Kirjoittaja Aihe: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.  (Luettu 34618 kertaa)

hannujussi

  • Viestejä: 89
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #45 : Lokakuu 20, 2014, 14:52:52 ip »
Tässä yksi puolueellinen mielipide, lienee mahdotonta saada täysin puolueetonta mielipidettä Guzzisteilta jotka ovat hurahtaneet oikeaan moottoripyörään. Aloittelin aikanaan 650 kuutioisella Floridalla, sitten siirryin Caliin ja hankin rinnalle Norgen jolla kierreltiin muutaman kerran eurooppaa ja käytiinpä mennä kesänä "sylttytehtaallakin" Guzzin synnyinsijoilla. Kesällä tuli vaihdettua Norge Californian 1400 Touring-versioon ja kyllä nyt hymyilyttää kun kruisailee uudella Gutzzilla. Oli minulla jossain välissä ennen Norgea yksi RT Bemari vähän aikaa, mutta kun Norge ilmestyi markkinoille, niin vaihdoin Bemarin heti oikeaan merkkiin. Olen toki kokeillut kavereitten muitakin merkkejä, mutta onhan siinä Guzzissa sitä jotain....

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #46 : Lokakuu 20, 2014, 18:43:42 ip »
Ehkä hiukan puolueetonkin on kaverini kokeilu Guzzien parissa Bemmunsa jälkeen seuraavaa pyörää etsiessä. Olin oppaana parilla reissulla. Jackal oli muuten sopiva, mutta vaihteissa oli "välivapaita" ja km-mittarilukema selvästi lian pieni. Kaveri on 190 cm pitkä ja 90 kg massaa. Oli vaikeuksia löytää sellainen pleksillä varustettu, joka ei olisi niillä mitoilla pyöritellyt tuulta ikävästi juuri kypärässä, ja tuulisuojan hän nimenomaan tahtoi. Norge oli myös koeajossa. Se olisi muuten miellyttänyt, mutta kuskin mitoitus olisi siihenkin vaatinut pleksin modifiointia. Lisäksi hinta sattui olemaan kohtuuton.

Sama kaverini istui hetkeksi Nevadani satulaan. Näkymä oli kuin karrikatyyri. Ajamaan ei voinut edes lähteä. Jättäisin siis noilla mitoilla Nevadan pois laskuista. Sama koskee V7 Classicia, vaikka se ehkä antaakin hiukan enemmän tilaa. V7 Raser ehkä antaa tilaa vielä enemmän, mutta se on kyllä soolo.

Toisaalta... eihän tuo TimoEV ole mikään ihan pieni poika, ja Nevadalla ajeli naama hymyssä, vaikka nniistä ajoista on massa kyllä kasvanut.

Minä en tiedä mitään muista kun Nevadasta, ja sekin vielä on pari senttiä matalampaa Anniversario mallia. Ostin sen koeajamatta, kun en osannut vielä ajaa :) Kortti oli autokortin mukana syntymälahjana saatu, ja kauppias sanoi, että tämä on minulle kuin sovitettu pari, ja oli oikeassa. Menin ostamaan V7 Raaseria, mutta ne oli loppuun myyty ja Anni sattui olemaan ostajaa vailla. Olen 172 cm 70 kg ja hiukankin suuremmalle Nevada olisi pieni, tämä on subjektiivinen näkemys. Kyydissä on usein ollut sissy 160 cm 60 kg ja hän pitää kyytiä rasittavana vähänkään pitemmällä matkalla. Nevada on kaksittain hiukan hutera ajettava, vaikka voimiensa puolesta selviytyykin vallan mainiosti. Annin piti olla opettelupyörä, mutta niin siinä taitaa käydä, että en sitä pois anna. Elokuussa kaaduin rumasti ja kalleimmastani meni vähän rautoja rikki :( Varaosia on odoteltu jo yli kaksi kuukautta, eikä vieläkään ole tullut kaikkia :( Luut on jo parantuneet :)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #47 : Lokakuu 20, 2014, 20:18:02 ip »
Varaosia on odoteltu jo yli kaksi kuukautta, eikä vieläkään ole tullut kaikkia :(

Näköjään en ole ainut joka osia odottaa. Surkeaksi on homma menny, meinaan sitä jos jotain niin spesiaalia tarvii että tehtaalta asti pitää tilata. Alkaa jo oikeasti kyrpiä tuo 8-venttiilinen. Vanhojen guzzien kanssa tämmösiä(kään) ongelmia ole koskaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kimmoa

  • Viestejä: 5
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #48 : Lokakuu 20, 2014, 22:29:10 ip »
Kiitoksia kaikille vastanneille. Empä arvannut, kuinka paljon mielipiteitä ja vastauksia tämä kysymys kirvoittaa, kun alkaa olla reilut 4 sivua erilaisia näkemyksiä. Ihmettelen edelleen sitä, kuinka hyvin keskustelu silti on pysynyt asiassa. Vastaava ei onnistuisi monilla muilla palstoilla.

