Kirjoittaja Aihe: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.  (Luettu 34569 kertaa)

kimmoa

  • Viestejä: 5
Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« : Lokakuu 15, 2014, 21:41:10 ip »
Terveiset kaikille foorumia lukeville uudelta tulokkaalla.

Alla ei vielä ole Guzzia, mutta aiemmin elämässä omistuksessa ollut HD Sportster 883 ja Suzuki Intruder 800. Jälkimmäinen tosin olosuhteiden pakosta, tuli väkisin vaihdossa autoa myydessä.

Nyt viimeiset 3v on 2-pyöräisen virkaa hoitanut isältä peritty Tunturi Daami, joka on kyllä aktiivikäytössä lähes joka päivä. Silti hieman rupesi polttelemaan motorisoitukin versio pitkän tauon jälkeen ja niistä nimenomaan Guzzi, onhan ulkonäkö melkein kaikissa malleissa puhdasta äijää, ja semmoinen mulle pitää olla. Japseihin en enää intikan jälkeen koske ja harrikkakin on turhan kallis ylläpitää, vaikkakin noista kahdesta ehdottomasti mukavampi ja leppoisampi ajaa, taloudellisempi ja luotettavampi. Lisäksi, sen vähän perusteella mitä tiedän, Guzzi on tekniikaltaan automaisempi ja siten todennäköisesti luotettavampi, kun puuttuu ketjut, öljykytkimet ja muut rihvelit rakenteet. Olenko oikeassa vai väärässä?

Guzzin malleja katsottuani erityisesti on ruvennut kiinnostamaan California ja Bellaggio ulkonäkönsä puolesta. Käytöltään pyörä tulisi enimmäkseen matkakäyttöön ja joskus pitäisi pystyä kyydittämäänkin, vaikka varmaan 80% ajosta tapahtuisi yksin. Itsellä mittaa 190cm ja raamia löytyy, takapenkin kaunistus on hänkin kurvikas (ei läski) 180cm, joten aivan pienimmät pyörät eivät ehkä tule kysymykseen.

Mitkä malleista soveltuvat siihen että voi tarvittaessa ajaa myös kaksistaan? California? Bellaggio? Ehkä Nevada tai Griso? Muut mallit eivät oikein puhuttele ulkonäöltään ollen liian sporttisia tms. Onko Nevada auttamattomasti liian pieni taikka Griso liian sporttinen, johon ei saa edes laukkuja?

Californioita näyttää olevan kivasti tarjolla käytettynä. Budjetti on max. 6000 brysselin ruplaa, jolla kulkine pitäisi irrota, mieluummin allekin. Malleja on ainakin III, Jackal ja Stone. Eroaako nuo mitenkään teknisesti toisistaan? Onko kestävyyksissä eroja? Onko Bellaggio mallina uusi ja mitä yhteistä siinä on teknisesti noihin edellämainittuihin? Onko Guzzilla muita malleja, uudempia tai vanhempia, mitkä voisivat käyttööni tulla kysymykseen?

Teho ei näyttele tässä tapauksessa mitään tärkeää osaa, koska on pärjätty 900:n Harrikan hikisillä 45:llä hevosvoimalla. Kokeilin kerran California III:sta ja siitä kiihtyvyydestä pystyy harrikkakuski ainoastaan unelmoimaan. Tärkeää olisi mukava matka-ajo, mahdollisuus kyydittää, hieman tavaraa mukaan, taloudellisuus ja tietty äijämäisyys, jota ei tarvitse naapureille selitellä, mikäli eivät sitten satu olemaan täysiä pönttöjä. Silloinhan ei vastaavasti kannata selitellä...

Millä tasolla näissä on kestävyys ja luotettavuus? Entä ajettavuus ja mukavuus? Harrikka oli toimiessaan mukava kapistus, mutta moottorin tärinä repi lokasuojat ja tankit hajalle, vilkut ja valot oli jatkuvasti pimeänä ja kytkintä+vaihteistoa piti korjata joka ajokauden alussa. Intikka oli täysi katastrofi huonoine suunnitteluineen... Jos 800cc prätkä vie bensaa sataselle enemmän kuin 2-litrainen bensa-auto säätämisestä huolimatta niin voidaan puhua jo huonosta insinööritaidosta. Lisäksi kone huusi 100:n vauhdissa kuin lava-Pösössä. Ajoasento teki Ylivieska-Oulu -välillä kuskin invalidiksi ja jousitus hakkasi selän paskaksi. Remonttiakin riitti. Ihan samanlaiseen työmaahan ei viitsisi iskeä käsiään.

