Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59884 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #75 : Maaliskuu 04, 2016, 20:39:32 ip »
Olisikohan episodilta vältytty, jos viralliseen huolto-ohjelmaan kuuluisi pyörän taluttamista kolme metriä...

Joo ja jos tuo olisi korjattu jo takuuaikana. On nimittäin hyvin vahva tunne että tuo nivel ei ole koskaan tervettä päivää nähnytkään.

Hyvää lomareissua muuten, ajakaahan iisisti.

Nappasin vaihteeksi sportista kepin irti (+110 tkm) Nivelet ei ole vieläkään uutta kummemmat. Kyllä sun olis pitäny silloin aikanaan saada se takuuseen, jos olis vaan huollossa hoksattu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2016, 22:31:34 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #76 : Maaliskuu 07, 2016, 09:26:13 ap »

Nappasin vaihteeksi sportista kepin irti (+115tkm) Nivelet ei ole vieläkään uutta kummemmat. Kyllä sun olis pitäny silloin aikanaan saada se takuuseen, jos olis vaan huollossa hoksattu.

Niinpä, takuuaikana kysyin siitä mutta sain vastaukseksi että on normaalia... Oma tyhmyyttä että en ottanut sitä puheeksi laajemmin. Ja sitten kun siitä kunnolla huolestui niin olikin kiire saada se kuntoon ja päästä reissuun. Onneksi ei kustantanut paljoakaan. (Guzzi)kokemusta ikä kaikki   :)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #77 : Kesäkuu 13, 2016, 22:28:08 ip »
Tuttu kohtuullisen tiukka pitkä 180°-mutka jonka kuski tuntee hyvin: yhtäkkiä katoaa perä alta. Griso 2013, 23tkm. Saksassa, asia vielä auki. Aikaisemmat tiedossa olleet tapaukset olivat Stelvioita (painoa enemmän). Muutama niitä kai vaan on, Carc malleja tuhansittain.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2016, 20:06:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #78 : Kesäkuu 14, 2016, 09:37:55 ap »
Tuttu kohtuullisen tiukka pitkä 180°-mutka jonka kuski tuntee hyvin: yhtäkkiä katoaa perä alta. Griso 2014, 23tkm. Saksassa, asia vielä auki (takuu oli ymmärtääkseni 1/2016 saakka). Aikaisemmat tiedossa olleet tapaukset olivat Stelvioita (painoa enemmän). Muutama niitä kai vaan on, Carc malleja tuhansittain.

Voi jumankavita! Olisi kyllä mukava tietää, onko noissa tapauksissa voitu osoittaa valmistusvirhettä ja vaikka ei olisikaan, niin olisi silti takaisinkutsukampanjalle käyttöä. Ja vaikka ei Stelvio olisikaan, niin hyvin voi olla kaksi tuhtia ihmistä kyydissä + kolme laukkua täynnä tavaraa eli lähellä maksimikuormitusta (Norge, Breva, Sport, joissa on sama osa). Muutama muutamasta tuhannesta on liikaa. Tuolla todennäköisyydellä kannattaa jo lotota jos olisi rahapelistä kyse. Tässä ei ole.
 

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #79 : Kesäkuu 14, 2016, 10:38:33 ap »
Toi on hurja murtuminen, vaatii reippaasti newtoneita tapahtuakseen.
Ehdottaisin valuvikaa tai jotain muuta häikkää aluseoksessa.
Ei hitto, rupes oikein pyörimään päässä mitä kaikkea voisi tapahtua noin käytyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #80 : Kesäkuu 14, 2016, 10:42:06 ap »
Olikos se tässä Carcissa vai Bemarin vastaavassa se reikä sisäpinnalla? Kumi/muovitulpalla tulpattu reikä. Siitähän oli tulkattu alkaneen katkeaminen. Mutta kummassa se oli?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #81 : Kesäkuu 14, 2016, 11:53:47 ap »
Siellä alapinnalla se pesii CARC:ssä. Pieni kierrereikä.
Reilut kymmenen vuotta 1100 Brevalla liki häiriöttömästi. Minä ja vaimo + 100 kg kumpikin, matkatavarat päällä ja jokusia jousituksen pohjaanlyöntejäkin. (Asia korjattu stage 3 takajousella +10 mm lisäholkilla joilla palautettiin täysi kantavuus eikä ajovalokaan enää valaissut kuusten latvoja.)
Eli peli on testattu luonnossa.
Alpit ja Skandit on kierretty ja Suomen routaiset tiet sekä asfaltilla ja soralla. Rakenteellisen muodon puolesta kardaanitunneli vaikuttaa mielestäni jämäkältä. Mutta niin sitä näköjään voi erehtyä. Veikkaisin satunnaisia valuteknisia ongelmia olleen vauriopyörissä.