Guzzi-väki vaikuttaa kyllä mukavalta, on havaittavissa samantyyppistä henkeä kuin Belarus-porukalla, joiden kanssa on tullut reissattua tapahtumissa niin koti- kuin ulkomailla.

Kävin katsomassa paria pyörää ja toinen voisi olla houkuttelevalla kaupalla tarjolla, California III kaasarikoneella vm. -1992. Kilsoja vaan aika reippaasti, 170tkm. Pitkästikö tuolla vielä pääsee, ennenkuin on täyskoneremontti tms. edessä? Muuten pyörä oli aika siistikuntoinen. En ole vielä päättänyt, kelpuuttaisiko III:n vaiko katsoisko jotain 2000-luvun Stonea taikka Shakaalia. Uusissa olisi enemmän löylyä, toisaalta kaasaripeli ei hyytyisi tienposkeen siksi, että joku bitti menee poikittain.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #49 : Lokakuu 20, 2014, 23:56:39 ip »
... kaasaripeli ei hyytyisi tienposkeen siksi, että joku bitti menee poikittain.
Samoin ajattelin itsekin aiemmin analogisen ja mekaanisen tekniikan puolustajana, kunnes tutustuin näihin digitaalisesti ohjattuihin ruuttavehkeisiin. Toimintavarmuus on kaasuttimia parempi ja viat niissäkin yleensä mekaanisia ja tienpäällä korjattavissa. Joko paine karkaa polttoainepuolelta tai sähkö uupuu johtimilta, mutta itse elektronisissa ohjain- tai suutinlaitteissa vikaa tuskin koskaan.

Ei sillä, etteikö myös vanhemmalla Guzzilla ajelisi, mutta jos etsii käyttöpyörää tuleviksi vuosiksi, niin on tuossa parissa mallisukupolvessa jo ajo-ominaisuudet (jousitus) ja muu ei päällepäin näkyvä ehtinyt kehittyä paljonkin.
1994 tuli 1100cc kone ja 2002 kaikkiin ruisku. 2000-luvun alussa myös koko tehtaan ja tuotannon modernisoinnin myötä laadukkaammat materiaalit (kumit, muovit, metallit sekä pintakäsittely) ja komponentit (valot, vilkut, peilit, mittarit, sähköjohdot, katkaisjat jne) sekä osien tarkempi koneistus (CNC). Ajan syövyttävää hammasta unohtamatta.
( jonka muistaa hyvin sillä hetkellä, kun jumittunut pultti avatessa irrottaa alumiinivalusta kierteet mukaansa.)

Hintavertailussa en näe mitään mieltä siinä, että vuoden 1992 Cali maksaa saman (4500,-), kuin vuoden 2004 Cali.
Siis käytön- ja ajamisen kannalta, mutta on toki niitäkin, joille harrastus on enemmän rakentelua ja kunnostusta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2014, 01:11:12 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #50 : Lokakuu 21, 2014, 07:18:37 ap »
Calistinta on toki saanut ruiskulla jo -88 vuodesta eteenpäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #51 : Lokakuu 21, 2014, 10:21:46 ap »
Hyvin hoidetulle Guzzille 170 k ei ole mahdottoman paljon, pytyillä saattaa hyvinkin mennä toinen mokoma. Jakokettinki saattaa mennä vaihtoon lähivuosina. Jos viitosvaihteella on sitkuteltu pienillä kierroksilla, siellä voi viitosratas pitää kollotusta ja odottaa vaihtoa. Jos perää ja kardaania ei ole huollettu niin siellä pystyy olemaan kulumaa/ruostetta. Etuteleskoopit saattavat hikoilla. Jarrulevyt voivat olla kuluneet. Kunto riippuu paljon juuri tuollaisista pikkuseikoista. Noin vanhoissa sähköissä saattaa olla ja onkin paikoitellen hapettumia, eli kaikki namiskat ei välttämättä saa tarpeeksi jänitettä.

