Kirjoittaja Aihe: Nevadan keväthuolto  (Luettu 13603 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #15 : Huhtikuu 25, 2014, 16:29:15 ip »
Juuri nyt on sellainen säätila että filtteriin kertyy helposti likaa. Maantiet pölyävät melkoisesti. Odottelen itse että tulisi kunnon kevätsateet ja pesisi pois pölyt tieltä. Sitten kun säät lämpenevät niin renkaiden kulutuskin on vähäisempää kun talven jälkiset röpyliäiset asfaltit siliävät. Ja ne joilla on ns vapaavirtaussuodattimet; niiden puhdistusteho ei ole kovin kaksinen kunnolliseen paperisuodattimeen verrattuna. Lisäksi niitä pitää pestä ja öljytä aika-ajoin. Itsellänikin sellainen oli mutta siitä oli enemmän hankaluutta kuin hyötyä. Laadukkaan paperisuodattimen suodatuskyky on erittäin hyvä eikä se juurikaan jarruta ilman virtausta. Ei läheskään niin paljoa kuin vapaavirtaussuodattimien mainostajat vakuuttavat. Jos on vapaavirtaussuodatin sellaisessa paikassa että sen huolto käy helposti niin siinä se on hyvä mutt ajatellaa vaikka meikäläisen Brevaa: siellä tankin alla ja monen ruuvin takana piilossa. Pitäisi täriä tankin kanssa naarmuttamatta ja avata ja sulkea leegio ruuveja. Ei jaksa. Viime vuonna laitoin takaisin jo 30.000 km olleen suodattimen. Ei ollut edes mustia rantuja laskosten välissä. Ostaisiko kukaan Brevan/Norgen/Sportin vapaavirtaussuodattimen?

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #16 : Toukokuu 03, 2014, 10:40:20 ap »

Tervehdys Guzzien tuntijoille

Nyt on pyörä käyty läpi kesän ajoja varten. En noita kaikkia viestiketjussa esille tuotuja hommia tehnyt, vallankin kun edellisestä valtuutetun liikkeen huollosta on vain noin 2000 km. Moottoriöljyt toki vaihdoin en muita, niiden osalta vain tarkistus. Viestiketjun kuitenkin printtasin itselleni hyväksi oppaaksi siitä, mitä on tarpeen jatkossa tehdä. Tuo vinkki noista jarruvalokatkaisijoiden mahdollisista vioista oli hyvä juttu, eipä syttynyt jarruvalo etujarrukahvasta. No onneksi vika ei ei ollut johdoissa ja uusi katkaisija löytyi sopivaan hintaan Piikkiöstä suoraan hyllystä. Palvelukin pelasi ilmoitetuista aukioloajoista riippumatta, kunhan soitin puolisen tuntia ennen paikalle menoa liikkeen pitäjälle.

Näillä mennään kohti kesää

eeromaa

  • Viestejä: 19
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2015, 14:22:58 ip »
Tervehdys!

Pyörä on Nevada -99. Kurkistin kaasuttimien sisäpuolelle ja huomasin tiivisteiden olevan todella huonossa kunnossa, eli vaihtamista vaille. Kaasuttimia ei liene avattu koskaan aikaisemmin ennen tätä kurkistusta. Tarkoitukseni on irrottaa ja purkaa kaasuttimet puhdistusta ja tiivisteiden vaihtoa varten. Kaasarit istuvat kuitenkin sylinterien ja ilmansuodattimen kotelon välissä kummastakin päästä välimuhvin sisäpuolella. Tankki ja suoja/koristemuovit on irrotettu.

Miten saisin näppärimmin kaasuttimet irti, tai onko kaasuttimien huolto tehtävissä niitä irrottamatta? Entä miten kaasuttimet saa huollon jälkeen balanssiin, muutoin kuin korvakuulolta?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #18 : Tammikuu 26, 2015, 14:56:17 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #19 : Helmikuu 05, 2015, 21:54:17 ip »
Tässä ketjussa aikanaan Tunturi TT kehotti tekemään "laudanpätkään synkkamittarin". Ei ihan tuosta aikanaan minulle auennut, mistä on kyse. Olisiko siis olemassa tuota viimeksi mainittua linkkiä yksinkertaisempi tapa tehdä homma vai onko tuo kaasuttimien synkronointi paras teettää jossain pajalla ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #20 : Helmikuu 05, 2015, 22:04:52 ip »
Vaikka tällä tavalla:


