Kirjoittaja Aihe: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa  (Luettu 15898 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« : Tammikuu 17, 2015, 22:33:20 ip »
MM:
Lainaus
voimakkaissa kiihdytyksissä - - öljynpaine katoaa - - kompensoitu lisäämällä öljyä ylärajan yli 0,5 litraa- - aiheuttaa ongelmaa huohotukselle
[Siirto keskustelusta "Sport 1100 kytkin"]

Koskaan en ole huomannut punaisen valon vilkahtelevan tai palavan. Tosin, joskus on öljynpaineanturi on ollut rikki ajan, josta en ole tarkkaan tietoinen. Joskus vaan äkkäsin että hei, sehän ei pala kun laittaa virrat päälle. Ja sitten oli se että muutaman kerran vaihdoin öljyt niin, että jätin suodattimen täyttämättä. Pyörittelin startilla ilman tulppia kotvan aikaa ennakkoon. Kone ei mielestäni ole koskaan käynyt "normaalia" pidempään "punaisilla" tuossa tilanteessa.

Heti ensimmäistä kertaa öljyjä vaihtaessa aikanaan totesin että ohjekirjassa ja huolto-oppaassa mainittu 3,5L öljymäärä ei mielestäni yletä mittatikun ylämerkkiin (käyttöohje: "lisää öljyä jos se ei yllä max -merkkiin. Tarkistus kun moottori on käynyt muutamia minuutteja, mittatikku kierretään täysin pohjaan."), lisäsin öljyä kunnes ylämerkki saavutettiin => tarvittiin 4,0 L.

Tutkin mitä muualla asiasta on kirjoitettu ja törmäsin kaverin tekstiin, joka on ollut aikaisemmin Guzzi -merkkiliikkeessä huoltomiehenä:

"
Ensimmäiset LM 850 mallit ja niiden edeltäjät, niissä ei ollut vielä välirengasta. Tämä jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljy läiskyi pois, vaan siksi että moottorit vetivät öljyn pois. Välirenkaalla laajennettiin öljypohjan tilavuutta, muusta ei tuohon aikaan ollut kyse.

Ensimmäiset ongelmat kiihdytyksen aikana pois läiskyvästä öljystä alkoivat 1996, kun Sport 1100i tuli ulos jäähdytysöljypohjalla.  Sama öljypohja kuin Centaurossa, Daytona RS:ssä ja kaikissa V11 malleissa. Edeltävissä malleissa Sport 1100, Daytona 1000 ja Daytona 1000 Racing, näissä oli öljypohjat kuten Tonti –runkoisissa, eikä ollut mitään ongelmaa öljyn läiskymisen kanssa vaikka öljytilavuus oli 3–3,5 litraa.

Kun asiakkaat alkoivat reklamoida öljynpainevalon vilkkumisesta kiihdytyksissä, päätimme silloin aikanaan merkkihuollossa nostaa öljymäärän 4,0 litraan. Sen jälkeen ei tullut enää valituksia. Jopa 4,5 L öljymäärällä testattaessa ei esiintynyt ongelmia. Edellyttäen, että paluuletkut ja koko huohotusjärjestelmä oli auki ja kunnossa.

Mitä tulee öljyn loiskintaa estäviin välilevyihin, jos asentaa sellaisen, pienentää samalla kampikammion tilavuutta. Paine ja ”tuulimyrsky” joka siellä vallitsee, ei voi enää rauhoittua kuten on ajateltu. Tullaan taas samaan tilanteeseen missä oltiin 40 vuotta sitten, ennen öljypohjan välirengasta. Kannattaisi miettiä ennen kuin asentaa sellaisen…
"

Olen siis käyttänyt 4,0 L täyttöä aina eikä punaiset ole vilkkuneet, eikä imuilmakotelossa ole normaalia (?) enempää öljyä, ehkä joku 25-50 ml yhteensä kauden jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2015, 00:08:21 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2015, 22:54:17 ip »
Tässä on JLMekaniikan näkemys (kisa)Guzzin loiskelevystä.

http://jlmeccanica.blogspot.fi/2012_06_01_archive.html



Moottorin huohotusta on tosin tuon lisäksi radikaalisti muutettu.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2015, 00:32:16 ap »
Tavallaan aiheeseen liittyen: Mitä eroa on kaasari 1100 sportin ja i-mallin öljypohjilla? Jostain syystä haluaisin tämmösen: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oil-sump-special-with-sight-glass-big-model::103.html
Mutta ei ilmeisesti sovi 97-ruiskuun. Öljynjäähdytin on suodattimen tiellä mut onko jotain sisäistä syytä miksi ei toimisi? Jäähdyttimenhän siirtää hetkessä.
Ei mulla tohon oikeesti ole varaakaan mut jos vaikka joskus olisi..