Yleensä edellinen omistaja osaa kertoa huolloista, parhaassa tapauksessa esittää kuitteja tai muuta kirjanpitoakin. Mutta on meitäkin, joilla ei jää huolloista juuri muuta kuin muistikuvia ja niihin on ostajan sitten luottaminen. En ole käyttäny painepesuria, mutta en osaa sanoa olisiko se syynä siihen etten ole vaihtanut yhtään pyöränlaakeria kahdenkymmenen viiden vuoden ja noin 400 k aikana.

Pieniä sormitöitä on joka tapauksessa tiedossa, mutta ei välttämättä mitään isoa/kallista. Vanhan liiton miehille kaasariversio on jotenkin tutumman tuntuinen, minulla ei ole ollut mitään vikaa koskaan Dellortoissa, ei kyllä Brevan ruiskussakaan. 

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #52 : Lokakuu 21, 2014, 11:09:53 ap »
"Kaasari vastaan ruisku" eli analogia vastaan digitalia.

Molemmat toimivat hyvin asiaan perehtyneen huollon tai omistajan toimesta.
Huoltoa tarvitsevat kaasuttimet ja sytytysjärjestelmä säännöllisesti, digitaalisessa ei mainittavia toimenpiteitä ole.
Silte voi analogisessa ilmetä olosuhteista johtuvia häiriöitä, digitaalien reagoi ulkoisiin olosuhteisiin vähemmä.
Analoginen järjestelmä huomioi huonosti muuttuvat tilanteet, digitaalinen säätyy itse (15RC alkaen jopa tarkasti).

Näppituntumani on että digitaalisella moottorinohjauksella säätyvä moottori on pitkäkestoisempi koska polttoaineen ja kipinän annostelu on aina 100% määritellyllä alueella eli seos on männän päällä oikea eikä karstoittuminen ja polttoaineen joutuminen öljyn joukkoon ei ole todennäköistä. Voitelu siis toimii paremmin ja moottoriöljyn vaihtoväli on pidempi.

Vika moottorinohjausyksikössä on äärimmäisen harvinainen vaikka useimmiten ensimmäinen ilmoitus pyörän viasta on että "ECU on rikki". Normaalisti vika löytyy jonkin anturin toimimattomuudesta tai sähkönsaantiongelmista. Mikä sekin on harvinaista mutta normaalia kulumista.

Itse hankkisin Californiani, tyyppiin sen kummemmin tarkemmin puuttumatta, malleista joissa on 15M tai uudempi moottorinohjaus. Todettu varmaksi ratkaisuksi ja on säädettävissä kotioloissakin että reissun päällä. (GuzziDiag ja TunerPro)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #53 : Lokakuu 21, 2014, 12:18:09 ip »
Sen ekan polven ruiskumallin säätäminen lienee rajatumpaa? Joskus kun olin sellaista ostattelemassa, Heippa kertoi sen olevan kovinkin pomminvarma laitos. Ei sitten muista syistä tullut kauppoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #54 : Lokakuu 21, 2014, 12:35:44 ip »
Isolaatikkoiset P7, P8 ja 16M ovat varmoja kunhan huolehtii että ohjausyksikön laatikkojen kiinnitys ja maadoitus on kunnossa. Ne kaikki ovat säädettäviä mutta niin sanottuja lastutettavia. Kotikonstein niitä ei voi ohjelmoida siten kuin näitä uudempia pienikoteloisempia 15M alkaen, kuten 15RC (eka lambdaohjattu), 5AM (tällä hetkellä yleisin) ja 7SM.

GuzziDiagilla voi em yksiköistä lukea toimintotiedot, tehdä testauksia ja nollata vikalogeja ja oppimismuistia sen mukaan kuin toimintoja niissä on. TunerProlla voi muokata tiedostoja 15M alkaen ja syöttää ne GD Writerilla ECU:un.

Mutta muistakaa ennen tiedostojen syöttämistä ottaa alkuperäisestä tiedostosta GD Readerilla varmuukopio varmaan paikkaan. Tietokoneen lisäksi esimerkiksi muistitikulle tai muulle erilliselle muistivälineelle. Siitä voi sitten tehdä omia versioita tai verrata toisten tekemiin tiedostoversioihin TP:n vertailutoiminnolla.

Itse olen tehnyt jo näillä ilmaisohjelmilla kymmeniä tutkimuksia ja tiedostojen kopiointeja ja kirjoittamista ECU:un. Ei häiriöitä eikä epäonnistumisia.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #55 : Lokakuu 21, 2014, 13:33:22 ip »
Keskustelussa yhteinen näkemys näyttää olevan, että California kaikkina sen eri malleina on luotettava ja pitkäikäinen.

