Kirjoittaja Aihe: Polttoainesähköinen murhe.  (Luettu 19073 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #15 : Toukokuu 07, 2014, 16:33:35 ip »
Ei tarvii lopettaa. CRC valmistaa monenlaisia suihkeita. Välillä voi kokeilla erilaisia.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #16 : Toukokuu 07, 2014, 17:28:47 ip »
Paras hoito on puhtaus ja se että sähkölaitteet pysyvät kuivina. Kuivana likainenkin liitos toimii oikein mutta kun kosteus pääsee peliin mukaan niin syntyy läpilyöntejä, vastusta ja korroosiota. Liittimet voisi tietysti korvata hopeoidulla tai peräti kullatuilla liittimillä niin korroosio on vähäisempää. TimoEV varoitteli ihan asiasta: puhdistamattomiin liittimiin joidenkin sprayöljyjen suihkuttelu ei välttämättä auta kuin hetkeksi. Lika ja sen myötä kosteus on se joka liittimet pilaa.

Sulakkeiden osalta halvat "markettisulakkeet" ovat hyviä toimintahäiriöiden generaattoreita. Sellaisen voi hätätilassa asentaa mutta sulakkeet on hyvä hankkia tunnetulta valmistajalta/jälleenmyyjältä. Tarkista millaisia sulakkeita on tarvis ja pidä ainakin yleisintä mallia pari kappaletta matkassa varalla. Halpa matkankeskeytysvakuutus.

Jos sulake palaa yhtenään on syytä tutkia onko sulake oikeaa kokoa vai onko virtapiirissä jotain häikkää. Hiertyneet johtimet ja lika liittimissä voi aiheuttaa satunnaista häiriötä. Tehonkestoltaan isomman sulakkeen laittaminen on vaikeuksien esiin manaamista. Todennäköisesti vika löytyy....

Sähkölaitteisiin kajoamista ei tarvitse pelätä. Jokaisella lienee jonkinlainen kamera. Sillä on hyvä ottaa kuva vaikka rele- ja sulakepaneelista niin osat löytävät sen mukaan takaisin puhdistettuun kohteeseen. (Huom! releitä voi olla sisäisen kytkentänsä suhteen erilaisia vaikka päälle päin näyttävät samoilta) Sama koskee liittimiä. Tosin ne on yleensä pyritty jo tehtaalla asentamaan siten että niitä ei voi mitenkään kytkeä väärin. Maalikynä on hyvä apu merkatessa osia ja niiden paikkoja.

Seilori

  • Viestejä: 6
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2014, 17:51:43 ip »
Paras hoito on puhtaus ja se että sähkölaitteet pysyvät kuivina. Kuivana likainenkin liitos toimii oikein mutta kun kosteus pääsee peliin mukaan niin syntyy läpilyöntejä, vastusta ja korroosiota. Liittimet voisi tietysti korvata hopeoidulla tai peräti kullatuilla liittimillä niin korroosio on vähäisempää. TimoEV varoitteli ihan asiasta: puhdistamattomiin liittimiin joidenkin sprayöljyjen suihkuttelu ei välttämättä auta kuin hetkeksi. Lika ja sen myötä kosteus on se joka liittimet pilaa.

Jep. Kovasti samalta näytti se mun sulake/relekampa kuin sun tuossa mainiossa aiemmassa linkissäsi. Aika suojattomassa paikassa se on tosiaan.
Koko johtosarjaa en lähtenyt irti repimään, vaan putsailin siinä paikan päällä. Hyllystä löytyi CRC:n NF Precision Cleaner, eli ensin sitä, sitten paineilmaa ja suojalakat lopuksi.
Se taitaa nyt olla parempi mun käydä vähän muitakin liitoksia läpi, ettei käy kylmät tien päällä.

Sähköhommat sinänsä mulle on tutuhkoja, vaan aikaa ja mietintämyssyä vaativia harmittavan usein. Poissulkevaa hakuammuntaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #18 : Toukokuu 14, 2014, 13:38:47 ip »
Jos ne releet ovat ihan alkuperäisiä, jota epäilen, saattaa olla hyvä vaihtaa kaikki kerralla / pikku hiljaa. Kun nekään eivät ikuisia ole... Harjoittelin nuo releasiat toissa keväänä... Eikä releet maksa mahdottomia.

