Kirjoittaja Aihe: Apuva!  (Luettu 28445 kertaa)

Tuomas

Apuva!
« : Toukokuu 27, 2014, 12:42:38 ip »
Updatet pitkästä aikaa.

Ei alkanu readerit siloin taannoin pelaamaan(topic:grison vasuri mykkä) ja läppärikin sano sopparin irti niin ei paljon karttoja imetty(alko suoraan sanottuna niin v******n että potkin pyörät ja läppärit tallin perälle ja aloin mököttään  :D).
Mutta kiitokset kaikille vinkeistä ja avusta! Paljon oli kyllä apuja.

Itseasiassa et matti menettäny mitään vaikket karttaa saanukkaan , oli melkosen huono kartta tieliikenteesä toi rexxerin race kartta.

Tohon asiaan liittyen mulla olis itseasiassa pieni SOS viesti.
kävin nimittäin eilen rm heinolla espoossa ja siellä päivitettiin uusi ohjelmisto grisoon(koska en ollut rexxerin karttaan aivan tyytyväinen), lopputuloksena se että nyt pyörä ei vedä alle 4 tonnin sitten huonostikkaan( rykii,yskii ja hakkaa).
Paljon eivät pysty siellä enää kuullemma tekemään.
soittelin tosa jo Nurmen Makellekki ja hän epäili että päivitys korjasi karttaa vain osittain.

perstuntumalla asiaa makustellen asia voisikin näin olla sillä pyörä tuntuisi pelaavan tuolla päälle neljän tonnin melkein kuin ennen päivitystä(toki hieman tukkoisuutta havaittavissa myös yläkierroksilla)

Joten Kysymykseni kuuluu että kun olen hieman huollissani siittä mitä käärmesoppaa tolle mun grisolle on syötetty niin löytyskö täältä etelästä vetoapuja että pääsis loppuviikosta varmasti tolla mopolla kotia (Ouluun).

Ajatus oli että jos jostain löytyisi kaveri jolla olisi aikaa/kehtaamista/mahdollisuutta kopioida jostain toimivasta 8v grisosta kartta talteen ja ajaa se tohon mun grisoon.

Eli haetaan yhtä 8v grison omistajaa ja yhtä diagin/readerin/writterin käyttäjää.
Itse olen tällä hetkellä varsinais-suomessa Taivassalossa ja voin tarvittaessa vaihtaa sijaintia sovittuun paikkaan.

Niin ja mahd. avustajien vaivannäkö tullaan palkitsemaan  :)

Kiiitos ja anteeksi jo etukäteen: Tuomas

Camn

Vs: Apuva!
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2014, 13:20:25 ip »
Lainaus
päivitys korjasi karttaa vain osittain
Kyllä luulisin että myös virallinen Piaggion P.A.D.S. -ohjelmisto syöttää joko ei mitään, tai kaiken.  Mutta se tiedetään, että pyörässä olevaa vanhempaa versiota kartasta se ei suostu syöttämään sisään ollenkaan. Oma arvaukseni on että jos tähän asti on ollut Rexxer -kartta, joka "terävämpi" kuin vakiokartta niin siksi nyt uusin vakiokartta tuntuu "loivalta". Nykiminen voi tulla siitä että nyt lambda on käytössä ja vakiokartta aiheuttaa nykimistä kun seokset yrittävät olla laihalla "mittausalueilla" (<4000). Kun lambda ei enää säädä (>4000) mennään tehtaan kartoilla ja ne tuntuvat sitten "loivemmilta" Rexxeriin nähden.

Nimimerkit Ropotti (Griso jossa omat kartat), Motomatti (säätää vaikka resiinan kartat jos tarvii), Ikkala (1200Sport spesialisti), ym. osaajat ?  GuzziDiag -kehittäjien "karttavarastosta" voi tällaisessa tilanteessa myös kysyä toimivaksi tiedettyä karttaa. Sitä varten pitää olla moottorin valmistenumero ja perustiedot pyörästä.

Lainaus
Paljon eivät pysty siellä enää kuullemma tekemään
Virallisen merkkihuollon on kai pitäydyttävä tehtaan kartoissa. Jäänee enää lambdan oikean toiminnan varmistus toimeksi mitä siellä voi tehdä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2014, 19:29:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Tuomas

« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2014, 13:44:30 ip »
Kyllähän toi silloin uuutenaki jonku verran nyki ku ajeltiin pienillä nopeuksilla ja kaasu aukaemilla, mutta nyt se tuntuu samalta ku ajais vanhaa suzuki pv:tä joka ei saa bensaa  ;D kaasua saa avata alakierroksilla melko runsaasti ennenku tapahtuu mitään ja silloinki kaikki tapahtuu viivellä ja nyk nyk nykii.
Ja sitten tulihan tohon plussana myös erikoinen tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu ja alakierrosten stumppailu :D

mutta tiedä sitten miten on bitit liikkunu...

