Kirjoittaja Aihe: California sähköistä!  (Luettu 18440 kertaa)

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #15 : Kesäkuu 05, 2015, 10:31:55 ap »
Jees. Täytyy käydä läpi kytkimetkin (joka tapauksessa ainakin tuo seisontajalan kytkin, on tosiaan arassa paikassa). Löysin releenkin, jonka haen töiden jälkeen, niin saan senkin testattua. Jos lykky matkassa niin pääsee taas tänään tien päälle (olen optimisti).

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #16 : Kesäkuu 05, 2015, 10:39:59 ap »
Guzzi on kyllä kaikesta huolimatta erinomainen pyörä ja harrastukseen kuuluu, että aina joskus joutuu riipimään hiuksia päästä (tärinä ja kosteus rassaa tekniikkaa). Tällä suht vähäisellä kokemuksella ja kilometreillä voin sanoa, että todella vähän on ollut ongelmia (viime kesänä bensapumpun jouduin vaihtamaan, mutta se piti niin kovaa ääntä, että osasin hommat ajoissa uuden ja vaihto oli nopea ja helppo homma)!

Ja uralitouhuista on oppinut, et nämä laitteet pitää totuuden mielessä: kaikki ihmisen tekemä hajoaa sata varmasti joskus - kyse on vain ajasta (ja paikasta). Elämään kuuluu epävarmuus ja kun sitä ei ole ihan joka hommassa tällaiset pienet moottoripyörähommat kestää kyllä! Mentiin siis filosofiankin puolelle (ei varmaan vierasta guzzisteille).

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #17 : Kesäkuu 06, 2015, 12:22:45 ip »
>>... kaikki ihmisen tekemä hajoaa sata varmasti joskus... <<
Palokunta on käynyt satoja kertoja sammuttamassa taloja, joihin ei syty tulipaloa.
Veneitä on ajanut karille paikassa, jossa ei eihan varmasti ole kiviä.
Bensa on loppunut, vaikka sitä on tankissa vielä ihan tarpeeksi.
Etukumi puhkesi, vaikka takakumi paikattiin juur äsken.

Heikkojen jäiden ( ...älä hättäile! Kyllä Sä sieltä seleviät... ) mainoksessa: "Vara on viisautta eikä vahingon enne!" Pätee myös moottopyöräilyyn...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #18 : Kesäkuu 06, 2015, 22:12:05 ip »
Titanic..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #19 : Kesäkuu 08, 2015, 08:36:27 ap »
Näinhän se on. (vaikka eihän se yhtään helpota rikkinäisen pyörän omistajaa silloin kun laite on rikki eikä pääse ajamaan :))

Tästä tuskasta päästäänkin jouhevasti eteenpäin. Ei ollu rikki releet (tai sulakkeet). Löysin netistä käsikirjan ja kattelin sähkökaaviokuvaa, näyttäs menevän kuten edellä ystävällisesti Camn ja TimoEV kertoivatkin, että sähkö kulkee akusta sulakkeen kautta releelle ja siitä injektoreille ja pumpulle. Mitä vehkeitä noi injektorit on ja missä fyysisesti sijaitsevat.  Ovatko ruiskuja?

Ton laitteen toiminta vähän ihmeellistä, kun käy normisti hetken ja sit sammuu (ja itseasiassa kun kaasuttaa, niin ei sammu heti (eli toimii niikuin ei saisi löpöä (eikä tietenkään saakaan koska benspumppu ei pyöri :))). Jalan mikrokytkinkin (ja vapaan mikrokytkin) tuntuu toimivan, ainakin kone sammuu, kun laittaa vaihteen päälle jalka alhaalla (riittääkö tuo testiksi?). Katselin, että eivät näytä kovin likaiselta ja suojatkin näyttivät ehjiltä.

Entä noi Cilynder ignition coil AT, LH (BAE850AK)
49 Cilynder ignition coil AT, RH (BAE850AK

Onko noi puolia? Nekin ovat samassa piirissä, joten voisivatko aiheuttaa tuon vian?

