Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74337 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #15 : Helmikuu 16, 2015, 15:04:34 ip »
Lähinnä noissa kiinnitystarvikkeissa. En usko, että maksaa mitään kysyä. Jos ovat yhtään kiinnostuneita asiakaspalveluun, voivat ehkä tarjota apua kiinnityskilkkeiden hankinnassa. Ei ilmeisesti ole ekaa kertaa vaunuhommissa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #16 : Helmikuu 16, 2015, 21:10:27 ip »
Lähinnä noissa kiinnitystarvikkeissa. En usko, että maksaa mitään kysyä. Jos ovat yhtään kiinnostuneita asiakaspalveluun, voivat ehkä tarjota apua kiinnityskilkkeiden hankinnassa. Ei ilmeisesti ole ekaa kertaa vaunuhommissa..

Kiitos linkistä, mutta taidan pärjätä ilman tällä kertaa.

Tarina etenee: http://motojussi.blogspot.fi/2015/02/vaunun-kiinnityksen-pohdintaa.html

Seuraavaksi pitänee listata mitä puuttuu ja ryhtyä hankintoihin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #17 : Helmikuu 16, 2015, 23:30:12 ip »
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #18 : Helmikuu 17, 2015, 08:29:25 ap »
>> Suunniteltu  vain vetoa ajatellen ja muutenkin aika hennon oloisia. <<

Vanttiruuveja on ihan julkisesti saatavilla järeätä kokoa suurempiakin. Purjeveneen  rikiin vaikuttavat voimat ovat aivan älyttömiä. Niin suuria, ettei maalla edes käsitetä.
Ihan varmasti löytyy kestäviä vanttiruuveja, kunhan ostaa paikasta, jossa myydään ihan oikeita tavaroita oikealla laadulla.
Mastovalmistajat, purjeompelimot, Maritim jne.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #19 : Helmikuu 17, 2015, 12:14:41 ip »
>> Suunniteltu  vain vetoa ajatellen ja muutenkin aika hennon oloisia. <<

Vanttiruuveja on ihan julkisesti saatavilla järeätä kokoa suurempiakin. Purjeveneen  rikiin vaikuttavat voimat ovat aivan älyttömiä. Niin suuria, ettei maalla edes käsitetä.
Ihan varmasti löytyy kestäviä vanttiruuveja, kunhan ostaa paikasta, jossa myydään ihan oikeita tavaroita oikealla laadulla.
Mastovalmistajat, purjeompelimot, Maritim jne.

Kestääkö ne työntöä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #20 : Helmikuu 17, 2015, 12:24:14 ip »
Miksei kestäisi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

DB2

  • Viestejä: 62
Vs:
« Vastaus #21 : Helmikuu 17, 2015, 18:23:59 ip »
Jee,

-Kiinnostavaa keskustelua, mitä on kiva seurata, vaikka itse asian ytimestä - eli:Velorex 562 Californian kylkeen - en sinänsä itse olekaan innostunut (mutta kukapa sen tietää, mitä tulevaisuus tuo tulessaan).

t. Seppo



GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #22 : Helmikuu 17, 2015, 19:33:15 ip »
Vanttiruuvit on kyllä hyviä monessa.
Yleinen markettien laatu on hyvää, vähän pakko olla kun vaikka purjeveneessä maston pystyssä pysyminen on usein vain yhden vanttiruuvin varassa suuntaansa.
Ja voimat on suuria.
Esim bilteman vastaavat on ihan ok.
Tulin niitä aika paljon käyttäneeksi 7 purjevenettä rakentaneena kustannussyistä eikä mitään ongelmaa ainakaan mistä olisin kuullut ole ollut laadussa.
Usein niissä on myös kuparipohjaisia seoksia jotka sitten kromattu tms.
Kestäisköhän pyöräkäytössä vaikka pronssi pehmeämpänä tärinäväsymystä pidempään kuin rosteri?
Tämähän on muuten ihan Matille kysymys, lentokonepuolella kun on taatusti kaikki metallit käytössä..
Vanhat kaksitasot oli vähän samanlaisia häkkyröitä vanttiruuvikiristimineen kuin purjeveneen rikit. Mahdollisimman kevyt mutta kestävä.
Jos haluaa maksaa vähän enemmän, niin vaikka Maritim jne niitä on paljon venealan puljuja, löytyy haulla venevarusteet.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #23 : Helmikuu 17, 2015, 20:50:46 ip »
Itse olin sen verran uudehkojen koneiden parissa että niisä materiaalit olivat pintalevyissä komposiittiä ja alumiinia ja runkorakenteissa titaania ja alumiinia. Eikä se alumiini muistuttanut ollenkaan sitä alumiiniä joita siviilissä tavanomaisesti käsitellään.

