Kirjoittaja Aihe: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen  (Luettu 8308 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« : Toukokuu 19, 2014, 19:46:37 ip »

Hei

Sain tuossa aloittamassani viestiketjussa roppakaupalla hyviä neuvoja. Muutaman asian tiimoilta jäi hieman kyseltävää:
-perän öljymäärä pitäisi tarkastaa kardaanin ollessa vaakasuorassa, mikä olisi hyvä kotikonsti saada tuo keppi suoraan ilman erikoisempia nostotyökaluja ?
-vaihdelaatikon osalta sain muistaakseni samantapaisen ohjeen, miten tuo toteutetaan ? laatikko kun on mielestäni pyörän ollessa ajoasennossakin etupää jonkin verran takapäätä ylempänä (ei siis vaakasuorassa), eikö öljymäärät yleensä tarkisteta koneen ollessa normaalissa käyttöasennossa ?
- jossain puhuttiin tuosta perän lämpötilasta ja sitäkin tutkailin ajettuani eilen tuollaisen 150 km:n lenkin muutamalla lyhyellä pysähdyksellä, kyllä siihen kädellä koskea sieti mutta sen verran kuuma se oli, ettei kättä siinä kovin kauan halunnut pitää, ei toisaalta vettäkään keittänyt, joten äkkiseltään arvelen lämpötilaksi 80-90 astetta, onko syytä huoleen ?

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2014, 20:00:41 ip »

Pieni täsmennys. Tuo aiempi viestiketju, johon viittasin on otsikoltaan "Nevadan keväthuolto".

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2014, 20:36:39 ip »
60 Celsiusastetta on semmoinen lämpötila, jota paljas käsi sietää pari sekuntia ellei satu olemaan sepän kourat. Voi siihen hyvinkin sen verran lämmintä ilmestyä hellekelillä ja kovassa vedätyksessä. Tuo öljyn pinnan tarkka oikea taso on hiukan semmoinen akateeminen kysymys. Ajon aikana öljyt pyörii askissa kuin linkoavassa pyykkikoneessa, se on siis pääasia että siellä on öljyä jotakuinkin oikea määrä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2014, 22:36:19 ip »
Peräöljyn tarkastus menee silloin helpohkosti, jos on keskipönkkä. Ottaa vaan pyörä tuelle, takaiskarit irti ja lankun pala takapyörän alle, että on vaaterissa. Kannattaa etupyörän eteen laittaa jotain ettei pääse mopo eteenpäin.
Lootaöljylle taitaa pikkulohkossa litran verran vaihtomäärä. Vanhat pois ja litra tilalle. Homma bueno.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2014, 22:49:20 ip »
Mistä tuo perän vaaterijuttu on kotoisin? En ole löytänyt moista käyttöohjekirjasta enkä korjaamomanuaalista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2014, 08:46:54 ap »
Ei mullakaan, mutta tuo on vissiin sen takia perusohje, kun sama perä voi olla eri pyörässä eri asennossa iskareiden pituudesta johtuen. Tuolla ohjeella tehden määrä on sama kaikille malleille.
Lootaöljyhän katsotaan vaaka-asennossa, siten että öljynpinta on sama kuin kyljen tulpan kierre. Eli rasva melkein valuu reiästä. Olikin 0,9 litraa, mutta itse laittanut sen litran. Ei ole tullut pois omia aikojaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2014, 12:16:18 ip »
TTT viittasikin osien asennoista käyttötarkoituksen suhteen. Kun pyörän runko on vaakasuorassa eli molemmat pyörät maassa saattaa kone-vaihteisto-yhdistelmä olla joissakin malleissa joko taapäin tai eteenpäin vinossa. Sama koskee perän asentoa. Enduromalleissa on toisinaan helpointa ottaa perä irti ja laittaa se esim viilapenkkiin vaakasuoraan. Tiedän erään henkilön joka vaihtoi peräöljyt TT650-malliin ottamatta huomioon tätä perusseikkaa: perä leikkasi kiinni ja kuljettajalta paketoitiin jalka.

Joihinkin vanhempiin perämalleihin, -60 - 70 -lukujen vaihteessa tuli "takaisinkutsuna" suositus lisätä perän öljynmäärää ja sen varmistamiseksi perävaihteen takapropun kierteseen laitettiin putkenmutka joka varmisti että öljyä on riittävästi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2014, 14:35:47 ip »
Minä taas toimin vaihteiston ja perän kanssa siten että 1l vaihteistoöljyä riittää molempiin eli kaataa 0,75l lootaan ja loput 0,25l perään ja se on siinä, ei ole koskaan ollut Titaniumissa ongelmia öljymäärien kanssa. Jos kerran tietää öljymäärät miksi arpoa pyörän asentoa ?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2014, 15:56:26 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2014, 15:36:21 ip »
Samaa mieltä I.H:n kanssa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2014, 15:47:23 ip »
Pyörän asennolla on merkitystä, kun öljyjen määriä tarkistellaan vaihtojen välillä. Väärässä asennossa tulee harhaan johtava tulos.
Forza Moto Guzzi!