... paitsi alkuperäisosina. Parisataa euroa meni kun sokkona tilasin "varmuuden vuoksi" kaikki releet kerralla Guzzi-osina. Tämä ei ole vitsi.

averel

  • Viestejä: 10
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #19 : Toukokuu 22, 2014, 21:16:13 ip »
non niin... heräsi epäilys että omassa -99 cali ev:ssä samoja sähkö häikkiä, kiihdyttäessä nykii tosi voimakkaasti, tuntuu että joko bensan tulo tai kipinä pätkäsee... toisinaan toimii kuin ihmisen mieli...täytynee aloittaa tuosta proppu ja rele paneelista. Vai onko kokeneemmilla rassaajilla muuta diagnoosia?
125000 kilometriä sisäänajoa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #20 : Toukokuu 22, 2014, 23:02:58 ip »
Kaikkien sähköisten liitosten puhdistus ja suojaus. Relepaneeli on yksi kohde. Sivutuen katkaisin toinen. Käytätkö paljon tappokatkaisinta? Virtalukon pohjan kuluneisuus? Onhan näitä sähköhäiriön pesiä ympäri pyörää ja yksi tärkeimmistä on tarkistaa ECUn maadoituksen kunto ja onko ECUn kiinnityskumit vielä ehyet. Sateisen iltapäivän ratoksi.

averel

  • Viestejä: 10
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #21 : Toukokuu 23, 2014, 19:55:59 ip »
Taitaa olla kipinä koneissa häikkää mun guzziz, tein sellaisen huomion että kun oireet iskee sekoaa myös kiekkamittari ja kun veto taas palaa paukahtaa putkessa... Mistä kiekkamittari kerää tietonsa? Syttyennakko säätyy ilmeisesti alipaineella? Asento tunnistin on ilmeisesti öljykellon vieressä?
125000 kilometriä sisäänajoa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #22 : Toukokuu 23, 2014, 20:17:21 ip »
Jos noin sekoilee, niin epäilisin jossain olevan maadoitusvikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #23 : Toukokuu 23, 2014, 22:37:59 ip »
Jees, kampiakselin asentotunnistin on nokka-akselin päässä vasemmalla öljynpaineanturin vieressä. Joissain versioissa on anturi myös vauhtipyörän kupeessa. Joskus nekin renaa mutta vika voi olla yhtä hyvin muualla järjestelmässä. Sytytysennakko tulee täysin eri elektronisten tunnistimien ja ECUn laskentatoimen funktioiden tuloksena. Imusarjan paine ei siihen vaikuta. Tässä on hyvä paikka suomenkieliselle ilmaisohjelma GuzziDiagin käytölle: Sillä saa luettua vikalogin ja se antaa joko suoraan tai välillisesti tiedon missä on vika. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0

averel

  • Viestejä: 10
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #24 : Toukokuu 25, 2014, 14:10:38 ip »
Noin niin, releiden kannat kiristelty, pari pätkää vulkanoituvaa teippiä ja ecu:lle lisä maadoitus. Ja voi näitä ilon päiviä, vika oli jossain näissä!  ;)
125000 kilometriä sisäänajoa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #25 : Toukokuu 25, 2014, 17:26:46 ip »
Lainaus
Ja voi näitä ilon päiviä, vika oli jossain näissä!

Vikakin ehkä löytyi mutta ei ole ilmeisesti tarkkaa kuvaa siitä mistä löytyi.
Kun moottorinohjausta, joka sisältää sekä ruiskutuksen ja sytytyksen, epäillään viasta on syy useimmiten kuitenkin ihan normaali vika sähkön kulussa. Toisaalta nämä sähkönkulkuhäiriöt saattavat aiheuttaa vakaviakin vikoja moottorinohjaukseen. Ei helposti mutta pitkään jatkuessaan kyllä. Nämä vanhemmat moottorinohjaukset ovat varsin vastustuskykyisiä ulkoisille vioille ja kykenevät myös itse ilmaisemaan missä vika on jos käytettävissä on asianmukainen ohjelmisto. Eräissä vielä vanhemmissa moottorinohjauksissa on vakiona ledi joka ilmaisee järjestelmän toimintavalmiuden aina kun virta kytketään sekä mukana kulkevalla apukytkennäkytkemällä "sähköttää" tietyn koodin mukaan missä vika piilee. 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #26 : Toukokuu 25, 2014, 17:51:29 ip »

