Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74424 kertaa)

MotoJussi

Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #90 : Huhtikuu 14, 2015, 08:36:45 ap »
Aikanaan kun mulla oli stonen kyljessä velorexi, niin käytin renkaina Kendaa niin edwessä kuin takana
stonen vakiovanteilla. Takanakki kesti 8000-9000 km, eikä ollu hinnan kiroissa, molelmpien hinta jäi alle satasen. Pirun kovat, en kyllä suosittelis soolokäyttöön kenellekkään, lankeaminen on varmaa
mutta sivarikäytössä hinta/kestävyyssuhde kohdallaan.

Laitetaanpa nimi korvan taa. Turhaa on hieroa kalliita kumeja tiehen, kun ei niiden ominaisuuksia kuitenkaan pääse hyödyntämään.

Anyway. Eilen hieroin päätäni taas tallilla tovin, ja turhauduin.

Viikonloppuna hankkimani penkki sopi paikalleen kuin nenä päähän, kiitokset siitä asianomaiselle taholle. Penkkiä sovitellessani vasta tajusin miten sen on tarkoitus toimia, ja tarkastelin hieman tarkemmin niitä osia mitä minulla jo oli, ja kuinka ollakaan .... Aika tarkkaan kaikki osat minulla jo oli, mutten vaan tiennyt kuinka niitä käytetään 8-)

No eipä mitään. Koitin sitten saada pyörää tassuilleen, mutten onnistunut.

Ennakko-olettamasta poiketen etu-alakiinnike ei sitten kuitenkaan sovi toimimaan kuten oli ajatus; vaunun kiinniketanko ottaa kiinni pakoputken alapintaan. Nyt mietin, haittaisiko ja mitenkä sen tekisi, josko takoisi pakoputken alapintaa sentin verran sisään. Putki on sen verran avara, että virtausta kyllä sopisi sinne jatkossakin, luulisin ja uskoisin.

Vielä on ratkaisematta takayläkiinnikehomman lopullinen toteutus. Josko sen kuitenkin veisi kunnon klämpillä takaiskarin yläkiinnikkeen taa strutsiin? Kiinnitystankoa vaan pitäisi hieman pidentää, käsittääkseni.

latimo

« Vastaus #91 : Huhtikuu 14, 2015, 13:34:25 ip »
Ei kestä kiitellä, hyvä että tuli sekin penkki käyttöön. Turhaan se mulla olis tuolla ylisillä lojunu.
Nyt kun otit puheeksi sen pakoputken, että se on tiellä niin nyt kun muistelen niin mä tein saman homman että lyttäsin vähän sitä käyrää, Se on niin pienestä kiinni, ei paljoo tartte muotoilla. Tuskin mitään haittaa ole siitä.

MotoJussi

« Vastaus #92 : Huhtikuu 14, 2015, 19:14:34 ip »
Ei kestä kiitellä, hyvä että tuli sekin penkki käyttöön. Turhaan se mulla olis tuolla ylisillä lojunu.
Nyt kun otit puheeksi sen pakoputken, että se on tiellä niin nyt kun muistelen niin mä tein saman homman että lyttäsin vähän sitä käyrää, Se on niin pienestä kiinni, ei paljoo tartte muotoilla. Tuskin mitään haittaa ole siitä.

Mulla on vieläpä rosterista taivutellut Riittävän Avarat putket. Jos sitä sentillä litistää, sillä tuskin on mitään vaikutusta.

Vaan vaan jos jossain vaiheessa sähköliimaa tuohon uuden pyörän napoineen ja akseleineen, voisi samalla säätää vaunun korkeutta. Mutta turha on ajatella niin kauas.

Satasen about maksaa Motonetissä perävaunun kumi, vanne ja napa akselintumppeineen. Painaa just sen verran sopivasti enemmän että sekin olisi hyvästä. Vaan sitten pitäisi miettiä vaunun jarruhommat uusiksi.

MotoJussi

« Vastaus #93 : Huhtikuu 17, 2015, 22:22:44 ip »
Mulla on vieläpä rosterista taivutellut Riittävän Avarat putket. Jos sitä sentillä litistää, sillä tuskin on mitään vaikutusta.

Voi kääks. Tänään hakkasin isolla vasaralla pakoputkea "alta pois". Ei se nyt oikein auttanut, vaikka suunta on oikea.

