Öljynvaihtoväli on ollut aika venyvä käsite, en ole kovin orjallisesti ohjekirjan suositusta noudattanut.
Kotona ollessa Lemppariin olen öljyt vaihtanut suunnilleen 5000 kohdilla mutta matkoilla en ole
öljynvaihtoon ryhtynyt vaikka pisin reissu on ollut yli 10000km.
Joskus olen sahaillut öljynsuodattimia auki, mielenkiinnosta tarkastanut paljonko niissä on suodatinpaperia.
Ulkomitoiltaan saman kokoisessa autonsuodattimessa (öljynvaihtoväli 20000km) on noin kolme kertaa
enemmän paperia kuin moottoripyörän suodattimessa kun öljynvaihtoväli on 8000km.
Guzzin öljysuosituksia vähän tutkiskelin, Cali 2010 Agip Racing 4T 10w60 ja V11 2004 Agip Racing 4T 5W40,
löytyivät helpoiten. Käytännössä ero on viskositeetissä, molemmilla on ACEA A3 ja JASO MA/MA2 luokitukset.
Silloin kun oikea viskositeetti ja nuo merkinnät löytyvät öljypurkin kyljestä, ollaan valmistajan suosittelemalla alueella, ei pitäisi tulla ongelmia nokka-akselin eikä nostimien kanssa.
ACEA luokitus on se mitä nykyään pitäisi noudattaa. JASO kertoo että öljyssä on lisäaineistus märälle kytkimelle
ja vaihteistolle. Hyväksyntä vaihteistolle tarkoittaa usein myös sitä että öljyssä on samoja lisäaineita mitkä
pienentävät nokka-akselin kulumista (sinkkiä). Samat lisäaineet aiheuttavat usein myös suosituksen lyhentää
öljynvaihtoväliä.
Cali 1400 suositellulla öljyllä Eni i-ride Racing 10W60 ei ilmeisesti ole hyväksyttyä ACEA luokitusta, löytyi vain
vanhempi CCMC G4 mikä vastannee suunnilleen nykyistä ACEA A3.
Netistä löysin owners mauaalit, mistä nuo suositukset löysin, vastuu siirtyy lukijalle.
Oheisen linkin hämähäkkidiagrammiin kun heittelee eri suosituksia, näkee minkälaisia eroja niillä on.
Samalla huomaa kuinka sama suositus on muuttunut vuosien varrella. Esimerkiksi vuoden 2002 A3 on
ihan erilainen kuin 2012 A3.
http://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html