Kirjoittaja Aihe: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?  (Luettu 19201 kertaa)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #30 : Helmikuu 23, 2015, 22:10:36 ip »
Ai siis se on ollut mahdollista jo aiemmin? Empä ole ajantasalla, miksiköhän harrastajakaveri otti sen nyt puheeksi ja puhui tulevasta marraskuusta ?
Olikos siinä määrettä miten kauan ettei poistu vahingossa kokonaan kilvistä?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #31 : Helmikuu 23, 2015, 23:41:44 ip »
Sehän on eri asia. Sijoitustuotot ovat yhtiön tuottoja ja ei niitä mihinkään vakuutuslajiin erikseen kohdisteta. Tappiot otetaan vakuutukseottajilta joko vapaaehtoisesti, tai lakisääteisesti.  Muutenhan homma kusee ja jää vähemmän jaettavaa omistajapoloisille.

Niinpä, mutta keskinäisissä vakuutusyhtiöissä vakuutuksenottajat ovat omistajia. Ja kaikissa vakuutusyhtiöissä sijoitettavat rahat kerätään vakuutuksenottajilta.
Emeritus-guzzisti

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #32 : Helmikuu 24, 2015, 10:40:20 ap »
Jatkoin juuri seisonta-aikaa vakuutuksesta vuodella eteenpäin. Muistaakseni tulee 13 euron lasku joka on minimi. Eli ei juuri eroa kilven konttorille viennin suhteen ja on kuitenkin helpompi ottaa tarvittaessa liikenteeseen.

Ajoin kyseisellä aiemmin mainitsemallani pyörällä viimevuonna veteraanirallireissun ja pidin sen vain sen viikonlopun vakuutuksissa. Siksi siinä on seisonta-ajallinen ja kallis vakuutus.
Sitten kun se on  museoajoneuvo niin asia on paljon helpompi ja saa ajaa tuolla yhden viikonlopun hinnalla 30 vuorokautta.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #33 : Helmikuu 24, 2015, 11:05:57 ap »
siis tämä seisonta vakuutuksen mahdollisuus moottoripyörille ettei tarvitse ottaa liikennekäytöstä pois on mp järjestöjen vaatima ja saama etu, alun perin moottoripyörillekkin piti tulla liikennekäytöstä poisto mutta se saatiin estettyä silloin

voi olla että nykytiedon valossa oli turhaa koska liikenneköytöstä poisto on itse asiassa nykyään helpompi kun seisontailmotus

ero autoihin on se että kun moottoripyörässä ei ole käyttömaksua niin ei ole kun se vakuutus, ja sitähän ei saa takasin alle kuukauden seisonnasta toisin kun käyttömaksu joka on päiväkohtanen

jos on vaan yksi pyörä on helpompi ottaa ympärivuotinen koska maksu on kuitenkin sama kun että jos ajaisi 5-6 kuukautta, jos on useampia pyöriä tilanne on toinen, mutta vakuutusmaksua ei saa tosiaan kun kuukauden seisonnasta takaisin (ellei ole muuttunut  säännöt)


klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #34 : Helmikuu 24, 2015, 13:44:49 ip »
Joo kyllä se on näin että on oltava vähintään kuukausi seisonnassa että hyvitetään eli niillä pyörillä jotka eivät ole museorekisterissä tulee ajettua vain reilun kuukauden välein joitakin reissuja  :)
Useimmiten se kyllä riittääkin.

Tarkoitus on omalta kohdaltani saada loputkin vanhoista pyöristäni museokilpiin. Muutamia pyöriä jää kuitenkin sen ulkopuolelle joiden osalta joutuu em tavalla temppuilemaan..
Yhden pyörän pidän todennäköisesti koko ajan vakuutuksissa  ;D (G-B) ennekuin saan tehtyä valmiiksi sen tilalle vielä tehokkaamman museovehkeen  ;D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #35 : Helmikuu 24, 2015, 16:50:50 ip »
No, se Lottahan on kirjoitellut omiaan, sopii hän Seiskan tms. toimittajaksi, ei asialehteen.
Ja vakuutusmaksuja on siis nostettu koko ajan vastaamaan riskiä - niinkuin oikein onkin.

Ja tulipa Biken uutiskirje, siinä tätä asiaa kommentoidaan otsikolla "Paljon melua tyhjästä".  :)
Emeritus-guzzisti

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #36 : Helmikuu 24, 2015, 18:10:44 ip »
Mulla on molempien pyörien seisonta-ajalliset vakuutukset IF:ssä. kummatkin saa liikennekäyttöön ja poistettua milloin vain itse haluaa, on paljon helpompaa kuin rekisteristä poisto, vain ilmoitusIF:lle kummalla ajetaan. Ajokauteni on 5 kk, eli 3 kk ja 2kk vuorotellen ajokausittain.
Titaniumin kuski

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #37 : Helmikuu 24, 2015, 19:09:49 ip »
IF:ssä mullakin pyörät on. Ei ole parempia tarjouksia tullut. Muut vakuutukset on missä mikäkin mutta pyörät on pysyneet jo kauan IF:ssä. Ympärivuotiset vakuutukset kolmessa pyörässä maksaa yhteensä noin 550e. Ei kovin paha. Aamulla saa lähteä liikkeelle millä huvittaa eikä tarvi muistella seisonta-aikoja. Ja saa ajaa vaikka 21.2 jos on keliä. Minkä teinkin ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 03, 2015, 14:09:26 ip »



MUTTA: Onko täällä foorumilla ollut siitä puhetta että motukat menisi samanlaisen liikenteestäpoiston alle kuin autot jo vuoden lopulla! Äsken kuulin tälläistä..  ??
Tästä lienee ollut kyse:

http://www.smoto.fi/?p=2717




ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 04, 2015, 21:50:55 ip »
Tämä liikennekäytöstä poisto helpottuu marraskuussa, kun saa motoihinkin tehdä ja netin kautta.
http://www.smoto.fi/?p=2717
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Lakimuutos nostaa moottoripyörien vakuutusmaksut taivaisiin?
« Vastaus #40 : Maaliskuu 05, 2015, 09:21:13 ap »
Minulla on puolikymmentä pyörää ollut nyt seisonnassa useita vuosia. Kerran vuodessa pitää muistaa vaan uusia seisonta-ajat. Sen muistaa kun tulee vakuutuspaperit. Mitään minimimaksua ei ole koskaan tullut. Näin oli jo jo Lähivakuutus-vainassa ja LähiTapiolassakin. Tuo liikennekäytöstä poisto ei juurikaan taida antaa mitään lisäarvoa?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99