Kirjoittaja Aihe: Polttoainesähköinen murhe.  (Luettu 19054 kertaa)

Seilori

  • Viestejä: 6
Polttoainesähköinen murhe.
« : Huhtikuu 28, 2014, 17:19:05 ip »
Olipas näin uudelta palstalaiselta outo otsikko  ;D Pahoittelen ensimmäistä viestiäni joka heti kättelyssä liittyy tekniikkamurheisiin.

Vaan kyseessä on 02 Stone joka kevään ensikoeajolla teki italialaisen lakon. Onneksi työnnettävää ei tullut paria kilometriä enempää.

Polttoainepumppu ei saa virtaa. Yhdistettäesä suoraan akulta pumppu toimii kyllä. Sulakkeet tsekattu. Releistä en osaa varmuudella sanoa koska enpäs tiedäkään mikä noista on polttisrele. Olettetavasti kuitenkin kunnossa koska vaihtelin releitä päittäin eikä ongelma siitä poistunut. Käännettäessä  virrat päälle kamman ensimmäinen rele pitää satunnaisesti surinaa noin 5 sekunnin ajan, mutta voip olla ettei tämä liity asiaan mitenkään.

Manuaalin mukaan releeltä menee suoraan johto pumpulle joten maalaisjärjellä ajatellen luulisi pumpun pyörivän jos rele on kunnossa. Alkaa mennä yli ymmärryksen.

Kiitokset,
Seilori

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2014, 18:01:20 ip »
Oletko mitannut/tarkastanut releen ja pumpun välisen johdon jatkuvuuden? Eli onko sillä välillä katkosta?
Kaikki vähäiset sulakkeet ehjänä? Toimiiko pyörässä kaikki muut sähkörensselit?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Seilori

  • Viestejä: 6
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2014, 18:24:01 ip »
Oletko mitannut/tarkastanut releen ja pumpun välisen johdon jatkuvuuden? Eli onko sillä välillä katkosta?
Kaikki vähäiset sulakkeet ehjänä? Toimiiko pyörässä kaikki muut sähkörensselit?

Tuota samaa tulin itsekin ajatelleeksi, mutta en vielä ole onnistunut selvittämään mikä rele se noista on.
Ja juurikin keksin että pitää tarkistaa jotta tuleeko itse sulakepesään virta.
Hakuammunnaksi menee, niinkuin sähkömurheissa yleensä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2014, 18:50:42 ip »
Josko kytkentäkaaviosta olisi apua?
http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/1100Stone_2002.gif

Kaaviossa pumppu on nro 53 ja johdin punamusta. Sitä kun seurailet haaroineen niin löydät muut asiaan liittyvät komponentit.
Sama rele ja sulake (F6) ohjaa sekä sytytyspuolien ja suuttimien virrantarjontaa sekä pumpun toimintaa. Jos niissä on vikaa niin ei tule kipinääkään.
Sulaketta ja pumpun maadoitusta epäillään ensin.
Minkään releen ei kuulu pitää sirinää. Viittaa vahvasti sähköhäiriöön sellainen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2014, 19:44:13 ip »
Juurikin sellaiseen, ettei sähköä mene tarpeeksi. Eli maadoitushäiriö?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2014, 20:27:51 ip »
Eipä tuo kytkentä kovin vaikea näytä olevan. Ainaskaan näin valantehneella sähkömiähelle. ;)
Vikakohtia:
- Sulake ja rele. Ovat samassa rimassa oikean posken alla. Saattaa olla, että kontaktit ovat hapettuneet, joten pieni "remputus" on paikallaan. ÄLÄ käytä CRC:tä tms. vaan kontaktisprayta - ei syövytä kosteallakaan.
- Pumpun maadoitus. Eikös siinä pumppu ole tankin alla? Maadoitusviat näissä 12V kulkupeleissä on aikas tavallisia ja yleensä harmillisia. Varsinkin jos ne on ruuvattu kaapelikengällä suoraan runkoon tms.
- Pumpun johtojen kireys. Ei olis eka kerta, kun tärisevässä kulkimessa johdot löystyvät...Ja huomaa, että johdin saattaa olla liittimen juuresta poikki tai ihan viimeisillään.

Jos ne releet ovat ihan alkuperäisiä, jota epäilen, saattaa olla hyvä vaihtaa kaikki kerralla / pikku hiljaa. Kun nekään eivät ikuisia ole... Harjoittelin nuo releasiat toissa keväänä... Eikä releet maksa mahdottomia.