Jos ne releet ovat ihan alkuperäisiä, jota epäilen, saattaa olla hyvä vaihtaa kaikki kerralla / pikku hiljaa. Kun nekään eivät ikuisia ole... Harjoittelin nuo releasiat toissa keväänä... Eikä releet maksa mahdottomia.

... paitsi jos ostaa "maksoi mitä maksoi, kaikki motoguzzi-kaupasta, motoguzzi-pussissa". Taitaa olla parinsadan euron diili, jos muistini minua palvelee oikein.

Saattaa kannattaa harkita jotain geneerisiä, jos ei ole loputtomasti rahaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #27 : Toukokuu 25, 2014, 18:28:36 ip »
Lainaus
kannattaa harkita jotain geneerisiä
Vaikka nämä ovat juuri enemmän yleisluontoisia releitä, ovat germaaniguzzistien suosittelemia (kalliimmasta päästä). Sillä ajatuksella että kerralla hyvät että näiden kanssa ei tarvitsisi enää tapella. Ei löydy yleensä tarvikeliikkeestä mutta tilaamalla saa. Siitä hyviä että näissä on yksi vaihtokärki - käy silti relepohjaan koska niissä on johdottamaton "reikä" kaikille releen "jaloille". Ei tarvitse enää miettiä että mihin tuli vaihtokärjellä varustettu ja mihin ei.

Vielä en ole saanut en luumuilla en lakritsoilla, sähköstä tietäviltä ulos, kumpi on suositeltavampi ja millä perusteella, vastuksella vai diodilla varustettu.
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #28 : Toukokuu 26, 2014, 12:33:30 ip »
Huomasit varmaa, että nuo releet eivät ole samanlaisia...
Toinen on 10/30A ja toinen 5/10A. Tämä on siis kosketinkärkien nimellisarvo. Jos ei ole kamalan paljon kalliimpi, niin noita 10/30A -releitä kannattais olla liiterin hyllyllä varalla pari-kolme, niin ei tarvitse mahd. vaihdon kohdalla miettiä, että käykös tämä vai tuo toinen.

Tuo diodi / vastus ei liity tuohon kärkiasiaan mitenkään. Sähköteknisesti kela vastustaa sähkövirran muutosta ja aiheuttaa ylimääräisen jännitepiikin. Kun järjestelmä sanoo releelle, että lopetas se vetäminen, niin tuo vastus / diodi estää ylimääräisten jännitepiikkien syntymisen ohjauspiiriin. Monesti noissa ohjauspiireissä on sellaisia toimintoja, että se piikki tekee vekkuleita tai harmillisia juttuja muihin vehkeisiin...
Joskus voimistelimme pitkään ja hartaasti erään ison rahtilaivan ohjailuongelman kanssa. Kunnes tuli ilmi, että peräsinkoneen eräät releet "ampuvat" hillittömän jännitepiikin ohjauspiiriin. Ja tuo piikki aiheutti automaattiohjauksen ylimääräiset ohjausliikkeet. Jännä tilanne, kun >200m laiva ihan itsekseen yht´äkkiä alkaa kääntymään ja kulkee kylkimyyryä ja toinen laiva tulee vastaan...
Asia korjautui vastus+diodi -lisäyksin.

*****

Ja vähän siitä CRC-jutusta. Tarkoitan sillä "älä pruuttaa..." asialla sitä perinteistä yleisöljyä CRC5-56, jota mainostetaan ruosteenirroittimena ja kosteudenpoistajana yms. Minä käytän vain Contact Cleaner -sprayta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #29 : Toukokuu 26, 2014, 13:38:47 ip »
WD40:ä voi käyttää huoletta, se on tarkoitettu kosteuden syrjäyttämiseen elektroniikasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.