Joskushan nuo puolat (ainakin jossain muussa laitteessa) ovat aiheuttaneet juuri tuollaista vikaa, että kun hetken käyvät ja kuumenevat niin sähön kulku loppuu.

Pitäsköhän opetella vähän sähköhommia niin kuin ihan teoriaakin?

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #20 : Kesäkuu 08, 2015, 09:56:15 ap »
Vapaan merkkivalo jos palaa, niin vapaan kytkin on ehjä. Olettaen tietenkin, että "polttimo" on ehjä.
Sivujalan kytkin toimii ok, jos jalka alhaalla-vaihe päälle-kone sammuu.
Tarkoitin tuolla jalan kytkimen kirjoituksella, että sitä on ihan syytä kurkistella ajoittain. Siellä oleva ongelma saattaa aiheuttaa erilaisia temppuja ja - tietenkin - jossain helkkarin kuusessa...
Ne injektorit ovat niitä ruiskusuuttimia ja sijaitsevat tankin alla imukurkkuja ennen. Kovin vähällä kokemuksella / testivehkeillä niihin ei kannata puuttua, sillä niiden mittaaminen yms. on sitten heti tarkkaa puuhaa.

Tämmöiset tulee mieleen:
Toimiiko bensahana? Onko ilmanputsari tukossa? Saako tankki korvausilmaa? Olisiko bensaletku jossain rutussa? ( Tankki oli irti? )
Vuotaako jostain bensiiniä tipoittain / tihuuttaen / kuplien? Pienikin reikä järjestelmässä laskee bensapainetta ruiskuun mennessä eikä kone saa soppaa... ( Ai mistä tiedän... ;-) )
Onko tulpanhatut kurkistettu ja ilman hapettumia? Puolat kunnolla kiinni ja maadoitus ok?
Mittaa akun jännitettä kun pyörä käy normaalisti ja tarkista tapahtuuko jotain sillä hetkellä kun se sammuu. Katsos kun tuo ECU on sellainen, että se ei toimi liian alhaisella jännitteellä. Näin se ikäänkuin suojelee pyörää.

Kun ryhdyt hakemaan outoa vikaa, niin tarkista yksi paikka kerrallaan, että pysyt kärryillä mitä tuli tehtyä. Eikä kannata ajatella liian hienoja digitaalisia asioita; Siis jos sulake on palanut, niin eipä vehjes toimi. Liian moni on hikoillut polvillaan tarkistamatta ensin esim. akkukaapelien kireyttä.
Eikä lehtiölle kirjoitettu tarkistuslistakaan ole niitä huonoimpia asioita. Domestos ja mikä klementiini se nyt olikaan...

Eräästä tutkasta etsittiin usean miehen voimin aivan merkillistä vikaa. Kunnes joku keksi hullun idean: Pannaan valot pois ja ollaan ihan hiljaa ja kuunnellaan mitä käynnistäessä tapahtuu. No, kuului ihan pieni RITS eräästä pultista. Siinä oli välimutteri vähän löysä. Se vain olikin ns. jännitteenhaistelijassa ja luuli raukka, että jännite ei riitäkään ja pisti koko järjestelmään "lapun luukulle". Korjaus kesti alle minuutin. Mutta se vianhaku...huoh!


Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #21 : Kesäkuu 08, 2015, 11:48:30 ap »
Kiitos taas vinkeistä. Joo, yrittänyt käydä noita johtoja läpi, että jos olisi maadoitusongelma, poistuisi mokoma.