Alumiinista noin yleisesti: se ei ole täysin vakaa materiaali vaan muuttuu ajan kanssa. Sitä kutsutaan vanhenemiseksi. Sen kiderakenne hiljalleen muokkautuu ja aine muuttuu hiljalleen kovemmaksi. Toisissa asioissa sitä pidetään hyvänä ilmiönä, toisissa haittana. Onko se vaikuttamassa tässä on vaikea sanoa muuta kuin että vanhenemisen suhteen on kulunut kovin vähän aikaa. Päätelmä puoltaisi silloin enemmän valmistusvirheen suuntaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2016, 22:20:49 ip kirjoittanut motomatti »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #82 : Kesäkuu 14, 2016, 17:00:49 ip »
Kuvan perusteella halkeama ei ole svingissä olevan kierrereijän kanssa samalla kohtaa, joten ko. kierrereijästä liikkeelle lähtenyt väsymismurtuma on poissa laskuista. Klubiaskin kanteen lasketut jännitykset jopa täydellä kahden hengen kuormalla + tavarat on matalaa tasoa, olikohan jotain 30 MPa luokkaa, mikä ei ole paljon edes tavanomaisille Al-Si -valuseoksille. Siitä syystä ei ole oiken tärkeitä syitä tehdä tuota osaa valamalla keinovanhentamalla lujitettavasta seoksesta. Käytettävissä olevilla tiedoilla ei oikein pysty arvaamaan mitään, mutta toivottavasti asiasta tulee jotain lisätietoa julkisuuteen kun saavat syyt selvitetyksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #83 : Kesäkuu 14, 2016, 18:59:28 ip »
Kyse ei ole tuosta kierrereiästä, vaan haarukkaputken läpi poratusta reiästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #84 : Kesäkuu 14, 2016, 22:16:53 ip »
Yksi mahdollinen mutta epätodennäköinen syy väsymiselle olisi ehkä olemassa. Sama syy on rikkonut joitakin avokardaaneita mutta niiden hajotessa ei ole ympäristö kärsinyt vaan matka katkennut. Epäilemättä kovaan säikähdykseen. Tässä vaiheessa V10 ja V11 omistajat jo arvaavatkin mikä ongelma on kyseessä.
Varmaankin Ikkala pystyisi tässä asiassa valaisemaan voiko myös tämän kardaanin koota väärin niin että itse kardaaniin sekä ympäristöön syntyy voimakkaita resonasseja ja jatkuvaa "vatkaavaa" vääntöä? Itse epäilen että ei voi mutta se ei poista muuta mahdollista virhettä kardaanissa joka saa kotelon rasittumaan.

Kardaani kootaan helposti väärin jos se on mahdollista kuten mainitsemissani malleissa ja tuho on odotettavissa. Tuttavapiiriin kuuluu henkilö jolle näin kävi. Ja olen kuullut että muillekin on käynyt. Tosin huolto ei asiaa kyseisessä yhteydessä tunnustanut mutta kardaani katkesi kesken matkanteon Daytonan perän likeltä. Kootessa kyseisen kardaanin saa moneen väärään asentoon mutta vain kaksi asentoa ovat oikein.

Havaintoja räjäytyskuvista: Grison ja Sportin kuvissa kardaanin nivelistä näyttää olevan siten kuin olen itse asian oppinut ja koulukirjat ovat kertoneet. Samoin Centauron räjäytyskuvassa mutta Daytonan räjäytyskuvassa on kokoonpano mielestäni väärin. Tuon kuvan käyttäminen korjausohjeena johtaa vaurioon. Kaikki tietämäni (maailmalta kuulemani ja lukemani) kardaanivauriot ovat olleet Daytonoissa.

Tämä voi olla kaukaa haettua mutta jos jossain kokoonpanovaiheessa on tehty virhe tai koneistus on ollut virheellinen. Vika onkin akselissa mutta CARC-malleissa se ilmenee tukivarressa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #85 : Kesäkuu 14, 2016, 22:56:11 ip »
Matin kanssa samaa mieltä. Noin se minullekin on opetettu. Jos on mahdollista, että saa kasattua muutamankin asteen pieleen, niin juputtaa kyllä vian ulos. Ilmeisesti Lada Nivasta saa etukardaanin pieleen ja kohta halkeaa jakolaatikko..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #86 : Kesäkuu 15, 2016, 02:42:25 ap »
Lainaus
takaisinkutsukampanjalle käyttöä
Samaisessa ketjussa mainittiin, että bmw:llä on näitä ”luontaisesti” ollut paljon enemmän (kun on samantyyppistä rakennetta niin paljon enemmän maailmalla), mutta ei ole johtanut silläkään taholla takaisinkutsuun.
Lainaus
Muutama muutamasta tuhannesta
Mitään todellisia määriä (myydyt Carc mallit yhteensä vs. tiedossa olevat murtumiset) ei ollut esillä.
Lainaus
Siellä alapinnalla se pesii CARC:ssä. Pieni kierrereikä
Tässä Grison tapauksessa katkeaminen tapahtui eri kohdassa kuin Stelvioissa. Vaikuttaa siltä, että jarruletkun kiinnitysklipsien poraukset ovat katkeamiskohdissa. Tässäkin tapauksessa.

