Huomasit varmaa, että nuo releet eivät ole samanlaisia...
Toinen on 10/30A ja toinen 5/10A. Tämä on siis kosketinkärkien nimellisarvo. Jos ei ole kamalan paljon kalliimpi, niin noita 10/30A -releitä kannattais olla liiterin hyllyllä varalla pari-kolme, niin ei tarvitse mahd. vaihdon kohdalla miettiä, että käykös tämä vai tuo toinen.
Tuo diodi / vastus ei liity tuohon kärkiasiaan mitenkään. Sähköteknisesti kela vastustaa sähkövirran muutosta ja aiheuttaa ylimääräisen jännitepiikin. Kun järjestelmä sanoo releelle, että lopetas se vetäminen, niin tuo vastus / diodi estää ylimääräisten jännitepiikkien syntymisen ohjauspiiriin. Monesti noissa ohjauspiireissä on sellaisia toimintoja, että se piikki tekee vekkuleita tai harmillisia juttuja muihin vehkeisiin...
Joskus voimistelimme pitkään ja hartaasti erään ison rahtilaivan ohjailuongelman kanssa. Kunnes tuli ilmi, että peräsinkoneen eräät releet "ampuvat" hillittömän jännitepiikin ohjauspiiriin. Ja tuo piikki aiheutti automaattiohjauksen ylimääräiset ohjausliikkeet. Jännä tilanne, kun >200m laiva ihan itsekseen yht´äkkiä alkaa kääntymään ja kulkee kylkimyyryä ja toinen laiva tulee vastaan...
Asia korjautui vastus+diodi -lisäyksin.
*****
Ja vähän siitä CRC-jutusta. Tarkoitan sillä "älä pruuttaa..." asialla sitä perinteistä yleisöljyä CRC5-56, jota mainostetaan ruosteenirroittimena ja kosteudenpoistajana yms. Minä käytän vain Contact Cleaner -sprayta.