Entä oston taloudellinen puoli? Onko näiden maahantuonnissa mitään järkeä vai kannattaako ostaa Suomesta? Italiassa tuntuu olevan tarjontaa hyvin ja parempi puolisko puhuu italiaa melkein kuin syntyperäinen. Pyörän saannissa sieltä ei olisi ongelmia. Mitä katsoin verotusarvoja niin hinnat muodostuisi tuomalla hieman halvemmaksi kuin täältä ostamalla. Olenko siinä tapauksessa unohtanut jotain? Ainakin teollisuudessa yleistä oli se, että jos tarjous meni läpi, siitä oli jäänyt jotain pois.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista, mitä näyttää tällä foorumilla olevan ainakin muihin kysymyksiin. Onneksi suomi24-tyyppinen amisvouhotus loistaa poissaolollaan...



Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #1 : Lokakuu 16, 2014, 07:33:23 ap »
Ensimmäiseksi kerkijät vielä koe ajaa jokusen Guzzin esim. Tampereen R.M. Heinolla. Kannattaa kyllä Californioitten lisäksi kokeilla isomman Brevan sopivuuttakin. Ajoasento on pystympi kuin Calissa ja kyytiläisellä on hyvä alunen. Oma ahteri kertoo asennon sopivuuden parraiten. Vielä kerkiit pöräyttää ennen lumia.
Jos soppeli Kusti löytyy, niin se tahtoopi olla varsin koukuttava kapine.
Hinnat on kyllä nyt aikalailla kohillaan kotimaassakin. Ei välttämättä tarvi merta etemmäksi lähteä kalalle.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2014, 09:41:02 ap »
Kehottaisin kokeilemaan Stelviota myös, koska olette noinkin isokokoisia. Uudemmissa työntötanko-Caleissa pitkän kuskin ajoasento on aika staattinen satulan muotoilun takia.

Vaikuttaa siltä, että Intikkasi oli huonosti pidetty.

HD:issä taas tärinä ja sen seurannaiset kuuluvat pakettiin.
Forza Moto Guzzi!

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2014, 09:54:12 ap »
Bellagio on meikäläiselle ( 175 cm ) ja pikkasen pitemmillekin ideaali vehje, mutta taidatte olla vähän turhan pitkiä kumpainenkin, siis pyörää ajatellen? Tallinnassa on yksi Luxury myytävänä lähes ajettelemaanne budjettiin, verot ym toki päälle. Tuolla summalla saa hyvän Californian ja jos kiirettä pitää, näyttäisi olevan jonkinverran kalliimpi iso Breva Vantaan Bike Worldissä. Soita ja kysy Olli Lehtoa ja tarjoa vaikkapa 500 pyyntiä vähemmän. Yksityisilläkin toki on, mutta itse ostan asioitten selkeinä pitämiseksi pyöräni liikkeistä, jollen ole ihan varma ostettavasta tuotteesta. Semmoistakin on toki sattunut.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2014, 10:18:47 ap »
Jos 2-päällä olette Sporallakin pärjänneet , ei  cali ainakaan pienempi ole. Ja jos astinlauta malli sattuu miellyttämään ,saa vähän jalkojakin "venyteltyä". Polvet kyllä ovat melko tiiviisti venttiilikopissa kiinni. Ajoasentoa voi myös muokata tankoa vaihtamalla ja taitaa jollakin valmistajalla olla tarjolla siirtosarjoja,mutta ne "pytyt". Meillä aikoinaan tuli Calin jälkeen Spora ja  se meni vaihtoon muutaman kuukauden jälkeen, oli se niin pieni, matkakäytössä 2-päällä. Koeajamalla tai vähintään istumalla saa  tuntumaa. Jos ei lähellä ole "liikettä" ,eikun  kyselyjä tänne ,luultavasti joku antaa "koe istunnon"

