Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59914 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #105 : Kesäkuu 16, 2016, 16:51:35 ip »
Lainaus
Kuten pikkulohkon perämurikka, toisissa on kierteytetty iskarin kiinnikkeet, toisissa ei. Tai jakopäänkopan valu; kondensaattorin poterot ja kierrenatsat ovat yhä valuissa.
Täytyyhän vanhoihin malleihin varaosia olla....

Vasta 2000-luvun puolella isolohkon valuista hävisi tasavirtalaturin kiinniikkeen paikat. Taisi olla -74 kun viimeinen tasavirtalaturimalli on tehty.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #106 : Kesäkuu 16, 2016, 17:26:57 ip »
Onkohan noissa rajusti murtuneissa sattunut jotain aiempaa iskua kyseisiin rakenteisiin esim kaatumisten muodossa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #107 : Kesäkuu 16, 2016, 17:46:16 ip »
Nehän taitaa olla yksin omaan Stelvioissa. Eli voi joskus eksyä rajummallekin tielle. Kovempi kuormitus ja laukut täynnä tavaraa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #108 : Kesäkuu 16, 2016, 20:02:25 ip »
Tähänastiset julkisesti käsitellyt olivat Stelvioita (2) ja n.10 cm edempää katkenneita. Tapahtui teiden ulkopuolella maastossa, soralla, jolla voi kuitenkin kohtuuhelposti ajaa. http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=75525.0 (tuolla myös pari bmw kuvaa). Tämä oli ensimmäinen Griso mistä olen lukenut ja uudehko peli, ensimmäisellä omistajalla, ostettu uutena 12/2013, käyttöönotto 1/2014, 24tkm ajettu. Tapahtui hyvällä asfaltilla. Rikkoutunut tavara on nyt riippumattomalla asiantuntijalla lausuntoa varten.

Tarina on täällä mutta tuo Saksan punainen palsta vaatii kirjautumisen: http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=34618.0. Kuski luuli ensin että kaatui ja rikkoutuminen tapahtui takapyörän iskeytyessä reunakivetykseen mutta konsensus on nyt että Carc murtui ensin. Asfaltti ja keli OK - perä karkasi vaan alta kertaheitolla ja pyörä oli het sillään vasemmalla kyljellään (been there, done that...).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #109 : Kesäkuu 16, 2016, 20:14:43 ip »
Lainaus
Rikkoutunut tavara on nyt riippumattomalla asiantuntijalla lausuntoa varten.
Toivottavasti saamme tietää analyysin asiasta.
Onko tiedossa millaisella kuormauksella Grisolla on ajettu?
   

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #110 : Kesäkuu 16, 2016, 20:21:48 ip »
"
Kun perjantaina sää näytti erittäin hyvältä ja minun piti olla töissä viikonloppuna, läksin vähän puolen päivän jälkeen toimistosta ulos tehdäkseni tavanmukaisen kurvikierrokseni. Suhteellisen tiukassa 180 asteen mutkassa, jonka tunnen oikein hyvin, lähtee iskunomaisesti perä alta ja makaan vasemmalla sivulla, liu'un muutamia metrejä Grison kanssa ja jään makaamaan reunuskivetystä vasten.
"

Siis yksin, tuttu pyörä ja tie, hyvä sää (kun haveri sattui). Kilometreistä ja siitä päätellen että kaverilla on useampia pyöriä (Saksan verottomuus...), voisin kuvitella että yksin pääasiassa ajeltu mutkaisia asfalttiteitä nautiskellen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2016, 13:02:05 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #111 : Kesäkuu 16, 2016, 21:30:11 ip »
Tuo kertomus ei sulje ulos katkeamista kaatumisen jälkeen. Eli perä alta muista syistä ja törmätessä haarukka poikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #112 : Kesäkuu 16, 2016, 21:51:29 ip »
Lainaus
Tuo kertomus ei sulje ulos katkeamista kaatumisen jälkeen
Just näin. Spekulointia: pieni hiusmurtuma siellä reiän kupeella, isku reunakivetykseen, poikki. Olosuhteet ja kokenut kuski taas puolustavat sitä että ensin poikki, sitten mies nurin.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #113 : Kesäkuu 16, 2016, 22:30:29 ip »
Taitaa niissä tutuissa ja rutiininomaisissa ympyröissä sattua vaan aika paljon onnettomuuksia. "Ei ole ennenkään sattunut mitään.."
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #114 : Kesäkuu 17, 2016, 12:32:43 ip »
Pirkkalan ja Treen rajamailla ns. Bauhausin liittymän kupeessa on risteys jossa oikealta tulevilla oli etuajo-oikeus. Risteyksessä oli hyvin usein siruja ja muovinkappaleita. Väistämisvelvollinen kun koki ajavansa pääväylää siksi koska se on isompi tie ja oikealta tuleva, todellinen pääväylä, näyttää pikkutieltä tulijan suunnasta. Näin oli tilanne vuosikaudet. Tilanne muuttui ja oikealta tulijoille tuli väistämisvevollisuus kärkikolmion ja ennkkomerkin "väistämisvelvollisuus muuttunut" muodossa. Sitten vasta paljon silppua olikin. Paikassa ei kukaan aja kovaa mutta silti kopsahtelee. Nyt, noin vuoden jälkeen muutoksesta, on tilanne vasta alkanut korjautumaan eli ainakin vakikulkijat osaavat väistää.

