Kirjoittaja Aihe: griso ja v11 le mans rosso corsa  (Luettu 35871 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2015, 23:02:22 ip »
Lainaus
California über alles
TT paljasti vedätykseni... Ratkaisu oli ainoa oikea, tosi miesten Guzzimallilla ajavan ei kannata tähän katastrofiin puuttua, saatikka koeajaa, tässä karu totuus (1999, Ride magazine, UK):
"
Vanhentunut moottori, jo 1999 yli 30 vuotias, vain jousituksessa laatuosia. Painava (219 kg), kevyt etupää, epämääräinen takapää, parallellogammolla ei mitään jakoa BMW:n paraleveliin nähden. Jos ei vaihda vaihteita ja hoida jarruttamista ennen mutkaa - on pulassa ! Ruiskutus empii matalilla kierroksilla, painava vauhtipyörä hidastaa kiihtyvyyttä, vääntöä puuttuu. Moottori täristää tuskastuttavasti, istuimen pehmustus heikko ja kramppaava. Istuinasento sellainen että tuulikuorma on suuri kovilla vauhdeilla. Vanhusten pyörä, sopii ainoastaan parkkiin pubin eteen aurinkoisena sunnuntaina zoomailtavaksi kaljatuopin takaa."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2015, 11:02:14 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2015, 09:11:04 ap »
mutta eikö se Irina Milan laulanut jossain syksyn sävel-mittelöissä että: mies parka, ennen aikojaan vanhentunut nainen ...jne. Että mitenkä se tähän liittyy, voidaan kysyä. No, onhan sitä hatarampiakin aasinsiltoja foorumilla cruisailtu :P

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #17 : Kesäkuu 03, 2015, 09:14:57 ap »
Pudotit suomut silmiltäni Mika. Paskan myivät. Ja vieläpä kolmeen kertaan.   ;D

Mutta toisaalta, siteeraan suurta esikuvaani ja innoittajaani, Laukaan kirkon urkuria Anders Gärderootia. (Kummeli, Virsikirjan lisälehdillä)
Andersilla on tapana sanoa, että "Vanhoissa virsissä on kyllä arvokkuutta, mutta niistä puuttuu se potku, se groove".
Muutan muotoon: "Japsien ja sakujen motskareissa on kyllä ... "  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #18 : Kesäkuu 03, 2015, 10:34:11 ap »
Pitkän aikaa, osittain vieläkin, japanilaiset pyörät ja niiden tietyt mallit, ovat olleet vertailukohtana ja referenssinä muille pyörämerkeille.
On siis totuttu merkittävässä määrin tietynlaisiin toimintoihin ja ominaisuuksiin jotka ovat kokolailla samanlaisia suuressa osassa pyöriä. Sitten kun tulee jotain erilaista joka toimii hieman eri tavalla ja jossa ominaisuudet ovat painottuneet eri järjestykseen kokee koeajaja erilaisuuden negatiivisina ominaisuuksina: tämä ei toimi niin kuin muut.

Otetaanpa esimerkki: Kaveri tarjosi ajettavakseni Yamaha 1200 FJ:tä. Vastavuoroisesti hän ajoi Brevaani. Kehui ennen kierrokselle lähtöä että se on sulla menoa nyt: FJ-kokemuksen jälkeen sellainen pakko hankkia!

Tehtiin sellainen reilu puolen tunnin lenkki ja olin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia 1100 Brevasta. Kuulemma moottori täristää kaikilla kierroksilla ja kardaani vääntää sivulle, voimansiirrossa välystä, huono suuntavakavuus, levoton, kummallinen kytkimen toiminta, mekaanisia ääniä, tehoa huonosti ja vain yläkierroksilla, istuma-asento outo, jousitus liian kova, jarrut haukkaavat, kate suuntaa ilman kypärään ja muita pienempiä hankaluuksia kuten vilkun käyttönupikan väärä sijainti ja liikaa vikaherkkää elektroniikkaa. Kyselin että oliko mitään hyvää. Peileistä näki hyvin taakse ja vaihteet toimivat ennakko-oletuksesta poiketen hyvin. Muuta hyvää ei ollut. Ei ostaisi ikinä.

