Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74364 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #75 : Maaliskuu 28, 2015, 10:21:55 ap »

Motonetistä hain 60 euron hintaisen yleismallisen iskarin. En ole vielä päässyt sitä sovittamaan. Toivottavasti sopii, helpottaisi elämää kummasti.

Uusi iskari sopii hienosti, kun hieman sovittelee: http://motojussi.blogspot.fi/2015/03/vaunun-uusi-iskari.html

Yläpää solahti paikalleen sutjakkaasti, alapää kaipaa hieman työstöä. Luulisin että tuo paksumpi jousi kantaa hieman paremmin kuin Velorexin alkuperänen.

Alkuperäisessä iskarissa ei ollut sisällä oikein mitään. Pitääpä avata ja analysoida.  Liekö tarkoitus että vaimennus toimii rajoittamalla ilman kulkua rajoittimen puolelta toiselle, en tiedä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #76 : Maaliskuu 28, 2015, 11:44:00 ap »
Kiinnostaa myös tuo Motonetin iskari. Tietenkin hintansa puolesta mutta myös toiminnallisesti. Kävin sitä jo muutama kuukausi sitten painelemassa lattiaa vasten. Osoittautui varsin jämäkäksi eikä reilun sadan kilon massalla ja rynkäytyksellä mihinkään joustanut, mielestäni. Samasta syystä ei iskunvaimennustehosta voi päätellä mitään. Voisivat olla Sääksjärvi Trikeen sopivat taakse pienentämään maavaraa ja jouston liikematkaa yleensäkin. Samalla ns. kardaanihissiefekti pienenee.
Alkuperäisillä ZF-iskareilla (alunperin Stonesta) on merkittävää pintapehmeyttä havaittavissa ja tarpeettoman pitkä liikematka. Lisäksi toinen hieman tihuttelee öljyjään. Lienee noilla Motonetin iskareilla kuitenkin takuu. Odottelen siis ajokauden alkuun ennen taloudellisen riskin toteuttamista.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #77 : Huhtikuu 01, 2015, 18:41:33 ip »
Vähän mietin että pitäisikö tai kannattaisiko vaihtaa myös veturiin sopivat renkaat.

Vanteet ovat vakiot eli

Front Tyre 110/90-18
Rear Tyre 140/80-17

Mikähän olisi julmetun kestävä takakumi joka sopisi profiililtaan vaunukäyttöön?

Hinta ja profiili saattaisivat olla tässä: Mitas E07  http://hintaseuranta.fi/tuote/mitas-e07-12090-17-tt-64s-ms-merkinta-/2424172 ehkä tolkulliset?

Tai tässä: Heidenau K60 http://hintaseuranta.fi/tuote/heidenau-k60-12090-17-rf-tt-68t-mc-/2424083 ?

Mitä tasaisempi kulutuspinta, sitä sopivampi?

Saa antaa vinkkejä. En lupaa noudattaa, mutta en lupaa olla noudattamattakaan :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #78 : Huhtikuu 01, 2015, 21:08:40 ip »
Jos autonrengas -tyyppinen kumi löytyisi olisi se passeli sivuvaunukäyttöön ainakin taakse.
Sivuvaunpyöriin on olemassa omanlaisensa kumit: http://www.motorcycle-superstore.com/6146/i/metzeler-block-k-sidecar-tire

Seokset kovempia kuin soolossa ja pintaa enemmän tietä vasten kun sitä kantillaanajoa on vähemmän. Nappulakumit tärräävät ja ääntelevät ikävästi ajossa. Kumia tietä vasten on myös vähemmän kuin perusrenkaassa ja kuluminen on nopeampaa.

Jos et keulan jättöä muokkaa pienemmäksi suosittelen laittamaan eteen kapeahkon tavallisen renkaan koska kääntely voi olla raskasta vakiojätöllä ja leveällä kumilla varsinkin kun vaunussa on kyydittävä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #79 : Huhtikuu 01, 2015, 21:57:52 ip »
Jos autonrengas -tyyppinen kumi löytyisi olisi se passeli sivuvaunukäyttöön ainakin taakse.
...
Jos et keulan jättöä muokkaa pienemmäksi suosittelen laittamaan eteen kapeahkon tavallisen renkaan koska kääntely voi olla raskasta vakiojätöllä ja leveällä kumilla varsinkin kun vaunussa on kyydittävä.

En ainakaan heti muokkaa; kunhan saan kilpiin, mietin sitten :)

Vaunussakin on toki rengas, mutta se on varmaankin alkuperäinen, eli tsekkoslovakialainen ja vuodelta -85 tai niiltä main :) Mittaa renkaalla on 3.25-16. Merkki taisi olla barum tai jotain sellaista.

