Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59917 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #60 : Lokakuu 21, 2015, 11:05:16 ap »
Bemarissa on käytettävissä vastaavaan ongelmaan (muistaakseni) Hard Partsilta ulkoinen teräskorvake. Joka siis silloittaa alumiinisen liitoksen kiinteämpään osaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #61 : Lokakuu 21, 2015, 13:29:15 ip »
Noista Stelvio-tapauksista ei tarvitse ottaa herzoogia. Kun tässä nyt on alettu viisastelemaan niin jatketaan vielä vähän: Väsymismurtuman syntymisessä on monia muuttujia, jotka vaikuttavat särön ydintymiseen. Nämä muuttujat yhdessä tekevät sen, että laajassa otannassa kaikkien takasvingien väsymsikestoikä noudattaa karkeasti Gaussin hajontaa. Se on matemaattisesti formuloituna suunnilleen niin, että jos lasketaan kestoiälle keskiarvo ja keskihajonta, niin 97,5% kappaleista kestää pitempään kuin keskiarvo miinus 2 x keskihajonta. Väsymiskestoiällä on siis selkeästi tilastollisen suureen luonne. Voidaan spekuloida, että nuo rikkoutuneet svingit edustivat Gaussin hajonnan häntäpäätä.

Asia menee kertaluokkaa vaikeammaksi analysoida kun otetaan humioon svingin kokemat kuormitukset. Aikaisemmassa postauksessani spekuloin sillä, että Stelvion tyyppisellä pyörällä  saatetaan mennä kivikkoihin, joissa svingiin tulevaa jännitysvaihtelua voi kertyä satakertainen määrä kestopäällystetiehen verrattuna. Väsytysrasituksessa jännityssyklien lukumäärä on aivan keskeinen seikka jännitysVAIHTELUN voimakkuuden rinnalla. Hyvillä teillä liikkuminen ei aiheuta kumpaakaan, siis isoa syklien lukumäärää sen enempää kuin isoa vaihteluakaan vaikka pyörä olisi erittäin raskaasti lastattu.  

Edellä mainituista syistä en ole hiukkaakaan vähää huolissani oman pyöräni svingin kestävyydestä. Mutta kuten jo mainittu, joka on siitä huolissaan, voi tarkastaa tuon kriitillisen reijän lähiympäristön silmämääräisesti tai vaikka tunkeumanesteellä, jos haluaa olla hyvin perusteellinen. Jos haluaa tehdä jotain asian hyväksi, voi kiilloittaa reijän sileäksi ja pyöristää kantit.

Matin kammoksumaan mahdollisuuteen svingin pettämisestä kertarysäyksellä sanon omana mielipiteenäni, että ei se katkea. Semmoista rysäystä ei normaaliajossa ole, että noin raskas palkki kilahtaa poikki ILMAN, ETTÄ SIINÄ ON VALMIINA TERÄVÄKÄRKINEN SÄRÖ, joka on niin suuri, että kuormitustilanteessa särön jännitysintensiteetti ylittää aineen kriitillisen arvon.  Onnettomustilanteessa voi mennä palasiksi mikä tahansa, mutta normaali ajotilanne, mukaanlukien jousituksen pohjaaminen, on noin suurihalkaisijaiselle palkille kevyttä puuhaa. Klubiaskin kanteen laskettuna taivutusjännitykset tuossa reijän kohdalla ovat 300 kg:n takapyöräkuormalla suuruusluokkaa 20 Mpa ja väännöstä johtuva leikkausjännitys selvästi alle 10 MPa. Rakenneaineen myötöraja on taatusti jossain päälle 250 MPa. Jos svingiin saa aikaan esim. vääntövärähtelyä kivikkkotaipaleilla, niin kuormitus voi olla selvästi väsyttävää, vaikka staattista lujuutta on hirmuisesti.

Tuo tilastollinen ajattelutapa on siitä vekkuli, että se toimii laajassa kuvassa, vaikka yksilötasolla saattaa tuntua siltä ettei sillä ole mitään tekemistä reaalielämän kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että jos on esim. ajellut valtavat määrät ilman kolarointia, niin kolarin todennäköisyys kasvaa koko ajan, koska tilastollisesti kolareita tapahtuu tietty kappalemäärä ajettua miljoonaa kilometriä kohti. Samaten, jos törmää esim. metsiemme kruunupäähän, seuraavan hirvikolarin todennäköisyys on kolarin jälkeisenä päivänä suunnilleen nolla. Tai jos voittaa lotossa täysiosuman, niin lottoaminen kannattaa lopettaa siihen, koska seuraavan täysosuman todennäköisyys on aivan häviävän pieni.


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #62 : Lokakuu 21, 2015, 14:20:13 ip »
Lujuustekniikkaan en ota kantaa, mutta tuo tilastomatematiikka on kyllä hevosmiesten tietotoimistosta.
Ei toimi noin. Jos yksilölle on laskettu tilastollinen todennäköisyys ajaa hirvikolari tänään vaikka 1/10000
niin huomenna se on edelleen 1/10000 oli tänään ajettu kolari tai sitten ei.

