Kirjoittaja Aihe: edullisempaa 10w60 öljyä  (Luettu 18650 kertaa)

Tuomas

  • Viestejä: 47
edullisempaa 10w60 öljyä
« : Huhtikuu 25, 2015, 13:38:49 ip »
Tämmöstä löyty mätänetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/Teboil-Diamond-eXtreme-10W-60-4l

edullisempaa kevättä
T:Tuomas

egon

  • Viestejä: 973
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2015, 16:52:22 ip »
Puolisynteettistä Motoxia 10W40 puolella tuosta samasta putiikista. Ostin kolme kanikkaa ja kaksi on jo kaadeltu koneisiin. Meillä ei ole korkeaviritteisä turbokoneita.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2015, 17:01:33 ip »
Itseäkin vähän huvitti tuo turbo- ja mekaanisen ahtimen maininta. Itsellä on kahdessa pyörässä mekaaninen ahdin mutta tavallisilla mineraaleilla on menty. Paitsi autossa (diesel) on synteettinen moniasteöljy. Lisäksi tuossa öljyssä on moottoripyöräkäyttöä ajatellen kovin laaja viskositeettialue. Kelpaisi käynnistää ja ajaa kovallakin pakkasella. Useat ajavat SAE50 mineraaliöljyllä ilman ongelmia vapaastihengittävillä moottoreilla.

On kovin tyypillistä että käytetään ylilaatuisia öljyjä. Toisaalta harrastukset maksavat aina joten voihan sitä ostaa noinkin kalliita öljyjä jos siltä tuntuu.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2015, 17:25:04 ip »
En tiä ylilaatusista mutta esim. Vintagen omistajan käsikirjassa sanotaan tehtaan suositukseks nimenomaan Agip10W-60 Racing, synteettinen öljy. Tota Teboilia mäkin ostin Motonetista syksyllä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2015, 17:38:56 ip »
Tehtaitten ovilla on myyntimiehet kolkuttelemassa rahoineen että saisivat juuri sen oman öljyn suositusöljyksi.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 25, 2015, 17:46:20 ip »
Joka virmalla melkeen on tommosta 10W-60 synteettistä öljyä että ei se minkän virman kolkutteluista varmaan oo kiini noi viskositeetit ja muut. Suosikkimerkki tietenkin voidaan saavuttaa kolkutteluilla, muttei sillä oo mitään merkitystä mihinkään.

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 25, 2015, 19:10:06 ip »
Kukaan ei ole kolkutellut, mutta Castrolin 10w60 öljyä piti parina kesänä lisäillä Vintageen n.0,8 litraa per 6-7tkm etelän reissulla. Ja syksyllä öljyn vaihdossa tuli ulos kuin vesi.. Nyt samanlaisissa "kuumissa" olosuhteissa Valvolinen vastaavalla mennyt muutamana kesänä max. n.0,5l/ 8tkm reissu. Ja vaihdossa viskositeetti on ollut ihan ok. TB:n öljyillä en ole koskaan ajellut, mutta voisihan noita tietysti kokeilla. Mulle riittää öljynvaihto kerta/kausi syksyllä, joten hinta ei ole se ensimmäinen kriteeri öljyn valintaan. "Liruöljyihin" en kuitenkaan palaa.

Jouko

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2015, 19:45:05 ip »
Siis se W arvo mitataan kylmässä ja se toinen arvo mitataan kuumana. Eli 10W on ohutta kylmänä ja 20W on paksumpaa kylmänä. 30 on ohutta lämpimänä ja 60 on paksua lämpimänä. Teoriassa 10W 60 ohuempaa kylmänä ja paksumpaa kuumana kun vaikka 15W 30. Jos siis toimii.

Näin siis kun mitataan sillä perinteisellä testimoottorilla minkä SAE määrittelee. Vanhanaikainen kone missä korkea täysin lieriö mäntä ja männänrenkaat kaukan männän laesta.

Mutta nykymoottorieiden männät on ihan jotain muuta, tatteja joissa hyvin matala lieriö osa, männän tapinkin kohdalta kavennettu niin ette ei osu sylinteriin, männänrenkaat ihan männän laessa kiinni, todella kuumaa on.

Nyt kun SAE:n mukainen öljy on 10W 60 ja rajusti lisäaineistettu se toimii vaan SAE testi moottorissa mutta ei nyky moottoreissa, kuumuus on liian kova.