Seilori

  • Viestejä: 6
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2014, 21:18:12 ip »
Kiitokset, kiitokset.
Sainpas käytyä vielä kerran sähköpuolen läpi aina polttispumpun liittimeen asti. Virtaa menee kyllä.
En viitsinyt jatkaa sateessa, mutta hiljaisena pysyypi pumppu. Ainoa joka pitääpi ääntä, tai sirinää, on rele, eikä releen vaihtokaan asiaan muutosta tuo.
Huomenna sitten pumppu irti ja tsekataan vielä kerran liitokset.
Menee se lomaviikko näinkin, vaan tarkoitus on todellakin laittaa tuo liikenteeseen.

Pari vuotta tuo Guzzi tuossa nyt ollut ja onpas mukava peli ajaa. Vääntö on vallan mahtava.
Hieman päälle parikymmentä vuotta ajeleskelin japseilla, eikä niistäkään mitään pahaa sanottavaa, mutta aika ajoi joko niistä tai itsestäni ohi.
Olin jo lopettelemassa koko touhua kun mukaan tarttui tuo Guzzi ja ensimmäisenä v-koneenani yllätti positiivisesti.

Töissä olen joutunut paljonkin tekemisiin mm italialaisen laivakonetekniikan tms kanssa joten sähköurakoihin tiesin kyllä varautua  ;D


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2014, 21:24:51 ip »
Olen paininut italialaisten dieselgeneraattorien ja tutkavehkeiden kanssa - ja paljon. Joskus vain tuli mieleen, että josko sulkisivat ihan kokonaan kaiken teollisen tuotannon, niin elämä olisi helpompaa... Huoh!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2014, 21:37:47 ip »
Teollisuuden kautta itsekin italialaisiin tutustunut. Mekaniikka rokkaa, sähköt pätkii ja henkilökemiat kipinöi  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 29, 2014, 11:41:58 ap »
Italialainen heppu nimeltä Alessandro Volta keksi sähkön, joten ei ole paljoakaan tehtävissä.

Ja asiaan. Mittaa runkoa vasten polttoainepumpun maakaapelin johtavuus. Kuvauksen perusteella ei tarkasti selviä mistä kohtaa mittasit, että 12v tulee pumpulle. Jos mittasit johtojen päistä pa-pumpulla voi pumppu olla rikki tai kaapelointi ei kestä kuormaa. Jos taas mittasit runkoa vasten, niin voi olla, että miinus-kaapelissa on katkos.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #10 : Huhtikuu 29, 2014, 12:15:43 ip »
Ei ole tullut rikkinäistä polttainepumppua vastaan. Jumittunut kylläkin mutta johtui talven tai kahden yli seisomisesta. Se lähti toimimaan kun laittoi virrat päälle ja kopautti kylkeen. Korvaava Bosch-pumppu-kopio löytyy Biltemasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Ilmapolttoaine/Polttoainepumppu/Polttoainepumppu-52250/

Itsellä monivuotista kokemusta useammassa moottoripyörässä ja autossa. Toimiva laite eikä maksa paljoa. Mutta tuskin pumpussa on vikaa vaan muualla sähköissä.

Seilori

  • Viestejä: 6
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2014, 10:34:09 ap »
Senverran päivitystä että lähtihän se saatana lopulta käymään kun jaksoi kokeilla.
Ongelma oli lopultakin se että releen kontaktit olivat löystyneet. Ihan millään pikkupäättelyllä tämä ei mulle auennut koska koetinkynällä tsekatessa kaikki näytti tietenkin toimivan hyvin.
Lopulta purin koko sulake/relekammasta oikean puoliskon, kiristelin liittimiä ja laitoin CRC:t perään. Ja katso: käynnistyi.

Opittiinpa taas jotain uutta italiansähköistä vaikka ei tuon nyt olisi pitänyt yllätyksenä tulla. Jatkossa enemmän työkaluja ja CRC:tä mukaan tien päälle.

Kiitokset neuvoista, joista olikin oikeasti apua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2014, 10:52:15 ap »
Tässä kuvia ja tekstiä vastaavasta hommasta: http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2014, 11:31:47 ap »
Ev Timo tuolla ylempänä kielsi käyttämästä CRC öljyä sähköihin. Mitä se aiheuttaa. Itse olen sitä ruikkinut kaikkialle jo yli 40 vuotta. pitääkö lopettaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainesähköinen murhe.
« Vastaus #14 : Toukokuu 07, 2014, 16:28:23 ip »
Noissa spraymömmöissä ne ponneaineet saattaa hapettaa messinkiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.