Kirjoittaja Aihe: nokkaketjun kiristäjä lopussako?  (Luettu 25171 kertaa)

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #45 : Tammikuu 18, 2016, 17:29:47 ip »
Moi, T5 kalkattaa mekoisesti vaikka kuinka säätää venttiilejä, kun rakomitta ei tunne noita mahdollisia "kuoppia". Viime talvena oli nuo keinuvivut irti kun vaihdoin kannenpulttien juuressa olevat O-Renkaat. Niin, ja meikäläinen s****nan torvi ei tajunnut samalla tarkistaa keinuvipujen ja venttiilien päät, että näiollen kilkatus jatkuu   >:(
Moi!

Leikkaa rakotulkin lehti kapeammaksi kuin venttiilivarsi, niin tulkki sopii kuluneeseen koloon.
Eihän tuon keinuvivun irrotus välyksien mittauksen yhteydessä nyt niin iso homma ole ja sen kosketuspinnan hiominen suoraksi  (kosketuspinnan sivussa olevat pykälät pois).
Ota myös huomioon, että keinuvivun päittäisliike aiheuttaa kalkatusta.
2002 Atlantic 500
2004 B750

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #46 : Tammikuu 19, 2016, 07:00:08 ap »
Sen verran oli kulumaa että ihan pelkällä käsivoimalla menisi enemmän kuin yksi jakso Doctor Whota noiden hionnassa.
Lisäksi uskoisin että jos pistää johonkin kiinni, saa (tasaisemman ja ennenkaikkea) oikeansuuntaisen pinnan.

Sitä vähän ihmettelin kun oli sylinterin ja kannen välissä olevat O-renkaat kovettuneet kivikoviksi. Mielestäni olen käyttänyt ihan tuohon tarkoitukseen hankittuja O-renkaita, en mitä sattuu mistäkin löytymään. Eipä tuosta tainnut vahinkoa olla, mutta muistelen että aiemmin on olleet pehmeitä kun olen poistanut.

Kierroksista ja kuormituksista joilla venttiilit pyörivät: Tuo kone on kyllä saanut kierroksia: Vaunuperä on tosiaan sen 25% tiheämpi. Maantiellä on kierroksia ihan per**leesti. Jenkamittaria ei ole vieläkään, niin en osaa sanoa, paljonko. Jenkamittari olisi kyllä hyvä juttu, kun tuota säätöäkin on tulossa.

Erottaako karstasta jotenkin, onko se liian bensan vai öljyn palamisen aiheuttamaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #47 : Tammikuu 19, 2016, 09:03:05 ap »
Öljykarsta on monesti huokoisempaa ja sellaista paksumpaa. Bensakarsta kovaa kuin mikä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #48 : Tammikuu 19, 2016, 12:14:49 ip »
Säestän TTT:ä. Öljykarstan erottaa juurkin öljyisyydestä. Rikas seos muodostaa kovaa karstaa. Molemmat yhdessä enemmän karstaa.

Keinuvivun nokan hionnassa toimii lattaviila jonka pään yli on kietaistu suikale 600 grainin hiomanauhaa. Sillä lykitään pinnan muodon mukaan siten että aloitetaan hiojasta katsoen kauimmaisesta reunasta ja keinautetaan hiontavälinettä samalla niin että lykkäämisen jälkeen on käytetty koko hiomamatka ja hiomaväline on keinahtanut kahva alaspäin. Keinuvipu on kiinni alumiinileuoissa siten että hionta suoritetaan nokasta keinuvivun runkoa kohden. Rauhallisin ja tasaisin työnnöin. Ei edestakaista liikettä eikä saa kallistella. Amatööri hioo juurikin toisinpäin jolloin muodosta tulee epämääräinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #49 : Tammikuu 19, 2016, 12:26:48 ip »
Pikapirkkavinkki; uuninpuhdistusvaahtoa osiin muhimaan. Saa pyyhkiä karstan pois. Lyhyellä altistuksella toimii alumiinillekin hyvin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #50 : Tammikuu 19, 2016, 13:10:29 ip »
Pikapirkkavinkki; uuninpuhdistusvaahtoa osiin muhimaan. Saa pyyhkiä karstan pois. Lyhyellä altistuksella toimii alumiinillekin hyvin.

Toi pitää kokeilla! Kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #51 : Tammikuu 19, 2016, 22:10:29 ip »
Useammankin alumiinikannen putsannut tuolla konstin. En tarvi pelätä alumiinin naarmuttamista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #52 : Maaliskuu 13, 2016, 18:58:03 ip »
Tänään pulttasin korjatut keinuvivut. Kivasti plopsahteli kone tyhjäkäyntiä ilman pakoputkia.