Virallisen merkkihuollon on kai pitäydyttävä tehtaan kartoissa. Jäänee enää lambdan oikean toiminnan varmistus mitä siellä voi tehdä?

ilmeisesti...kieltämättä olen hiukan hakoteillä mitä tässä tulisi tehdä/jättää tekemättä.

Temmi

« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2014, 18:01:59 ip »
Kerrotko vähän perustietoja. Mikä pyörä tarkalleen ja miten poikkeaa vakiosta. Ja mitä ongelmia?

Camn

« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2014, 19:35:36 ip »
Lainaus
tulihan tohon plussana myös erikoinen tyhjäkäyntikierrosten vaihtelu ja alakierrosten stumppailu

"Grison tyhjäkäynti hummailee" tarinan lopussa on tällainen ratkaisu osin samantyyppisiin ongelmiin:
Lainaus
Ilmanpuhdistimen kotelo oli osin jyrsitty, ja osin repeytynyt, jolloin kone imi ilmaa molemmin puolin putsaria. Tästä johtuen läppärungot oli syöpyneet läppien kohdalta
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2014, 19:40:55 ip »
Eipä mullakaan ole kuin 8V 2011-mallisen Grison alkuperäinen bin-tiedosto. Sillä kyllä on saamieni tietojen mukaan kulkenut ihan hyvin alkuperäiskokoonpanossa ollut pyörä. Siitä toki voi ottaa kopion ja lähetellä jos aiot itse sen asentaa. Tai poiketa Tampereella niin voidaan katsoa mitä olisi tehtävissä.

Onko kaasunasentopotentiometrin kunto tutkittu/vaihdettu uuteen? Vika voi piillä siinäkin.

1200 8V Sportin bin-tiedosto löytyy myös.

Tuomas

« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2014, 21:06:18 ip »
Eli Pyörä on 2010 A5 Myllyllä oleva 8v griso mikä on tällä hetkellä palautettu alkuperäis kuntoon.
Pyörä ollut minulla uudesta asti.

kolme kesää (2011,2012,2013) pyörässä oli kiinni myös Rapid Biken o2 manipulaattori. Käytöksessä ei tapahtunut muutoksia.

2012 kesän alussa paloi ecu ja se korvattiin rexxer eculta saatuun 999 ducatin ecuun
ennen tuota ecun kyrvähtämistä pyörä toimi erittäin hyvin. mitään aiemmin kuvaamistani ongelmista en havainnut

Myös ecun vaihdon jälkeen pyörän käytös oli 3tonnin aluetta lukuunottamatta hyvällä tasolla. ilmeisen rikkaalla tuntui käyvän läpi kierrosalueen.

Muutos Tuon heinon käynnin jälkeen oli välitön ja dramaattinen moni nyt pyörään tulleista ominaisuuksista ilmeni vasta kun oli softa ajettu sisälle( tyhjäkäynti, agressiivinen alakierros nykiminen)

En ole ihan varma miten tässä kannattais nyt toimia...toisaalta voisin lähteä koittaan kotia konetta korkealla kierrättäen ja kotona sitten alkaa vasta virittelemään...

Kiitokset matti tarjouksesta katsotaan mihin lopputulemaan tässä nyt päädytään

ja kiitokset myös janille joka jo laittoi oman grisonsa binin s-postiin.

En oikein usko camn tohon ilmakotelo hommaan ku noi uudet ominaisuudet tuli ku "taikasauvasta", mutta katsotaan ton uuden mapin ajon jälkeen mitä mopo sanoo ja aletaan sitten etsimään vikaa muualta

niin ja ecun vaihdon jälkeen kyllä guzzidiagilla sai yhteyden ja tps osotti elon merkkejä. tps resetoitu myös

Pithecus

« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2014, 21:34:51 ip »
Voisko olla että siinä olisi lambada-anturi ollut pois käytöstä ja mennyt sinä aikana rikki, likaantunut tms. Nyt kun uusi ohjelma ajettiin sisään niin lambda otettiin taas käyttöön mutta se antaa vääriä lukemia ja siksi kone ei pelitä kunnolla.

gotler

« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2014, 21:46:35 ip »
Kyllä kuulostaa tuo oireyhtymä liiankin tutulta (Grison tyhjäkäynti hummailee). Laitan kaimalle yksityisviestiä.

Tuomas

« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2014, 21:53:45 ip »
Voisko olla että siinä olisi lambada-anturi ollut pois käytöstä ja mennyt sinä aikana rikki, likaantunut tms. Nyt kun uusi ohjelma ajettiin sisään niin lambda otettiin taas käyttöön mutta se antaa vääriä lukemia ja siksi kone ei pelitä kunnolla.