Sain häkkyrän seisomaan omilla jaloillaan (kolmella kiinnikkeellä), mutta vaunun runko on ihan väärässä asennossa, enkä ihan heti keksi kuinka oikean asennon saa aikaan.

Varsin veemäinen palapeli :I

motomatti

« Vastaus #94 : Huhtikuu 18, 2015, 10:46:36 ap »
Oikean asennon taika on niissä kiinnikkeiden keskinäisissä pituuksissa. Asennon hienosäädössä tarvitset vähintään yhden apulaisen ja aurauksen säätöön pari suoraa muutaman metrin mittaista lautaa sekä rullamitan tai muita vastaavia linjausvälineitä.

MotoJussi

« Vastaus #95 : Huhtikuu 18, 2015, 21:16:04 ip »
Oikean asennon taika on niissä kiinnikkeiden keskinäisissä pituuksissa. Asennon hienosäädössä tarvitset vähintään yhden apulaisen ja aurauksen säätöön pari suoraa muutaman metrin mittaista lautaa sekä rullamitan tai muita vastaavia linjausvälineitä.

Toki. Mutta ennen säätöä pitää päästä oikealle tontille ja saada hahmotettua mitä kiinnitetään ja mihin ja miten.

Tänään taas vietin puoli päivää tallilla. Vaihdoin vaunuun uuden iskunvaimentimen. Hieman piti vuolla rautaa pois vaunun pyöränkiinnityksen hitsisaumoista; uusi iskari on paksumpi kuin alkuperäinen. Napakka on uusi iskari, linjassa pyörän omien vastaavien kanssa.

Etualakiinnike on hieman ongelmallinen. Samoin takayläkiinnike... mutta eiköhän näistä vielä jotain ratkaisua saada aikaan.

TunturiTT

« Vastaus #96 : Huhtikuu 21, 2015, 13:33:45 ip »
Mitenkäs tämmönen rengas menisi?

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=64796098.136.31912&sowigan=So&Breite=T135&Quer=90&Felge=17&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-153794

On toki tarkoitettu auton tilaa säästäväksi varapyöräksi, mutta kantavuus ja kulutuksen kesto menisi varmaan aika nappiin vaunupyörässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

« Vastaus #97 : Huhtikuu 21, 2015, 19:16:16 ip »
Oli aiemminkin ehdotuksia säätettävistä tukivarsista, eikö helpottaisi linjaamista kummasti?
Tyyliin tukevat vanttiruuvit.
Niissä on lukitusmutterit, mutta pyöräkäyttöön varmaan viisasta laittaa myös kierreliimaa kun oikeat säädöt löytyy.
Venekäytössähän vantit on vetojännityksessä, mutta pyörässä rasite on myös puristava.
Jos ei kaupoissa löydy sopivaa, niin pitäisi olla iisi homma metallipajalle tehdä custom kokoiset ja -näköiset.

MotoJussi

« Vastaus #98 : Huhtikuu 21, 2015, 19:20:24 ip »
Oli aiemminkin ehdotuksia säätettävistä tukivarsista, eikö helpottaisi linjaamista kummasti?
Tyyliin tukevat vanttiruuvit.
Niissä on lukitusmutterit, mutta pyöräkäyttöön varmaan viisasta laittaa myös kierreliimaa kun oikeat säädöt löytyy.
Venekäytössähän vantit on vetojännityksessä, mutta pyörässä rasite on myös puristava.
Jos ei kaupoissa löydy sopivaa, niin pitäisi olla iisi homma metallipajalle tehdä custom kokoiset ja -näköiset.

Kaikki tukivarret ovat pituudeltaan säädettäviä (paitsi yksi, ja sekin voisi olla).

Käytännössä on pakko olla säädettäviä pituutensa puolesta, on mahdotonta saada "kerrasta aina oikein".

MotoJussi

« Vastaus #99 : Huhtikuu 21, 2015, 19:23:30 ip »
Mitenkäs tämmönen rengas menisi?

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=64796098.136.31912&sowigan=So&Breite=T135&Quer=90&Felge=17&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-153794

On toki tarkoitettu auton tilaa säästäväksi varapyöräksi, mutta kantavuus ja kulutuksen kesto menisi varmaan aika nappiin vaunupyörässä.

Loistavaa! Kiitos löydöstä! Ei maksakaan juuri mitään!

