Kirjoittaja Aihe: Cali käräytti sulakkeen  (Luettu 13546 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Cali käräytti sulakkeen
« : Lokakuu 20, 2014, 10:18:31 ap »
Pieniä on ongelmat kun tälläisestä kirjoittaa.
Isompia ongelmia kun ei niin mennään nyt sitten pienillä.
Mutta kävin viimeisiä kauden ajoja ja matka tilttasi laakista.
Koko bensapuoli on saman sulakkeen takana Cali EV:ssä ja se otti jostain virtapiikin.
Onneksi varoiksi sulakkeita ja pelasi ok takaisin talliin.
Ihan vaan mielenkiinnosta, että jos rupeaa toistamaan, mitä tutkisi ensimmäisenä?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2014, 10:40:31 ap »
Asiasta mitään tiedä, mutta.... villinä veikkauksena, kun liikkeellä ollessa tilttasi, niin liittyisikö asiaan sivutuen tappokytkin ?  Löisi pompussa virrat poikki ja heti takasin päälle = virtapiikki.
Ja plussapuolena, jos vika ei siinä olekaan, niin se on paikka jonka voisi joka tapauksessa huoltaa/tarkistaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2014, 10:44:00 ap »
Kuten itsekin totesit on virtaa kulkenut hetkellisesti enemmän kuin juuri kyseinen sulake kestää. Kun vaihdoit sulakkeen, ilmeisesti samanlaiseksi kuin pitääkin, voidaan päätellä että tapaus oli kertaluontoinen ja saattoi johtua itse sulakkeestakin. Nekin ovat vain koneen osia joilla voi tulla "tunnit täyteen". Näin olettaen voidaan päätellä että normaali kuormitus vain poltti sulakkeen koska se oli ketjun heikoin lenkki niin kuin sen pitääkin olla koska se on sen tarkoitus.

Jos olettamukseksi laitetaan että kunnossa olleen sulakkeen poltti jostain muusta kohteesta johtunut kuormitus ollaan normaalin vianhaun reitillä. Pitää koittaa päätellä järjestelmän rakenteen suhteen mikä komponentti järjestelmässä on sellainen joka mahdollisesti ylikuormittuessaan polttaisi sulakkeen. Myös oikosulun mahdollisuus pitää pitää mielessä.

Jos tilanne toistuu niin voidaan olettaa että sulakkeessa ei todennäköisesti olekaan vikaa vaan vika on sen suojaamassa järjestelmässä. Johtimet, liittimet ja komponentit pitää tarkastaa. Jos vika uusiintuu niin se kyllä opastaa melko äkkiä vian lähteille. Sulakkeen vaihtaminen amppeerimäärältään isompaan on veren kaivamista nenästä.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2014, 12:05:21 ip »
Ei verta nenästä, samanlaisen 10A tilalle laitoin ja ei ainakaan tuolla n 50 km uudelleen polttamista ilmennyt.
Itselläkin mielessä että toivottavasti ihan sulakkeen omaa väsymistä ja ei siis varsinaista vikaa pyörässä, mutta katsotaan keväällä kun taas tienpäälle.
Kunnon täyshuolto edessä ja katselen tällä kertaa sähköpuoleltakin mitä keksin, ainakin kaikki kontaktit puhtaaksi ja tarkistaa että johdot ehjiä jne muuta putsausta.
Pyörä on talvet n +5-10C suht kuivassa sisätiloissa, en odota että sähköpuolella olisi isoja hapettumia tullut ainakaan omassa omistuksessa, aiemmista säilytyksistä ei oikein tietoa.
Ja käyn sen kuuluisan tankin sisäisen bensapumpun kanssa erän filtterivaihtoa ja tutkitaan letkujen kunto, mulla on sinne edesmenneen Hempan lähettämät ja hyväksi suosittelemat osat jotka vaihtunee tilalle.
2009 näkyy viimeksi vaihdetun filtteri, taitaa olla tosiaan kohde johon kynnystä ryhtyä ammattilaisillakin ihmetyttää, eikö juuri hankalat asiat pitäisi hoitaa kun tietotaitoa?
Perusasiat kyllä hoituu meiltä amatööreiltäkin.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2014, 12:15:43 ip »
Joo toi tappokytkin on nyt kanssa tarkistuslistalla.
Mitään siinä ei ole mielestäni ollut, mutta aika tuo väistämättä jotain ja käyn senkin.
Voitelu varmaan riittää, eikös se ole vain jumiutumisesta herkkä temppuilemaan? Hyviä vinkkejä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2014, 12:31:29 ip »
Mulla tuo sivutuen kytkin oli vähän huonolla säädöllä. Ei mun tapauksessa poltellut sulakkeita. Voihan se toki joskus niinkin tehdä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2014, 14:05:53 ip »
Se sivutuen katkaisija on kuitenkin sähkömekaaninen kapine niin sinne sisään päässyt lika voi muodostaa toisinaan esteen sähkön kululle. Likaa kerää juurikin voitelu. Ehkä kuivavoiteluaineesta voisi olla hyötyä. Jotain pfte:tä tai moldybdeeniä voisi sinne harkita. Uusi katkaisijakaan ei liene mahdoton ostaa. Hinta kolmenkympin tietämissä.