Bensahanaa ei ole, siihen sähköiseen tuli vika, ja otin o-renkaan pois, eli saa löpöä jatkuvalla syötöllä. Nyt ongelma on, että katkaisee sähkösyötön tolle bensapumpulle kesken kaiken (mittasin pumpusta jännitteen ja virta seis ja tietty kone sammuu). Eli jos on vika laitteessa, niin luultavasti joku noista akunjälkeisistä ja bensapumpun kanssa samassa johdossa olevista laitteista temppuilee. Täytyy katsoa läpi vielä kaikki mahdollista liitokset. Jännä on vain tuo, että käy jonkin aikaa ja sit sammuu ja kun hetken oottaa, niin taas hyrätää pumppu ja kone käy. 

Joo, mulla ei riitä taidot noitten mittaamiseen ja 3 pienen lapsen isänä ei ole oikein aikaa opetella tässä vaiheessa. Jos en onnistu paikantamaan vikaa tai poistamaan häiriötä, niin vien kyllä sähköammattilaiselle. Palataan asiaan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #22 : Kesäkuu 08, 2015, 12:17:05 ip »
Tee yksinkertainen koejärjestely: vedän akun + navasta väliaikainen loikkajohto pumpun + navalle. Huolehdi että voit irrottaa johdon/katkaista virran kulun helposti jos ilmenee jotain hankaluutta. Jos pumppu toimii ja kone käy niin vika on pumpun virtapiirissä. Sitä taas voi verrata pyörän kytkentäkaaviosta ja löytää juuri ne komponentit jotka virtaa pumpulle toimittavat sekä niiden ohjausjännitepiirit.

Jos pumppu sammuu hetken käytyään on siinä vikaa. Tarvikepumppu maksaa muutaman kympin.

Liittimien kunto ja puhtaus yleensä on tarpeellista. Aina ECUn isosta liittimestä alkaen.

Ulkoiset polttoainevuodot kyllä näkyvät. Polttoainepaine on niin suuri että jos on reikä letkuissa tai liitoksissa niin bensiini suihkuaa.

Koska polttoainesuodatin on vaihdettu?

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #23 : Kesäkuu 08, 2015, 12:58:14 ip »
Viime kesänä (ajettu uudella n. 6000  km).

Kokeilen tuota ehdottamaasi vinkkiä.

Tuli muuten tästä kokeilusta mieleen, että käsikirja väittää, että jalan mikrokytkin estää pyörän starttauksen (oikea versio lienee se, että estää pyörän liikkeelle lähdön)? 

Side stand («A» in fig. 13)
The motorcycle is fitted with a side stand for parking.
When the side stand is in use (i.e. in the out position) it
activates a microswitch «B» controlling a relay which
disenables to the starter motor; it is therefore not possible
to start the vehicle with the side stand in use.

Kyllä mulla ainakin pyörä starttaa, mutta vaihteen jos laittaa, niin kone sammuu heti!


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #24 : Kesäkuu 08, 2015, 14:07:05 ip »
Noissa kytkimissä on ilmeisesti eri versioita, estää käynnistymisen tai liikkeellelähdön.
Hyvä kun tuli esille.
Omassanikin on nähtävästi "estää liikkeellelähdön" sovellus.
Eli käynnistyy jalka maassa jos on vapaalla.
Aiemmassa Guzzissani ei käynnistynyt kuin jalka sisässä oli sitten vaihde päällä tai vapaalla.
Se että pyörä käynnistyy jalka maassa on hyvä asia, mukavampi lämmittää konetta ennen ajoonlähtöä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #25 : Kesäkuu 08, 2015, 14:23:59 ip »
Ymmärrän niin että vika joka haittaa on se, että bensapumppu sammuu. Voidaan siis keskittyä pelkästään asiaan: ”miksi bensapumppu sammuu”.

Motomatin radikaali kokeilu oli mielestäni hyvä ajatus (ei olisi tullut mieleeni…sähkö pitäisi varmaan kuitenkin ottaa varmuudeksi sulakkeen takaa tai laittaa käytettävään hyppylankaan sulake kaiken varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi).  Jos pumppu käy hyppylangalla ikuisesti, ja toisaalta kun tiedetään jo että bensapumpulle sähkön antava rele 50 saa akulta aina virtaa (on mitattu), voidaan taas kaventaa vianhakualuetta.

