Kirjoittaja Aihe: Nevadan keväthuolto  (Luettu 13622 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Nevadan keväthuolto
« : Huhtikuu 10, 2014, 00:16:32 ap »
Olen aloitteleva Guzzin omistaja. Ostin edellistalvena -99 mallisen Nevadan, jolla oli tuolloin ajettu 24 000 km. Pyörä oli juuri ennen kaupantekoa perusteellisesti huollettu. Viime kesänä ajelin noin 2 000 km. Talven Guzzi lepäsi lämpimässä tallissa. Voisitteko kokeneemmat neuvoa, mitä olisi tarpeen tehdä ennen ajokautta. Öljyjä ei liene noin vähän ajon jälkeen tarpeen vaihtaa, vai onko ? Öljymäärät, jarrunesteen määrät, jarrupalojen kunto, rengaspaineet sekä se, ettei mikään paikka ole erityisesti rempallaan on tietysti syytä tarkastaa. Entäpä etuiskareiden paineen tarkistaminen ja kardaanin spoorien rasvaus, näistäkin on jotain osunut silmiini.

Auttakaa miestä mäessä, ajelemaankin kun pitäisi pian päästä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2014, 13:14:57 ip »
Jos siitä perusteellisesta huollosta on olemassa lista, niin voisi lähteä sen mukaan.
Eli huoltaa asiat joihin ei puututtu.
Jos öljyt on toissatalvisia, niin vaihtaisin nekin kaikki, määrien kanssa hyvä olla tarkkana.
Käyttöoppaassa mainittujen lisäksi voidella kaasu- ja kytkinvaijerit.
Matkamittarin vaijerin voitelu ja anturan siellä etupyörässä perusteellinen rasvaus.
Etuiskareihin ehkä uudet öljyt jos ei löydy merkintää että olisi vaihdettu joskus, tuossa mallissasi taitaa olla vielä nipat siellä putkien alapäässä ja saa sitä kautta helposti pois.
Jos etuputkien paksuus on 40mm, niin 400ml on oikea täyttömäärä. Jos vähemmän, niin 100ml riittää. Asiasta saa vinkkiä myös katsomalla mitä sieltä tulee ulos.
Jarrunesteitä tuskin on koskaan vaihdettu? DOT4 on sopivaa nestettä niihin.
Kardaanin boorit kannattaa tarkistaa ja voidella sitten kun vaihtaa takakumin.
Gutsit on helppoja huoltaa ja hyvä tapa tutustua pyörään samalla.
Itse huolsin juuri Nevadan-02 massiivisesti ja voin auttaa yksityiskohdissa. 040-5244744

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2014, 14:00:14 ip »
Sytytykseen ei tarvitse puuttua kuin sen osalta että sytytystulpat ovat kunnossa ja puhtaat. Kaasuttimien kalibrointi ja venttiilivälysten säätö ovat normaaleja huoltotoimenpiteitä. Erityisesti kaasuttimien balanssi saattaa muuttua hiljalleen ihan huomaamatta. Vaijereiden kulumista on syytä seurata. Yleensä vaijerien kulumaviat (ns.pärsiminen) ilmenevät vaijerien ala- ja yläpäissä missä ne ovat joko paljaana tai tekevät jyrkän mutkan. Siis jos rahisee tai takertelee niin ne ovat oireita tulevasta häiriöstä. Kykinvivun ja -vaijerin säätö tapahtuu vaijerin alapäästä kytkimen käyttövivun ruuvista. Kahvassa pitää olla hieman löysää alkuliikettä että kytkin ei kanna eikä painelaakeri vaurioidu. Tutki että jarruvalo syttyy sekä kahvasta että polkimesta. Näissä on toisinaan ollut häiriötä.

Perävaihteen irrotus on aina silloin tällöin hyvä tehdä. Myös öljynvaihto on helpompaa kun perävaihde on pöydällä. Silloin perään saa myös oikean määrän öljyä kun sen vetoakseli on vaakasuorassa (Tai paikallaan kun takahaarukka on vaakasuorassa eli perää nostettu. Huollot usein laiminlyövät tämän toimenpiteen ja öljyä on perässä sen jäljiltä liian vähän. Sama koskee vaihdelaatikon asentoa.) Tuolla jo mainittiinkin kardaanin takapään holkin ja urituksien puhdistus vanhasta rasvasta, liasta ja ruosteesta puhtaaksi ja voitelu. Holkki koostuu neljästä osasta: pyöreä levy, lukkorengas ja jousi itse holkin sisällä. Katso että ne tulevat oikeaan järjestykseen. Puhdista kardaanitunneli kaikesta liasta.