Tämä taas sopisi ja olis halpakin: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oil-pan-spacer-gr-Mod::2764.html
mutta ei näytä läheskään niin hyvältä..

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2015, 09:08:35 ap »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2015, 12:29:52 ip »
Kopioinpa tuon vanhan kommenttini tähän:
Lainaus
Centauron vakio öljymäärä, ylärajalla, tikku pohjaan kierrettynä, ei riitä jos vetää rajuja kiihdytyksiä tai keulii. Pumppu imee tyhjää ja ö-paineet katoaa. Erityisesti kylmemmillä keleillä 20w50 mineraaleilla. Tähän auttaa lievä öljymäärän lisäys yli ylärajan, n. 1/2 litraa ja hyvä lämmityskäyttö. Kovilla kierroksilla kun öljypumppu painaa kylmähkön öljyn yläkertaan niin se ei ehdi uudelle kierrokselle riittävän äkisti. Haitallista on se.

Breva 1100:ssa tällaisia ongelmia en ole huomannut. Tosin ei se kiihdy kovin ripeästi eikä nosta keulaakaan. Vain hiukan venyttää etutelareita kun kääntää kaasua reippaammin.

Ongelma Centauron tapauksessa on osittain sama kuin jo aiemminkin:
Lainaus
Ensimmäiset LM 850 mallit ja niiden edeltäjät, niissä ei ollut vielä välirengasta. Tämä jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljy läiskyi pois, vaan siksi että moottorit vetivät öljyn pois. Välirenkaalla laajennettiin öljypohjan tilavuutta, muusta ei tuohon aikaan ollut kyse.

Toinen seikka lienee siinä että mainitut pyörät ovat hieman parempia kiihtyjiä jolloin öljy siirtyy sinne takalaakerin tuntumaan ja ison öljypohjan takaosaan. Centaurossa on korkea korotuspala ja sen lisäksi sivuille ja alaspäin levitetty öljypohja.

Omassa Centaurossani lisävaivaa tuottanee ahdin: kierrokset hyppäävät nopeasti jopa kymppitonnin lukemiin ja tehokas pumppu pumppaa öljyn yläkertaan. Mitä sitten öljypohjassa enää on imusiivilän tietämillä tarjolla. Paikallaan kierrätettäessä ongelmaa ei ole joten päättelemällä vain kiihdytyksen ja kierrätyksen yhteisvaikutus tekee hetkellisen öljypulan. Mutta ennen ahtimenkin asennusta ilmiö tuli esiin erityisesti viileällä säällä. Olenkin varonut reipasta kiihdyttämistä erityisesti ykkösvaihteella mutta toisinaan öljyvalo on vilahdellut myös kakkosella ja kolmosella kiihdytettäessä. Kylmällä säällä ei lämmityskäyttökään auta vaan ajossa kone jäähtyy. Normaali reipas mutkatieajo onnistuu kuitenkin moitteitta. Varoa ei tarvitse kuin tiettyjä tilanneyhdistelmiä: jyrkkää ylämäkeä kiidyttäessä kovasti, kylmällä koneella kiihdyttämistä tai liian vähällä öljyllä kiihdyttämistä.

Onneksi lämpimällä säällä (+20C) ei ongelmaa ilmene lainkaan kunhan öljytilassa on se "pakollinen" 0,5 litraa extraa. Öljylaadun vaihto saattaisi vaikuttaa. Se edellyttäisi moottorin kaikkien huulitiivisteiden vaihtoa. Vaihto mineraalista synteettiseen ei tahdo oikein onnistua muutoin ilman öljyvuotoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2015, 13:54:09 ip »
Pitäisi siirtyä kuivasumppuun, kuten Jl-Meccanica. Tuommonenkaan ei olisi ihan mahdoton suorittaa. Aovellettavia komponentteja saapi kiihdytysosia myyvistä puljuista. Konekin on niin pieni, että ei tarvitsisi kovin montaa imulohkoa. Olisi suht kevyt vielä pyörittää.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2015, 15:01:30 ip »
Tuskinpa kannattaa mun ajoilla Centauroon sen kummempia modifikaatioita tehdä: ajan sillä nykyisin kesäaikaan lämpimällä säällä yhtenä viikonloppuna johonkin tapahtumaan tai korkeintaan viikon torillakäyntipyöränä. On tullut tavaksi nätillä ilmalla käydä Laukontorin rantakahvilassa aamukahvilla ennen puoltapäivää.

