Kirjoittaja Aihe: Cali käräytti sulakkeen  (Luettu 13543 kertaa)

kaide

• Rookie_1977
Vs: Cali käräytti sulakkeen
« Vastaus #15 : Lokakuu 21, 2014, 10:14:45 ap »
Ei itsestään ponnahtava mikää täysin varma ole. Saattaa lian takia alkaa takerrella ajan mittaan ja jäädä alas-asentoon. Sivutuki on jonkinlainen ongelma ollut aina. Kaveripiirissä on yksi tapaus tiedossa, kun päälle jäänyt sivutuki on aiheuttanut kaatumisen bensikseltä lähdettäessä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2014, 10:25:54 ap »
Itse olen heittänyt volttia 80km/h vauhdissa kun sivuseisontatuki oli jäänyt nostamatta ylös. Oma vika vaikkakin lähdön hetkellä ravitsemusliikkeen pihasta minua juuri häirittiin ja se aiheutti lievää sekaannusta ja tuen unohduksen. Teetti muutaman illan korjausrupeaman.

TunturiTT

« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2014, 12:13:57 ip »
Erään kerran ollut lähellä. Pikkulohkossa taaki kun sojottaa vielä suorempaan kohti tonttia. Siinä ei ole mitään sähköistä varmistusta aiheesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #18 : Lokakuu 23, 2014, 17:45:44 ip »
Joskus kauan sitten Stonessa toisinaan sulake paloi startatessa. Ja minä sitä sähkömiehen tarmolla ja antaumuksella räpelöimään.  ???
Lopulta löysin vian: Starttinappula ( siis se itse komponentti ) oli sen verran kulunut, että sen pikkiriikkinen kansi "irvisteli" reunoista ja kytkentäpiste otti stongaan kiinni. Pieni nappula, ahdas paikka ja töttösormet...Sain kuitenkin nappulan kuntoon ja sulake kesti.

Tuo sivujalan kytkin. Hmmm.... Pari kevättä sitten ei Timantti startannut ja kurkkasin tuotakin palikkaa - ja onneksi. Sen suojuskumi ( haitarikumi ) olikin jo rikki ja odotti pääsyä vesikelille, jolloin... No, kumi roskiin, puhdistus ja itsevulkanoituvaa teippiä suojaksi. Tuo kannattaa tarkistaa / korjata keväisin. Helppo juttu, mutta säästää vähiä kirosanoja tarpeellisempaa käyttöä varten... :P

Ja pieni neuvo: Nopeusmittarin vaijeri tekee tankin takapään tienoilla jyrkähkön mutkan, joka saattaa aiheuttaa vaijerin katkeamisen. Jos on tankki irroitettu, niin reititä kuori uudestaan. Samalla kun irroittaa sen vaijerin kuorineen alapäästä, niin kannattaa töhriä se vaijeri reippaasti vaseliinilla. Ei se ainakaan pahitteeksi ole. Vaijerihan ei tule ulos kuoresta yläpäästä, kun siinä on alapäässä rajoitinpusla.

motomatti

« Vastaus #19 : Lokakuu 23, 2014, 18:10:41 ip »
Lainaus
Vaijerihan ei tule ulos kuoresta yläpäästä, kun siinä on alapäässä rajoitinpusla.

Tietämättä mitään tuommoisesta rajoitinpuslasta olen, halutessani puhdistaa ja voidella vaijerin, irrottanut sen mittarin päästä ja vetänyt vaijeripunoksen kuorestaan kokonaan ulos ja pyyhkinyt sen puhtaaksi ja katsonut ettei siinä ole ruostetta. Esimerkiksi Centaurossa on vielä alkuperäinen nopeusvaijeri. Menee kyllä vaihtoon koska kuoren muovipinnoite on kesinyt pahasti.

Samaa mieltä uudelleenpujottamisesta. Luigi on laittanut eräissä malleissa vaijerin hieman liian jyrkälle mutkalle alapäästä. Centaurossa kulkee vaijeri nykyisin vasemman sylinterin viertä ja kaartaa hallitusti vaihteiston takaosan pyörittimeen.

Varoituksen sana: älkää koskaan irrottako vaijerin pyöritintä! Sen säätöaluslevy vaihteiston sisällä putoaa pois paikoiltaan ja menee vetoakselin laakerin väliin. Kun irrottelette vaijeria sieltä alapäästä pitää huomioida vaijerin kuorta kiinnipitävä "helmi", noin 6 mm halkaisjaltaan oleva holkki, joka puristuu spiraalin ympärille kun vaijerin kuori asennetaan pyörittimeen.
Niitä usein puuttuu ja luullaan että on mittarivika. Spiraali ei pysy ilman helmeä kovin pitkään paikoillaan. Joskus ehkä tuurillaan. Liitoksen jatkeena oleva kumikartio on tärkeä ettei vaijeri joudu heti kiinnityksensä jälkeen äkkimutkalle. Yläpäässä kyseisestä kumista ei ole vastaavaa hyötyä vaikka joissain malleissa se on sielläkin.

