Hyvää tietoa tästäkin aiheesta, kiitokset siitä keskustelijoille. Sen verran kommentoin, että minulla olevan vuoden -99 Nevadan ohjekirjassa on peräöljyn tarkistuksen osalta selkeä ohje siitä, että perän ja takahaarukan tulee öljymäärää tarkistettaessa olla vaakasuorassa. Vaihteistoöljyn tarkistuksen osalta ei ohjekirjassa ole mitään ohjeistusta siitä, mikä vaihteiston asennon tulee olla tarkistusta tehtäessä, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että pyörä vaakasuoralla alustalla keskituelle ja eikun öljymäärää tarkistamaan. Vaikka tuo takaiskarien irrottaminen ei mikään mahdoton homma ole, niin turhan isotöiseksi on tehty tällainen rutiinitarkastus. Jääpi turhan helposti tykkänään tekemättä. Kun nuoruusvuosina on tullut jonkun verran touhuttua traktoreiden ja muiden maatalouden työkoneiden kanssa, niin eri kohteiden öljymäärien tarkastamiseksi ei kyllä yleensä ikinä tarvinnut mitään ylimääräistä purkaa, riitti kun kone oli normaalissa asennossa suoralla alustalla. Ei ehkä ole ihme, että japanilaispyörät aikanaan valtasivat markkinat, kyllä niissä monet ratkaisut ovat pikkasen hienostuneempia.
Tuota ajatusta siitä, että perän tarkistusroppua ei saisi avata jenkojen lähtemisen pelossa, pidän aikalailla outona. Tällä logiikalla ei moottorin, vaihteiston tai perän tyhjennysroppujakaan pitäisi availla (jenkat ne on niissäkin), mikä kyllä hankaloittaa öljyjen vaihtamista