Toinen "Guzzin osto?" kysymys on sitten hankinta ja käyttökustannukset.

Uudesta viisivuotiaaseen (siis mallin julkaisusta) on teknologia vielä kallista ja ilmenee lastentauteja/takaisinkutsuja, eikä omatoimiselle korjaajalle ole paljoa tarjolla vinkkejä ja vaihtoehtoja merkkihuoltoa edullisempien ratkaisujen löytämiseksi. Uuden pyörän arvo laskee paljon ensimmäisinä vuosina ja kun alkuvaiheen lastentaudeista on päästy, niin ovat usein osatkin yleistyneet ja niiden hinnat laskeneet.

20-25 vuotiaiden pyörien hintaa on hullunkurisesti nostanut niiden läheisyys 30 vuotiaisiin museopyöriin, joiden houkuttimena on muutaman kympin vuosivakuutus ja mahdollisuus ajeluttaa pyörää milloin siltä tuntuu ilman vaivaa seisonta-aikojen ilmoittamisista. Museopyörän hinta koosta, merkistä tai mallista riippumatta näyttää asettuneen sinne 3-6000 euron haarukkaan. Ei paljon, mutta rahaa se on sekin.

Käyttöpyörää etsivä saa kuudella tonnilla jo hyvää vastinetta rahoilleen, kun huomioidaan myös ylläpitokustannukset sekä huoltoihin kulutettava aika. Oma valintani Caleista olisi vuosimallia 2002-2006 (15RC/5AM ecu), joissa jo päästövaatimukset ovat edellyttäneet tarkkaa moottorin suunnittelua, pieniä toleransseja sekä laadukasta/toimivaa toteutusta.
p.s. Käytettyä ostaessa kannattaa mielestäni joka tapauksessa varata 500-1000 euroa "rengasrahaa" siihen, että laittaa kaikki paikat kuntoon, uusii kulutusosat ja hankkii mieluista varustetta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #56 : Lokakuu 21, 2014, 16:57:35 ip »
Piti laittaa tähän linkki Trafin kautta Guzzin omistajille tulleista takaisinkutsuista mutta en onnistunut.
Jostain syystä palvelu ei toiminut.
Takasinkutsukampanjoita Guzzimallien osalta on ollut vain muutamia. Niistäkin osa päättynyt eli kaikki kyseistä takaisinkutsua poteneet on korjattu.

kimmoa

  • Viestejä: 5
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #57 : Lokakuu 21, 2014, 17:17:08 ip »
Tuo ylemmäs linkitetty 2004-vuoden stone olis se peli, jos olisi tähän hätään irroittaa tuo 4 tonnia tuohon hankintaan. Onneksi talojen paskapyttyvaateet näyttää taas siirtyvän eteenpäin. Enkäpä muutenkaan olisi sijoittanut siihen penniäkään ennenkuin on uhkasakko niskassa. En muistanut ollenkaan tuota museopyörän edullisuutta, asia joka ehkä kannattaisi hankinnassa ottaa huomioon.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #58 : Lokakuu 21, 2014, 19:51:40 ip »
Oliko Stonessa tuoreeltaan jotain hämmästelyä hydraulisten venttiilinostinten kanssa? Jos oli niin ne on varmaankin korjattu jo ajat sitten. Sama kysymys yksilevykytkimestä.

kimmoa

  • Viestejä: 5
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #59 : Lokakuu 21, 2014, 23:19:10 ip »
Tässäpä linkkiä alkuperämaan käytettyihin Guzzeihin: http://www.moto.it/moto-usate/moto-guzzi/index.html?f=11&t=20

En kyllä ymmärrä italiaa mutta onneksi numerot on samat liki kaikilla kielillä, joten oleellinen käy noista ilmoituksista ilmi. Tuommoinen keltainen California ois kyllä makiannäkönen peli! Tuliko 1400:nen kone Californioihin vasta tänä vuonna?

Onko mallien välillä tekniikat miten vaihtokelpoisia? Pystyykö halutessaan 2-venttiilimoottorin muuttamaan jälkikäteen 4-venttiiliseksi? Onko lisävarusteita saatavana muilta kuin tehtaalta itseltään? Tarkoitan lähinnä penkkejä ja ohjaustankoja, jos haluaa ajoasentoa peukaloida. Entä perävälitykset, onko niitä erilaisia?