Omat kokemukseni vanhasta FJ:stä: hirveä malmikasa jota joutuu vääntämään mutkiin väkisin, lelluva jousitus, korkeataajuista tärinää sarvissa ja jalkatapeissa, katteen takana isommassa vauhdissa joutuu haukkomaan henkeä, ajoasento omituinen, raskaat ja tunnottomat jarrut. Tehoa kyllä oli mutta en sitä oikein osannut käyttää kun muutenkin mentiin paikoitellen kovaa ja oli vaikeuksia pysyä Brevan peesissä mutkapätkällä. Kaikki hallintalaitteet toimivat kuten pitääkin ja ovat totutuilla paikoilla.
Ei tarvitse minunkaan ostaa FJ:tä kehuista huolimatta. Halpojahan nuo olisivat....

Välttämättä pyörässä ei ole mitään sellaista ominaisuutta jonka kanssa ei pystyisi elämään kun siihen tottuu, Sen jälkeen muut pyörät tuntuvat omituisilta. Tunne on siis kuljettajakohtaista ja siitä voi myös oppia pois ja "sietämään" toisenlaistakin pyörää. Viat ovat sitten eri asia. Valitettavasti niihinkin tottuu ja alkaa pitämään ominaisuutena kuten jarrujen tehon hiipuminen, jousituksen vaimennuksen heikentyminen, jne.

Brevasta voi itse sanoa että se on varmaan tylsin Guzzimalli toistaiseksi. Sitä "groovea" ei ole kovin paljoa mutta pitkillä reissuilla huomaa kuinka helppo sillä on taivaltaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2015, 11:53:23 ap »
Jaskan filosofiaa: "Se työkaveri - Pete - on ihan fiksu, koulutettu ja hyvä jätkä. Mut se muija...Minä en sellaista ottais vaikka maksettais... Ja se ajelee semmosella jaappanilaisella kuttaperkkapyörällä. Rasvailee kettinkejäkin ja kehuu vielä, vaikka on insinööri - huh".

Pete miettii: "Sillä Jaskalla on se muija! Kyllä aikuisen vähän pitäis kattoo ennen kuin vie jonkun romiskon vihille. On se muuten hieno mies. Ja taitava ammattilainen, kursseja käynyt ja kielitaitoinen. Mutta, mutta... sen Moto Guzzi! Että viittiikin...".

Ja molemmilla on ihan itse valittu vaimo ja pyörä. Eikä vaihdon tarvetta... Kai... ;)

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2015, 12:13:14 ip »
Mistä mahtaa johtua,että -87 lemppari vatkaa alkierroksilla 3500-8000 välillä täysin tärinätön.13 vuotta tuoreempi lemppari tärisee oikeastaan koko alueella,erona koneessa oikeastaan vain ruutta.
Motomatti vois koettaa selvittää mulle.Johtuuko se ruiskun epätasapainosta vai mistä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2015, 12:31:42 ip »
Tuohon on vaikea vastata. Ajan kanssa moottoriin on tullut erilaisia osia ja niiden dynaaminen tasapaino voi olla erilainen. Myös puristussuhde on voinut muuttua. Moottorinohjauksella voi olla myös tekemistä asian kanssa. Ainakin uudemmilla joissa on omat karttansa eri sylintereille. On pajoja jotka tasapainottavat kampiakselin ja kiertokanget mäntineen. Camn ehkä tietäisi kertoa tästä lisää.

Oman Brevani olen saanut liki tärinättömäksi, omasta mielestäni, aikani säätämällä. california T3:n ei juurikaan täristä vaikka sen tarvikeruiskussa ei olekaan erokarttoja mutta ruiskutuksen ajoituksellakin on merkitystä. California Adamant (toistaiseksi vielä pakko-ohjatuilla kaasuttimilla ja kärkisytytyksellä) käy nätisti enkä juurikaan tunne sen moottorin vatkausta ahterissani saati alkuperäisissä "kottikärrynsarvissa". Peilit kyllä vatkaavat.

Ahdettu Centauro vatkaa rajusti jos yrittää tehoa saada ulos alle 3000 rpm mutta vakaantuu siitä ylöspäin mutta ei ole kokonaan tärinätön. Säätämällä en juurikaan ole yrittänyt sitä saada rauhallisemmaksi. Pitäähän tallissa ainakin yksi "rytyytin" olla. Olisi kyllä myytävänä.