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2014, 10:32:52 ap »
Jackal ja Stone on käytännössä sama pyörä. Perus Cali ilman liikoja kromeja yms. Mainio yleispyörä. Kolmonen on vanhempi malli samasta aiheesta, rungon takapää erilainen, eri keula ja eri jarrut. Myös ruisku vanhempaa polvea. Itse olen 188 pitkä ja pitkät koivet. Koen Jackalin ajoasennon omakseni ihan tuollaan. Satulaa olen jonkin verran hienosäätänyt. Jos satut olemaan Keski-Suomesta, niin poikkea kokeilemaan. Saa tuosta tarjouksenkin tehdä  ;)

Bellagiota himoitsen itsekin, se on teknisesti tuoreempi laitos. Laatikko on kuusivaihteinen ja perä monojousitettu. Kahta ihmistä varten siihen saa erilaisia satuloita ihan omalla merkillä, ei tarvitse etsiä tarviketta. Pitäisin sitä pitkille matkoille kahdelle hivenen kompaktina. Olen koeajanut sen yksin ja kaksin. Ja sen kone  :-* Lyhytiskuinen ysipuolikas. Virkeä ja riittävän tehokas.

Griso on toinen "kyllä kiitos"- pyörä. Sooloilupyörä enemminkin. Eri jakkaralla kyllä kaksikin menee. Sporttisempi ajoasento selkeästi. Varsin moderni ajettavuudeltaan. CARC-perä ja kuusivaihteinen loota.

Nevada on hyvä pyörä, mutta sun kokoiselle soolopyörä. Kyllä silläkin pikkulenkkiä heittää kaksi päällä, mutta pieni se silti on. 750cc pikkulohko hukkaa kyllä hyvin (paperilla) tehottomuutensa, koneessa on ihan tarpeeksi paukkua tavalliseen ajoon. Sporttipyörät on erikseen.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2014, 10:44:10 ap »
Tuolla olikin jo matkamallivaihtoehtoja lueteltu pitkä litania. Jos yletöntä varmuutta ja vähähuoltoisuutta hakee niin työntötankomoottoriset kaksiventtiilimallit Breva (1100 ja 1200) sekä Norge 1200 2V ovat matkapyöriä kahdelle mutta eivät varsinaisesti mitään elvistelyvehkeitä. Ei tärinää, putoavia osia eikä sumeita peilejä ja huolto sekä moottorinohjauksen säätäminen helpohkoa. Meillä on taloudessa kaksi Californiaa ja Breva 1100. Niistä Breva valikoituu liki aina kulkupeliksi jos matkaa on yli 500 km suuntaansa ja pitää pitää vauhtia yllä kuten Keski-Euroopassa ja alppimutkissa.

Jos valinta on California niin suosittelisin tinkimään iässä sekä ajetuissa kilometreissä ja hankkimaan jo alunperin liki täydellisesti varustellun EV:n tai Specialin. Ei ole säästelty komponenteissa kuten Stonessa ja Jackalissa on tehty. Toki hintaerokin on olemassa.

Griso, vaikkakin on pitkähkö akseliväliltään, ei ole kovin hyvin kaksipäällä matkailuun sopiva ergonomialtaan vaikkakin erinomainen kruisailupeli eikä laita hanttiin jos vähän urheilullisemminkin päästelisi. Samaa pirteyttä on Bellagiossa jossa erityisesti, jossain määrin ristiriidassa ulkonäköön, moottorin luonne puhuttelee.

Mielipiteeni ei ole muokattavissa tai objektiivinen.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2014, 12:11:46 ip »
Kiinnostaako tämä Guzzi naapurimaasta :
http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_Breva_1100_56488965.htm?ca=4&w=3

On alkuperäinen + laukut ja lasi. Melk. uudet renkaat ja syyshuolto tehty.
Sop. hinta ja km,it.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2014, 12:40:36 ip »
Jos olet pohjoisesta Suomesta, niin käy koeajamassa matkavarusteltu Stone Savukoskella:
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1746177
Näkyy olevan liikkessä, joten lienee myös tinkivaraa käteis-ostajalle.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #9 : Lokakuu 16, 2014, 14:12:27 ip »
http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_Breva_1100_56488965.htm?ca=4&w=3

Linkin pyörän hinta on melko kohdallaan eikä pahasti kilometrejä vaikka tuo mil-ilmaisu yhden nolla leikkaakin matkamittarin lukemasta.