Mutta varmasti niille jotka tosissaan haluavat kovaa kyytiä Guzzilla radalla niin saattaa saada rahalle ja vaivalle vastinetta tekemällä tai teettämällä kuivasumppumuutoksen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2015, 20:23:25 ip »
No juu. Nämä jututhan tulevat esiin, kun ajetaan reippaan raivoisasti. Suurinta osaa Guzzeistahan ajetaan herrasmiesmäisen rauhallisesti.   ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2015, 20:42:48 ip »
Lainaus
kun ajetaan reippaan raivoisasti
Ja sitten kun ollaan käymässä vuoristossa, sanovat että siellä tämä asia saattaa tulla esille ylöspäin noustessa kun ollaan jo valmiiksi keula ylhäällä ja tuntuu mukavalta kiihdyttää ratvakkaasti.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2015, 22:18:47 ip »
Mielenkiinnosta, kun en ole koskaan itse käynyt, millaisia kulmia nuo tiet Alppien ylityksessä nousevat? Asteina?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2015, 11:18:41 ap »
Paha sanoa asteista mutta itsekin vedin hieman henkeä kun "maastoa" ylittävän pikkutien oikealle "takaviistoon" tai ainakin siltä tuntui, kaartavassa sisäkaarteessa piti kääntää tosissaan ja samalla ilman erikseen isommin antamatta kaasua tuntui että etupyörä luovuttaa pitonsa. No sittemmin noita oppi ajamaan mutta samalla tiellä voi olla hyvinkin erilaisia mutkia ja juuri sisäkaarteen jyrkkyys sekä kaarteena että astekulmaltaan on hämmentävä. Myöhemmin olen joutunut matkassa olleita innokkaita aloittelijoita siihen valmentamaan mutta silti joillakin katoaa usko ja taito ja kone tumppaa.

Myös alaspäin mennessä on käynyt pieniä vahinkoja juuri oikealle käännyttäessä mutta lähinnä etujarrun käsittelyn suhteen. On koitettu hieman liikaa ja sitten jarrutettu hieman liikaa. Myös asfaltin laadun vaihtelut ja öljyisyys juuri sisäkaarteessa on haitaksi.

Ongelma ei ole niinkään sen kaarteen fyysinen jyrkkyys tai nousukulma vaan se että aivot saavat, normaaliin ajosuoritukseen verrattuna, poikkeavaa signaalia johon ei ole vielä kehittynyt hallintaa. Horisontti näyttää olevan väärässä paikassa, asennossa ja liian lähellä jos katse seuraa tien reunaa. Tasamaan tallaajalle uusi asia.
Pitää vain uskoa perstuntumaan ja siihen mitä oma tasapainoaisti kertoo eikä aina silmiinsä.

Erään ensikertalaisen suututin kun matkanteosta porukassa kun ei meinannut ensimmäisen solan ylityksessä tulla mitään ja itseänikin pelotti hänen suorituksensa kun kaarteet menivät vastapuolen kaistalle, ym. Kyseinen henkilö oli heittämässä "pyyhkeen kehään" ja aikomuksenaan etsiä tunneli mäen läpi. Onnistuin hänet suututtamaan varsin perusteellisesti ja sain yrittämään adrenaliinipuuskassa uudelleen. Homma alkoi sujua mutta hieman itseä pelotti kun kaasunavaukset hänellä kaarteen ulostulossa aiheuttivat tummaa raitaa, tiehen. Mutta homma meni kerrasta jakeluun ja koukkaukset väärälle kaistalle jäivät pois.

Hommaa voi harjoitella paikassa missä on asfalttitie ja hyvin jyrkkä ylämäki vaikka ei kaarretta olisikaan: tekemällä siinä U-käännöksiä tai ajamalla ympyrää paikallaan. Tällöin oppii elimoimaan silmien antaman signaalivirheen horisontin asennosta. Varsin usealla tätä kokeilleella on jalka hakenut maahan sisäkaareen puolelle ja vauhti loppunut. Niin itselläkin eka kerralla.

Toki pitää osata ajaa ympyrää ensin tasamaalla niin että ei päästä ohjaustankoa irti ohjaustopparista vaan säätelee nopeutta kaasulla, jarrulla ja tarvittaessa kytkimellä luistattaen. Mieluiten tietenkin oikealle kaartaen sillä niin päin oikeanpuoleisessa liikenteessä ovat ne jyrkimmät käännökset ja useimmille ihmisille (oikeakätisille) juuri oikealle kääntäminen on se vaikeampi puoli.