Moottorin kiinnityspulttien kireys. Moottori-vaihteisto toimii kantavana rakenteena ja niiden välisten pulttien kireyden tarkistus silloin tällöin pitää ajo-ominaisuudet kunnossa. Ohjauslaakereiden ja takahaarukan laakereiden välyksettömyyden tarkastus kerran vuoteen on paikallaan. Erityisesti ohjauslaakerin säätö tai sen kuluminen vaikuttaa todella paljon ajo-ominaisuuksiin. Vaihde- ja jarrupolkimien laakerihelojen puhdistus ja kevyt voitelu takaa miellyttävämmän tuntuman.

Räjäytyskuvia ja korjaamokäsikirjat löytänet vaikka täältä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Täälläkin on jotain tietoa: http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/Moto-Guzzi.html

Ja noin yleishuomiona: Guzzit ovat tyypillisesti koottu standardeista koneenrakennuksen komponenteista että läheskään aina ei tarvitse suunnata merkkiliikeen tiskille ja lisäksi eseimerkiksi Motonet ja Stormmotor ovat luetteloineet kohtuuhintaisia huolto- ja varaosia. Eikä ne kaikki ole siellä nettisivuilla, ainakaan Stormin tapauksessa.
Lisäksi nettiliikkeet joissa on sekä uutta että käytettyä osaa:
http://www.gawa-guzzi.de/firma_frame_eng.html
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi:::1.html
http://www.tlm.nl/webshop/en/
Ja monta muuta.

Sitten on vielä Merivuoren Heipan erikoisliike.

Olet sattumoisin hankkinut pyörämerkin jonka kanssa ei helposti jää pulaan jos on hieman omatoiminen. Suosittelen myös Gruppon jäsenyyttä jos et jo ole.


Rengaspaineet kohdalleen ja ajoa!

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2014, 18:40:31 ip »
Kiitos hyvistä ja asiallisista neuvoista ne ovat juuri sitä mitä toivoinkin. Tässä tuli melkolailla asiaa, mutta ei onneksi mitään ylipääsemätöntä. Käyttöohjekirjan sain pyörän mukana ja edellinen omistaja antoi muutenkin hyvät tiedot historiasta (mm. aiempien huoltojen laskut, joista ilmenee tehdyt työt). Ei muuta kuin autotalliin kropaamaan.

Ja tuo Gruppon jäsenyys, sen hoitelin järjestykseen jo viime kesänä kun katselin näitä sivuja. 

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2014, 00:18:41 ap »
Matin tyyni asiantuntemus ja vastaaminen perusasioihin on sitä luokkaa että nostan lippaa ja baskeria.
Jossain vaiheessa meinasin kysyä tietääkö kaiken Guzzeista, mutta passaan.
Tarjoan Grappat tai kaljat jos joskus jossain tiet kohtaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2014, 12:42:24 ip »
Mulla joskus Nevada.
Tarkista bensaletkut, tai oikeastaan samalla vaivallahan ne vaihtaa. Ao. letkua Etolasta muutamalla eurolla ja kunnon rosteriklemmarit.
Sitten voipi olla hyvä asia irroittaa ja purkaa statti. Sillä voi olla runsaasti kosteutta ja pölyä. Puhdistus ja - erityisesti - solenoidin lieriön ohut voitelu. Hiilien tarkistusta ja bendixin rattaiden voitelua unohtamatta.
Rele- ja sulakeriman tarkistus ja puhdistus. ÄLÄ käytä CRC:tä, vaan ao. elektroniikkasprayta.
Ja loipuksi kaikkien pulttien ja muttereiden kireys, kun nää vehkeet tärisee, joten saattaa paikat löystyä...vanhemmiten...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 11, 2014, 13:05:26 ip »
Noin vähän käytetyssa Valeo-startissa välttämättä varsinaista vikaa ole mutta jos vesitiiveys, oikeastaan sen puute, kuten valitettavasti useita kertoja on huomattu, aiheuttaa ruostumista käynnistimen sisällä ja se helposti heikentää käynnistyvyyttä.
Olen käsitellyt aihetta blogissani: http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html

