4360.0

Minusta tämä kertoisi paljon: "Aikaisempi sähkökaavio: Rele 50 ”vihreä johto” (releen 50 ohjausvirta) – kun mittaa liittimistä ”85” ja ”86”, katkeaako siitä myös 12V kun bensapumppu pysähtyy ." Sillä selviää käskeekö ecu pumpun seis vai pysähtyykö se omia aikojaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2015, 18:46:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #34 : Kesäkuu 11, 2015, 18:46:24 ip »
Äsken kävin mittaamassa niin (akusta) antoi reilu 12 volttia. eli ny viittaisi laturin, lataussäätimen ja/tai niiden liittimien ongelmaan. Osaako joku sanoa missäpäin laturi ja säädin fyysisesti suunnilleen sijaitsevat? Ja ei käynytkään ku 10 seikkaa vaikka huilannu koko päivän :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #35 : Kesäkuu 11, 2015, 18:50:02 ip »
Nyt kipin kapin nettiin ja sieltä oikea Workshop Manual pyörääsi... Itse vaihdoin ennakkohuoltotoimenpiteenä Ducati lataussäätimen kun latausvalo käyttäytyi niin että ei syttynyt kun virrat käänsi päälle. Tämän säätimen kohdalla on erittäin suositeltava toimenpide vetää kunnon lisämaa. Säätimen kiinnityspultista paksu johto jakopään laipan kiinnityspulttiin ja kaikki pinnat puhdistaen niin että kontakti on varmasti hyvä. Kunnollista maajohtoa ei ole tehtaan jäljiltä ja akku latautuu ainoastaan silloin kunnolla kun maadoitus on myös hyvä. Akun miinusjohdon hyvä kiinnitys sekä akussa että varsinkin siellä toisessa päässä on myös tärkeä (ja puhtaus).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2015, 19:11:14 ip »
Erääseen seikkaan on vastaus:
Lainaus
miksi lähtee kuitenkin aina uudestaan käyntiin (kun huilaa muutaman minuutin)

Kun alle nimellisjännitteensä tyhjentynyt akku saa olla rauhassa eikä sitä silloin kuormiteta niin se luontaisesti hieman elpyy ja jaksaa taas jonkin (vähän) aikaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #37 : Kesäkuu 11, 2015, 21:21:18 ip »
Nyt kipin kapin nettiin ja sieltä oikea Workshop Manual pyörääsi... Itse vaihdoin ennakkohuoltotoimenpiteenä Ducati lataussäätimen kun latausvalo käyttäytyi niin että ei syttynyt kun virrat käänsi päälle. Tämän säätimen kohdalla on erittäin suositeltava toimenpide vetää kunnon lisämaa. Säätimen kiinnityspultista paksu johto jakopään laipan kiinnityspulttiin ja kaikki pinnat puhdistaen niin että kontakti on varmasti hyvä. Kunnollista maajohtoa ei ole tehtaan jäljiltä ja akku latautuu ainoastaan silloin kunnolla kun maadoitus on myös hyvä. Akun miinusjohdon hyvä kiinnitys sekä akussa että varsinkin siellä toisessa päässä on myös tärkeä (ja puhtaus).

Tuohon maakaapelin päihin vielä hyvä suojaus maalilla tai rasvalla, niin on iloa pidemmäksi aikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #38 : Kesäkuu 12, 2015, 08:24:48 ap »
Ok, näyttää tuo kuvan säädin tutulta (on vielä tossa etupyörän takan varmasti pölysessä ja kurasessa paikassa). Eli kokeilen ensin sitä lisämaadoitusta. Kiitos taas vinkistä!

Katsotaan miten käy. Eilen illalla mittasin, niin antoi jonkin aikaa kierroksilla (kuormal ja ilman 13,50-13,70 volttia) ja tyhjäkäynnillä naftisti yli 12 volttia, eli tyhmempikin tajuaa et ei lataa kunnolla. Ja kun hetken on käynyt niin hyytys ja muuten tuo säädin (epäilin sitä itsekin säätimeksi) lämpeni jonkin verran (on tietysti aika lähellä käyriä, joista lämpöä säteilee, mutta syy voi olla myös virran huonossa kulussa.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #39 : Kesäkuu 12, 2015, 10:58:01 ap »
Voisko ECU päättää, että jännite laskee ja suojellaan sähkölaitteita ja lyödään virrat poikki kytkimeltä?