 
Tosin tarvitset vain yhden u:n mallisen letkun. Letkujen vapaat päät kiinnität imukurkkujen nippoihin. Ne saat kätevästi mig-hitsaus suuttimista. Esim. Biltemasta saa halvalla. Vaikka milliset suuttimet, saa sopivan kuristuksen, niin rauhoittaa nesteen liikettä letkussa.
Youtubesta löytyy käyttöohjeita, vaikka haulla "Diy manometer carb sync".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2015, 09:56:11 ap »
Omatoiminen kaasuttimen synkronointi on kohtuullisen helppo toimenpide tehdä kotitallissa tai parkkipaikallakin. TunturiTT:n esittelemästä mallista (tarkoitettu nelisylinteriselle) yksinkertaisempi U-putkimalli soveltuu kahdelle kaasuttimelle.

Toki pitää tietää mitä mikin ruuvi kaasuttimessa tekee ja miten niitä pitää säätää. Siinä samalla kun menee myös tyhjäkäyntiseoksen säätökin. Kun tyhjäkäynti on säädetty balanssiin niin sitten säädetään koko kierroslukualue tyhjäkäynnistä ylöspäin. Tyhjäkäynnin säädön jälkeen on kaasuvaijereihin jäätävä välystä. Tyhjäkäynti ei saa olla vaijerin kannatuksella vaan tyhjäkäyntisäätöruuvin. Siis sen joka kartiollaan kannattelee luistia. (isompi ruuvi on tyhjäkäyntisäätö, pienempi tyhjäkäyntiseos) Kierroslukualueen balanssin säätö tapahtuu kaasuvaijereiden alapäiden säätöholkeista.

Se että synkronointi onnistuu edellellyttää että sytytysajoitus on säädetty oikein. Monesti kun on yritetty säätää huonosti kulkevan pyörien kaasuttimia huonolla menstyksellä onkin osoittautunut että puristuspaineissa on ollut eroa tai kumikurkut ovat vuotaneet. Ensin siis ainakin sytytys kuntoon jos on kärkisytytys.

Kaasuttimien säätö yksinkertainen suorittaa ja tapahtuu noin 10 minuutissa.

Ohjeita: http://www.guzziclub.fi/hscms/tekniikkaa.html

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #22 : Huhtikuu 11, 2015, 16:57:35 ip »

Nyt pitäisi vaihtaa tuo vaihteistoöljy. Selailin noita aiempia keskusteluja ja jostain niistä sain sellaisen käsityksen, että vaihteistoöljyn tyhjennyspropun avaamiseksi pitää myös pakoputkistoa irroitella. Onko tosiaan Italian insinööri tämän näin suunnitellut ? Osaavampien ohjeet ovat jälleen kerran tervetulleita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #23 : Huhtikuu 11, 2015, 18:46:09 ip »
En nyt Nevadasta muista, mutta muistelen pikkulohkon lootan propun mahtuvan aukeamaan putkea irroittamatta. Jos mahtuu, niin sitten vaan pitää putsata roiskeet putkista ennen käynnistystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #24 : Kesäkuu 09, 2015, 00:18:21 ap »
Nyt on tuo vaihteistoöljyn vaihto tehty. Kuten Tunturi TT arveli, tyhjennystulppa mahtui aukeamaan ilman lisäaskareita tuossa -99 mallisessa Nevadassa.

Jaakkokulta

  • Viestejä: 4
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #25 : Kesäkuu 15, 2015, 00:03:25 ap »
Tuollaseen vuoden 2010 Nevadaa piti ainakin putkea pois ottaa, jotta öljyt sai valutettua ulos. Vakio putkistolla varustettu.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan keväthuolto
« Vastaus #26 : Kesäkuu 15, 2015, 16:52:42 ip »
Kaikista malleista mahtuu laskemaan öljyt pihalle ja propunkin saa vielä takaisin. Pientä sormivoimistelua se tosin vaatii. Väli on ahdas mutta niin on proppukin lyhyt.
Imuvaihto on nopeampi ja siistimpi tapa.