Siksi pitää tarkastaa ne kaikki tehtaitten koodit, esim volkkarissa ja vaikka missä muissa merkeissä.

Elikkä vaikka volkkarin tai bemun koodin mukainen 10W - 30 on oikeasti nykykoneessa kuumana paksumpaa kun kun ainoastaan SAE koodin mukainen 10W - 60

Ei ole helppoa, kannattaa oikeesti kattoa mitkä standardit pitää täyttää.

Uskoo kuka haluaa, aina voi ajaa Delvacilla jos niin uskoo.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2015, 20:52:10 ip »
Mulla tais tuota olla viimeksi Calissa. Saattaa mennä uudet samanlaiset koneeseen. Ei ole muilla öljyillä ollut rata-ajon päälle, kuumana, niin hiljaiset mekaaniset äänet, kuin 60:llä rasvalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2015, 22:49:31 ip »
<snip>
On kovin tyypillistä että käytetään ylilaatuisia öljyjä. Toisaalta harrastukset maksavat aina joten voihan sitä ostaa noinkin kalliita öljyjä jos siltä tuntuu.

Eipä tuosta haittakaan ole, pikemminkin päinvastoin.

Juttelin joskus Turun liikennelaitoksen yhden pomon kanssa, että nykyisin (autojen) moottorit kestävät ihan eri tavalla kuin aikoinaan, kun moottorin vaihtoa suositeltiin 100.000 km:n jälkeen. Kaveri sanoi, että se johtuu nykyisistä öljyistä, ovat niin hyviä, että moottori ei kulu.
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2015, 23:14:17 ip »
Näihin 1200cc 8v koneisiin en kyllä muuta laittaisi kun 10w-60 öljyä. Ainakin jos on normaalit nostajat. Rullanostajista ei kokemusta.

Muut guzzit mulla saa tyytyä 10w-40 tai 20w-50 mineraaliin.

En ole muuten koskaan joutunut Guzziin lisäämään öljyä vaihtovälin aikana.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2015, 01:00:10 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 26, 2015, 00:09:04 ap »
Valvolinen VR1 10W-60 maksaa Seinäjoella, Halpahallissa muistaakseni, 50€/5 litraa ja sitä olen käyttänyt jos niin on vaadittu. Norge oli ainakin hieman kranttu öljystä. 5W-40, jota 1000 km:n huollossa laittoivat, savutti, nakutti ja huohotti ja tietty vajui melkoisesti. 15W-50 oli myös toimiva kun varsinaista ei ollut hullossa siihen hätään.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

V7Sport-Daytona

  • Viestejä: 30
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 26, 2015, 12:15:17 ip »
Moi, mun Norgeen laittoivat Seattlen huollossa Guzziologyn suosituksen mukaista 10W-60 Motul 7100 esteripohjaista öljyä. Hienosti toimi.
Suomesta en onnistunut samaa ostamaan. Joten tilasin ebay saksan sivuilta. Satasella sai 8 litraa. Tuli helposti kotipostiin.
Itse tykkään, että kalliskin öljy on oikeastaan tosi halpa koneen henkivakuutus.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 26, 2015, 15:19:16 ip »
Lainaus
En ole muuten koskaan joutunut Guzziin lisäämään öljyä vaihtovälin aikana.

Sama täällä. Ei ole ilmennyt lisäystarvetta.
Vanhemmissa Guzzeissa, 80-luku ja vanhemmat, olen pitänyt vaihtovälinä n. 10.000 km lukuun ottamatta niitä malleja joissa öljylle on vain keskipakopuhdistin jolloin vaihtoväli on 5000 km. Uudemmilla olen päästellyt 20.000 km täyteen ennen öljynvaihtoa. 20w50 mineraali öljynä kaikissa. Kun ostaa suuren määrän kerralla niin litrahinta on alhainen. Aikanaan kun oli japaninpyöriä (pre 80-luku) käytin maatalouskoneisiin käytettävää dieselöljyä kun sitä oli maatalossa tynnyrimäärin. Hyvin silläkin meni. En ollenkaan ihmettele näitä Delvac-uskovaisia. Siinäkin öljyssä lienee tosin ylimitoitusta moottoripyöräkäyttöön.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: edullisempaa 10w60 öljyä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 26, 2015, 20:13:47 ip »
Itse vaihdan kerran vuodessa. Kilsoja tuskin tulee kymppiäkään kesässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.