Aikaisempi sähkökaavio: Rele 50 ”vihreä johto” (releen 50 ohjausvirta) – kun mittaa liittimistä ”85” ja ”86”, katkeaako siitä myös 12V kun bensapumppu pysähtyy ? Jos katkeaa, aukeaa uusi näkymä vianhakuun. Jos sähkö ei katkea releen 50 liittimistä ”85” ja ”86” (ecu käskee pumppua: ”käy”), ja silti pumppu pysähtyy, mitataan releen 50  ”punainen johto  87”.  Kun mittaa akun miinusta (pyörän runkoa) vasten katkeaako myös tästä sähkö kun pumppu sammuu?  Jos katkeaa, vika on releessä tai sen liittimissä.  Jos ei katkea, vika on sähköjohdossa releeltä pumpulle (tai pumpun maajohdossa).
 ???
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #26 : Kesäkuu 08, 2015, 15:20:44 ip »
Nuo MG:ssä olevat releet ovat ihan normikamaa, siis saatavilla vaikka Motonetistä. Niissä ei ole mitään merkillistä.
No tästä tietenkin on hyötyä siten, että käy relepuodissa ohimennen ja ostaa yhden-kaksi varalle. Kotona ei sitten tarvitse releitä erikseen mittailla ( ja saada tikkuja kynsien alle... ) vaan vaihtaa uuden ja kokeilee sutiiko takapyörä. Ja tuo Matin vihje ECUn isosta liittimestä on erittäin hyvä ja tarpeellinen tarkistuskohde sekin.

Minun Calissa vm. 2008 sivujalka alhaalla kone starttaa, vaan vaihde päälle => sammuu.

Tuli mieleen: Bensapumppuhan käy koko ajan pyörän käydessä. Kun kytkee virran päälle, eikä starttaa, niin pa.paine nousee limiittiin ja pumppu sammuu - eikös näin? Mutta jos sammuu koneen käydessä, niin konekin sammuu sopan loppuessa. Eli onkos systeemissä paineanturia, vai hoitaako regulaattoriventtiili ( Calissa tankin etuosassa paluuletkun päässä ) paineensäädön yksistään? Miten pumppua ohjataan? Olisko paineanturissa / sen johdotuksessa ongelmia? Mitä sanoo MM?
Ajattelin asiaa myös niin, että tuskinpa molemmat puolet menee yhtäaikaa rikki, eli kone kävisi toisella pytyllä ja sen kyllä huomaisi. Mutta nyt sammuessaan kumpikaan puoli ei saa bensaa / ei saa riittävästi bensaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #27 : Kesäkuu 08, 2015, 19:15:02 ip »
Lainaus
kytkee virran päälle, eikä starttaa, niin pa.paine nousee limiittiin ja pumppu sammuu - eikös näin?
Se ECU on niin viisas että se ei turhaan pumppua pyöritä vasten umpiperää.
Jos moottori ei käynnisty niin pumppu sammuu. Jos moottoria ei edes yritetä käynnistää niin pumppu sammuu käytyään hetken (muutaman sekunnin) virran päälle kytkemisen jälkeen.
Järjestelmässä ei ole painekytkintä.

GuzziDiagilla on mukava katsella juuri tämän kaltaisia vikoja. Usein vianhaku kertoo missä vika.
Esimerkiksi tässä tapauksessa tehtäisiin suutintesti niin pumpun pitäisi käydä niin kauan kuin testin haluaa kestävän ja valittu suutin naputtaa tahtia. Samoin pitäisi käydä pumpputestissä paitsi että suuttimet eivät aukea.

Pumppu on sellaista tyyppiä että se käy kaiken aikaa jos moottori on käynnissä ja se myös kestää sitä urakkaa hämmästyttävän kauan. Se siis siirtää koko virtaustehollaan polttoainetta kohti paineensäädintä joka pitää paineen säädetyssä arvossa (noin 3 baaria). Paineensäädin päästää takaisin tankkiin sen osan polttoainetta jota ei suuttimet läpäise.

