Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74315 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Velorex 562 Californian kylkeen
« : Helmikuu 15, 2015, 21:14:56 ip »
Jos jollakulla on nurkissa ylenpalttisena Velorexin kiinnitysosia, saattaisin olla kiinnostunut.

Jos taas joku on joskus tuollaisen laittanut tuollaiseen, kuuntelen mielelläni vinkit ja kokemukset.

Tämän päivän istuin tallilla ja mietin miten hitossa nuo saisi yhteen. Vielä ei ole ihan täysin valjennut.

http://motojussi.blogspot.fi/2015/02/haasteita-vaunun-asennuksessa.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2015, 21:39:33 ip »
Paloturvallisuushakuista toimintaa näyttäisi olevan.

Itse olen asentanut samanlaisen vaunun myös Tonti-runkoon. Mutta siihen pienempään. Mallia V65TT. Mutta näissä on kyllä yhteistä.

Siinä tein alaetukiinnityksen siten että koneen edessä on putkipalkki josta korvakkeet koneen etukiinnityspultin kannan ja mutterin alle. Pultti piti tosin vaihtaa pidempään jossa molemmissa päissä kierteet. Kyseisen palkin päässä on tuon etummaisen kiinnikkeen paikka. Yläetukiinnikkeen laitoin siihen kohtaan jossa oikea eturunkoputki kiinnittyy ylärunkoputkiin. Kiinnike oli noin 10 cm pitkä halkaistu putken pätkä jossa puolikkaisiin tehty molemmille puolille kolmella M8-pultilla kiristys joilla se kiristettiin putken ympärille. Lyhyempää puristuskiinnitystä ei pidä tehdä koska runkoputki on sen verran ohutseinämäistä että kapeampi klemmari tekisi runkoputkeen litistymää. Klemmarissa oli tietenkin hitsattuna palikka mihin vaunun yläetukiinnike tulee. Aivan samanlainen kiinnike tuli takaiskarin yläpään etupuolella olevaan vinoon runkoputkeen. Alempi takakiinnitys on helpoin: se tulee takajalkatapin tuen kiinnityspulttien alle.

Joutunet näillä ohjeilla teettäämään muutaman palikan kiinnitykseen jollakin sepällä joka hitsaa ja sorvaa. Teidän tallillahan ei liene omaa sorvia vielä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2015, 22:07:19 ip »
Tai sitten kopioit venäjäpyöräpuolelta vaunun kiinnityksen. Sieltä löytyy myös neuvot koko aiheeseen, mukaanlukien vaunun säätämisen. Ei nyt niitä pelkästä tekemisen ilosta ole maailmaan suollettu, niitä venäläisiä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2015, 22:39:06 ip »
Ongelma näyttää olevan enemmän kiinnikkeiden ja niiden paikkojen puutteena. Tässä vaiheessa.

Kokeiltuani useita Neuvostoliittolaisia sivuvaunupyöriä ajolleen saatoin todeta itse olin tehnyt paljon paremmin käyttäytyvän laitteen. Tosin ajoin sillä vain kahden talven ajan kaikki työmatkat 25 km sivu. Kokemus jäi siis lyhyeksi. Pääasiassa oli hauskaa mutta autoilijat toisinaan kiilasivat ojaan kun heillä oli pakko päästä ohi. Sivuvaunun pyörä kun tökkäsi lumivalliin niin se merkitsi yllättävän äkillistä volttia ojan pohjalle. Vaunu oli samanlainen kuin MotoJussin projektissa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2015, 08:31:12 ap »
Paloturvallisuushakuista toimintaa näyttäisi olevan.

Turvallisuus ennen kaikkea!

Ja siihen liittyen pitääkin pistää pohdintaan vaunun akselin muuttaminen 15 millisestä 20 milliseksi. Maailmalla moista suosittelevat, liekö noita mennyt särki vuosien varrella?

Lainaus
Joutunet näillä ohjeilla teettäämään muutaman palikan kiinnitykseen jollakin sepällä joka hitsaa ja sorvaa. Teidän tallillahan ei liene omaa sorvia vielä?

Olisitpa ottanut kuvia silloin aikanaan :) Pitää lukea ajatuksen kanssa.

Vielä ei ole sorvia, mutta jotain muuta löytyy. Lisäksi taidan tuntea muutaman tahon joilta metallin työstäminen sujuu :)


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2015, 08:37:39 ap »
Lähinnä tarkoitin tuota kiinnitystä. Se on Ryssässä toteutettu aika hyvin, pyörän ajomomituisuudet on oma asia, ne eivät juuri muutu, vaikka lullan irroittaa kupeesta. Se kun ei riitä, että kopan punoo kylkeen kulkemaan, vaan se pitää myös säätää oikein. Itse en ole yhtäkään vaunua asentanut, mutta sitä puuhaakin sivusta seurannut. Tältä foorumilta löytyy vissiin useampikin henkilö, jotka ovat isolohkoa vaunun kanssa ohjastaneet, heiltä löytynee paras fakta tähän hommaan. Ilma oikeaa aurausta, akseliväliä ja kallistusta vaunu vie pyörää eikä toisinpäin. Myös sinne penkalle ja "voltteja" yms..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2015, 09:40:22 ap »
Matti tuolla ylhäällä ohjeisti kiinnityspisteet mitä "virmatkin" käyttävät , Tonti-runkoisissa. Kaikki liitoksethan tehdään pulttaamalla joten unohda "läpiporaamiset", helpottaa jos meinaat katsastaa.  Ja muista ohjaus iskari. Semmoinen MB-automalli on paljonkäytetty ,halpa ja saa melkein jokaisesta auto-varaosaliikkeestä. 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2015, 12:10:40 ip »
Matti tuolla ylhäällä ohjeisti kiinnityspisteet mitä "virmatkin" käyttävät , Tonti-runkoisissa. Kaikki liitoksethan tehdään pulttaamalla joten unohda "läpiporaamiset", helpottaa jos meinaat katsastaa.  Ja muista ohjaus iskari. Semmoinen MB-automalli on paljonkäytetty ,halpa ja saa melkein jokaisesta auto-varaosaliikkeestä.  