Tuo muutoksen jälkeinen pikkukolarisuma johtuu tutkitusti siitä että vaikka liikennenmerkki havaittaisiin niin silti sitä ei tajuta vaan toimitaan vanhaan malliin. Rutiinit ovat vaarallisia.

Miten tämä liittyi takatuennan katkeamiseen on aika ohuella säikeellä vain TTT:n kommenttiin.

Ripa

  • Viestejä: 116
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #115 : Kesäkuu 19, 2016, 23:26:00 ip »
CARC perän alumiinivaluosat ovat todennäköisesti jotain AlSi-valuseosta, koska kyseessä on kuitenkin tavallinen sarjatuotantopyörän osa eikä mikään eksoottinen erikoislaite tai ilmailu- / militäärilaite. Ajoneuvoteollisuudessa kustannukset pyritään yleensä painamaan mahdollisimman alas, joten en usko että tällaisessa kohteessa olisi päädytty mihinkään kovin eksoottiseen materiaaliin. Esim. AlSi7Mg seos voisi olla aika todennäköinen. Alla olevan linkin takaa löytyy hiukan perustietoja tyypillisistä alumiinivaluseoksista suomalaisen Alteamsin nettisivuilta.

http://www.alteams.com/fi/alteams-tech-center/valutekninen-suunnittelutuki/metalliseokset.html

Tarvittaessa, jos asia kiinnostaa pidemmälle, tällaisen valuosan koostumus saadaan selville aika pienestä palasta. Omat kokemukset alumiinivalujen aineenkoetuksesta ovat sen suuntaisia, että kovin ihmeellistä venymää ei näiltä kannata odottaa. Vaikka monien seosten venymävaatimukset ovat vain pari prosenttia, tämäkään vaatimus ei läheskään aina täyty. Koesauvojen murtopinnan lähellä ei yleensä ole havaittavissa juurikaan pysyvää muodonmuutosta esim. kuroumaa.

Edellä olleessa Grison perän murtopinnan kuvassa, murtopinta näyttää aika tyypilliseltä alumiinivalun murtopinnalta, missä ei ole oikeastaan lainkaan pysyvää muodonmuutosta ja murtuma on edennyt suoraan läpi ainepaksuuden. Murtopinnan värierot voivat johtua esim. murtopinnan epätasaisesta kastumisesta öljyllä tms. vaurion yhteydessä tai sen jälkeen. Murtuman ydintymiskohtaa on vaikea arvioida kappaletta näkemättä mutta murtopinnalle osunut kierrereikä ja murtuneen kotelon laipan reikä ovat paikkoja, mistä lähtisin ydintymiskohtaa etsimään.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #116 : Kesäkuu 20, 2016, 07:55:15 ap »
Juu, kyllä valmistusportaissa tunnetaan säästö -käsite myös Italiassa. Halvin ja yleisin seos lienee tuo AlSi12, jonka lujuuskin riittää tuohon osaan aivan hyvin. Amerikkalaisessa kirjassa seokselle ilmoitetaan mitatun murtumissitkeyksiä välille 23..33 toimitustilasta riippuen. Heikoimmillaan se on ylivanhentuneessa tilassa ja parhaimmillaan valetussa tilassa.
VTT:n asiantuntija lausui käsityksenään, että alumiinille on aika tyypillistä ns leikkausmurtuma, mutta ennenkuin sellainen pääsee liikkeelle, niin alkusäröä pitää olla. Kirjoissa ilmoitetut murtumissitkeysarvot ovat tyypin KI -arvoja, jotka eivät välttämättä päde leikkausmurtumalle ja jos murtuma lähtee liikkeelle tuolla I- tyypin moodilla, niin se vaatii ainepaksuuden verran etenemistä ennekuin murtuman tyyppi pääsee vaihtumaan leikkausmurtumaksi. Leikkausmurtumaan ei liity kuroutumista lainkaan, mutta murtopinta on aika tavalla 45 asteen kulmassa pinnan suuntaiseen suoraan nähden. Koettakaapa seurata ulkomaan keskustelua, että tihkuuko mistään tutkimuksista esiin tarkempaa tietoa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2016, 16:14:25 ip kirjoittanut egon »

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #117 : Kesäkuu 23, 2016, 00:05:16 ap »
Lainaus
Koettakaapa seurata
Näin tehdään. Pauldaytona laittoi kuvan n. 1989 -ajoilta.  Tutkielma "one armed Daytona". Nuo tangot tuossa jousen ympärillä täytyy olla vain tuon tutkielman kasassa pitämiseen. Eipä olisi öljypohjaa pudotettu enää niin helposti?
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #118 : Kesäkuu 23, 2016, 07:08:27 ap »
Huh mikä svingi. Ellen pahasti erehdy, niin siihen on hitsaamalla kiinnitetty nuo siivet, joiden kautta jousivoima toimii. Minusta näyttää, että vetotangot, jotka kiinnittyvät etupäästään moottoriin, pitelevät toisessa päässä vipusia, jotka välittävät takasvingin joustoliikkeen puristusvoimaksi jouselle.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #119 : Maaliskuu 27, 2017, 20:44:59 ip »
Tähän varsinaiseen asiaan ei ole kuulunut mitään...

Mutta tämä on hauska juttu: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=89310.msg1411552#msg1411552

Pitkään metsästettiin ylimääräistä ääntä, lopulta löytyi täysin ylimääräinen osa (noin tuon ymmärrän)...

"We have absolutely NFI what the hell it is - it definitely shouldn't be there".

(NFI = "No Fucking Idea"  ;D)
V11 - it defines you.