Kirjoittaja Aihe: nokkaketjun kiristäjä lopussako?  (Luettu 25120 kertaa)

MotoJussi

nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« : Syyskuu 27, 2014, 19:44:25 ip »
Ciao bambinos i bambinas!

Tänään huomasin että kun vaihdan vedolta työnnölle, kuuluu metallista ketjumaista helinää moottorin suunnalta.

Onko tyypillinen oire siitä että kiristäjä on loppu?

Vaarallistahan se ei taida olla, ainakaan kovin paljoa?

Pyörällä (Jackal 1100 vm 2000) on ajettu nyt vajaa 120 000 ja oisko kolmas tai neljäs kiristäjä menossa. NokkaketKu ja rattaat ovat alkuperäiset. Nyt on vasta kolmas nokka-akseli menossa.

Vaan muuten on kyllä aika kiva kulkemaan, säädin sytytyksen lähemmäs alkuperäistä: matalampi puristus (lisää ennakkoa) ja tuplatulpat (vähemmän ennakkoa) taitavat pistää syttykäyrät melko lähelle alkuperäistä. Aiempi ennakon säätö (tuplatulppaisesta kartat sisään) ei tainnut olla lopulta hyvä ajatus; kone puhui siihen tyyliin että voimallisia asioita tapahtuu, mutta ei ne voimat tainneet kuitenkaan takarengasta pyörittää.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Vs: nokkaketjun kiristäjä lopussako?
« Vastaus #1 : Syyskuu 27, 2014, 20:10:49 ip »
Oletko käyttäny niitä "jousipyssyn" mallisia kiristäjiä vai alkuperäisiä? Eli tuo http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Cam-chain-tensioner-Stucchi::770.html   vai http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Chain-tensioner::2934.html ?

Molemmat mulla on kyllä pelannu ongelmitta ettei sen puoleen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ekku

« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2014, 20:29:35 ip »
Mulla on tuollainen Ikkalan ekan linkin mukainen kiristäjä "rata-Guzzissa" ja yksi niistä Moto Jussin nokka-akseleista, eli ei se niitä suinkaan ole loppuun ajanut... :)

Tuota nokkaketjun kiristäjää asentaessani huomioin, että se kiristää minuta ketjun vähän turhankin tiukalle, eli taitaa se liukukisko olla melko lyhyt ikäinen?

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2014, 20:49:54 ip »
Mulla on myös tuo "Stucchi" kiristäjä 1100:ssa. Miehekkään ujelluksen teki uutena mutta ääni on sittemmin laantunut eli siitä päätellen kulumaa tapahtuu. Saakeli kun tuon 1100 calin huoltovihko on hukassa mutta alkuperäisellä kiristäjällä ajoin varmasti yli 200 tkm. Tuo jousipyssy on ollu siitä asti.

Pitää näitä pähkiä kun ajattelin talvella vanhemman calin ketjun ja kiristäjän uusia. Taidan kaivaa kuvetta kalliimpaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2014, 22:39:30 ip »
Molemmat mulla on kyllä pelannu ongelmitta ettei sen puoleen.

Toinen maksaa 106 ja toinen 16 ja toimivat ihan yhtä hienosti ...

Alkuperäisen jälkeen ei oo sellaisia ollut.

J

MotoJussi

« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2014, 22:05:09 ip »
... mutta alkuperäisellä kiristäjällä ajoin varmasti yli 200 tkm.

Ja mulla menee jotain 40 000 km per kiristäjä :( Epäreilua.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2014, 22:10:23 ip »
Mikähän sulla niitä syö? Mullakin lienee plus 70 tonnia ajetussa neitseellinen jakopää.
Pikkulohkossa meni joskus poikki koko keksintö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2014, 07:24:26 ap »
Alkuperäisellä kiristimellä mennään neljättä kierrosta. Ketju on kerran vaihdettu.

MotoJussi

« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2014, 09:43:32 ap »
Mikähän sulla niitä syö? Mullakin lienee plus 70 tonnia ajetussa neitseellinen jakopää.
Pikkulohkossa meni joskus poikki koko keksintö.

Muistinpa juuri, että mulla on alkuperäistä kireämmät venttiilinjouset.

Joskus oli tarkoitus tehdä koneesta kiertävämpi, mutta se projekti nyt sit jäi.

Hitsin vitsi, lienee hyväksi laittaa vakiot takaisin: kaikki paikat kestävät paremmin, eikä jäykemmistä jousista ole sinällään itsessään hyötyä.

