Kirjoittaja Aihe: edullisempaa 10w60 öljyä  (Luettu 18649 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #30 : Huhtikuu 28, 2015, 00:10:11 ap »
Öljynvaihtoväli on ollut aika venyvä käsite, en ole kovin orjallisesti ohjekirjan suositusta noudattanut.
Kotona ollessa Lemppariin olen öljyt vaihtanut suunnilleen 5000 kohdilla mutta matkoilla en ole
öljynvaihtoon ryhtynyt vaikka pisin reissu on ollut yli 10000km.
Joskus olen sahaillut öljynsuodattimia auki, mielenkiinnosta tarkastanut paljonko niissä on suodatinpaperia.
Ulkomitoiltaan saman kokoisessa autonsuodattimessa (öljynvaihtoväli 20000km) on noin kolme kertaa
enemmän paperia kuin moottoripyörän suodattimessa kun öljynvaihtoväli on 8000km.
Guzzin öljysuosituksia vähän tutkiskelin, Cali 2010 Agip Racing 4T 10w60 ja V11 2004 Agip Racing 4T 5W40,
löytyivät helpoiten. Käytännössä ero on viskositeetissä, molemmilla on ACEA A3 ja JASO MA/MA2 luokitukset.
Silloin kun oikea viskositeetti ja nuo merkinnät löytyvät öljypurkin kyljestä, ollaan valmistajan suosittelemalla alueella, ei pitäisi tulla ongelmia nokka-akselin eikä nostimien kanssa.
ACEA luokitus on se mitä nykyään pitäisi noudattaa. JASO kertoo että öljyssä on lisäaineistus märälle kytkimelle
ja vaihteistolle. Hyväksyntä vaihteistolle tarkoittaa usein myös sitä että öljyssä on samoja lisäaineita mitkä
pienentävät nokka-akselin kulumista (sinkkiä). Samat lisäaineet aiheuttavat usein myös suosituksen lyhentää
öljynvaihtoväliä.
Cali 1400 suositellulla öljyllä Eni i-ride Racing 10W60 ei ilmeisesti ole hyväksyttyä ACEA luokitusta, löytyi vain
vanhempi CCMC G4 mikä vastannee suunnilleen nykyistä ACEA A3.

Netistä löysin owners mauaalit, mistä nuo suositukset löysin, vastuu siirtyy lukijalle.

Oheisen linkin  hämähäkkidiagrammiin kun heittelee eri suosituksia, näkee minkälaisia eroja niillä on.
Samalla huomaa kuinka sama suositus on muuttunut vuosien varrella. Esimerkiksi vuoden 2002 A3 on
ihan erilainen kuin 2012 A3.
http://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html






« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2015, 01:13:22 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2015, 07:56:47 ap »
Taannoin tuli pyörään säännöllisesti aamukoleassa noin 90 kilometrin loikkia, jotka täkäläisissä olosuhteissa ovat tyypillisesti mittarinopeutta 120. Pahiten teki kylmälimaa mineraali Teboilin 20W50. joka poistui valikoimista kokonaan jotain kymmenen vuotta sitten. Minulle jäi sellainen muistikuva, että Valvolinen tuotteilla limoittuminen oli käytännössä nolla. Myös Delvacilla pysyy paikat hyvin puhtaina. 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #32 : Huhtikuu 28, 2015, 12:25:07 ip »
Sarjassamme “ikuiset öljykeskustelut”…  mutta jos kumminkin…
 
1. Viimeinen Workshop Manual (04/2003): Agip Racing 4T SAE 5W-40.
Agipin vanhan esitteen (3/2007) mukaan “Racing 4T” = 100% synteettinen ja ”TEC 4T” = synteettisiin komponentteihin perustuva.
=> Siis 5W-40 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.

2. Moto Guzzi tiedote 7/2006:  850-1100-1200 SERIES (Breva Griso and Norge)
Engine oil: RACING 4T 10W-60 For this type of engine, we warmly recommend that you use this type of oil since it guarantees ideal pressure values even at very high engine temperature.
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen 1100 V11 moottoriin, asia vilpitön.

3. Aikanaan Saksassa työkseen Guzzeja huoltaneen mielipide (taas kerran)
”Unohtakaa käyttöohjeet, siellä on V11:lle annettu 5W-40, joka on tarpeen ainoastaan hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetuilla Caleille. Molempia mallejahan rakennettiin samaan aikaan ja V11:lle otettiin myös tuo hölynpöly ohjeisiin ja jopa kaikkien mallien korjaamojulisteissa oli tuo tieto väärin, V11 mallille 5W-40. Malliin kuuluu kuitenkin 10W-60. Ratkaisevia eivät ole käyttöoppaat, vaan Guzzin myöhempi 7/2006 öljyinfo.”
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.

4. Agip hakukone 2011
Manufacturers recommendation Agip Racing 4T 10W-60.
=> Siis 10W-60 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.

