Siis se W arvo mitataan kylmässä ja se toinen arvo mitataan kuumana. Eli 10W on ohutta kylmänä ja 20W on paksumpaa kylmänä. 30 on ohutta lämpimänä ja 60 on paksua lämpimänä. Teoriassa 10W 60 ohuempaa kylmänä ja paksumpaa kuumana kun vaikka 15W 30. Jos siis toimii.
Näin siis kun mitataan sillä perinteisellä testimoottorilla minkä SAE määrittelee. Vanhanaikainen kone missä korkea täysin lieriö mäntä ja männänrenkaat kaukan männän laesta.
Mutta nykymoottorieiden männät on ihan jotain muuta, tatteja joissa hyvin matala lieriö osa, männän tapinkin kohdalta kavennettu niin ette ei osu sylinteriin, männänrenkaat ihan männän laessa kiinni, todella kuumaa on.
Nyt kun SAE:n mukainen öljy on 10W 60 ja rajusti lisäaineistettu se toimii vaan SAE testi moottorissa mutta ei nyky moottoreissa, kuumuus on liian kova.
Siksi pitää tarkastaa ne kaikki tehtaitten koodit, esim volkkarissa ja vaikka missä muissa merkeissä.
Elikkä vaikka volkkarin tai bemun koodin mukainen 10W - 30 on oikeasti nykykoneessa kuumana paksumpaa kun kun ainoastaan SAE koodin mukainen 10W - 60
Ei ole helppoa, kannattaa oikeesti kattoa mitkä standardit pitää täyttää.
Uskoo kuka haluaa, aina voi ajaa Delvacilla jos niin uskoo.