Toivotaan, että syypää kaikkeen olisi vain tuo lataussäätimenmaadoitusongelma!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #40 : Kesäkuu 12, 2015, 11:25:53 ap »
Se säädin siinä paikassa on keskimäärin hyvinkin viielässä paikassa. Ajossa ajoviima pääsee jäähdyttämään sitä eikä pakokäyrien säteilylämpö juurikaan siihen yllä. Kuralle säädin on immuuni jollei sitä kerry paksusti sen päälle. Pesussa kun muistaa huiskaista harjalla ja pesuaineella siihen suuntaan niin säätimen jäähdytyskyky on jälleen maksimoitu.
Jos haluaa säätimen vielä paremmin jäähdytettyyn paikkaan voi sen sovitella ajovalon alle tai muuhun soveliaaseen kohtaan etuhaarukkaan mutta sijoitus vaatii taas hieman enemmän maadoitukselta ja muulta johdotukselta.

Ainakin uudemmissa ECUissa on suoja alijännitteelle ja silloin koko pyörä menee mykäksi. Ei toimi mikään.

Tuolla aiemmin oli puhetta polttainepumpun käyntiäänestä. Kun asiat ovat kunnossa on käyntiääni mietoa surinaa.
On todettu että jos pumpun imupuolella on tukos niin käyntiääni on voimakasta. Esimerkiksi aukenematon hana aiheuttaa pumppuun ulinaa. Sähköinen polttoainehana kuitenkin aukeaa vaikka siihen ei sähköä menisikään kun pumpun luoma paine-ero ja tankissa olevan polttoaineen pintaan vaikuttava ulkoilman paine avaa hanan väkisin.

Onhan polttoainetankin korvausilmakanava auki? Sen tukkeutuminen saattaa aiheuttaa pumppuun ulinaa ja mahdollisesti tankin muodonmuutoksia kun ulkoilman paine ei pääse vaikuttamaan polttoaineen pintaan vaan vain tankin ulkopintaan.

Meni jo, ehkä, kauaksi alkuperäisajatuksesta mutta kun pumpun käyntiäänen voimakkuus mainittiin niin nämä em jutut vaikuttavat siihen.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #41 : Kesäkuu 12, 2015, 12:36:07 ip »
No en tiedä siitä äänestä, voihan se olla normaalikin (tai voinhan mä testata tankinkorkin poisotolla, et vaikuttaako ääneen). Pitää yhyttää jossain suht samanikäinen cali ja kuunnella onko sama ääni. Äänen kyllä kuulee selvästi moottorin yli paikallaan ollessa. Vanha pumppu piti kovempaa ääntä (ja lopuksi lakkasi toimimastakin), mutta ei tämä uusikaan (ajettu reilu 5tkm) ihan hiljanen ole.

No suurempi murhe on nyt toi lataus/sähköongelma. Haen tänään johtoa ja laitan vkonloppuna säätimeen lisämaadoituksen, sit nähään häipyykö ongelma!

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #42 : Kesäkuu 14, 2015, 09:54:00 ap »
No niin! Loikkajohdolla testattu ja näyttää siltä, että bensapumppu kaput! Käy hetken ja loikkajohdollakin suosii nätisti. Hetken käytyään ei enää surise (vaikka laitoin pelkällä loikalla).

Kertokaas kokeneemmat et mistä olette hankkineet uusia bensapumppuja? 

Laitoin säätimeen lisämaadoituksen (ja latasin akun) ja ainakin latausvalohäiriö poistui - kiitos siis vinkistä!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #43 : Kesäkuu 14, 2015, 10:12:15 ap »
Onkos tässä tankissa pumppu vai ulkona? Tankkimallin saanee parhaiten Stein Dinseltä ja ulkoiseksi käy autotarvike vaikka Biltemasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #44 : Kesäkuu 14, 2015, 11:47:09 ap »
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Polttoainepumppu-2000031349/

Kuvan mukaisen pumpun asensin kaverin FLH-Harrikkaan noin 10 vuotta sitten kun sen moottorinohjauksen digitalisoin. On toiminut moitteetta.

Samanlainen pumppu on ollut muutaman vuoden Alkoholipyörässäni eli mekaanisesti ahdetussa ja digitoidussa Cali T3:ssa jossa on ahtopaineen mukaan säätyvä ruiskutuspaine. Tosin myyjä sanoi että takuuta ei ole jos pumpulla pumpataan alkoholipitoista polttoainetta???!!!.
On silti toiminut.

Näissä on kuitenkin yksi ongelma: ovat liian tehokkaita eli sähkön kulutus on hieman suurempi kuin alkuperäisellä pumpulla. Sinänsä ylitehokkuus ei ole haitaksi eikä pumpun tarvitse toteuttaa tehokkuuttaan koska Calin ruiskutuspaine on vakioitu. Lisäkapasiteettiä ei siis tarvita.

Motonetissä on myös tarjolla korvaavaa/samaa pumppua. Alkuperäinen kannattaa ottaa malliksi mukaan että saa samanlaisen.