Edit: Edelläoleva saattaa hämmentää. Laitan pari esimerkkiä, jotka toivottavasti selventävät asiaa.
1. Mikä on todennäköisyys heittää 3 nopassa?
Vastaus: 1/6
2. Mikä on todennäköisyys heittää 3 nopassa 4 kertaa peräkkäin?
Vastaus: 1/6 x 1/6 x 1/6 x 1/6 = 1/1296
3. Olet heittänyt 3 nopassa 4 kertaa peräkkäin. Mikä on todennäköisyys heittää seuraavaksikin 3?
Vastaus: 1/6, koska jo tapahtuneet eivät vaikuta todennäköisyyteen.
Riippuu paljon siitä, mitä kysytään, esim:
Mikä on todennäköisyys nähdä UFO ja heittää nopassa 3?
Tai mikä on todennäköisyys heittää nopassa kolme nähtyäsi UFO:n?

Noppapöydän ulkopuolella on usein paljon muuttujia, jotka täytyy ottaa huomioon.
Onnettomuudethan tuntuvat usein kasaantuvan, esim. juna- ja lento-onnettomuudet.
Tähän saattaa vaikuttaa sählääminen ja jännittäminen 1. onnettomuuden jälkeen.
Hirvikolarin uusimisen todennäköisyys saattaa pienentyä terveydellisistä syistä tai sen takia, että
kuski on tullut varovaisemmaksi.




   
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2015, 15:25:58 ip kirjoittanut Urpo ja Turpo »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #63 : Lokakuu 21, 2015, 16:43:17 ip »
Täsmälleen samaa mieltä. Kuitenkin esim. työturvallisuudesta on todella vahvaa näyttöä siitä, että jos työpaikalla tapahtuu n kappaletta vähältä piti-tilanteita  ja työtapaturmataajuus on m/ miljoona työtuntia, pystytään kuolemaan johtavan työtapaturman todennäköisyys laskemaan hyvällä todennäköisyydellä. Silti on niin, että jos on tullut tapaturma eilen, se voi tulla huomennakin tai olla tulematta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #64 : Lokakuu 21, 2015, 17:45:47 ip »
<snip>
Tuo tilastollinen ajattelutapa on siitä vekkuli, että se toimii laajassa kuvassa, vaikka yksilötasolla saattaa tuntua siltä ettei sillä ole mitään tekemistä reaalielämän kanssa. Tällä tarkoitan sitä, että jos on esim. ajellut valtavat määrät ilman kolarointia, niin kolarin todennäköisyys kasvaa koko ajan, koska tilastollisesti kolareita tapahtuu tietty kappalemäärä ajettua miljoonaa kilometriä kohti. Samaten, jos törmää esim. metsiemme kruunupäähän, seuraavan hirvikolarin todennäköisyys on kolarin jälkeisenä päivänä suunnilleen nolla. Tai jos voittaa lotossa täysiosuman, niin lottoaminen kannattaa lopettaa siihen, koska seuraavan täysosuman todennäköisyys on aivan häviävän pieni.

Juuri noinhan se tilastotiede ei mene.
Jos voitat päävoiton lotossa, niin todennäköisyys, että voitat seuraavalla kierroksellakin, on todellakin häviävän pieni - eli täsmälleen yhtä pieni kuin edelliselläkin kierroksella.
Sama kolareissa, vaikka tilastollisesti kolareita tapahtuu tietty kappalemäärä ajettua miljoonaa kilometriä kohti SINUN todennäköisyytesi joutua kolariin on sama miljoonan kilometrin jälkeen kuin ennenkin sitä (ceteris paribus). Tilastoilla ei voi ennustaa yksilötapauksia, koska eihän tilastolla ole mitään syysuhdetta (kausaliteettia) tapahtumiin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2015, 21:20:42 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #65 : Lokakuu 21, 2015, 19:40:27 ip »
Lotto on huono vertaus, vaikka voittaisi lotossa, on seuraavana viikonloppuna se sama 1:13milj. todennäköisyys per rivi. Ei se muutu vaikka voittaisi kerran.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #66 : Lokakuu 21, 2015, 20:00:50 ip »
Olinkin jo päivällä aikeissa kirjoittaa, ettei todennäköisyys ainakaan hirvikolareissa vähene osumien myötä. Olen tappanut jo kaksi hirveä moottoripyörällä eikä todennäköisyys osua kolmannen kerran ole vähentynyt noista aikaisemmista. Minun tapauksessani myöskään ei ajotapamuutostakaan ole tapahtunut, luupää on yhä luupää......
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #67 : Lokakuu 21, 2015, 21:06:17 ip »
Mutta hirviä hieman vähemmän.