TimoEv

« Vastaus #20 : Lokakuu 24, 2014, 20:30:18 ip »
Stonessa vm 2002 ja Calien ( vm 2005 & 2008 ) nopeusvaijereissa on ollut alapäässä messinkinen puristettu stopparipusla. Tämä estää vaijeria menemästä koneeseen liian syvälle, jolloin se ei enää yläpäästä riitäkään mittarin peräpäässä olevan kulmavaihteen pyöritysholkkiin.
No, tuo pusla estää vaijerin työntämisen yläpäästä paikalleen. Olen tämän harjoitellut ns. pitkän kaavan kautta. Ja huolellisesti.
Poroholmasta kotiin tullessa katkesi matkalla vaijeri ja juuri siitä tiukan mutkan kohdalta.

Ja tuo Matin varoitus siitä aluslevyn putoamisesta on syytä ottaa todesta. Eli vaijerihommaa tehdään vain siitä kuoren "sormimutterista".

motomatti

« Vastaus #21 : Lokakuu 24, 2014, 20:45:43 ip »
Taas oppii uutta. Olen sitten tietämättäni laittanut Stoneen vanhemman mallin vaijerin. Siinä on yläpäässä puristettu laippa joka estää vaijerin valumisen alas.

TimoEv

« Vastaus #22 : Lokakuu 25, 2014, 09:59:12 ap »
Minäkin tuota yläkautta -konstia kokeilin. Ainakin minun Calissa se toppari on niin pitkällä vaijerissa, että se edelleenkin valuu liian pitkälle eikä ylety mittarin kulmavaihteeseen. Joten harjoiteltu on...
Alakautta pujottaen kaikki meni kirjaimellisesti tuubiin.
Vaijeri on Piikkiöstä Verneriltä ostettu ja lisäksi toinen varalla. En sitten tiedä onko kaapissa ihan oikean mallinen vaijeri, mutta hyvin tuntuu pelittävän.

TunturiTT

« Vastaus #23 : Lokakuu 25, 2014, 11:43:52 ap »
Täytyykin muuten mielenkiinnosta ottaa tuo vaijeri tarkastus ja huoltolistalle.

I.H.

« Vastaus #24 : Lokakuu 25, 2014, 13:08:56 ip »
Mulla tuo vaijerin rasvaus käy niin että irroitan sen syksyllä mittarin päästä ja tuen sen pystyasentoon ja tipautan öljyä aina tallissa käydessäni vaijerin päähän, siihen "kuppiin" jonka kiinnitys muodostaa. Joten se siitä sulakkeista.
Titaniumin kuski

Makestain

« Vastaus #25 : Marraskuu 09, 2014, 20:27:39 ip »
Bensapumppu vaihdettu ..... ja tankin alla bensaletkun pikaliitinkin meni kuin ajatus paikalle. Kirjoittelin tuossa aiemmin että tunnin ähräsin pikaliitintä auki - jäi mietityttämään miten se oikeasti tulee avata? Yritin liittimen filosofiaa tutkia kun letku oli irti mutta en juuri hullua hurskaammaksi tullut. Korjausmanuaali toteaa lyhyen ytimekkäästi "irroita pikaliitin". No niinhän mä teinkin, mutta en ole oikein tyytyväinen suoritukseeni  :-\.
Kasi vee ei vee kasi

Summu

« Vastaus #26 : Marraskuu 09, 2014, 20:58:48 ip »
Bensapumppu vaihdettu ..... ja tankin alla bensaletkun pikaliitinkin meni kuin ajatus paikalle. Kirjoittelin tuossa aiemmin että tunnin ähräsin pikaliitintä auki - jäi mietityttämään miten se oikeasti tulee avata? Yritin liittimen filosofiaa tutkia kun letku oli irti mutta en juuri hullua hurskaammaksi tullut. Korjausmanuaali toteaa lyhyen ytimekkäästi "irroita pikaliitin". No niinhän mä teinkin, mutta en ole oikein tyytyväinen suoritukseeni  :-\.

Kerhon dokumenteissa on ohje punpun irrottamiseen ja samassa on myös ohje mihin suuntaan liitin irtoaa

TunturiTT

« Vastaus #27 : Marraskuu 09, 2014, 21:27:18 ip »
Noh, ooppelin konepellin alla on sellaisia sähköliittimiä, joita en osaa avata. Saan ne kyllä auki, mutten tiedä miten ne tulisi avata..

TimoEv

« Vastaus #28 : Marraskuu 10, 2014, 18:14:55 ip »
Oli mullakin joskus Ooppeli Astra -96 ja pakasta vedettynä.
Se oli tavallaan hyvä auto - sillä varmistui taivasosuus:
"Kärsi, kärsi! Kirkkaimman kruunun saat!"

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #29 : Marraskuu 11, 2014, 22:41:08 ip »

Näin helposti se joillain lähtee: https://www.youtube.com/watch?v=4SYAS5xsUlo   eli ensin paineet pois ja sitten nytkytellä.

Ei se kyllä mulla tänään(kään) noin helposti irronnu vaan pienellä ruuvimeisselillä napsin ne harmaat hampaat sivuun. En suosittele sitä konstia koska liittimen saa helposti rikki eikä enää pysy kiinni. Mutta irtoo helposti. Hyllyssä on hyvä pitää varalla tuo harmaa osa, sen saa nimittäin vaihdettua.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125