Kirjoittaja Aihe: edullisempaa 10w60 öljyä  (Luettu 18657 kertaa)

Camn

Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #15 : Huhtikuu 26, 2015, 20:57:53 ip »
Minua hieman arveluttaa Putinin jengin (Lukoil=>Teboil) öljyjen laitto italialaiseen moottoriin... (;)). Aikaisemmin toisessa tarinassa linkkinä ollut pitkä pumaska öljyistä ja niiden fysikaalisista ominaisuuksista meni yli hilseen, ei jaksanut paneutua...  Ajattelen niin että luotettava ja helppo tie on katsoa valmistajan suositus. Minkälaista oli se öljy, jota alkuperäisessä käyttöohjeessa suositeltiin (viskositeetti, oliko miten synteettistä) ja sitten mitä tuon alkuperäissuosituksen valmistajan kotisivu suosittaa tänä päivänä kyseiselle moottoripyörälle (sitä öljyä on saatavilla). Niillä spekseillä sitten sen valmistajan öljyä mitä haluaa ostaa.

Mutta ei pidä unohtaa suodatinta. Mielestäni se on kohta jossa laatu ei saa heittää missään tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2015, 00:05:13 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #16 : Huhtikuu 26, 2015, 21:02:20 ip »
Suodattimen suodatuskyky paranee suodattimen vanhetessa.

Camn

« Vastaus #17 : Huhtikuu 26, 2015, 21:05:10 ip »
Mutta suodatin ei saa hajota, ei suodatinpinta eikä mahdollinen paineventtiili kesken käyttöiän. Ja normaalisti tuon suodatuskyvyn parantuessa, sen kanssa korreloi suoraan myös vastapaine.  Mitä parempi suodatus, sen vaikeammin öljy menee suodattimen läpi.
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #18 : Huhtikuu 26, 2015, 21:27:16 ip »
Hyvässä suodattimessa on kyllä pinta-alaa moninkertaisesti sen mitä öljynvaihtovälillä tarvitsee. Ei paine katoa siksi että suodatin olisi tukkeutumassa.

Camn

« Vastaus #19 : Huhtikuu 26, 2015, 21:45:33 ip »
Jaa niin, eikös nää olekin Guzzin öljynsuodattimet hirmuisen kokoisia (samaa kokoa kuin autoissa) verrattuna monien muiden vastaaviin? Sellaisia isoja peltihönttereitä. Onkos niitä kuinka muissa moottoripyörissä? Että onko tämä poikkeuksellista ?  Kyllä luulisi pinta-alaa olevan vaikka muille jakaa :).
V11 - it defines you.

BMW

« Vastaus #20 : Huhtikuu 26, 2015, 21:54:58 ip »
Merän mamman Twingossa on paljo pienempi suodatin kun Guzzissa.

TunturiTT

« Vastaus #21 : Huhtikuu 26, 2015, 22:00:08 ip »
Sama juttu vaimon aiemmassa Fiiatissa. Pikku purkki lohkon helman takana piilossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

« Vastaus #22 : Huhtikuu 26, 2015, 22:52:09 ip »
esikoispoika on automekaanikkona ja ohessa kuva kiaan koneesta, 60 tkm ajettu kerran vaihdettu halpis öljyt, niin mokkoa täynnä että öljyt ei valuneet enään alakertaan ja laakerit leipo kiinni hihna katkes ja siinä se (kuvassa on mokkoa kaavittu jo pois)

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #23 : Huhtikuu 27, 2015, 08:59:06 ap »
Asiasta tälläkään kertaa mitään ymmärtämättä... ???

Manuaali ohjeistaa vaihtamaan Calistimen öljyn ~5´000 km välein. Tietääkseni pyörillä ajetaan keskimäärin 10´000 km /a, joidenkin ajaessa tietenkin paljon enemmän. Kustannukset koko puuhasta on sen verran ryhdikkäät, että muutama euro öljyn litrahinnassa häviää jo pelkästään taukopaikkojen korvapuustien hintaan. Sen tietenkin käsitän, että "synteettinen kilpaöljy" maksaa aivan eri summan, kuin Motonetin Valvoline. Mutta sittenkin...
Niin, ja onkos ihan oikeasti väliä sillä onko öljy kultahipuilla varustettu vai ei? Kunhan vaatimusrima ylitetään. Ja semminkin, kun suurin osa Guzzisteista ajelee "aikuisten nopeuksia", jolloin öljy"rasitus" on suht.vähäistä.
Ratariemuhan on sitten ihan eri asia.

Olen käyttänyt "Valvoline 20W-50 Motorcycle" -öljyä jo senkin takia, että se on näppärä kipaista tuosta lähimyymälästä. Enkä ole  havainnut mitään kummallisia merkillisyyksiä.
Sen Molymömmön kanssa on ihan sama asia; Kun se on ohjeessa, niin miksi sitä ei voisi lisätä? Ostin sitä joskus Piikkiöstä 100´000 km tarpeen, 11€/purkki. Eipä tuo hinta juuri takataskua keventänyt.   

