Nyt on aloitettu talven huoltohommat.
Irrotin molemmat kannet, kun on tarkoitus vaihtaa alkuperäistä vastaavat venttiilien jouset. Jossain vaiheessa vaihdettiin pinkeämmät jouset kun ajateltiin laittaa kone kiertämään, mutta siitä ajatuksesta luovuttiin myöhemmin. En muista mitkä jouset koneessa on, mutta kyllä ne ovat erilaiset kuin mitkä SD tuohon pyörään toimitti. Hieman lyhyemmiltä näyttävät nuo paikallaan olevat kuin ne mitkä SD toimitti. Olisi kiva verrata jousien jäykkyyttä, niin tietäisi millaiset ne ovat (sekä "pinkeämmät" että "alkuperäisen speksin mukaiset"), onko eroa ja jos niin kuinka paljon. Vaan enpä silti käynyt rakentamaan mittausjärjestelmää. Helppohan se olisi: X kilon voimalla kun painaa, jousi painuu Y milliä.
Molemmat kannet olivat sisäpuolelta kauttaaltaan mustan karstan peitossa. Pari kiiltävää kohtaa vain oli. Mäntien pinnalla on samoin tasainen musta karsta, poislukien pari pientä kiiltävää kohtaa. Mäntiä en ota irti, en edes sylintereitä. On liian helppoa katkaista männänrenkaat ... Jaa mistäkö tiedän ...
Pitäisi varmaan säätää kone uusiksi, kun on välitykset jotain aivan muuta kuin mitä ne ennen olivat. Nyt kun on vaunurattaat takana, on kierroksia neljännes enemmän kuin vakiona. Mennään ihan eri kohdassa ruiskukarttaa koko ajan.
No näistä viis, mutta nyt meni ärsytyskynnyksen yli tuo keinuvipujen kuluminen: kaikki olivat silminnähden kuluneet ja yksi oli mennyt ruvelle. 157 euroa maksavat keinuvivut kappaleelta, joten jospa niitä koittaisi silottaa. Norsa Oy Nurmijärvellä lupasi vilkaista.
Ja kun kerran ammattilaiselle jotain vien, niin taidanpa viedä sitten kannetkin niiden venttiilinjousten vaihtoa ja kansien puhdistusta varten. Tulee todennäköisesti vähemmällä kiroilulla ja vahingoilla valmista. Ellei sitten jollakulla ole loistavaa keinoa venttiileiden irrotusta ja takaisinlaittoa varten, samoin kuin karstojen poistoon pomminvarmaa ja helppoa keinoa. Käytössä oli sellainen Bilteman venttiilinjousityökalu, jolla sainkin yhden venttiilin ehjänä irti, mutta ei se kovin helposti onnistunut.
Kun saan kannet takaisin paikalleen, käyn sitten koneen etupään kimppuun, nokkaketjun ja kiristimen vaihtohommiin. Kevät tulee nopeammin kuin arvaakaan, parempi aloittaa askareet hyvissä ajoin!