Näyttää olevan tarjolla tuollainenkin kuin Continental CST 17 T125/80 R17 99M MO joka maksaa vielä 12 euroa vähemmän :)

Oikeasti ei tee mieli tuhota kalliita MP:n renkaita turhan takia, takarenkaat nimittäin tykkäävät oikeasti kulua nopeasti, vaikka kaikki säädöt olisivatkin optimaaliset.

MotoJussi

« Vastaus #100 : Kesäkuu 29, 2015, 10:58:58 ap »
Näyttää olevan tarjolla tuollainenkin kuin Continental CST 17 T125/80 R17 99M MO joka maksaa vielä 12 euroa vähemmän :)

Tilasin juuri tuollaisen. Saa nähdä ehtiikö laittaa alle.

Viimein sain taka-ala tangon oikeaan mittaan, pääsin sovittamaan vaunun taka-alakiinnikkeen kohtaa: teemme siis uuden joka kiinnitetään hitsaamalla vaunun runkoon. Hmm. Toisaalta pulteilla kiristettävä olisi kyllä parempi ...

Nyt on vaunussa 20 millin akseli ja uudet, sopivat laakerit paikallaan.

Ajoin eilen pihaa ympäri :) Pyörä kallistuu liikaa ulospäin + vaunusta on paikallaan vain runko renkaineen, eli painoa ei lain. Ihan mahdoton on ajaa järkevästi kun vaunu pyrkii nousemaan jo ajatuksestakin ilmaan. Vaan säätöä ja painoa, siitä se alkaa asettua.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 12:43:16 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

« Vastaus #101 : Kesäkuu 29, 2015, 22:08:10 ip »
Ajoin eilen pihaa ympäri :)

Vaan tänään pistin vaunun korin paikalleen ja sääsin hieman ja kävin kokeilemassa tietä pitkin.

Kulkee suoraan venkoilematta kahdeksaakymppiä ja on ihan tarpeeksi taipuisa alemmissa nopeuksissa. Hyvä tuosta tulee.

Pekka

« Vastaus #102 : Heinäkuu 01, 2015, 01:37:10 ap »
Olen ajanut eläissäni sivuvaunulla varustettua moottoripyörää yhden kerran. Omistajansa mukaan sekin
oli täysin vakaa ja kulki ongelmitta kahdeksaakymppiä ja ylikin.
Minusta tuntui kahdeksankympin vauhdissa siltä että se riistäytyy millä hetkellä tahansa. En uskaltanut ajaa
kovempaa, vaikka oltiin lentokentällä "testaamassa" ???
Sohc van Helmi.

MotoJussi

« Vastaus #103 : Heinäkuu 01, 2015, 06:52:06 ap »
Olen ajanut eläissäni sivuvaunulla varustettua moottoripyörää yhden kerran.

Ei minullakaan näistä paljoa ole kokemusta. Tämä taitaa olla viides jota ajan. Näistä viidestä olen kaksi pistänyt itse nippuun. Vielä hengissä.

Lainaus
En uskaltanut ajaa kovempaa, vaikka oltiin lentokentällä "testaamassa" ???

Joskus runsas varovaisuus on suurta viisautta. Vaunuvehje tuntuu erilaiselta :)

MotoJussi

« Vastaus #104 : Heinäkuu 03, 2015, 10:02:06 ap »
Kulkee suoraan venkoilematta kahdeksaakymppiä ja on ihan tarpeeksi taipuisa alemmissa nopeuksissa. Hyvä tuosta tulee.

Purin vielä pois. Pitää vähän sähköliimata vaunun puolelle kiinnikkeitä.

Sähköjäkään ei ole vielä kytketty.

Tilasin ja sain täältä http://www.jawamarkt.cz/en/velorex-sidecar vaunun aukon peitoksi pressun. En vain ole vielä tajunnut, kuinka se toimii.

Tilasin ja sain myös lukon tavaratilaan ja nyt uutena uuden jarruvaijerin ja siihen siipimutterin. Ei kannata näyttää vaijereille ruosteenpoistoainetta. Syöpyi pahasti ja tuhoutui. Ihan oma moka: pullo oli kyljellään ja tiputteli happoja muovilaatikkoon missä vaijeri oli odottamassa käyttöä.

Vaunun valoja olen koittanut selvittää: mitä pitää olla ja mitä merkintöjä lamppujen laseissa pitää olla.

Täyttä varmuutta minulle ei ole, mutta näyttää siltä (!) että alkuperäiset valolaitteet saattavat olla OK. Jos joku tietää paremmin, tähän olisi kiva saada vastaus.