Tällaista mietin siihen http://hintaseuranta.fi/tuote/mitas-h05-325-16-rf-tt-55p-/2423511

Just nyt on mielessä ihan raadollisesti rahan säästäminen: Turha hieroa kalliita motskarin kumeja turhan takia tien pintaan. Kokemus on näyttänyt että tavalliset moottoripyörän takarenkaat eivät elä kovin kauaa sivuvaunuviritelmän takarenkaina.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2015, 20:42:26 ip kirjoittanut MotoJussi »

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #80 : Huhtikuu 02, 2015, 08:22:24 ap »
Toi Motomatin esittämä Metzeleri on tosi kestävä rengas sivuvaunupyörön takakummina. Mun MZ:issä normaali mp-rengas kestää ehkä 1000 km, Ryssän uralikummi voi kestää kolmekin tuhatta kilsaa mutta toi Metzeleri on ny ollu alla yli 7000 km ja on se ny jo aika liki vaihtokunnossa. Painavassa Guzzissa kuluminen on tietenkin paljo nopeempaa mutta varmaan samassa suhteessa. Mahtaako tota Metzeleriä vaan olla 17 tuumasena.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #81 : Huhtikuu 02, 2015, 18:30:49 ip »
Onneks Guzzin vanteita on myös 18" koolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #82 : Huhtikuu 02, 2015, 20:11:41 ip »
Kannattaako tässä vaunukäytössä enää suurentaa takapyörää, kun Jackalin välitys on jo vamiiksi pitkä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #83 : Huhtikuu 02, 2015, 20:33:57 ip »
Perävaihteita saa tiuhemmalla välityksellä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #84 : Huhtikuu 02, 2015, 21:46:56 ip »
Totta kai saa. Mutta ei ole ainakaan mun silmään tarttunut, että Jussilla sellainen olisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #85 : Huhtikuu 03, 2015, 19:54:40 ip »
Toi Motomatin esittämä Metzeleri on tosi kestävä rengas sivuvaunupyörön takakummina. Mun MZ:issä normaali mp-rengas kestää ehkä 1000 km, Ryssän uralikummi voi kestää kolmekin tuhatta kilsaa mutta toi Metzeleri on ny ollu alla yli 7000 km ja on se ny jo aika liki vaihtokunnossa. Painavassa Guzzissa kuluminen on tietenkin paljo nopeempaa mutta varmaan samassa suhteessa. Mahtaako tota Metzeleriä vaan olla 17 tuumasena.

1000 kilometriä on kyllä todella vähän, jos puhutaan vaunuvehkeen takapyörästä.

Vieläpä kun MZ ei ole mitenkään raskas pyörä.

Muistan että ajoin omalla ER5+MZ-vaunu - yhdistelmällä esimerkiksi reissun Espoo - Utsjoki - Medzhevogorsk - Olkhov - Novgorod - Viipuri - Espoo, eikä pyörän renkaita tarvinnut miettiä. Vaunun rengas tosin suli häiritsevän nopeasti alta, mutta kun vaihdoin korvaavan renkaan jossain Ivalossa alaspäin tullessa, ei sitäkään tarvinnut sitten miettiä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #86 : Huhtikuu 03, 2015, 20:50:02 ip »
Totta kai saa. Mutta ei ole ainakaan mun silmään tarttunut, että Jussilla sellainen olisi.

Näinköhän väärin että perään olisi stanssattu (sic?) kirjaimet "8" ja "33" ?

Joo, vakioperä on, samoin vakiovanne.

Mistähän tuollaisen Metzeler Block-renkaan löytäisi, ja onkohan Mitas H05 yhtä hyvä ?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #87 : Huhtikuu 04, 2015, 19:50:25 ip »
Totta kai saa. Mutta ei ole ainakaan mun silmään tarttunut, että Jussilla sellainen olisi.

Näinköhän väärin että perään olisi stanssattu (sic?) kirjaimet "8" ja "33" ?

Joo, vakioperä on, samoin vakiovanne.

Mistähän tuollaisen Metzeler Block-renkaan löytäisi, ja onkohan Mitas H05 yhtä hyvä ?

Rupesin vähän kelaamaan. Vanhempien guzzien osathan käyvät aika kivasti ristiin. Jos siis löytäisin jonkun 18" takavanteen nykyisen 17" rillukan tilalle, saisi isomman valikoiman renkaita valittavaksi.

Tällainen esimerkiksi on purettavana reboot guzzi spares - firmassa: http://guzzista.wikifoundry.com/page/V1000G5+Tech+Spec ja ... siinä on 18" takavanne. Kai se kävisi sellaisenaan?

Sitten voisi sovitella vaikka tätä tällaista: http://www.motorcycle-superstore.com/6146/i/metzeler-block-k-sidecar-tire

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #88 : Huhtikuu 04, 2015, 19:57:33 ip »
Joo, katselinkin eilen illalla, ettei 17" vanteelle saa oikeita vaunurenkaita. Eikös tuo käy, kun jarrupuolen passaa holkeilla kohdilleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #89 : Huhtikuu 05, 2015, 22:34:27 ip »
Aikanaan kun mulla oli stonen kyljessä velorexi, niin käytin renkaina Kendaa niin edessä kuin takana
stonen vakiovanteilla. Takanakki kesti 8000-9000 km, eikä ollu hinnan kiroissa, molelmpien hinta jäi alle satasen. Pirun kovat, en kyllä suosittelis soolokäyttöön kenellekkään, lankeaminen on varmaa
mutta sivarikäytössä hinta/kestävyyssuhde kohdallaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2015, 18:02:25 ip kirjoittanut latimo »