5. Eni hakukone 2012 alkaen
”Using the lubricant finder on our website, eni i-Ride lubricants can be safely used as recommended by the manufacturer””: http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng => eni i-Ride PG 5W-40.
=> Siis 5W-40 ja täyssynteettinen, asia vilpitön.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2015, 00:33:10 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #33 : Huhtikuu 28, 2015, 13:27:26 ip »
"Hämmenetäämpä".  Kun mietitään öljynvaihtoja ja vaihtovälejä ,pitänee huomioida se että "auton moottori" kiertää maantie nopeuksilla n 2000 rpm, kun taas suurin osa  mp -moottoreista n 4000 rpm joten öljyn ominaisuudet "kuluu", puolet nopeampaan ,kuin autoillessa. Tässä yksi syy lyhyempiin huoltoväleihin. Diesel öljyt ovat tunnetusti "peseviä" ,käyttäkööt kuka käyttää.
Guzzi on siinä mielessä parempi kuin "k..nalainen tinneriruisku" , moottoriöljy tekee juuri sitä oikeaa tehtävää eli voitelee moottoria, ei tarvitse huolehtia vaihteisto ,kytkin, yms. kohteista. Luultavasti tärkeämpää on öljyn "määrä",  kuin laatu. Pl hydraulisella venttiilikoneistolla varustetut.
Myös öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä tehtävä öljypohjan puhdistus parantaa koneen kestoa, kuuluuhan se monen kaukoitä-pyöränkin huoltoon  ,mutta  kuka niitä tekee?   Kustannus ,käytetään mitä öljyä tahansa on viidenkympin molemmin puolin per öljynvaihto, ei viene konkurssiin.  Ja kyllähän se seuraava omistajakin on luultavasti tyytyväinen huollettuun vehkeeseen. 
  Edellisessä työpaikassa harjoitettiin ajoneuvokauppaa, yksi asiakas osti vuosittain uuden japanilaisen pikkuauton ,siihen tehtiin  1500 km huolto, siihen aikaan maahantuojan piikkiin. Vuoden päästä auto tuli n 60 000 km ajettuna vaihtoon ,huoltamattomana , moottori kunnossa. Kone sisäpestiin 50/50 öljy-diesel seoksella ,uusi suodatin ja uudet öljyt ja riviin. Ei tullut yksikään takaisin moottorivian takia, sellaista oli "long-life öljyt -80 luvulla" Öljynä käytettiin tunnetun valmistajan 5w-50 synteettistä. Eipä ollut moottoreissa liikoja saastehärpäkkeitä.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #34 : Huhtikuu 28, 2015, 13:30:21 ip »
Minulle jäi sellainen muistikuva, että Valvolinen tuotteilla limoittuminen oli käytännössä nolla.

Egon muistelee varmaankin ihan oikein. Eipä ole sitä limaa ollut Calissa sen jälkeen, kun vaihdoin Valvolinen VR1 10w-60 öljyyn. Ja varsinkin syksyllä on tullut kyllä ajeltua aika viileissä keleissä.
Vilipittömän vilipittömästi asia on näin.. :)

Jouko

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #35 : Huhtikuu 28, 2015, 13:30:41 ip »
>>>Sarjassamme “ikuiset öljykeskustelut”…  mutta jos kumminkin… kun kerran V11 kiertokangen laakerit olivat jo hiukan vaurioituneet vajaa 50 tkm kohdalla… <<<

Noilla öljyillä on sama laatuluokka, viskositeetti on erilainen. 5W-40 on se "ohuempi", voitelee
paremmin kylmässä kylmänä käyvää moottoria.
Spekuloin vähäsen:
Se kumpi noista viskositeeteista sitten on se oikea on jo mielestäni melkein arvaus tai ainakin mutua.
Öljyn ja moottorin kun pitäisi saavuttaa oikea toimintalämpötila että suunnittelijan/sorvarin tekemät
välykset ja öljyn viskositeetti kohtaisivat. Ilmajäähdytteisessä moottorissa käyntilämpötila kun
riippuu paljolti pelkästään säätilasta. Lisäksi öljyllä on sellainen ominaisuus että se hakee viskositeettinsa.
Jäykkää öljyä pitää "vatkata enempi" moottorin käydessä, siihen hukkuu enemmän tehoa ja siksi
öljy lämpenee enemmän ja viskositeetti on silloin ajotilanteessa noilla molemmilla kenties likipitäen sama.
Hydraulinostimille ohuempi lienee perusteltu valinta.
En oikein usko että noiden öljyjen välillä tehty valinta voisi olla syypää laakeriongelmiin. Paksummalla
öljyllä on tietysti se etu että moottori käy lämpimämpänä, jolloin vettä voisi olla öljypohjassa vähemmän.
Lemppariin tuli tehtyjen viritystoimenpiteiden jälkeen kiertokangen laakereiden säännöllinen vaihtotarve.
Kokeilin saako ongelman pois jäykemmällä tai ohuemmalla öljyllä, ei saanut. Kokeiluista oli kuitenkin sen
verran hyötyä että tuli havaittua Castrolin TWS:n olevan nokka-akseliystävällistä, jäi siis siksi käyttöön.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #36 : Huhtikuu 28, 2015, 15:23:50 ip »
Lainaus
tuli tehtyjen viritystoimenpiteiden jälkeen kiertokangen laakereiden säännöllinen vaihtotarve
:o
Oma ajatus on se että kaikkea sellaista tehdään, minkä puitteissa peli pysyy käyttöpyöränä. Säännöllinen moottorin avaaminen laakeriremontin vuoksi ei tunnu mukavalta ajatukselta. Ihan perusjutuissa (huollot, pienet korjaukset, ikuinen säätäminen, liikaa kiristäminen jne.) tuntuu tuovan ihan riittävästi hommaa.