Vanhan katkaisijan pesu ultraäänellä auttaa myös saamaan korroosion ja lian ulos katkaisijan sisältä. Ultraääni puhdistusmenetelmä jolla saa umpiperästäkin lian irti hydromekaanisella voimalla. Mutta kulumia se ei korjaa eikä tiiveyttä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2014, 16:04:13 ip »
Ja on aika likaantuvassa paikassa katkaisija. Katkaisijan purku ei taida onnistua, sen verran prässättyltä näyttää namiska mut putsaan minkä voin ja Matin suosittelemaa vaikka kuivavoitelua ehkäisemään pulmia jatkossa sieltä suunnalta varoiksi. Ultraääniä ei talon työkaluista lähde. Olisko että uittaa kunnolla liuotinpesussa ja sitten just vaikka PTFI?
Voihan sen ohittaa vaikka koko hoidon jos hankalaksi koittaa heittäytyä, eihän kukaan vaihde päällä käynnistä pyörää sivujalka ulkona. Se on ratkaisuna vain piuhat yhteen, eikö?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2014, 17:26:44 ip »
Ainakin omissa vanhoissa Caleissa sivujalan turvakytkin on ollut noin puolimetrisen johdon päässä. Eli katkaisijalta kun lähtee johtimia seuraamaan ylöspäin niin liittimen pitäisi tulla vastaan jossain tankin alapuolella tai niillä main. Vaihdettava osahan se niin liitin pitää olla. Kun johtimen irrottaa niin pyörän puolelle jää naarasliitin. Sen johtimien kytkentä yhteen ohittaa sivutuen turvatoiminnon. Näissä uudemmissa en ole asiaa tutkinut mutta mekanismin perusteella vaikuttaisi siltä että turvakytkin on "off" kun jalka on alhaalla ja "on" kun jalassa oleva vipu lakkaa painamasta katkaisimen karaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2014, 19:49:18 ip »
On kyllä sen verran hyvä turvatoiminto, että ennemmin huoltaa sen kuntoon, kuin poistaa käytöstä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2014, 21:26:48 ip »
En ole huomannut että tässä tapauksessa kyseisestä toiminnosta ole ollut juuri hyötyäkään, enempi haittaa. Se sivutuki kun kääntyy itsekseen pois kun pyörällä lähtee liikkeelle. Ainoa lähes varma sivuseisontatuki on sellainen että siinä ei ole sähköä ja se nousee itsellään ylös kun pyörä nostetaan suoraan. Ei unohduksia, ei vaaratilanteita, ei sähköhäiriöitä. Eikä omituisesta kytkennästä johtuvia turhia käynnistysyrityksiä. 90-luvulla näitä täysautomaattisia tukia oli Guzzeissakin.

Sitä paitsi kuka unohtaa nostaa ylös sen reilun puoli metriä pitkän ruman puikkoraudan joka on omittu suoraan Harley-Davidsonilta.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2014, 21:27:37 ip »
Ja käyn sen kuuluisan tankin sisäisen bensapumpun kanssa erän filtterivaihtoa ...

Minä aloitin tänään tuon homman ensimmäistä kertaa. Noin tunti meni pelkän tankin alla olevan letkun pikaliittimen kanssa - sellainen italialainen pikaliitin jota härmäläinen ei osannut avata vaikka oli kuukletellut ohjeita etukäteen ;)
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2014, 21:29:59 ip »
Saitko kuitenkin auki ehyenä?

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2014, 21:44:47 ip »
Taisin saada - miten se lopulta lähti kun on ahdas paikka, niin tankista kunnon niskalenkki ettei kolhiinnu, oikealla kädellä letkusta kiinni vastaan painaen ja vasemmassa kädessä muistaakseni 14mm lenkkiavain ja sitä taas vastaa painaen. Ei varmasti tyylipuhdas suoritus mutta irtosi - ja näyttäisi että on ehjä. Jos tuon joutuisi useasti irroittamaan niin siihen pitäisi kehittää jokin toinen ratkaisu. Voihan se tietty käydä niin että nyt kun on kokemusta asiasta niin irrotusajan saa ehkä puoliintumaan - kerron kolmen vuoden päästä  ;D
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #14 : Lokakuu 20, 2014, 22:13:31 ip »
En ole huomannut että tässä tapauksessa kyseisestä toiminnosta ole ollut juuri hyötyäkään, enempi haittaa. Se sivutuki kun kääntyy itsekseen pois kun pyörällä lähtee liikkeelle. Ainoa lähes varma sivuseisontatuki on sellainen että siinä ei ole sähköä ja se nousee itsellään ylös kun pyörä nostetaan suoraan. Ei unohduksia, ei vaaratilanteita, ei sähköhäiriöitä. Eikä omituisesta kytkennästä johtuvia turhia käynnistysyrityksiä. 90-luvulla näitä täysautomaattisia tukia oli Guzzeissakin.

Sitä paitsi kuka unohtaa nostaa ylös sen reilun puoli metriä pitkän ruman puikkoraudan joka on omittu suoraan Harley-Davidsonilta.

Ei tuo kaikissa malleissa itsekseen ponnahda.
Hyvä pyörä, parempi mieli.