Yhden vaunupyörän jo nuorempana sekä niputin että ympärivuotisesti ajoin,  joten jotain kokemuksia on säätämisestä ja muusta tarvittavasta jonniin verran.

Nukuin yön yli ja herättyäni olin suunnitellut sopivaisen klämpin takayläkiinnikkeelle: noin kuuden millin levy taivutettuna U:n muotoon. Tämä sitten painetaan ylhäältä päin sen vahvistetun runkoputken "päälle". Vahvistuslevyjen väliin sopiva shimmi, että klämpin kiristäminen ei likistä lyttyyn levyjä. U:n yläpäät (jotka osoittavat siis alaspäin asennettuna) sitten rei'itetään ja siihen sitten tatti ja tavallinen pultti kiinni.

Pittääpä dokumentoida sitä mukaa kun homma etenee, jos vaikka joku muu jossain muualla joskus painisi saman asian parissa.

Anyway, noita silmällisiä tatteja pitää löytää jostain (tai tehdä tai teettää). Kalliihkoja ovat kaupasta ostettuina.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #8 : Helmikuu 16, 2015, 12:15:20 ip »
Tarkotatko noita Uniball-tyylisiä korvia? Vai mitä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #9 : Helmikuu 16, 2015, 12:32:11 ip »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2015, 12:57:25 ip »
Olisko venepuolen vanttiruuveista apuja?

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Asennustarvikket/Vanttiruuvit/Vanttiruuvit-25421/

Noihin vaan hommais lukitusmutterit. Luulis vastapuolenkin löytyvän kaupasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #12 : Helmikuu 16, 2015, 13:16:51 ip »
Noita saa muualta 16-20mm kierteelläkin. Kierteet molemmin päin.

Voisko nämä heput auttaa? http://www.qdmobiles.fi
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #13 : Helmikuu 16, 2015, 13:35:13 ip »
Tuosta TTT:n linkittämästä vanttiruuvista saisi kyllä erinomaisen lisätuen niin että siinä olisi koko ajan veto päällä: Pitkittäinen vinotuki takayläkorvakkeesta vaunun etuosaan. Ikään kuin pitämässä löysiä pois. Itsellä oli aikanaan vaatimattomasti tarkoitukseen viritettynä tavanomainen lastiliina rikrak-soljella.

Erityisesti maastoajon aikana saattoivat kiinnitykset löystyä. Alunpitäen kun vaunussa oli varusteena pallokiinnikkeet pyörän rungon puolella ja kiristettävät vastakappaleet vaunun puolella. Ne löystyivät miltei joka reissulla. Hyväksi puoleksi voi mainita että eivät kertaakaan pettäneet kuten ensimmäiset kiinteät kiinnikkeet.

Myöhemmin suunnittelin erään moottoripyöräilevän lentokoneinsinöörin kanssa täysin jäykät pulttikiinnikkeet ja samalla kertaa kevyen apurungon pyörän rungon avuksi sekä sivuvaunun pyörän akselin vierestä tukikaaren takayläkorvakkeen kiinnitykseen. Samalla poistettiin taka-alakiinnitys joten jäljelle jäi periaatteessa vain kolme kiinnityspistettä. Rakenne oli lievästi joustava mutta ei murtuillut mistään. Tukikaari toimi samalla kyytiläisen turvakaarena. Painavia osia jäi pois ja vaunu sekä pyörä keveni mistä oli hyötyä epätasaisella ajoalustalla.

Kyseinen vaunu on nykyään ties missä. Minun jälkeinen vaunun sekä 65TT:n omistaja ei ollut enää taannoin
tietoinen missä yhdistelmä seikkailee tai ovatko kummatkaan enää olemassa edes erikseen. Tämä mainittu omistaja palautti neljännen kiintopisteen ja pallokiinnikkeet sekä poisti "turvakaaren" koska ajeli välillä soolona.

Varmaan kokoonpanosta on jossain kuvia. Itse en muista ottaneeni mutta muistan että sitä jossain kokoontumisessa kuvattiin muiden toimesta.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #14 : Helmikuu 16, 2015, 14:59:15 ip »
Voisko nämä heput auttaa? http://www.qdmobiles.fi

Taatusti, ja vieläpä mielellään.

Todennäköisesti kuitenkin myisivät minulle tekemänsä vaunun ja kiinnittämistyön :)

Kaupantekijäisiksi myisivät vielä peräkärrynkin yhdistelmän perään.

Tämä ei kuitenkaan ole ihan just mitä kaipaisin; ei ole ihan tarvittavia rahoja joutavana.

Ja jos totta puhutaan, noiden valmistama vaunu näyttäisi todennäköisesti aika koomiselta Jackalini kyljessä. Jackal on nykyään viimeistelytasoltaan "käyttörotta" :)