Vanha tarina siitä että avokardaani on helppo asentaa väärin:http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4839.0
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #87 : Kesäkuu 15, 2016, 07:32:16 ap »
Kas kehveliä. Siellähän on tosiaankin kierrereikä murtopinnassa.

Se on yksi kohde lisää, mikä kannattaa ottaa silmälläpidon alaiseksi oman Carcin huolto/pesupuuhissa.

Jos kardaani on tallessa, niin tuon nivelten keskinäisen orientaarion voi tarkistaa, että onko siellä virhe. Tärinä pystyy tekemään pahaa jälkeä, mutta jos nivelet ovat väärin keskenään kohdistettu, niin se aiheuttaa kyllä akseliin jatkuvaa vaihtorasitusta, samaten hammaspyöriin, mutta noin isossa kotelopalkissa sen ei pitäisi tuntua oikein missään ellei se saa aikaan palkin resonanssi-vääntövärähtelyä.   Takapyörän tasapaino ja suoruus vaikuttavat pakkovärähtelynä rajummin jos siellä on paha epäbalanssi tai sivuttaisheitto.

Olen yrittänyt etsiskellä jotain infoa eri alumiiniseosten kriitillisestä jännitysintensiteetistä, mutta Googlaamalla en löytänyt mitään. On ihan varma asia, että ilmailuteollisuudessa käytetyt seokset tunnetaan hyvin, mutta eipä heillä ole syitä kirjoitella niistä Wikipediaan artikkeleita. Materiaalivalinta on pielessä jos totaalinen kaput pystyy lähtemään liikkeelle kovin pienestä säröstä. Kuvaa katsellessa voi murtopinnassa olla näkevinään hiukan eri väristä ja tasaisempaa aluetta kierrereijän toisella sivulla, mutta se voi olla optista harhaa. Väsymällä syntyvä murtopinta on pääsääntöisesti aika sileä. Oma Breva pääsee visuaaliseen tarkastukseen tänään.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #88 : Kesäkuu 15, 2016, 09:17:34 ap »
Aiheeseen sopii tunkeumanestetarkastus. Tässä aiheesta kohdassa 2.2: http://www.miktech.fi/media/getfile.php?file=248
Tunkeumaneste: http://tuotteet.etra.fi/fi/g23600287/bycotest-rp20-punainen-tunkeumaneste

Merkittävänä seikkana se että osa olisi hyvä olla pesty ja kuivattu hyvin ennen tarkastusta. Mutta ainetta kyllä riittää että voi hyvinkin koittaa ihan sinällänkin ensin.
Rasva pitäisi saada pois mahdollisesta halkeamasta. Esim Bräkleenillä ja sen haihduttua lämpöpuhaltimella lämpöä ja uusintakäsittely. Tunkeumaneste vasta sitten kun kappale on normaalilämpöinen. Pieniä purkutöitä tietysti on sitä ennen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #89 : Kesäkuu 15, 2016, 10:35:13 ap »
Juu, tunkeumanestekoe on yksi särötarkastusmenetelmä, mutta aikaisemmassa elämässäni kun hitsien eheys oli usein kiinnostuksen kohteena, tultiin useankin henkilön kanssa samaan tulokseen, että jos tunkeumanesteellä löytää särön, niin sen kyllä näkee paljaalla silmälläkin kun on valoa tarpeeksi ja näköelimet vireessä. Moottorikoneistamoilla tapaa olla noita särönetsintäaineita käytössä ja myös koulutettu henkilökunta, joten aika näppärä varmistus varmaan on jos ajaa sellaiseen putiikkiin ja pyytää tarkastuksen noille kahdelle reijälle. Joka hommassa on omat niksinsä, joita ei välttämättä kannata omia tarpeita varten alkaa opettelemaan.

Omassa tallissa käytän tunkeumanestettä jumiutuneiden pulttien avauksessa apuliemenä. Kun tuntuu, että pultti on yhtä palaa vastajenkansa kanssa, niin usein riittää, että kumauttaa ensin isohkolla vasaralla pultin kantaan ja spruuttaa tunkeumanestettä sitten tunkeutumaan ruosteeseen mahdollisesti syntyneisin mikrohalkeamiin.  Ittellä kävi ostossa niin, että tukkukauppa ei myynyt yhtä pullollista vaan koko laatikollisen Bycotestiä. Kun he lähettivät nesteet 600 km päähän minulle kotiovelle kiitolinjalla niin rahti maksoi enemmän kuin litkut. Elämä on.