Älkääpäs nyt paisuttako tuota alumiinin haurautta ihan mahdottomasti ennenkuin asiasta on saatu parempi selvyys.
Olen elämässäni nähnyt niin paljon väsymismurtumia, että uskallan edelleen olla sitä mieltä, että tuollainen osa katkeaa siitä syystä, että jännityskonsentraation piikkipaikkaan, aineen pintaan ydintyy lasvukelpoinen särö, joka kasvaa ihan Parisin lain mukaan syklien voimakkuuden ja lukumäärän funktiona. Sisäisestä viasta kasvuun lähtenyt särö ei ole täysi mahdottomuus, mutta todellinen harvinaisuus se kyllä on, koska sisäiselle ydintymiselle ei ole fysikaalisia edellytyksiä, vaan aineessa täytyy olla sisäinen halkeama, joka pystyy kasvamaan. Huokonen ei siihen tarkoitukseen oikein kelpaa.
Ydintynyt särö on dimensioiltaan niin pieni, ettei sitä näe paljaalla silmällä, tuskin löytää edes tunkeumanesteellä, mutta kun halkeama kasvaa syvyyttä esim. millin verran, niin se kyllä näkyy ja löytyy, puhumattakaan että ollaan menossa jo useamman millin päässä särön ydintymiskohdasta.
Kun särö on kasvanut riittävästi, sen jännitysintensiteetti ylittää materiaalin kriitillisen jännitysintensiteetin arvon ja murtuma laajenee lopulliseen mittaansa. Tuo kriittillisen jännitysintensiteetin arvo ei voi olla samaa tasoa kuin esim. lasilla tai keraameilla, koska käytännössä kaikilla alumiiniseoksilla on muodonmuutoskykyä ja vähintään muutamia prosentteja murtovenymää. Kovaksi karkaistuilla teräksillä, kuten poranterällä tai viilalla ei ole kumpaakaan ja ne käyttäytyvät tiukassa paikassa täysin hauraasti, alumiinilla sellainen on kai käytännössä mahdottomuus. Muutoin esim. lentokoneenrakennuksessa alumiinille ei olisi juurikaan käyttöä.
Se, miten isoksi särö voi tuossa paikassa kasvaa ennen lopullista murtumaa, riippuu siis paljon aineen murtumissitkeydestä, josta tähän mennessä ei ole esitetty vielä mitään. Romuttuneen svingin jämästä pystyvät aineenkoetuslaboratoriot tekemään sen verran kokeita, että asiaan saadaan selvyys, jos sellainen halutaan. Murtumiseen johtavan särön tuossa komponentissa täytyy olla syvyydeltään useita millimetrejä, jos ei useita kymmeniä, muutoin on eurooppalaisessa ajoneuvoturvallisuustyössä jotain pahoin pielessä.