Lisäksi pyörässä on takateline joka alkuperäisosana olisi kallis ostaa. Tarviketta ei ole olemassa tai en ainakaan siitä tiedä. Alkuperäistä punaisen väristä korkeampaa istuinta pitäisi myös tiedustella. Tuo musta on matala ja jopa minulla, 176 cm, menee polvet koukkuun tuolla satulalla. Sivulaukkujen "näkymättömät" telineet eivät ole kuvassa kaikki kiinni: takarauta puuttuu. Ilman sitä laukut vatkaavat. Ei ole moniputkainen osa. Jotkut ottavat sen pois kun se on kuulemma ruma. Itse otin tuon takakissansilmän pois samasta syystä. Äänimerkki vaihtoi paikkaa myös syystä.

Itsellä samanlainen on ollut toistakymmentä kesää. Vikojakin on ollut mutta ei mitään pahaa eikä kallista.
Esimerkiksi: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-remonttia-vapaavalon.html

Edelleenkin subjektiivistä juttua pukkaa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2014, 17:23:07 ip »
... ruvennut kiinnostamaan California ja Bellagio ulkonäkönsä puolesta.
Käytöltään pyörä tulisi enimmäkseen matkakäyttöön ja joskus pitäisi pystyä kyydittämäänkin...
... Budjetti on max. 6000 brysselin ruplaa, jolla kulkine pitäisi irrota, mieluummin allekin.
... Onko kestävyyksissä eroja?  Onko ...  uudempia tai vanhempia, mitkä voisivat käyttööni tulla kysymykseen?
... Millä tasolla näissä on kestävyys ja luotettavuus? Entä ajettavuus ja mukavuus?
... työmaahan ei viitsisi iskeä käsiään.
Alkuperäisiin kysymyksiin vastauksia lyhyesti:
Bellagio tuli v.2007 ja niiden hinnat on 7500,-:sta ylöspäin, joten hakusessa California (?).
Nevada on lyhyt akselivälinen ja kevyt -> soolopyörä taajama-ajoon eli ei maantiepyörä kahdelle.
Kestävyydestä ja luotettavuudesta, jos ei juuri halua käsiään liata, niin ruiskukone v.2003 jälkeen.
Perusteluni löytyy vanhemmasta keskustelusta: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5081.msg39178#msg39178
Ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan California on onnistunut valinta maantielle. Ei mikään vaappuva laiva, vaan moottoripyörä, jossa on kunnolliset ajo-ominaisuudet ajella myös mutkateitä tai jopa hiekkateitä pitkin.
Tyytyväisuudestä kertoo se, että monet omistajat ajavat samalla pyörällä paljon (yli 100 tai jopa 200tkm).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2014, 17:56:11 ip »
Matkalaisenkin mukavuutta ajatellen annan ääneni Californialle.
Puolueettomuuteni voi olla kyllä kyseenalaista kun en ole pari päällä ajanut kuin Nevadaa ja nykyistä California EV:tä.
Nevada on auttamatta liian pieni teille.
Meillä vielä menetteli kun keveitä kuski 178cm, 63kg, takapenkillä (ei kuulemma kovin mukava) 177cm ja 56kg.
Cali EV on osoittautunut mukavaksi pitkilläkin matkoilla kahdelle, Lappia myöden on käyty.
Tuo omani on täydessä matkakuosissa isolla pleksillä jne, mutta näppärä ihan kaikessa ajossa.
Mukava heitellä vähän ripeämminkin mutkateillä yllättää, tehoa on sopivasti ja ominaisuudet ei lopu.
Ja helposti laukut pikalukoilla pois minuutissa, pleksi vartissa jos haluaa riisutumman version (itselläni ei siihen ole ollut tarvetta).
Luotettavuus ollut moiteetonta, ainoastaan kerran jäänyt tielle vartiksi kun jostain syystä poltti bensapumpun sulakkeen, ei ole toistunut.
95000km ajetusta mittailin sylintereiden paineet ja näytti samaa kuin uutena, timmissä iskussa edelleen muutenkin.
Kaikki viittaa siihen että ajetaan vielä pitkään tällä.
Kuluttaa vähemmän kuin aiempi Nevadani joka oli kaasutin versio -02, ruisku EV on vienyt n5,5l/100km.
Itse annan kovasti pointeja siitä että kaikki huollot on suht helppoja tehdä itse.
Siinä on säästynyt pinkka euroja, järkyttävää mitä laskutetaan perusasioista nykyisin huolloissa.
Nämä palstat on ihan mahtavaa sen suhteen, kynnys ryhtyä itse huoltoihin suli olemattomattomaksi.