No kyseessä oli tosiaan race use only mappi niin tuohan voi kyllä ollakkin...mutta eikös se lambdan vikaantuminen pitäisi kuitenki tuntua tuolla +3 tonnin alueella ku nyt toi oireilu tosiaan pahinta välillä 2000-3500rpm  ???

pitääpä kuitenki tutkia tuo lambdaki ku kotia pääsee....minkälaisia arvoja sitä sitten pitäis kyttäillä ku guzzidiagilla kattelee??

Pithecus

« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2014, 22:14:07 ip »
No kyseessä oli tosiaan race use only mappi niin tuohan voi kyllä ollakkin...mutta eikös se lambdan vikaantuminen pitäisi kuitenki tuntua tuolla +3 tonnin alueella ku nyt toi oireilu tosiaan pahinta välillä 2000-3500rpm  ???
Minä olen ymmärtänyt että lambda-säätöä käytetään tyhjäkäynniltä noin 4000rpm:ään asti. Sen yläpuolella mennään pelkällä kartalla.

Tuomas

« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2014, 22:30:29 ip »
Minä olen ymmärtänyt että lambda-säätöä käytetään tyhjäkäynniltä noin 4000rpm:ään asti. Sen yläpuolella mennään pelkällä kartalla.

no sitten se menee kyllä tohon haarukkaan missä se änkkyilee...

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2014, 23:01:19 ip »
Seinäjoeltakin saat guzzidiaggia lainalle jos tämän kautta Ouluun ajelet. Jos pitää vaihtaa karttaa välillä ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2014, 01:13:03 ap »
I. Hollannin Guzziclubin sivuilla on se luotettava lista uusimmista tehtaan softista, näyttää tällä hetkellä näin:

Griso 1200 8V
A5 moottori: 2229GRS8V68
A8 moottori: 2230G803
http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198
Mutta eikös juuri tuon 2229GRS8V68 kartan ecuun lataaminen aiheuttanut ne ongelmat (se kun on uusin, se siis on Piaggio -järjestelmästä haettavissa ja nyt pyörään syötetty?). Koska tuota V68 -karttaa pidetään hyvänä taitaa olla lambda-anturi nyt viuhallaan?

II. Grisokuskeille tekstiä Saksan punaiselta foorumilta:

”Minulla on kartta Griso 8V(SE) malliin niille joilla ei ole A5 moottoria. Yksi testaaja kirjoitti näin: ”kartta oli jo hyvä pelkästään lambda off asetuksella. Mutta kun syötin kakkosversion kartasta sisään, olin yllättynyt millainen reaktio kaasuun oli. Kuin moottori olisi saanut kofeiiniruiskeen.”

Kommentti: ”Karttaa testattiin myös konfiguraatiolla: Griso 8V, A8 Moottori, Quat-D slip-on, kat ja db –killeri kiinni, BMC ilmansuodatin (ei snorkkeleita imuilmakotelossa). Minulla oli aikaisemmin Rexxer kartta joka oli nähtävästi juuri tähän konfiguraation sovitettu. Mutta nyt en sitä tarvitse (olisinpa tiennyt tuon aikaisemmin). Sain Paulilta kartan jossa sytytystä oli hiukan säädetty ja täytyy antaa parhaat kehut.”

Vastus: ”A5 ja A8 ero on erilainen nokkien profiili. Tämä A8 kartta kyllä käy, mutta A5 Grisoihin on olemassa tehtaan V68 –kartta, joka toimii lambdan kanssa hyvin. 2229GRS4V34 on varmaankin vanhin Griso kartta, sen jälkeen tulivat 52 ja 68, 68 on se hyvä.  Tuo 68 Grison kartta toimii myös hyvin Stelviossa, ajan itse sillä Stelviollani. Muokkaamaani Griso -karttaan olen lisännyt myös hiukan syöttöä alueella 5000 rpm ja muuttanut warm-up:ia.”
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2014, 21:18:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Tuomas

« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2014, 13:01:09 ip »
Ilta pähkäilty ja puhelinkeskustelu kaiman kanssa käyty. Tulin siihen tulokseen että kyllä tässä kotia yritetään koska ilmeisesti on hyvin epätodennäköistä että pelkällä kartan syöttämisellä saataisiin mitään ihmeempä aikaan varsinkin jos koneessa on valmiiksi tuo 68 kartta jo sisällä.

hmmm ??? nyt semmonen hiukan pöljä kysymys. Eli kun alan tuota lambdaa tutkimaan (kuhan kotia pääsen) diagilla niin minkälaisia arvoja sieltä tulisi hakea vai onko ihan sama kuhan joitain elonmerkkejä vain olisi?

niin ja kiitokset kaikille tähän mennessä apuaan ja tietämystään tarjonneille! lisää muurheen kryyni grisosta kuhan kotia päästään.