Tallilla ne jouset on paikassa nimeltä "jemma" tai sitten muualla, mutta .... tuskin löytyvät :I

caliari

« Vastaus #9 : Marraskuu 07, 2014, 17:03:52 ip »
Otin aikani kuluksi etupäätä auki.
Mistäs sen tietää pitääkö kiristin vaihtaa? ...pelkkä ääni?

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #10 : Marraskuu 07, 2014, 17:43:54 ip »
No sepä se. Kuuluuko sieltä ylimääräsiä? Ja mitä tuolla on ajettu?

Kurkkasin myös samaan koppaan mutta siksi ettei sieltä enää kuulu mitään... Se nimittäin tuo halpamallin kiristin tekee kivan vinkunan uutena. Kuuleman mukaan tämä "jousipyssykiristin" käy tuon öljypumpun laakeroinnin päälle, eli on jo liiankin kireellä. Mutta tämän kopan saa ruuvata tällä kertaa kiinni sen enempiä ihmettelemättä.

Jos tuolla sun ketjulla/kiristäjällä on ajettu alle 150k eikä pidä ääntä niin kansi vaan takasin kiinni. Jos kiristäjän meinaat vaihtaa niin ota saman mallinen kun tuo nykyinen vaikka kalliimpi onkin. (Mun mielipide) Tai vaihda pelkkä ketju.

Niin tuo mun kuva on 1100 calista, 1000:sen koppa on vielä avaamatta. Sielä on taas eri kiristin, jos on alkuperäinen.

motomatti

« Vastaus #11 : Marraskuu 07, 2014, 19:28:03 ip »
Kettinkiteoria menee kokolailla näin: Alussa ei ollut varsinaista kiristäjää vaan kiinteäasetuksinen kovakuminen talla mihin ketju nojasi. Ketju kulki sitten omia aikojaan ja kunnolla venyttyään roiteli pitkin kotelonsa seinämiä. Äänen kyllä kuuli. Siitä teisi vaihdon olevan tulollaan.
Sitten tuli tuontapainen mieto kiristin joka Caliarin kuvassa on. Molemmat edelliset voi korvata "jousipyssykiristimellä" jonka aiheuttama käyntiääni on viheltävä. Häviää kyllä kilometrien kartuttua. Ei ole sekään kovin tehokas kiristäjä. Joitakin on katkeillut. Muovia kun ovat.

Kun kerran on auki niin ketjuhan on helppo vaihtaa. Tuossa ei kyllä silminnähden ole paljonkaan löysyyttä. Usein vaihtamisessa on se hyöty että ketjupyörät pysyvät pidempään kuosissaan. Ketjun venyessä kuluvat ketjupyörätkin nopeammin. Uusi ketju istuu vanhoillakin ketjupyörillä paremmin kuin jo hieman venynyt. Samoilla ketjupyörillä voi ajattaa useamman ketjun.
Mahtaako vielä Ladan nokkaketjuja saada? Niitä laitoin omiin Guzzeihini. Toimivat moitteitta.

Nyt kun jakopää on auki niin itse katsoisin samalla laakerivälykset: nokka-akseli, kampiakseli ja öljypumppu. Öljypumpun laakerin tarkistus ja öljypumpun kunto sekä päittäisvälyksen tarkistus. Sen enempää tuskin jakopäälle voisi tehdä.

Uusi huulitiiviste ja O-rengas kannattaanee vaihtaa yksin tein ja "karhentaa" tonnisella santapaperilla tiivisteen laahauskohta akseliholkista. Ei tule sitten uutta aukaisua vuosikymmeneen.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #12 : Joulukuu 01, 2015, 00:13:25 ap »
Avasin just cali2:n etuseinän kun niin kovasti on kolistellut. Sielähän olikin vielä tuo vanhan mallin "laahain". Ja ketju reilusti löyhällä. Eli tuskin koskaan ennemmin avattu. Mä olen ollu siinä toivossa että nuo on vaihdettu jo aikapäiviä sitten kaikki pois...

Jotkut asiat on sentäs vielä halpoja ;D http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Timing-chain/Timing-chain-tensioner-kit::789.html

egon

« Vastaus #13 : Joulukuu 01, 2015, 08:45:06 ap »
Oliko säätö pääs?

Kerran katsoin huvikseni koppaan sisälle ja ketju oli hiukka löysä. Kun ei ollu siihen hätään laittaa uutta ketjua, pukkasin viilalla millin..pari lisää säätövaraa tuohon tallaan ja jatkoin ajelua pitkät matkat.

Pekka

« Vastaus #14 : Joulukuu 01, 2015, 13:11:32 ip »
Eihän tässä ole vielä mitään hätää, "kiristin" on sentään vielä yhtenä kappaleena :o
Sohc van Helmi.