Ex-esimieheni kanssa joskus katseltiin videolta kun Toyota esitteli tekniikkaohjelmassa kuinka heillä tehdään formula 1 -autoihin hiili- ja aramidiosia. Kilpaa pomon kanssa bongattiin virheitä mitä Toyotan työntekijät tekivät työskennellessään. Ohjelman juontaja taas ihmetteli laadukkuutta. Eipä olisi sillä tekniikalla tehdyt osat kelvanneet edes Eurokopterin rakenteisiin.

Mutta rakennetekniikka ei sinänsä ole perusteiltaan muuttunut: kolmiorakenne on edelleen suosittu.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #24 : Helmikuu 18, 2015, 10:25:47 ap »
Tärinäväsyminen, kutsuttakoon väsymistä sitten vaikka sillä nimellä, on lujalla materiaalilla paljon pienempi ongelma kuin pehmeillä värimetalleilla. Tavallinen 8.8 lujuusluokan pultti on oiken hyvää peruskamaa lähes kaikkeen mikä liikkuu maata pitkin. Manklattu kierre on tuossa suhteessa lujempi kuin sorvattu, mutta ennenkaikkea rakenne pitää tukea niin, ettei ajaessa tule osiin reonanssivärähtelyä. Tavallisesta ajodynamiikasta tulevat kuormat ovat kohtuullisen pieniä ja kuormituksen vaihtelu samoin, joten vaunun irtoaminen väsymismurtuman seurauksena ei ole mikään riskitekijä, jos sen kiinnitys on suunniteltu edes likimain oikein.

Omassa Millessä on ollut aikoinaan sivuvaunu pari, kolme kesää ja sen seurauksena etupyörän pinnojen kupit halkesivat ja etuteleskooppiin kulahti väljyyttä. Rauhallisessa menossa niin tuskin olisi käynyt, mutta...silti suosittelen svingikeulaa sivuvaunupyörään.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #25 : Helmikuu 18, 2015, 11:29:06 ap »
Kannattaisiko sivuvaunun kiinnitys suunnitella tilttaavaksi?
Guzzilla voisi kallistusvaraakin olla vielä enemmän kun
venttiilikopat ei ota niin helposti kiinni asfalttiin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #26 : Helmikuu 18, 2015, 12:07:05 ip »
Purkkiorjalla ratti :o
Kumpi tuota ohjaa, kuvassa on kova vääntö eri suuntiin ;D
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #27 : Helmikuu 18, 2015, 12:24:18 ip »
En tiedä muuten, mutta kuskilla on ainakin melko päättäväinen ilme.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #28 : Helmikuu 18, 2015, 12:25:25 ip »
Tuosta ratista varmaan käännellään tuon vaunun kallistusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #29 : Helmikuu 18, 2015, 12:30:33 ip »
Tilttaava sivuvaunupyörä sekä trike on jo keksitty ja jos se on tehdasvalmisteinen ja siihen on haettu tyyppihyväksyntä kelpaa se liikenteeseen täälläkin.

Sitten kun tekee itse kuten minä tai MotoJussi tulee erinäisiä ongelmia eteen käyttää kehittynyttä tekniikkaa. Ensimmäinen asia, ilman kallista tyyppihyväksyntää on että maamme lakien mukaan ei jälkeen heinäkuun 2004 valmistettuihin pyöriin saa tehdä muutoksia. Siinä tapauksessa toki saa myöhemminkin sivuvaunun laittaa jos tehtaalta annetaan vakuutus siitä että ko pyörän rakenne kestää ja on tarkoitettu myös sivuvaunukäyttöön.

Toinen este hitekin tekoon omalla pajalla on viranomaistoiminta: Jos katsastusinsinööri ei ymmärrä rakennetta ja sen toimintaa, hän ohjaa sen viralliselle tutkimuslaitokselle testattavaksi. Jos laite ei ole ollenkaan huono niin laitokselta saa hyväksyntäpaperin. Se taas maksaa tukun setelirahaa. Silti on erimielisyyttä katsurin kanssa asioissa joihin hänellä ei hyväksytyn testin jälkeen ei ole mitään sanomista.

Itse olen selvinnyt varsin vähillä teetetyillä tutkimuksilla ja niistä on ollut paperit matkassa mutta edelleenkin katsatuksen yhteydessä on pyrkinyt olemaan ongelmia. Lähinnä katsastajan ammattitaidottomuutta: jos hän ei ymmärrä jotain niin se on kiellettyä. Lisäksi vedotaan vanhaan lainsäädäntöön ja muuta täyttä skeidaa. Siinä sitten pitää olla vielä hillittynä ja myötäillä että saisi homman valmiiksi.