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2014, 17:06:30 ip »
Eikös se ole todellakin hyvin yksinkertaista, että laittaa öljyä valmistajan ohjeen mukaisen määrän. Tietenkin eri juttu, jos on vuotoja, että joutuu sen takia tarkistamaan öljymäärää.

sy

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2014, 22:34:03 ip »
Sehän on hyvä että on varma tieto kuinka paljon kuhunkin laatikkoon ja perään öljyä laitetaan. Aina eivät ohjekirjat kerro kaikkea. Usein on vanhaa tietoa tarjolla. Tuo litran riittävyys perään ja vaihteistoon ei kaikeilla malleilla pidä paikkaansa. Suosittelen katsomaan oikean öljymäärän fyysisesti tarkistuspropun kautta ja kyseinen kapine vaakasuorassa. Kannattaa hieman odotella oljyn laiton jälkeen että öljy menee kaikkiin lokosiin kunnes tarkastaa oikean öljyn tason.

Öljyä saattaa jäädä, erityisesti vaihteistoöljyä, looran sisään vaikka pohjaproppu olisi avattu. Jos lisää täyttömäärän mukaan niin öljyä vaoi pahimmillaan olla jokunen desi liikaa. Ylimääräisestä öljystä kaikissa malleissa ei ole vaaraa vaan se valuu pois. Joissakin taas ylimääräinen öljy aiheuttaa tiivistevaivoja.

Muistakaa että tällä palstalla kerrotaan isolohkoisten osalta 60-luvun laitteista alkaen ja pikkulohkoisista 70-luvulta lähtien. Malleja ja öljymääriä on varsin suuri hajonta. Isohlohkon perävaihteita laskin joutessani olevan ainakin 8 erilaista ja monessa niistä hyvin erilainen rakenne. Esimerkiksi eräissä perissä paisunta tapahtuu kardaaniputkeen ja toisissa ei.

Vuodot ovat asia erikseen. Yleensä ne havaitsee varsin ikävällä tavalla ajoissa mutta on vuotoja joita ei päälle päin näy. Esim vaihteiston vetoakselin stefan vuotoa ei havaitse ulospäin ja sitä kautta saattaa karata liki puolet vaihteistoöljystä kuljettajan huomaamatta.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2014, 10:11:50 ap »
Dave Richadrson (Guzziology) on sitä mieltä että sitä perän tarkistusroppua on ihan turha aukoo kun se kumminkin ennen pitkää vetää jenkat mukanaan siitä perästä. Suosittelee vaan oikeen määrän laittamista tyhjennyksen jälkeen. Pete Roper suosittelee samaa metodia samasta syystä. Ei mulla o ainakan ollu mitään ongelmaa löytää oikee öljymäärä omistajan käsikirjasta tai korjaamokäsikirjasta. Molempia löytyy monesta paikasta internetin ihmemaasta jollei satu paperisena oleen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2014, 22:43:05 ip »
Jos saa proppujen jengat korkkaamaan niin taitaa tietäjä itse olla ns. vahvanäppi. Ihmettelen tuollaista lausetta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2014, 23:32:46 ip »

Hyvää tietoa tästäkin aiheesta, kiitokset siitä keskustelijoille. Sen verran kommentoin, että minulla olevan vuoden -99 Nevadan ohjekirjassa on peräöljyn tarkistuksen osalta selkeä ohje siitä, että perän ja takahaarukan tulee öljymäärää tarkistettaessa olla vaakasuorassa. Vaihteistoöljyn tarkistuksen osalta ei ohjekirjassa ole mitään ohjeistusta siitä, mikä vaihteiston asennon tulee olla tarkistusta tehtäessä, joten ensimmäisenä tulee mieleen, että pyörä vaakasuoralla alustalla keskituelle ja eikun öljymäärää tarkistamaan. Vaikka tuo takaiskarien irrottaminen ei mikään mahdoton homma ole, niin turhan isotöiseksi on tehty tällainen rutiinitarkastus. Jääpi turhan helposti tykkänään tekemättä. Kun nuoruusvuosina on tullut jonkun verran touhuttua traktoreiden ja muiden maatalouden työkoneiden kanssa, niin eri kohteiden öljymäärien tarkastamiseksi ei kyllä yleensä ikinä tarvinnut mitään ylimääräistä purkaa, riitti kun kone oli normaalissa asennossa suoralla alustalla. Ei ehkä ole ihme, että japanilaispyörät aikanaan valtasivat markkinat, kyllä niissä monet ratkaisut ovat pikkasen hienostuneempia.

Tuota ajatusta siitä, että perän tarkistusroppua ei saisi avata jenkojen lähtemisen pelossa, pidän aikalailla outona. Tällä logiikalla ei moottorin, vaihteiston tai perän tyhjennysroppujakaan pitäisi availla (jenkat ne on niissäkin), mikä kyllä hankaloittaa öljyjen vaihtamista