Muutenkin, noin yleensä, hidasajon oppiminen on hyväksi motoriikalle kun siitä puuttuu se vauhti ja pyörien tuottamat ajoa vakauttavat hyrrävoimat. Tulee pyörän perushallinta selkeästi esille. Ajokoulutuksessakin aloitetaan usein homma pyörän työntämisellä ja pitämisellä paikallaan pystyssä seisomalla pyörän vieressä niin että pyörän pystyssä pitämiseen ei käytetä voimaa lainkaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #11 : Tammikuu 19, 2015, 13:35:58 ip »
Hyviä asioita Matin jutussa.
Itsekin huomasin joskus ajaessani vuonoreunaa alas, että oikealle alas menevä mutka on yllättävän tiukka ja jyrkkä ( siis pudotus ). Ja sadeilmalla vielä, pitkään kylmässä ajaneena jne. oli oikein keskityttävä. Onneksi olin jo mielessäni päättänyt ajaa hiljaa mutta varovasti. Erityisesti - ennen alamäen alkua - huomasin busseja ylätasanteella, joten ajattelin semmosten tulevan vastaan. No, ei tullut. Tuli jäteauto - hups!
Eipä siinä sinänsä mitään, mutta oli se sisäkurvi liukas. Pienellä vaihteella ja moottorijarrutuksella selvittiin. Vähäinen järki sanoi, että etujarrua ei saa pidellä edes refleksinä.

Ylöspäin paluu auringonpaisteessa ja kuivalla tiellä olikin Kalervon Pala eli Peace of Gace...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #12 : Tammikuu 19, 2015, 13:40:32 ip »
Se on muuten tuo suuntajuttu jännä. Junnuna tuli sladiteltua enemmänkin kaksipyöräisellä. Se oli vaan todella paljon helpompi nakata poikittain vasuriin, kuin oikealle. Menee jotenkin luonnostaan.

Hups, ollaan vähän ajauduttu sivuun öljynvispaamisesta. Sori, tais olla mun vika.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2015, 18:02:52 ip »
Joo. Se oli se kiihdyttäminen ylämäkeen ja öljyn pako kampikammion perälle. Tulee ilmi juurikin tuollaisessa alpinistisessä ajoympäristössä. Poikittaisella rivikoneella ei. Bemarin boxereista en tiedä mutta en ole vastaavaa ainakaan kuullut.

Tuolla aiemmassa keskustelussa mainitsin huohotinongelmat ahdetussa versiossani. Ne on nyttemmin ratkaistu avartamalla kanavat: isommassa reiässä virtaus hidastuu ja vaikka ilmaa liikkuu entinen määrä se ei siirrä enää öljyä mukanaan. Toki huohotusilma ei tietenkään muutoksen jälkeen mene ilmanpuhdistimeen vaan ulkoilmaan.
Tämä siis oli ongelmana kun on se ylimääräinen puoli litraa öljyä ja ahdin.

Alunperinhän huohotinsysteemi perustuu siihen että ilmanpuhdistinkotelossa oleva lievä alipaine imee öljypitoisen ilman sisäänsä ja sieltä se joutuu imuilmaan laimentuneena palotilaan ja palaa ainakin osittain ilma-polttoaineseoksen mukana ja häipyy pakokaasujen muassa ulkoilmaan.

Jos huohotusjärjestelmään pääsee liikaa öljyä niin jokainen voi kuvitella miten siinä käy. Ei käy hyvin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2015, 21:10:11 ip »
Ei haittaa yhtään ainakaan minua jyrkkyysteema ja alppiajo. Liittyy juuri tähän että öljypumpun imuputken alla onkin ilmaa eikä öljyä. Olen noviisi vuoristoteillä, viimesyksynä ensimmäistä kertaa (minusta) huima  Passo dello Stelvio (Stilfserjoch) yli, sen suurimmat kaltevuudet on 15%. Luin että Dolomiiteiltä löytyy jopa 38%. Kun olen keskivertoa kehnompi kuski tulin nousuissa jyrkimmät kurvit ykkösellä ja kytkintä luistattaen. Mutta niin eri planeetalta on vuoristossa ajo kun on koko ajan hommaa ja saa mennä kieli keskellä suuta pahimmat paikat :).

Lainaus
etujarrua ei saa pidellä edes refleksinä
No mutta eikös Calissa ole pääsääntöisesti ne integraalijarrut. Ei voi olla pitelemättä etujarrua millään konstilla?
V11 - it defines you.