Uusimpiin Valeoihin on tullut pienenpieni reikä sinne takakannen alakulmaan ja kotelo on maalattu sisältäkin. Olisivatkohan ihan itse todenneet että jos se ei pidä vettä ulkopuolella niin ei sen tarvitse pitää sisäpuolellakaan....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2014, 14:34:11 ip »
Tuo startti on kuitenkin niin helpolla hollilla ja suht iisi purkaa ja kasata, että ei ole paha puhde. Vielä jos on todellakin vähän käytetty ikäänsä nähden, niin ei senkään puolesta ole ehkä turha reissu putsata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2014, 16:04:05 ip »
Kaasuttimille voi tehdä tarkastuksen jolla on helppo selvittää kaasuttimien yleinen siisteystilanne: löysätään kaasuttimen etu-ja takapuolella olevia klemmareita ja kallistetaan kaasuttimien alapaitä keskilinjasta ulospäin.
Kaasuttimien kohokammioiden pohjat ovat helpot irrottaa löysäämällä keskellä oleva lyhyt pultti, tai mikälie. Sitten vain vedetään pohjaa alaspäin. Ryypyn suuttimen tiiviste voi pistää hieman hanttiin. (Ei kannata hermostua jos ko tiiviste menee rikki, sitä ei välttämättä tarvitse laittaa uutta.) Jos kohokammion pohjalla on likaa lienee sitä myös pääsuuttimessa ja sen yläpuolella olevassa neulaputkessa. Nämä kaikki jo mainitut suuttimet, sekä tyhjäkäyntisuutin, voidaan irrottaa ja laittaa paikoilleen niin että mikään säätö ei muutu.

Neulaventtiilin toimivuuden voi tarkastaa avaamalla bensahanan ja nostamalla kohoa hitaasti ylöspäin niin bensan tulon pitäisi loppua sillä kohtaa joka on ilmoitettu neulaventtiilin sulkeutumisarvoksi ohjekirjassa. Kannattaa tehdä ulkosalla.

Kohokammion reunassa on O-rengastyyppinen tiiviste. Usein irrotuksen jälkeen se ei mahdu enää paikoileen vaan ponnistaa pois urastaan. Antaa tiivisteen olla yön yli työpöydällä itsekseen niin se lyhenee. Jos lyhenee liikaa niin kastaa tiivisteen kiehuvaan veteen ja koittaa uudelleen.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2014, 10:42:28 ap »

Kiitoksia näistä kaikista neuvoista. Tässä tuli hyvässä motoristihengessä tuhti tietopaketti Guzzin sielunelämään tutustumiseen. Hyvää ajokautta kaikille. Moikataan jos satutaan baanalla kohtaamaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2014, 10:55:22 ap »
Samalla, kun putsaat kaasarit läpikotaisin, kannattaa tehdä laudan pätkään synkkamittari. Laitoksen ajettavuus paranee ihan uudelle sivulle, kun kaasuttimet on oikeasti synkronoitu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #11 : Huhtikuu 24, 2014, 22:39:27 ip »
Tämä tarina ei liity mitenkään tähän "Nevadan keväthuolto" -asiaan mutta oli vaan sen verran poikkeuksellinen että laitan sen tähän.