Benelli Sei ei tärise.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2015, 15:29:13 ip »
Olen vaan tullu allergiseksi värinöille.Ikä on varmaan yks tekijä ja toinen oma moottoripyörähistoria.Aloitin 350 Ajs-60 ja jatkoin 500 Suzukilla,ja varmaan silloin tulivat tunnit täytöön värinöiden suhteen.
nämä japanin nelkkujen tärinät on ihan mahdottomia kestää,kun se on niin tiheää.
mulla on nyt toisena 1100 sportti ja sitä lähinnä pitäis koettaa saada paremmaksi värinöiden suhteen.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2015, 19:39:25 ip »
Ohjaustangon värinät lienevät ne harmillisimmat. Joissain pyörissä myös jalkatapit värisevät niin paljon joillakin kierroslukualueilla että jalat liukuvat tapeilta. Silloin oppii välttämään kyseisiä kierroslukuja.

Monissa pyörämalleissa on ohjaustanko kiinnitetty kumivaimentimien varaan. Se heikentää jonkin verran ohjaustuntumaa. Ohjaustangon paino, materiaali, rakenne, pituus ja leveys ovat vaikuttimina siihen millä taajuudella ne resonoivat moottorin värinöiden suhteen. Ohajustangon vaihto tai kiinnityksen muuttaminen voi ratkaista paljonkin.

Sellaiseenkin seikkaan olen törmännyt ohjaustangon värinöiden suhteen jossa peilit olivat syylliset tangon tärinään. Peilit olivat sopivan matkan päässä tärinän massakeskiöstä ja ottivat eräällä kierrosluvulla monikertataajuuden. Peilien vaihto kevyempiin ja hieman lyhytvartisempiin korjasi asian. Ehkä siitä syystä monessa sporttipyörässä on katepeilit.....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #24 : Kesäkuu 03, 2015, 22:40:50 ip »
Värinöistä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3031.msg29712#msg29712
Viimeisissä pienikatteisissa V11 malleissa (mm. Ballabio, Cafe, Coppa) ei ollut enää clip-on -tankoja suoraan etuiskareissa kiinni. Pappatanko oli kiinni yläkolmiossa täysin kumien varassa. Asia näyttäisi siis olleen myös tehtaalla toimenpiteiden kohteena.

Kaksi kesää on ollut TT:n vinkistä vaarin ottaneena lyijyhauleja tangon yläpäässä sisällä ja ne alkuperäiset rakennelmat niitä perille puskemassa. 1100Sportissa näyttäisi myös olevan painon lisäksi joku akselinpätkä tangon sisällä painon jatkeena. Minulla lisäksi kahvojen päällä "vaahtokumitupet". Vähentävät värinöitä hiukan mutta aluksi vaativat tottumista kun kahvoista tulee paksut. Heikentävät ohjaustuntumaa jonkin verran.

=> Osakokonaisuudesta 24 ("tankopaino") eteenpäin tanko täyteen lyijyhauleja (punaisella merkityn alueen yläosa). Niin täyteen ettei "hölsky". Ihan heittämällä ei onnistu kun tahtovat painovoimaisesti ulos ja tangossa on kiinni vaijerit, letkut, pelilit... Omalla kohdalla hävisi eniten värinoita 4500-5500 alueella mutta jonkin verran rauhoittui muutenkin. Jos ajossa pitää kiinni tankopainosta: se värisee aivan tolkuttomasti itse tankoon nähden. Jos sen jatkeena oleva akseli on löysästi ohjaustangossa (kumit sisällä) paino pyörii hauskasti korreloiden moottorin kierroksiin... ikiliikkuja... Joku virka niillä on...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2015, 13:49:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #25 : Kesäkuu 04, 2015, 12:04:53 ip »
Mistä mahtaa johtua,että -87 lemppari vatkaa alkierroksilla 3500-8000 välillä täysin tärinätön.13 vuotta tuoreempi lemppari tärisee oikeastaan koko alueella,erona koneessa oikeastaan vain ruutta.
Motomatti vois koettaa selvittää mulle.Johtuuko se ruiskun epätasapainosta vai mistä.