PS.
Kiitos spekuloinneista. Aina on hyödyllistä lukea ammattilaisen mielipiteitä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2015, 00:31:49 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #37 : Huhtikuu 28, 2015, 15:43:43 ip »
Noo, kiertokangen laakeriliuskat vaihtuu siinä samalla kun vaihtaa öljynsuodattimen ja siivoaa
kurat pois öljypohjasta. Ei tarvitse sen enempää purkaa.
Sohc van Helmi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #38 : Huhtikuu 28, 2015, 19:01:45 ip »
Cali Titaniumista en tiedä onko venttiilikopissa limaa vai ei, kun ei ole koskaan tarvinnut avata (hydroventtiilit 95t ajettu). T5:n kopat olivat sisäpuolelta kuin uudet, kun ne talvella avasin    ;D
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #39 : Huhtikuu 28, 2015, 20:08:03 ip »
Lainaus
T5:n kopat olivat sisäpuolelta kuin uudet, kun ne talvella avasin

Sama juttu T3 ja Cali3. Öljynä Valvoline VR1 20W-50 mineraali molemmissa kuten myös Centaurossa ja Brevassa.
Brevan venttiilikoppiin pitänee myös vilkaista kun on edellisestä venttiilivälysten tarkastuksesta kulunut 30.000 km. Kertaakaan ei ole ilmennyt säätötarvetta että sikäli turhaa on ollut koppien aukominen. Siksi se myös on jäänyt. Stetoskoopilla olen kuunnellut että kivasti tikittää eli välystä on. Ison välyksen kuulee mutta liian pieni välys ääritilanteessa saattaa polttaa venttiilin.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Elektroninen-stetoskooppi-2000033418/

Sähkötönkin malli toimii ihan hyvin: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Stetoskooppi-2000018564/

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #40 : Huhtikuu 28, 2015, 20:30:13 ip »
Oma Calistin on hydroventtiileillä ja sekalaisessa ajossa myös lähellä nollakelejä keväisin ja syksyisin.
Mutta kotioloissa aina puolilämpimässä tallissa.
Öljynä täyssynteettinen 5W-40.
Öljypohjassa ei ole vettä havaittu.
Sen sijaan toinen Cali säädettävillä venttiileillä jota pari kertaa ollut mukana huoltamassa kerää kosteutta pohjaan.
Täyssynteettinen 20W-50 siinä voiteluna koneessa, seisoo ulkona ajokaudet.
Ajatellut että ero kosteuden kertymiseen tulee säilytyksestä?
Sekin vaikuttanee että tykkään ajaa vähän lujempaa välillä mutkateitä kierroksilla jolloin kuski ja kone lämpenee riittävästi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #41 : Huhtikuu 28, 2015, 20:56:03 ip »
Hinnan kannalta on nykyään käytännössä sama, onko koneessa synteettiset vai mineraalit. Omassa taitaa olla aina ollut semisynteettiset tai täyssynteettiset, kun kerran koneessa pysyy ilman oireita pahemman, nii  tuskin mineraaliin koskaan vaihdan.
Ratahöykytyksessä rasitus ja lämpökuorma ovat katuajoa äärimmäisempiä, joten ainakin omaa mielirauhaa lisää laadukas synteettinen rasva moottorissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #42 : Huhtikuu 30, 2015, 20:28:40 ip »
niin siis 5W-40 saattaa olla oikeesti paksumpaa kuumana kun 10W-60, riippuu ihan minkä standardin mukaan on luokitettu, joku valmistajan standardi tai sitten pelkkä SAE

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #43 : Huhtikuu 30, 2015, 20:54:33 ip »
Nuo vastaavuudet saa valmistajan speksistä. Eli tuo MilleGt:n mainitsema juttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #44 : Toukokuu 05, 2015, 23:55:39 ip »
Sportti käyttää sit näköjään jatkossakin VR1 10W-60 liukastetta kun sitä tuli 10 litraa ostettua. Kuvittelin että 1993 Quotaankin pätee samat suositukset mutta yllättäen missään sen ohjeissa ei edes mainita 10W-60 tai 20W-50 öljyjä, vaan joka paikassa käsketään laittaa 10W-40.
Mistähän moinen johtuu? Moottorit on kuitenkin käytännössä samanlaisia.