MM:
voimakkaissa kiihdytyksissä - - öljynpaine katoaa - - kompensoitu lisäämällä öljyä ylärajan yli 0,5 litraa- - aiheuttaa ongelmaa huohotukselle
[Siirto keskustelusta "Sport 1100 kytkin"]
Koskaan en ole huomannut punaisen valon vilkahtelevan tai palavan. Tosin, joskus on öljynpaineanturi on ollut rikki ajan, josta en ole tarkkaan tietoinen. Joskus vaan äkkäsin että hei, sehän ei pala kun laittaa virrat päälle. Ja sitten oli se että muutaman kerran vaihdoin öljyt niin, että jätin suodattimen täyttämättä. Pyörittelin startilla ilman tulppia kotvan aikaa ennakkoon. Kone ei mielestäni ole koskaan käynyt "normaalia" pidempään "punaisilla" tuossa tilanteessa.
Heti ensimmäistä kertaa öljyjä vaihtaessa aikanaan totesin että ohjekirjassa ja huolto-oppaassa mainittu 3,5L öljymäärä ei mielestäni yletä mittatikun ylämerkkiin (käyttöohje:
"lisää öljyä jos se ei yllä max -merkkiin. Tarkistus kun moottori on käynyt muutamia minuutteja, mittatikku kierretään täysin pohjaan."), lisäsin öljyä kunnes ylämerkki saavutettiin => tarvittiin 4,0 L.
Tutkin mitä muualla asiasta on kirjoitettu ja törmäsin kaverin tekstiin, joka on ollut aikaisemmin Guzzi -merkkiliikkeessä huoltomiehenä:
"
Ensimmäiset LM 850 mallit ja niiden edeltäjät, niissä ei ollut vielä välirengasta. Tämä jälkiasennettiin. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että öljy läiskyi pois, vaan siksi että moottorit vetivät öljyn pois. Välirenkaalla laajennettiin öljypohjan tilavuutta, muusta ei tuohon aikaan ollut kyse.
Ensimmäiset ongelmat kiihdytyksen aikana pois läiskyvästä öljystä alkoivat 1996, kun Sport 1100i tuli ulos jäähdytysöljypohjalla. Sama öljypohja kuin Centaurossa, Daytona RS:ssä ja kaikissa V11 malleissa. Edeltävissä malleissa Sport 1100, Daytona 1000 ja Daytona 1000 Racing, näissä oli öljypohjat kuten Tonti –runkoisissa, eikä ollut mitään ongelmaa öljyn läiskymisen kanssa vaikka öljytilavuus oli 3–3,5 litraa.
Kun asiakkaat alkoivat reklamoida öljynpainevalon vilkkumisesta kiihdytyksissä, päätimme silloin aikanaan merkkihuollossa nostaa öljymäärän 4,0 litraan. Sen jälkeen ei tullut enää valituksia. Jopa 4,5 L öljymäärällä testattaessa ei esiintynyt ongelmia. Edellyttäen, että paluuletkut ja koko huohotusjärjestelmä oli auki ja kunnossa.
Mitä tulee öljyn loiskintaa estäviin välilevyihin, jos asentaa sellaisen, pienentää samalla kampikammion tilavuutta. Paine ja ”tuulimyrsky” joka siellä vallitsee, ei voi enää rauhoittua kuten on ajateltu. Tullaan taas samaan tilanteeseen missä oltiin 40 vuotta sitten, ennen öljypohjan välirengasta. Kannattaisi miettiä ennen kuin asentaa sellaisen…
"
Olen siis käyttänyt 4,0 L täyttöä aina eikä punaiset ole vilkkuneet, eikä imuilmakotelossa ole normaalia (?) enempää öljyä, ehkä joku 25-50 ml yhteensä kauden jälkeen.