Tuohon kun joku vastaisi. Samat kokemukset mullakin. LM IV just noin kun Viitala toteaa. V75 ei tärise käytännöllisesti katsoen lainkaan. mutta V7 Special taas yläkierroksilla häiritsevästi. Mitä hittiä niissä uudemmissa on tehty toisin ja miksi?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #26 : Kesäkuu 04, 2015, 13:34:17 ip »
Lainaus
Mitä hittiä niissä uudemmissa on tehty toisin
Spekulaatiota: "Ur-Sport" (V7Sport) ja "Ur-LeMans" (LM I-IV) olivat Tonti rungossa ja moottorissa vähemmän iskutilavuutta. 1100Sport ja V11 "Spine" -rungossa. Spine runkoisissa moottori on etupään apurungon avulla päärungossa ja vaihteistosta takaa ylhäältä. Mahdollisesti joku muu tuki vielä lisäksi (kuten V11, alkupään KR -mallisarjaa lukuunottamatta). Tähän kun lisätään ohjauslaakeri ja ylä-ja alakolmiot kiinnityksineen etuiskareihin => moottorin luontaiset värinät siirtyvät eteenpäin...

Värinänvaimennus 1967-2005 2Vmoottoreissa perustuu pelkästään konstruktioon, 90 asteen kulma ja V -moottori: "the 90' V engine is internally balanced, the first order forces generated during the movement of the internal organs automatically cancel one another".  Sisällä ei ole juuri mitään... Moto Guzzi moottori..."Sir, that's how it's supposed to behave"...?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2015, 22:18:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #27 : Kesäkuu 05, 2015, 21:14:06 ip »
Laittaa siihen vanhempaan LeMansiin isommat sylinterit, lisää puristusta, kevyemmän vauhtipyörän jne.
Kyllä sekin alkaa täristää kaikilla kierroksilla ;D
Sohc van Helmi.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #28 : Kesäkuu 05, 2015, 23:42:27 ip »
tuo tärinäjuttu on vähän niin kuin loukkaantunut sotilas; jos mekastaa ja kiljuu ja heiluu, niin ei suurempaa hätää, mutta jos on hiljaa, niin on syytä suhtautua vakavasti. Eli moottoripyörään sovellettuna; jos kilkattaa, kalkattaa ja golgattaa(?) ja täristää, niin ei hätää, mutta jos ei, niin sitten vasta hätä on; todennäköisesti alla nykyjapsi tai sakemanni. Kunhan ei täristä siinä määrin, ettei taustapeileistä erota milloin  Polizei-mobiili roikkuu tuntumassa. myönnettäköön, ettei pahemmin ole kokemusta nykypyöristä (mihin rajan vetää, on kysymys sinänsä, itselläni se kulkee jossain 90-luvun alussa, joka on jo postmodernia joillekin, mutta kait tekniikka myös määrittää osaltaan kysymystä, tyyliin kaasari-ruisku, kärjet-cdi yms.). Guzzissa eri ajanjaksot jotenkin lyövät kättä, en osaa sitä sen paremmin pukea sanoiksi, ja se on mielestäni  osa merkin viehätystä. Kauko röyhkää lainatakseni,; mielummin vanha kuin aikuinen. Pätee varmaankin sekä kuskeihin että osittain myös pyöriin. Mutta mutta, edelleenkin se V11 Le Mans jonkinlaisena aivopieruna vaeltaa skuupassa. Käykää joku ostamassa se, etttä saan sielulleni rauhan. ja myykää se sitten parin vuoden päästä minulle vaikka puoleen hintaan. Mutta älkää naarmuttako tai mitään...

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: griso ja v11 le mans rosso corsa
« Vastaus #29 : Kesäkuu 06, 2015, 09:29:24 ap »
Laittaa siihen vanhempaan LeMansiin isommat sylinterit, lisää puristusta, kevyemmän vauhtipyörän jne.
Kyllä sekin alkaa täristää kaikilla kierroksilla ;D

Kaikki nuo tehty LM IV:en, eipä siitä tärinät juurikaan lisääntyneet. Tietysti jos laitetaan vaikka isommat ja painavammat männät tasapainottamatta vastaavasti kampiakselia, alkanee tärinä. Liekö Mandellossa noin tehty, en yhtään ihmettelisi.