Muistanpa noin 15 vuoden takaa tiedusteluni hirviasioista Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen asiantuntijalle ja hän lähetti tilastotiedot siitä paljonko hirviä on ja missä niitä on.
Siitä lähdin sitten jatkamaan päättäjien suuntaan kuten Liikenneministeriön ja Liikenneturvan, jonka hallintoneuvostossa silloin istuin Suojattoman Liikenteen edustajana. Asia meni hyvin perille ja kaatolupia myönnettiin ennätysmäärä. Näin voi vaikuttaa tilastoihin.

Kymmenen vuotta myöhemmin ajoin hirvikolarin kaupungin kadulla......
Yksi vähemmän....

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #68 : Lokakuu 21, 2015, 21:26:10 ip »
<snip>
Kymmenen vuotta myöhemmin ajoin hirvikolarin kaupungin kadulla......
Yksi vähemmän....


Yksi vähemmän ei vaikuta paljoakaan todennäköisyyteen. Parhaana vuonna kaatolupia myönnettiin (muistaakseni) jotain 55.000 kpl. - sehän jo vaikuttaa eikä hirviä ole enää niin paljon. Liikaa kuitenkin.
Peuroja saisi kyllä kaataa urakalla, vaikka 2003 yhden Guzzilla kaadoinkin. Niitä on aivan tuhottomasti.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #69 : Lokakuu 21, 2015, 21:35:29 ip »
Kauas menee aiheesta mutta tänään oli uutinen että metsäpeura leviää vauhdilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #70 : Lokakuu 21, 2015, 21:41:19 ip »
Sopivasti kun osuu, niin kyllä leviää. Eiku..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #71 : Lokakuu 22, 2015, 07:29:47 ap »
Gauss varmaan piirtäisi normaalijakauman populaatiosta, joka on siten jakautunut, että on he, jotka eivät ole ajaneet hirvikolaria, sitten he, jotka ovat ajaneet yhden, seuraavaksi kahden kolarin väki j.n.e jolloin huomataan, että useita kolarin ajaneiden määrä pienenee sitä mukaa kun ajettujen kolareiden määrä kasvaa. Jos yhden kolarin ajaneiden määrä on esim. 1/1000, voisi kahden osuman väkeä olla esim. joka tuhannes heistä, kolmen osuman väki puolestaan joka tuhannes kaksi kolaria ajaneena j.n.e..  Kolme hirvikolaria osuisi siis kohdalleen suunnilleen koko populaation miljardisosalle.   Tällaisessa tilastoinnissa on tietenkin se harha, että sen mukaan esim. lottoarvonnassa pitäisi kaikkien numeroiden esiintyä yhtä tiheästi kun arvontoja tehdään paljon. Näinhän ei suinkaan asianlaita ole, ainakaan vielä, niin että Matin kannattaa edelleen olla varuillaan.


gringo

  • Viestejä: 143
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #72 : Lokakuu 22, 2015, 08:33:18 ap »
UFOista vielä sen verran, että sellaisen TODENNÄKÖISESTI näkee suurin osa meistä kuolevaisista jossain vaiheessa. Ei niiden tarvitse olla lautasen muotoisia saati ulkoavaruudesta. Esimerkiksi jos tympääntynyt guzzisti heittää murtuneen CARC-perän laajassa kaaressa pusikkoon ja koirankusettaja sattuu tilanteen näkemään muttei tunnista lentävää esinettä, niin hän on nähnyt UFOn, eli tunnistamattoman lentävän esineen. Esimerkki on ehkä pullollaan epätodennäköisyyksiä, mutta liittyypä kuitenkin etäisesti aiheeseen  ;D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #73 : Lokakuu 22, 2015, 20:40:14 ip »
Tunnistamaton lantävä lautanen.
Näitä muistellaan ajokauden jälkeen.
Unidentifind Flying Object.
Le Mans joka ajoi mutkatiellä kovempaa kun uskalsin Calilla laskea lemppari Lammi-Vääksyn tietä elokuun keskivaiheilla karstaa polttaen.
Kuka tunnustaa? Ajoi meinaan ihan hemmetin kovaa, itsekään en alle satasta edes mutkiin kivalla polulla, mutta niin katosi horisonttiin LM.
Väittäisin että oli Guz LeMa joku versio. Jos olisin kiinni saanut, niin vaihtanut pari sanaa kiihtyvyydestä suorilla.
Haluisin kuulla kuka ufolla lensi. Ihan hillitön kiihtyvyys varsinkin suorilla nakussa, mutkat vielä melkein pysyin perässä.
En tiennyt että noin saa tehdä.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #74 : Lokakuu 23, 2015, 22:48:12 ip »
  Gauss tekee muuten hyviä kieliä soittimiin... ja Juha Hirvi ampui itsensä finaaliin kuitenkin pysyen kasassa... no joo, olihan kevennys... kaikille ufomiehille kiitos ja anteeks  ;)