Käytettyjä saa erittäin hyviä tuolla budjetilla Suomestakin.
Kannattaa kiinnittää huomiota, kuten aina, että on huollettu hyvin.
Varsinaista heikkoa lenkkiä Californioista on vaikea keksiä, konsepti on pitkän kehittelytyön tulos.

Mitä piti vielä mainitsemani, niin ajoasento tosiaan.
Olennainen tekiä viihtyvyyden kannalta.
Omassani pärjäsin ohjaustangon kulman muutoksella jotta sain mieleisen selkä suorana sopivaksi.
Vastaava muutos 190senttiselle vaatii varmaan palikoita väliin, mutta niin, mikä nyt sitten kellekin on hyvä asento selvinnee vain kokeilemalla.
Omaani saa kokeilla Hämeenkoskella ennen lumia, vielä ajossa.


 

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2014, 19:04:37 ip »
http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_Breva_1100_56488965.htm?ca=4&w=3


Lisäksi pyörässä on takateline joka alkuperäisosana olisi kallis ostaa. Tarviketta ei ole olemassa tai en ainakaan siitä tiedä.

Sekä Giviltä että Hepco & Beckeriltä löytyy Brevaan takatelinettä. Givin n. 80€ ja Hepcon 150€. Itselläni on tuo Givin teline Monokey-levyllä.

Breva on kyllä omaan makuun ollut aivan loistava matkapyörä myös kaksi päällä ajoon. Kyytiläinen on myös tykännyt enemmän kuin entisestä FJR:stä. Kesällä heitettiin Euroopan reissu Brevalla ja ensi kesänä uusiksi.
Luotettavuuden suhteenkaan ei ole sanomista, ainoa vika on ollut hajonnut äänimerkki. Uusi Biltemasta 10€ ja asennus 10 minuuttia.
Grisoa tai Bellagiota en varmaan itse hankkisi kaksi päällä ajoon, soolopyöriä enemmän sanoisin minäkin. Satulatkin noissa on muotoiltu niin, että takana tuskin kauaa viihtyy ja takajalkatapit sijoiteltu vähän hankalasti pitkää istumista ajatellen.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

kimmoa

  • Viestejä: 5
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2014, 19:17:34 ip »
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuli tietoon semmoisia Guzzin malleja, joita en ollut ennen kuullutkaan olevaksi. Näyttää vähän siltä että Breva/Griso/Stelvio/Norge -vehkeet eivät puhuttele ulkonäöllisesti vaan valinta kohdistuisi siinä mielessä tuohon Bellaggioon taikka Californiaan. Hinta ilmeisesti pitää huolen siitä että noista jälkimmäinen on se, jolla jatkoon mennään.

Hankinta on ajankohtainen oikeastaan vasta ensi kesänä. Suhtaudun positiivisesti talouden kehittymiseen tulevana vuonna, tällä haavaa hankintaan ei ole mahdollisuuksia. Eikö ole uskomatonta, että näinä aikoina jollakulla on positiivinen tulevaisuudenusko? Johtuu siitä, että nykytilanteesta ei enää pääse alaspäin. ;) Kyyditettävä puhuu sujuvaa italiaa ja siksi tuo pyörän haku sieltä kävi mielessä, saisi lomamatkan samalla ja näyttää vähän siltä, että hintaluokassa 3-4 tonnia tuolla on jopa jonkin verran valikoimaa suht uusissakin. Silloin hinta jäisi kohtuulliseksi jopa veroineen ja paluumatkalla voisi poiketa grindcorefestareille tms.