"Don't try this at home" http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=68991.msg1067690#msg1067690.
Kaveri laski vaihteistoöljyt ulos Breva 750:tä. Uusia täyttäessä tuli eteen käsittämätön ongelma: öljyt valuivat suoraan sitä mukaa ulos kun hän kaatoi uusia sisään, vaikka tyhjennysroppu oli tiukasti takaisin paikallaan.  Kun hän pyysi apua ja selvitti asiansa kuvien avulla foorumilla, kaverit informoivat että nyt on sattunut sellainen tapaus että epähuomiossa on tullut kaadettua öljyt siitä reiästä sisään, josta katsotaan vauhtipyörän ajoitusmerkit venttiileitä säädettäessä. Ne menivät siis kytkintilaan ja sieltä pohjassa olevan reiän kautta suoraan ulos. Yleensä öljyn täyttö- ja poistoaukot eivät ole varustettu kumitulpilla, vaan asianmukaisilla tiivisteillä varustetuilla ropuilla... P.Roperin kommenttien perusteella ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen tapaus. Tyvestä puuhun kiivetään ja kaveri sai asialliset neuvot palstalla. Itse teen virheitä joka kerta myös kun Guzziini puutun... kun ei jaksa aina muistaa "RFM" (Read the Fucking Manual). Kyllä siellä tosiaan käskettiin kaataa öljynsuodatin ensin täyteen öljyä, ennen kuin sen kääntää paikalleen... nyt muistin senkin tehdä (Calin Work Shop Manualissa sitä en erikseen aikanaan huomannut).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2014, 15:27:44 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2014, 08:32:13 ap »
Itse tehdyssä huollossa on hyviä puolia; Hyvää ajankulua, edullista ( vrt. mp-korjaamo ), tietää mitä on tehty, pyörä tulee tutuksi, jne.
Minä teen huollot ihan itse. On tietenkin sanottava, että alkuvaiheissa tuli tehtyä paljon ns. turhaa, kun en tiennyt mitä, mistä ja miten. Vaikkapa startin huolto: Eka kerralla meni "puoli päivää", nyt on pöydällä osina alta varttitunnin. Eikä krdaanin irroittamiseenkaan enää mene tunteja...
Nämä Italian Ihmeet ovat siinäKIN asiassa hyviä, että nämä on tavallaan tehty itse huollettaviksi. Ne kuuluisat Nevadan ilmafiltteri, öp-anturi ja Calin pumppuhässäkkä nyt vain vahvistavat säännön. Eikä nuokaan ole mahdottomia, mutta vaativat erityiskärsivällisyyttä.
Sekin on hyvä, että kun itse tekee, niin tulee tarkastaneeksi ( pitäisi tulla ) pyörää muutenkin, joten saa hyvän käsityksen missä vaiheessa pelin tekniikka on.
Ja normihuollossa riittää perustyökalut, mikroskooppiakaan ei tarvi...
Ja jos on itse epävarma asioista, niin Gruppon veljeskunta kyllä neuvoo ja opastaa.  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2014, 11:54:04 ap »
Laitetaan nyt tämäkin tähän noin niinkuin asiayhteyden vuoksi: http://www.motomatti.fi/2014/04/nevadan-ilmansuodattimen-vaihto.html

Tästä on tullut jo palutetta kiitettävästi myös positiivisessä hengessä mutta eräs kertoi ensi töikseen myydä Nevadansa pois jonka oli viime suvena ostanut koska ei voi käsittää että on tehty tavanomainen asia noin tavattoman vaikeaksi. Lohdutin häntä mielenpurkauksensa keskellä että asia kuullostaa pahalta mutta ei ole. No, taisi olla kaverille jo tankin irrottaminenkin ylivoimaista. Eli tietämäni mukaan kohtuukuntoinen Nevada jossa on vanha ilmansuodatin tulee kohtapuoleen myyntiin....

Tämä sama tekemäni ohje kattaa pienin muunnelmin melko ison määrän ns. pikkulohko-Guzzeja. Vanhemmissa on pyöreä suodatin samalla paikalla mutta siihen pätee eri ohjeet ja pikku-Brevaan on omat käytäntönsä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2014, 14:05:15 ip »
Vaihdoin Calin ilmansuodattimen 50´000 km huollossa. Nyt on mittarissa ~100´000. Tarkistin suodattimen ja ( tälläkään kerralla ) vaihtoon ei ollut suoranaista syytä.
Joten eipä sitä nyt tarvitse alvariinsa käpistellä, jos ei ihan hiekkaisilla teillä kuivalla keäkuumalla edestakaisin pörrää.
Olen myös vaihtanut Nevadaan suodattimen runkoa avaamatta. Ei se nyt ihan heittämällä mennyt, ja vaatii ns. lehmän hermoja. Mutta - kyllä sen vaihtaa...

Joten pyörän vaihto ilmafiltterin takian saattaa olla, no - jääköön sanomatta...
Toisaalta, jos vertaa jonkin rivinelarin tulppien vaihtoa tai venojen säätös puhumattakaan kaasarien kopeloinnista. Ei nekään nyt ihan kahvitunnilla suju...
Mutta- jokainen tavallaan.