Joko loikkajohtotestistä tuli tuloksia?
On joskus maailmalta tultu kotiin loikkjohdolla kun oli johtosarja hiertynyt pahasti. Silloin ei tietenkään ollut turvallisuustekijät kohdallaan mutta ostettu laivalippu antoi riskinsietokykyä.

Vaikuttaa siltä että pumppu lähtee virran kytkemisen jälkeen käymään ECUn komenossa normaalisti mutta moottorin käynnistyttyä ei "käyntimoodi" lähde alulle eikä pumppu käy joten moottori kuolee polttoaineen puutteeseen.

http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100Stone_2002.gif

Virransaanti on akulta suoraan sulakkeen F6 kautta sytytyspuolille, suuttimille ja pumpun moottorille.
Ohjausjännite tulee ECUlta releen 50 navalle 86 ja maadoitus navalle 85. Kun rele 50 vetää ovat navat 30 ja 87 yhteydessä. Keskimmäisen navan liittimeen 87A ei tule johdinta. Suuttimien ohjaus ECUn pinneiltä 6 ja 13. Tähän asti minulle selvää mutta kertokaahan miten toimii ja mitä tekee rele 52 ja sen diodi 51? Sen virtanavasta 30 kun ei lähde johtoa mutta napaan 87 tulee....

Kyseinen rele 52 on kuitenkin tekemisissä vetokääminsä kautta startin piirin, polttoainehanan solenoidin ja sivutuen kytkimen ja sen releen piiriin sekä napansa 87 kautta (pumpun ym) releeseen 50 vetokäämin napaan 85 ECUlta pinnin 26 tulevan johtimen kautta.

Diodi 51 näyttää olevan kontaktissa ECUn maajohtoon.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California sähköistä!
« Vastaus #28 : Kesäkuu 08, 2015, 23:55:57 ip »
Veikkaan ongelmaa jännitteensäätimessä tai sen liitoksissa. Kaik muut oireet sen seurausta jännitteen laskiessa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2015, 14:57:22 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: California sähköistä: Toimii taas!
« Vastaus #29 : Kesäkuu 09, 2015, 10:01:13 ap »
No niin! Pyörä toimii :)

Eli (vika)/häiriö jäi mysteeriksi (varmentamatta). Vaihdoin pumpun yms. mikrokytkimen vielä kertaalleen (boschiin) ja ropasin kaikki silmin ja sormin nähtävät liitokset auki/kiinni. Ja avot, pyörä taas käyntiin, mutta ei sammunutkaan (ennen kuin väänsin virta-avaimesta).

Eli tod. näk. häiriö oli joko maadoituksessa ja/tai ECUn tai muun laitteen liittimessä tai sit kumminkin siinä jo kerran vaihdetussa mirkokytkimessä. ECUn liitin oli erittäin siisti/puhdas (näytti olevan kumirengastiivisteellä suojattu). Kukas se alussa sanoikaan: käy läpi kaikki liittimet yms. :) Oikeassa olit ja muillekin tiedoksi epäselvissä häiriöissä -> käy läpi kaikki mahdolliset liittimet (johdot on niin hyvin suojattu, että niiden rikkoutuminen on kyllä aika epätodennäköistä), mutta noi liittimet on alttina kosteudelle ja tärinälle -vika on ajan kysymys :)

Pumppu kyllä pitää aika kovaa ääntä (liekö ominaisuus). Sillä ei ole ajettu ku se n. 5-6 tuhatta.

Kävin yön korvalla heittämässä jopa koeajolenkin ja toimi normaalisti!

Iso kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. Toimimattomuuden tuska lieveni lähes olemattomiin, kun sai tukea/neuvoa! Tämä palsta on kyllä aivan ehdoton ajajalle ja/tai harrastajalle!

Häkä