Kykenen omiin huoltoihin, koneremontteihin ja jossai määrin jopa uusio-osien suunnitteluun ja valmistukseen. Ylläpidon suhteen en odota ongelmia jos luotettavuus on tuolla tasolla, kuin sanotte sen olevan. Mutta onko mallikohtaisia eroja? Näyttää olevan tarjolla California III, ja sitte nuo stonet ja jackalit. Onko tekniikassa tullu jossain vaiheessa polttoaineensuihkutusta lukuunottamatta jotain sellaista muutosta, johon ehdottomasti kannattais investoida? Tarkoitan lähinä moottorin ja vaihteiston kestävyyttä. Sähköt nyt rakentelee miten päin vaan ja kaasareitakin voi soveltaa taikka megasquirtin rakentaa, mutta jos vaihteisto tai kytkin prakaa 1000km ajon välein, käryää hermo jo hiljaisemmaltakin kaverilta.

Mitä tulee koeajoihin, koetan käydä vilkaisemassa liikkeessä nyt tulevana vkl, kun oon Tampereen suunnalla muutenkin liikkeellä. Hämeenkoskelle en oikein viikonvaihteen aikana ehdi, Savukoskesta puhumattakaan kun tätä kirjoittaessani istun Seinäjoen liepeillä.

Ja Sporalla ei tosiaankaan kyyditetty kuin äärimmäisessä hädässä ja silloinkin kyyditettävät olivat yleensä huomattavasti lyhyempiä. Nykyinen kyyditettävä on tullut kuvioihin vasta pitkät tovit sen jälkeen kun koko Spora ja Intikkakin oli hävitetty. :D Intikan huonous johtui suurelta osin jo piirustuslaudasta, ei siinä hyvällä pidolla olis enää paljoa ollu pelastettavissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #14 : Lokakuu 16, 2014, 20:04:00 ip »
California III-mallia kyllä löytyy sekä kaasutin että digitaaliversiona. Kaasutinversioita 90% määrästä. Jos löytää mallin FFi niin erikoisuuden vuoksi vois hankkia. Alkupään EV ja Special ovat varmoja sijoituksia rakenteellisesti ja tekniikaltaan vaikka sitten maksavatkin enemmän. Toisaalta oikein halpa Jackal ulkomailta ei paljon Suomen verotaulukoita kapua koska sen pyyntihinta täälläkin on alhainen. Pyyntihintojen keskiarvo mallikohtaisesti määrää veron vuosimallin mukaan. Ei siis kauppahinnat vaan pyynnit. Yksikin ylihintainen pyynti nostaa veroa. Britanniasta tiedän tuodun edullisesti EV:n. Taisi jäädä pari tonnia rakoa täkäläisiin pyyntihintoihin.

Vaimo hankki pari vuotta sitten California Kolmosen: 73.000 km, ei todistettavissa, ajokunnossa mutta ollut huonolla pidolla. Siksi edullinen. Keulaputket uusiksi, vaihteiston laakerit uusiksi, perävaihteen välysten passaus, pieniä öljyvuotoja siellä täällä, maalattu yli hieman sinnepäin kaatumisen jälkeen, kromiosat kunnossa, muovi- ja kumiosat, mm letkut vaihdettu, astinlaudat ruosteessa (kaatuminen?), sähköinen kierroslukumittari toimimaton (tyyppivika vanhemmiten), asennettu ammoin halpisäänenvaimentimet (kaatuminen+), jne pientä laittoa.
Koneessa täysi veto kunhan laittoi kaasuttimet ja sytkän kuntoon. (Myöhemmin asennan MicroSquirtin). Nyttemmin pyörä saanut uudet raamit ja vaihtanut ajoneuvoluokkaa L5e-ajoneuvoksi eli trikeksi. Vielä on paljon tekemistä siinä.

Tämmöistä tyyppivaivaa kaikissa Caleissa: http://www.motomatti.fi/2014/01/california-kolmonen-vaihdevivun-valykset.html
Pitempi juttu Sääksjärvi Triken ajamisesta ja tekemisestä: http://www.motomatti.fi/search/label/S%C3%A4%C3%A4ksj%C3%A4rvi%20Trike

Jos olisin nuorempi enkä eläkkeellä niin trikein tekemisestä saattaisi saada päivätyön.

Nyttemmin vain näprään ja ajelen ympäriinsä.....