Sitten pitäisi vielä tehdä tuo nokkaketkun ja sen kiristäjän vaihto, niin alkaisi olla guzzi jackal valmis kesän haasteisiin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #53 : Maaliskuu 15, 2016, 20:46:50 ip »
OK. Nyt on pieni ongelma.

Avasin koneen etuseinän ja pääsin näkemään ketjun, kiristäjän ja rattaat.

Kaikki näyttää täydelliseltä. Ja jos kaikki on täydellistä, pitäisi keksiä mistä johtuu ääni, joka kuulostaa ihan siltä kuin kuvittelisin ketjun pitävän kun se rallattaa lohkon sisäpintaan.

Kiristäjä on ehjä ja paikallaan.

Kun työkalulla nostaa ketjua nokkarattaan ylälaidasta voimalla, se nousee mutta vain todella vähän.

Kaikki näyttää niin hyvältä, että tunnen kiusausta pistää koneen etuseinä takaisin paikalleen.

Vaan mistä se rallatus on kuulunut?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #54 : Maaliskuu 17, 2016, 09:28:45 ap »
Äänimaailmaan on vaikea ottaa kantaa kun ei ole omin korvin kuuntelemassa. Onko ääntä tullut lisää hiipimällä vai kertarysäyksellä?

Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, niin pääsääntöisesti ne ovatkin kunnossa. Tarkista ettei siinä ole semoinen ore, että ketju on poikittain väljä ja pääsee ajoittain nappaamaan kopan kanteen. Kannessa pitäisi näky jälkiä jos noin käy.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #55 : Maaliskuu 20, 2016, 20:53:03 ip »
Äänimaailmaan on vaikea ottaa kantaa kun ei ole omin korvin kuuntelemassa. Onko ääntä tullut lisää hiipimällä vai kertarysäyksellä?

Jos kaikki näyttää olevan kunnossa, niin pääsääntöisesti ne ovatkin kunnossa. Tarkista ettei siinä ole semoinen ore, että ketju on poikittain väljä ja pääsee ajoittain nappaamaan kopan kanteen. Kannessa pitäisi näky jälkiä jos noin käy.

Mietin pitkään ja hartaasti, mitä teen: pistänkö generaattorin ja etukannen takaisin paikalleen vai ryhdynkö purkamaan nokkaketjua ja rattaita pois.

Muutenhan homma olisi selvä, kun kaikki näyttää hyvältä, eikun kansi päälle, vainaja on nähty.

Vaan kun oli se rallattava ääni, joka varmasti tulee jostain ... Tarkastelin sitten osia hieman tarkemmin, ja tämänhetkinen käsitykseni on että roottori oli päässyt hieman elämään, ja roottorin ilmaa kierrättävät siivet hipoivat "jotain"; siipien ulkolaidassa oli kiillottumaa.

Pientä uraa oli myös roottorin pinnassa. Liekö kiveä tai muuta ollut välissä? Hioin hiomapaperilla enimmät pois. Näkeepä jatkossa, onko tullut uutta uraa tai kiillottumaa.

Kirrasin roottorin takaisin paikalleen ja staattorin sitten myös. Pyörittelin moottoria ja näin paikallaan pyöritellen mikään ei osunut mihinkään.

En pistänyt vielä konetta käyntiin, mutta se saattaa olla nyt ihan pakoputkien takaisinlaittoa (ja paria pikkujuttua, kuten sivuvaunun takaisin laittoa) vaille valmis maantielle.

Kävin sentään tallin parkkipaikan kiertämässä Suzuki GS450E -83:lla, että pääsi hieman tunnelmaan. T-paita lepattaen jäisiä kohtia väistellen oli ihan kivaa :)

Suzuki lähti eka pyöräytyksellä käyntiin. Talven mittaan olen käynnistellyt ja lataillut akkua.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #56 : Maaliskuu 20, 2016, 21:03:40 ip »
Kiila ei saa myöskään olla väljä uraansa. Kantapään kautta oppineena olen laittanut tipan akselitiivistettä rattaan silmän ja akselin väliin.

Kiila sopi napakahkosti akselin uraan. Sen sijaan roottorissa oleva ura taisi  olla hieman väljä, enkä muistanut laittaa mitään kemikaalia mihinkään.

Roottoria on muokattu silloin kun sen päähän laitettiin ahtimen vetopyörä, ja se on muutenkin saanut hieman kipeää. Roottorin vaihto ei välttämättä olisi huono ajatus.