Kirjoittaja Aihe: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen  (Luettu 8306 kertaa)

millegt

Vs: Vaihteiston ja perän öljymäärät ja niiden tarkistaminen
« Vastaus #15 : Toukokuu 22, 2014, 07:29:20 ap »
heh, ei tainnu japsipyörät kuitenkaan lyödä läpi huollon helppoudella, alkuperäsen tuutinkin kannen kiristys vaatii koneen irrottamisen kuten myös pitsikannen venkopan irrotus jne

no kuitenkin, millessä oon laittanut viimiset 15 vuotta öljyt ihan niin kun joku täällä sano, 7,5 desiä askiin ja 2,5 desiä perään keskituella ja tarkka proput auki ja aina on vähän lirunnu reunalta juurikin kun piti, tarkastanut en ole kertaakaan kun kerran vaihtoväli on 9 tonnia eli ennen aikaan kerran vuodessa, täytyy oikeen kattoa missä asenossa se perä on ko tilanteessa, myt on ajettu 115 perä toimii vielä, iso stefa meni pari vuotta sitten

TunturiTT

« Vastaus #16 : Toukokuu 22, 2014, 08:43:23 ap »
Ei liity Guzziin, mutta italialaiseen, Piaggio-konsernin tuotteeseen; työkaverin tyttären skootteriin tein huoltoa ja sen ohjelmaan kuuluu peräöljyn tarkastus. Öljylle on oikein mittatikkukin. Harmi vaan, että pitää ensin irroittaa takalokari kiinnikkeineen ja pultata jarrusatula pois edestä  ;D Helppoa ja kätevää. Siinä pyydetään laittamaan mopo tasaiselle alustalle tarkastuksen ajaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

« Vastaus #17 : Toukokuu 22, 2014, 19:16:49 ip »
heh, ei tainnu japsipyörät kuitenkaan lyödä läpi huollon helppoudella, alkuperäsen tuutinkin kannen kiristys vaatii koneen irrottamisen kuten myös pitsikannen venkopan irrotus jne

Eipä toki, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että niillä kuitenkin taisi päästä hieman pidemmän välin ennen huoltoa, kuin suurimmalla osalla vanhan mantereen tuotteista.

Junkers

« Vastaus #18 : Toukokuu 22, 2014, 23:29:32 ip »

Ei ollut tarkoitukseni ohjata keskustelua sivuraiteelle. Tarkoitin vain viestittää sitä, että jos ja kun tällaiset rutiinihuoltotoimenpiteet kuten öljymäärän tarkistus ovat turhan hankalia, se johtaa helposti niiden laiminlyöntiin ja isompiin ongelmiin. Homman jonkinasteinen hankaluus käy mielestäni ainakin välillisesti ilmi muutamasta ketjun viestistäkin, joissa todetaan, ettei peräöljyn määrää ole lainkaan tarpeen tarkistaa kunhan vain aina vaihtaessaan öljyn  laittaa sitä oikean ohjekirjassa ilmoitetun määrän. Olen tuon motomatin kanssa samaa mieltä öljymäärän tarkistuksen tarpeellisuudesta, ongelmia kun tuppaa ilmetä sekä silloin kun öljyä on liian vähän että silloin kun sitä on liian paljon. 

McStadey

• Breva V750 IE -05
« Vastaus #19 : Toukokuu 23, 2014, 13:55:30 ip »
-05 pikkulohkoon tulee 1l/1,7 desiä muistaakseni. Itse tein viimeksi niin, että laitoin pyörän keskijalalle 2" paksun lankun päälle -> perä about vaaterissa. vaatii kyllä melkein kaverin jotta nousee turvallisesti :)

Tottahan se on, että tulisi ehkä tarkastettua muutakin kuin moottoriöljyt jos se olisi helpompaa. Nyt olen tyytynyt ulkoisten vuotojen tarkkailuun. Perävaihdetta olen myös aina välillä kokeillut kädellä ajon jälkeen, toistaiseksi on aina kestänyt kättä pitää useammankin sekunnin. Vaihteistoöljyn tarkistus vois kyllä olla mielenrauhaa lisäävä toimenpide edes kerran vaihtovälissä.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #20 : Toukokuu 23, 2014, 16:21:47 ip »
En ole kertaakaan tarkastanut öljymäärää vaihtojen valillä. Tiedä sitten olisko pitänyt... Mutta eipä juuri ole vuotojakaan / tihkumistakaan näkynyt.
On kaiketi niin, että jospa vaikka laatikon öljy vähenee 1dl, niin edelleenkin sitä on riittävästi, vai?
Tai koneöljy 3l ja siitä pois 2dl, ei kai aiheuta mitään kummallisuuksia...

Pois olen vaihdoissa valuttanut aina suht. pitkään, jotta sitä vanhaa tavaraa ei jäisi kovin paljon putken mutkiin. Toisaalta, eihän se jäljelle jäänyt muutama lusikallinen mitään aiheuta. Sinne se sekoittuu... Guitsi sanoi, että öljylaarin irroitus filtterin vaihdossa on ihan hyvä asia, koska näin saa valutettua kaiken kylmäliman yms. varsinaisen "ongelmajätteen" pois.
Tässä öljyasiassa on niin monta mielipidettä kuin on miestäkin... Ja kaikki ovat oikeassa... Paitsi minä, kun en sähkömiehenä öljystä mitään ymmärrä... ;D  ???