egon

« Vastaus #24 : Huhtikuu 27, 2015, 13:07:16 ip »
Kun öljy menee vanhaksi, niin siitä loppuu hapettumisenestoaineet, jonka jälkeen öljy alkaa paksuuntumaan koska se hapettuu. Tuossa millegt:n kuvassa oli kialle käynyt juuri noin. Yritin laskea suunnilleen montako kertaa olen vaihtanut öljyt omaan Milleen ja arviokaupalla se on jotain 40... 50 kertaa. Moottorissa on ollut Nesteen, Teboilin, Shellin, BP:n ja Valvolinen öljyjä, mineraalisia ja puolisynteettisiä, välillä taas pelkästään Delvacia ja nyt viime aikoina Motoxia. Ei ole leikannut kiinni, ei ole mennyt laakereita, ei ole kulunut loppuun enneaikaisesti, ei pahasti vuotanut eikä huohottanut.  Mikähän öljy sitten on ollut parasta????? Varmaan se, mikä on moottorissa kulloinkin sattunut olemaan. Ainoa ero, jonka olen huomannut, on venttiilikoppien sisälle tulevan kylmäkuolan määrässä jos ajelee paljon viileässä.

millegt

« Vastaus #25 : Huhtikuu 27, 2015, 19:30:51 ip »
ajat muuttuu, 80 luvun mille vaihtoväli kolme tonnia . . .

Camn

« Vastaus #26 : Huhtikuu 27, 2015, 19:50:52 ip »
Lainaus
80 luvun mille vaihtoväli kolme tonnia
No sillä kun Guzzin vuosijuhliin päräytti piti alkaa katselemaan öljynvaihtopaikkaa jo perillä?  Mitenhän LeCa, Motomatti, Pekka ja kumppanit ovat menetelleet? Teltta pystyyn Mandellossa ja öljynvaihtoon heti ensitöiksi ja kuskille neuvoa antavat viereen että tulee öljyproppu oikeaan momenttiin käsivaralla. Olin nimittäin huomaavinani vanhalta filmiltä että kylmästä pohjolasta saapuvien kuljettajien kohdalla oli huomioitu asianmukaisesti virvoittavat nesteet kuuman ilmanalan edellyttämällä tavalla. Lie 90 –luvun puolessa välissä öljynvaihtoväli muuttunut Caleissa? 09/1994 julkaistu Workshop Manual, kone on jo 1100 ccm, kaasuttajalla ja ilman: 5.000 km.  04/2002 julkaistu Workshop Manual jossa vuoden 1997 Cali EV mukana: 10.000 km.
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #27 : Huhtikuu 27, 2015, 20:45:02 ip »
Neljä edestakaista reissua olen Italiaan tehnyt ja samoilla öljyillä molemmat suunnat. Sekä siinä välissä ne ajelut mitä Italiassa ja ympäristössä tarvitsi tehdä.
Moottoritieajo kohtuullisilla nopeuksilla (keskimäärin kuitenkin alle 150 km/h) ei paljoakaan moottoria ja öljyä rasita kun kone käy lämpöisessä ilmastossa riittävän kuumana mitä se tekee harvoin kotimaan keleissä.

Californioilla ajan, kuten jo aiemmin kerroin, 10.000 km vaihtovälejä ja Brevalla 20.000 km. Venttiilikopan kun ottaa pois niin siitä voisi syödä vaikka spagettia. Aivan puhtaita ovat olleet. Poikkeuksena aikaiset kevätajelut ja syysretket milloin kone käy liian kylmänä ja kylmälimaa erottuu huohotusjärjestelmään ja venttiilikoppien sisäpintaan.

Toki seuraan, varsinkin jos käytän poikkeuksellisesti jotain poikkeuksellista öljyä, (mitä harvoin teen) millaista öljy on väriltään ja tuntumaltaan. Injektioruisku ja pätkä letkua on hyvä öljyn tarkastusväline. Vaihdossa viimeistään näkee onko öljyssä jotain ongelmaa: magneettiproppu kertoo magneettisen metallin määrän ja muu "metallinhohto" muun metallin ja sameus jos on päässyt polttoainetta sekaan sekä harmaus jos seassa on vettä.

Köröttelyjen välillä pitää kuumana päivänä vetää oikein kunnolla "runtua" niin öljystä irtoaa ainakin vesi. Pätkäajaminen on huonointa mitä voi tehdä: kone käy kylmänä, kosteus ei poistu ja nykykoneissa on rikastus päällä reilusti niin polttoaineen joutuminen öljyn joukkoon on mahdollista.

TK

« Vastaus #28 : Huhtikuu 27, 2015, 21:54:25 ip »
Mä oon käyttäny Sportissa Valvolinen 10W-60 öljyä ja mun ilmeisesti liian nössöllä ajotavalla limaa kertyy reilusti venakoppiin, huohotusletkuihin jne.
Onko kokemuksia voisko öljymerkin tai viskositeetin vaihdolla saada limankertymistä vähenemään? Yritän joka tapauksessa "parantaa" tapani ja ajaa koneen useemmin kunnolla kuumaksi mut kai öljyissä voi olla tommosiakin eroja.

TunturiTT

« Vastaus #29 : Huhtikuu 27, 2015, 22:33:31 ip »
Ei ainakaan mulle ole tullut vastaan sitä limatonta öljyä. Kokeiltuna Californiassa Motoxista johonkin kalliimpaan Shelliin. Kaikilla limailee, enemmän tai vähemmän. Itse asiassa Bilteman kuuskymppisellä hieman vähemmän. Mutta se lima on näissä mittakaavoissa vaaratonta. Mulla on ollut auto, jonka tyyppivikana oli kylmämöhjän kertyminen ihan kunnon määrin. Siinäkään ei ollut sen suurempaa ongelmaa, kuin ääriolosuhteissa, kun visva jäätyi huohotusputkiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.